Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Seeding ritt til Birken 08?

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: EgilS] #532592 02/04/2008 13:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS

Jeg hadde håpet at det var barneidretten og aktive som Høydal og Co. som burde få støtte. Ikke folk som allerede har nok penger til å drive hobbyen sin.

Slik blir det da også.

Nå er evigunge Gjertrud Bøe engasjert for å jobbe med U23 terreng. Hennes oppgave er å tilrettelegge samlinger og konkurranse for disse basert på sesongplaner som er utarbeidet sammen med Steffen.
De har pr. i dag en stamme på syv utøvere (hvorav to tilhører Team-Etto-Høydahl, men Anders og Jo følger for det meste Runes opplegg).

Neste punkt på ønskelista er koordinering av (og selvfølgelig midler til) juniorsatsing, så vi får se hva fremtiden bringer...

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: EgilS] #532600 02/04/2008 13:41
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg mener det er mange problemer innen terrengsykling. Selv er jeg heldig og har snille private sponsorer og kan per idag leve av terrengsyling (landvei).

Når det gjelder landslag er det riktig at sponsorene til NCF får lite igjen. Sånn det burde vært var at forbundet anonserte landslag. Med skikkelig sponsor. Sånn at landslagene kunne ha skikkelig opplegg sånn som andre landslag i Europa. Og da syklet man med landslags drakten på disse samlingene og rittene. I ordet landslag ligger det ganske mye kraft. Det skulle vært stas og komme på landslaget.
Hvordan skulle man fått inn pengene? Jeg mener man burde ansatt en flink person som fikk bra lønn som hadde i jobb og skaffe sponsorer. Jeg er ikke i tvil om at en flink person kunne klart og skaffet mye sponsor kroner så populært sykkel er om dagen. Bare se hva Team Etto Høydahl klarer og skaffe av penger. Er ikke i tvil om et skikkelig landslag hadde klart og skaffe masse.

Når det gjelder norsk nivå er ikke det så dårlig som mange skal ha det til. Selv har jeg syklet mot de beste flere ganger og syntes ikke det er skremmendes. Men igjen er penger problemer. Norske ryttere får ikke kjørt nok i utlandet og dermed blir tempo vårt dårligere og dårligere utover i sesongen. Bare ser ifjor. Våren ifjor og forfjor var vi på Team Høydahl masse ute og kjørte. Både jeg og Anders hang helt med de beste i ritt etter ritt. Og de andre hang også mye bedre med en vanlig. Så blir det et opphold hvor vi drar hjem og kjører hjemme. Når da de neste rittene kommer i world cupen kommer har vi mistet det tempo vi hadde. FOR OG HEVDE SEG BLANT DE BESTE MÅ MAN OGSÅ KJØRE MOT DE BESTE.

Når man ser på nivå har vi Lene og Gunn rita i helt yperste verdens eliten. Når det gjelder menn er det ikke så langt opp men man MÅ ut og kjøre MYE og da trengs det penger.

Når det gjelder premier i terreng er det et sørgeli kapitel. I Grenserittet får man bestikk hvis man kommer først i mål av flere tusen syklister. I skarverittet fikk man en grill klype hvis man ble 2-3. Er bare noen ritt hvor man faktisk får penger noe som er ganske vilt når man tenker på hvor stor sporten faktisk begynner og bli.

Er også synd det ikke blir flere lag ala Team Høydahl. Ikke nødvendigvis så stort lag men mindre lag på 2-3 stk som får et bra opplegg og penger så man kan satse 100 % At muligehetene er der er det ikke tvil om når tur rittene er så store som de faktisk har blitt i mange bedrifter.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: EgilS] #532611 02/04/2008 13:50
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: EgilS
Dette er for en stor del mannfolk mellom 30 og 50. Det er vel ikke denne målgruppen NCF skal bruke inntektene på?
Tja.. det kommer jo an på hva som er målsetningen til NCF. Geir Lien har vært toneangivende i norsk maraton sykling de siste årene og Gøran Syversen var beste norske i maraton VM da det ble arrangert av Birken.

