Jo, takker! FSA krankene kikker jeg også på, er bare litt usikker på holdbarheten. Bontrager og Truativ er for meg også utelukket, for mye herk med lagere og alt som sitter dønn fast.
Jeg er på mitt andre Truativlager etter 850 kilometer. Jeg er villig til å gi det første byttet "the benefit of the doubt" siden lageret var skudd skeivt inn i krankhuset(sånn går det når Lemond-folket lager sykkel etter firmafest, eller mye på samme måte som alt som lages etter Grappa-lunsj i Italia), men syntes det var noe tidlig når det nye lageret klappet sammen etter 800 kilometer. Det syntes butikken også, og jeg fikk et nytt. Det som var verre var at det fortsatt var slark i kranken, denne gangen på høyresiden der Bontrager har krympet på(eller noe i den stilen)en aksling...nuvel, ikke imponert(og heller ikke imponert over Foss som i første omgang mente at det ikke var et garantiproblem. Kudos til min lokale sjappe for å stå på i forhold til det)
Sitat: Victrg
Min skal også brukes mest på asfalt, derfor lar jeg utvekslingen være som den er så lenge. Jeg har da også klart to hjulsett for enkelthetens skyld.
Jeg kan jo bruke hjulsettet til Paragonen min om jeg måtte ønske det, men dekkene som står på den er noe i overkant brede til Cyclocrossrammen. Det kommer imidlertid nye hjul etterhvert, så da vil jeg teoretisk sett kunne velge blant tre(som selvsagt bare er tull, men da får Paragonen beholde settet sitt i fred)
Sitat: Victrg
Hva slags CX dekk bruker du? (Kanskje på tide å lage en egen CX-dekkerfaringstråd)
Nå står det originaldekk på(Bobtrager Jones XC, fornøyd med dem), men jeg har sett at bakdekket synger litt på siste verset, og jeg tror det blir noe med ennå litt mindre mønster/mer asfaltvennlig, muligens noe Schwalbe-orintert. Akkurat det er litt i det blå ennå.
Gratulerer Victor! Ble fin den. Angrer på at jeg ikke kjøpte meg en, men det ble for mye om og men og dyrere enn antatt. Kjøpte meg en concorde som vist ovenfor, og slengte på vbremser og "travel agent"er. Funker fint.
Jo takk! Har jo hatt den oppe noen uker nå,fått øynene opp for et flott redskap. Angre kan du jo gjøre, ellers kan du jo skaffe en? Angrer vel bare på alt en ikke har gjort. På en annen side er jo Concorden flott.
Når det gjelder dekk bruker jeg nå Vittoria Cross Evo XG i 32mm. http://www.probikekit.com/display.php?code=Y1325 Fine på asfalt og slipper gjørma lett, må få noen fler turer før jeg kan komme med en konklusjon.
Victor
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: ]
#53939517/04/200813:08
Det er ikke mye knaster på dem, så på vått sleipt underlag finnes det nok bedre, men de har volum og grep nok til at jeg har sykla på stier med dem. Selv våte stier har gått greit, men på våte steiner eller fjell er det som å sykle på blank is.
Mener ikke å være frekk men du veier jo mer en et par knekkebrød om jeg ikke husker deg feil. Hvor mye trykk har du i for turer utenom allfarvei?
Victor
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: ]
#53976418/04/200808:51
Når jeg sykler sti, så er det som oftest som en avstikker på vei hjem fra jobb, og da er trykket som oftest opp mot maks (500 kPa). Er det vått, så slipper jeg ut noe, men da måler jeg ikke trykket. Kanskje i området 400 kPa. Dekket er merket fra 350 til 500 kPa (100 kPa = 1 Bar). Siden jeg har stiv gaffel og smalt grep så sykler jeg relativt pent på de mest knotete stiene, så jeg har ikke fått noe slangebitt ennå.
Da har vi kjørt i ca samme lei ang trykk. Forksjellen er at jeg har brukt smalere dekk en deg. Prøvde meg på langt lavere trykk og fikk en ekkel følese for "nærme" punktering. Når proffene kjører på under 2 bar i ritt så blir det en helt annen sak en for meg, min kroppsvekt og mine pyntlige turer er jeg redd.
Victor
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: ]
#53989518/04/200812:00
Det har du helt rett i. Og så er jo CX ikke akkurat definert som terrengritt, tross alt skal løypa inneholde partier hvor man skal av sykkelen og ikke forsere alle hindringer på hjula. (Derfor ingen flaskeholdere som alle vet, men som få i denne tråden her bryr seg om. Godt CX-stilpolitiet ikke er veletablert enda)
Jeg kan ikke helt se at pariser vil gjøre CXopplevelsen bedre for en glad amtør, tror ulempene slår fordelene.
Bruker same sykkel bade til landeveg og CC. Kjøpt som en halv sykkel i 2001, påmontert deler jeg hadde fra før og gradvis oppgradert med nye komponenter. Ramme: GT ZRX Gaffel: Principia Carbon Styre: Salsa Bell Lap OS Stem: FSA OS-115 Tape: Fizik gel STI-hendler:105 Framgir: 105 Bakgir: XTR Bremser: Avid Shorty 4 Setepinne: FSA K-force light SB25 Sete: Fizik Arione Krank: Vuelta 48/39 Pedaler: Time ATAC alum Hjulsett landevei: Bontrager Select m/ 25 mm Michelin Pro2(avbildet) Hjulsett CC: Mavic CXP 30/XT nav/DT comp m/ Schwalbe Fast Fred Light En samlet konstruksjon på 9,9 kg slik den er avbildet (inkludert pumpe og flaske). Har syklet et ukjent antall km(20K+) på denne siden den var ny. Kranken er moden for utskifting, det samme er høyre STI-hendel og bakgiret. Positivt: Fleksibel, kjapp og responsiv, god i klatringer Negativt: Fargen, ukomfortabel på lengre landeveisturer
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: lasr]
#63908114/11/200819:05
Da har jeg meldt meg på i klubben og.Hatt første tur i dag.Testet litt på grusvei og litt asfalt.Syns det var litt fart i eka,spesielt i motvind på en grus slette.Blir litt lenger tur i morra.Kommer pigg på nærmere jul.Her er jo nesten vår med knusk tørre veier. Scott CX
Når det gjelder dekk bruker jeg nå Vittoria Cross Evo XG i 32mm. http://www.probikekit.com/display.php?code=Y1325 Fine på asfalt og slipper gjørma lett, må få noen fler turer før jeg kan komme med en konklusjon.