Begge faller med dine oppfatninger utenfor satsningsområdet på grunn av sin alder og ikke sine kvaliteter som terrengsyklister.

Hadde vært morsomt å se reaksjonene om skiforbundet hadde sagt at Halvard Hanevold ble kastet ut av skiskytterlandslaget fordi han var for gammel.

Når jeg tenker etter er det ganske mange norske landslagsløpere på ski som har passert 30 år....
I eliteklassen i Birken fjor var det kun 2!! ryttere blant de 10 beste som var under 30 år. Det var også 2 ryttere tilhørende M40 i den samme topp-10 lista.

Jeg mener landets beste ryttere uavhengig av alder skal bli fulgt opp og ha et tilbud i et landslag. De skal reise på treningleire, konkurrere både i Norge og utlandet og bli enda bedre.

Norske terrengsyklister har på tross av et elendig tilbud veldig gode resultater å vise til de få gangene de har fått vise seg frem.
-Håkon Austad ble nr. 17 i et WC rundbane løp så sent som i 2006 fra en startposisjon laaaangt bak i feltet på grunn av få UCI poeng.
- Austad var også topp 15 i VM under Birken da dekket røyk etter ca 3 timers kjøring.
-Geir Lien fulgte en av verdens beste terrengsyklister til døra i Birken i fjor.
-Anders Hovdenes er i verdenstoppen i U23.
På kvinnesiden er Gunn Rita Dale Flesjå og Lene Byberg i verdenstoppen.

Man må vel ikke ut av forumet en gang for å få innside info om hvordan NCF håndterer landets beste ryttere. Eller hva sier du OleKrutt :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #532625 02/04/2008 14:00
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: olechr
Når det gjelder premier i terreng er det et sørgeli kapitel. I Grenserittet får man bestikk hvis man kommer først i mål av flere tusen syklister. I skarverittet fikk man en grill klype hvis man ble 2-3. Er bare noen ritt hvor man faktisk får penger noe som er ganske vilt når man tenker på hvor stor sporten faktisk begynner og bli.
Kunne ikke vært mer enig. Det er faktisk helt på grensen til grovt ran..

Heldigvis har Birken kunnet sette fokus på dette i utvelgelsen av seedingsritt i år. Hvis du ser på årets seedingsritt så er det flere enn vanlig som har eliteklasse med pengepremier. Nivået på premieringen er selvfølgelig skandaløst lavt, men det kan om ikke annet være starten på en positiv trend

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: brede] #532626 02/04/2008 14:00
olechr Offline
More than words
More than words
Det som blir nevnt her er også et problem. Man skal ikke gå på alder, hvilket lag man er på hvem man kjenner osv. Man skal ta det ut ifra hvem som sykler best her og nå. Om det er Knut fra otta på 60 så supert. Da satser vi på han nå.

Den dagen jeg slutter og sykle da har jeg sykt lyst til og bli ansvarlig for et landslag. Da skulle jeg ha vært på ritt, fulgt med på resultater osv. Da skulle de beste fått syklet uansett farge eller hvor de bor.

Landslag de siste årene har jo vært et ikke tema. Jeg håper det blir bedre nå etter hvert som steffen er sports sjef. Hadde han fått en som tok seg av terreng og fulgte opp der trur jeg det kunne hjulpet veldig. Når steffen var med oss på world cup ifjor var han hvertfall utrolig lærevillig og var skikkelig interessert. Det er bra

Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: brede] #532629 02/04/2008 14:02
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: brede
Kunne ikke vært mer enig. Det er faktisk helt på grensen til grovt ran..

Heldigvis har Birken kunnet sette fokus på dette i utvelgelsen av seedingsritt i år. Hvis du ser på årets seedingsritt så er det flere enn vanlig som har eliteklasse med pengepremier. Nivået på premieringen er selvfølgelig skandaløst lavt, men det kan om ikke annet være starten på en positiv trend

Ja man da er det hvertfall pengepremier. Det er veien og gå. Men jeg er ikke elite neste år da ifølge kravene, får håpe jeg får wild card ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #532635 02/04/2008 14:09
olechr Offline
More than words
More than words
Når det gjelder alder bare se på Geir Lien. Man kan mene hva man vil om Geir (selv syntes jeg han er jævlig rå skull men han sykler veldig fort. Bare se på Birken han UTKLASSER faktisk alle de norske syklistene og er faktisk bare rett bak en av de beste maraton syklistene i verden. Dette er en kar som jobber fullt i tillegg. At ikke han blir tatt ut og får kjøre maraton VM og world cup syntes jeg er synd. Tenk itilegg hvis han ikke hadde trengt og jobbe fullt.