Siden tråden er bumpet kan jeg vel utdype litt om mine erfaringer med Cross Evo i løpet av sommeren og høsten. Ett knall dekk synes jeg, slitesterkt, sitter godt og slipper gjørma. De er også fine på sleipt løv på fuktig asfalt. Jeg teller litt på knappa om jeg skal utvide stallen med piggdekk til CXen men tror ikke jeg gjør det. Liker ikke tanken på salt som nødvendigvis vil komme i kontakt med sykkelen. Tror jeg holder meg til pigg på terrengsykkelen slik at jeg kan holde meg unna saltbefestet område.
Da er jeg også med i klubben. Piggdekk fra første stund, skjermer mot saltsprut kommer snart på plass. Teslaen på styret skulle gjøre sykkelen komplett som mitt våpen mot tidsklemme og vintermørke.
I tillegg kan det jo være at sommeren byr på noen fine langturer på grus i Romeriksåsene, og ett og annet bakkedrag på grusveiene i Østmarka.
Takk for pen respons, folkens! Sykkelen er bra, den. Ridley prioriterer vektfordeling og balanse, og lager solide og stive rammer. Denne er likevel ganske behagelig, og det synes jeg er bra på en "rimelig" alu-ramme. Det eneste som virker litt uvant, er en ganske betydelig tåoverlapp (ved svært krappe svinger skraper skosnuten i framhjulet).
Men alt i alt: Meget bra! Gleder meg til en ny tur i kveld. Teslaen fungerer forresten svært godt!
Jeg hadde en ræser med mye tåoverlapp en gang, men opplevde aldri å være borti mens jeg syklet. Uansett er motstyring tingen med slike raske snertne doninger! Feit slede
Det eneste som virker litt uvant, er en ganske betydelig tåoverlapp (ved svært krappe svinger skraper skosnuten i framhjulet).
Det har jeg på Lemonden også, og det er et ikke-problem så lenge du husker på det:) Det er litt kombo av konstruksjon og størrelse, det er jo heller ikke problematisk utenom i de aller, aller laveste hastighetene, og da vil smart pedalføring sørge for at det ikke skjer.
Det er jo ellers veldig lite man bruker vriiing på styret til å faktisk styre sykkelen.
Du måtte ned? Hvorfor? Hvor lang stem bruker du da?
Har du da kortere overrørslengde på crosser'n?
Cx'en i 56 ble for lang for meg følte jeg. Dette kunne kanskje blitt juster med kortere stem, men jeg syntes også at jeg ikke kom skikkelig over pedalen. På 54 følte jeg at ting stemte nesten med en gang.
Jeg vet ikke hvor lange stem'ene mine er, men horisonal lengde på overrøret er hhv 54.5 cm (cx) 56.5 cm (racer). Jeg kjører med "standard" stem på begge (Jamis Supernova og Specialized S-works Roubaix).
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: KenR]
#64153320/11/200810:25
Men hvis folk sliter med overlapp så må det jo være mye bedre å sette på en kort stem fremfor å kjøpe en mindre ramme. Jeg vil også tro at den da blir bedre i bratte utforkjøringer uten problem med at bakhjulet letter under bremsing.
Men det er kanskje sånn at overlapping er noe man må regne med uansett?
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: -Jan]
#64156620/11/200811:23
Det er jo ikke noe problem med overlapp, det er bare en vane.
CX`en min er en 52 og raceren min er en 54, men hvor stor reell forskjell det er på dem er jeg mer usikker på. Kanskje jeg skal måle en dag og sammenligne med både CX, racer og selvbygg-racer.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vis meg din Cyclocross
[Re: gare]
#64158120/11/200811:55
Jeg opplever ikke overlappen som et problem, bare som uvant. Jeg har valgt en litt mindre ramme enn jeg har på raceren. Alternativet er en ramme som er lenger enn racerramma, siden størrelsene ikke er helt de samme på crosserne som på racerne hos Ridley. At bakhjulet skal lette, ser jeg helt bort fra - til det er balansen for god. Legger jeg meg ørlite bak salen, blir den perfekt nedover.
Sykkelen føles akkurat passe stor når jeg sitter på den. En større ramme ville ha gitt et høyere styre, og det ville kanskje ha vært en fordel på langturer, men jeg regner med å snu stemen, og dermed få styret høyt nok i massevis. Erfaringene mine fra stien med terrengsykkel, tyder på at en liten ramme er greiere å få med seg, og jeg håper at denne kan brukes litt i ulendt terreng til sommeren. Skulle jeg utelukkende ha brukt den til langturer på asfalt, ville jeg ha foretrukket litt større ramme, men overlapp ville det ha blitt uansett.
I kveld har jeg tenkt å sykle bakkedrag på grusvei. Lurer på hvordan det blir?