Nå skrev jeg mye her. Er lenge siden noe har engasjert meg så mye på forumet her. he he

Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #532707 02/04/2008 16:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Når det gjelder premier i terreng er det et sørgeli kapitel. I Grenserittet får man bestikk hvis man kommer først i mål av flere tusen syklister.

Ikke så rart, pengepremier er det jo ikke i turritt på landeveien heller...

(Pengepremier er ikke tillatt i turritt, og det er vel et av de få stedene Grenserittet holder seg til regelverket ICON_WINK )

Hadde Grenserittet hatt eliteklasse hadde det vært en helt annen sak (men eliteklasser tjener ikke arrangøren gode penger på)

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: brede] #532709 02/04/2008 16:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå tror jeg du misforstår med vilje. Jeg mener ikke alder (innenfor rimelighetens grenser) skal være avgjørende.

Birkendeltakerne (gjelder også mange andre turritt) består for det aller meste av mannfolk i alderen 30-50 som sykler et fåtall ritt i løpet av året. Et fåtall av disse satser i tillegg på å bli blant de beste i sin klasse i turritt. I følge din argumentasjon så er det disse som skal få mesteparten av støtten fra NCF.

Jeg mener heller at støtten skal gå til barneidretten/rekruttering og til å støtte opp om ryttere som ønsker å satse som aktive (ikke bli best i aldersklasse i turritt) og kanskje ha ambisjoner om å komme opp på et internasjonalt nivå.

Når det gjelder Geir Lien så mener jeg faktisk at han er kommet opp i en alder som gjør at NCF ikke skal bruke så veldig mye ressurser på ham. Når du er 40 er du ikke akkurat en mann for fremtiden. Hadde han, som Hanevold, vært på et topp internasjonalt nivå allerede så kunne man klart satset på ham, men å utvikle Lien ytterligere er nok litt for sent.

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: EgilS] #532949 03/04/2008 06:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig der.

Har dyp respekt for de prestasjonene Geir Lien står for (likeså Fostervold på landeveien), men når nå (endelig) NCF engasjerer trenere og satser er dette en langsiktig plan, og jeg tviler på at det er disse guttene vi skal satse på frem mot OL i 2012.

NCF har derfor i første omgang valgt å konsentrere seg om å bygge opp et U23-landslag, så får vi se hva neste skritt blir.

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Oystein L] #533000 03/04/2008 07:58
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg er enig at man må satse på de utøverne som har fremtiden foran seg... også. Men det MÅ uanset satses på de aller beste.

Hvor mange ganger har vi ikke sett intervjuer med unge utøvere som har slått igjennom internasjonalt fortelle om episoden der deres interesse for sporten oppstod? Unge utøvere har ofte forbilder som inspirere dem til å satse. Jo bedre resultater disse forbildene oppnår jo bedre blir etterveksten.

Jeg er av dem som tror at Norge hadde verdens beste lag i slalom fordi Ole Kristian Furuseth noen år tidligere viste at det var mulig å vinne WC renn i alpint til tross for at man var nordmann.
Selvfølgelig var satsingen på barn og unge i den samme perioden viktig og Aamodt og Kjus kunne sikkert blitt gode uten Furuseth.

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: brede] #533001 03/04/2008 08:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er klart man også bør satse på de beste, men den godeste Lien er ikke den eneste som er god. Det finnes yngre krefter som hevder seg også-

Det virker dessverre fremdeles som om NCF (eller i hvertfall den som steller med sykling.no) ikke har fått med seg det som skjer i Sør-Afrika. I listen "Siste nytt om sykling i media" er det ingen oppføringer om Cape Epic...

Vi får håpe Dennis får sving på sakene etterhvert. ICON_SMILE

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: EgilS] #533003 03/04/2008 08:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det blir litt som med sportsbransjen.no kanskje. De regner ikke Terrengsykkel/FriFlyt som en del av sportsbransjen, kanskje ikke NCF regner sykkelmediene som en del av Media?

Eller kanskje den tjenesten de abonnerer på for å genere denne spalten ikke vet at det finnes andre medier enn de som gis ut på porøst gråpapir?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: sykkeloyvind] #533021 03/04/2008 08:38
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Litt "synsing" fra min side. med all respekt å melde for Geir Lien. Når man må prioritere, synes jeg man kan prioritere OL-grenene. Dvs. rundbane og kanskje BMX (som skal introduseres i Beijing) i tillegg til landeveisøvelsene.

Dette kan i værste fall bære preg av at man "kaster et bein" til terrengfolket for å få seg et alibi for at man gjør noe. Er enig med Brede om å satse på de som allerede er gode i tillegg til U23.

Terrengsykling, som nevnt i tidligere innlegg, bidrar med såpass mye penger at det burde være helt uproblematisk å sette av en "liten" andel til pengepremier i NC (for å heve og beholde mulighetene til å drive sporten) samtidig som man hjelper de som er gode til å komme seg ut i verden for å få matching - selv om det betyr at de "bare" kommer blant topp-50 i mange av rittene.

Det handler om å vise at det er mulig for en utøver i Norge å satse på denne idretten.

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Oystein L] #533247 03/04/2008 15:51
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Enig der.

Har dyp respekt for de prestasjonene Geir Lien står for (likeså Fostervold på landeveien), men når nå (endelig) NCF engasjerer trenere og satser er dette en langsiktig plan, og jeg tviler på at det er disse guttene vi skal satse på frem mot OL i 2012.

NCF har derfor i første omgang valgt å konsentrere seg om å bygge opp et U23-landslag, så får vi se hva neste skritt blir.

Jo det er greit nok det men da må det være likt. Fostervold blir sendt til VM år etter år uten kjangs. Mens Geir ikke får mulighet. Det viser litt av problemet.

Det er bra de satser men hvor er denne satsingen. Står jo ikke noe om det på forbundssidene en gang.

Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #533382 03/04/2008 19:49
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stemmer, det har vært en forfordeling av landevei. Det blir noe bedre i år, og forhåpentligvis enda bedre neste år.
Summene er fortsatt temmelig små, så jeg tror nok det er riktig å ta et skritt om gangen.

Info kommer nok når alle detaljer er klare (det blir mye nytt og nye navn på sportslig front både for landevei og terreng).

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Oystein L] #533393 03/04/2008 19:57
olechr Offline
More than words
More than words
DEt er posetivt da.
Men en ting til jeg har lurt på. Hvordan blir påmeldingssumene i de feks N-cup terreng maraton? Egentlig skal det vel vøre en maks pris med på de store rittene er det alltid veldig dyrt og melde seg på.
En annen idee hadde feks vørt at topp 10-15-20 eller noe stiller gratis?

Ambassadør for Scott.
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #533404 03/04/2008 20:13
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt klart et misforhold mellom regelverk og praksis i dag.

De som var på tinget husker kanskje at "noen" tok opp dette der.
Styret er nå pålagt av tinget å behandle saken temmelig kjapt (og om ikke det skjer kommer sikkert denne "noen" til å minne dem på det).

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Oystein L] #533457 03/04/2008 21:13
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Oystein L
Styret er nå pålagt av tinget å behandle saken temmelig kjapt (og om ikke det skjer kommer sikkert denne "noen" til å minne dem på det).
Jeg synes ikke det skulle være nødvendig at "noen" må ta opp akkurat det. De største (og også dyreste) rittene burde holde seg for gode til å sope inn høye startavgifter fra eliteløperne. Det skulle vært 200 kr. maks som i rundbane.

Eliten i maratonrittene har vært en salderingspost altfor lenge. Det er de som setter tidene som mosjonistene måler seg mot. Uten eliteløperne så hadde turrittene blitt mye mindre interessant for de store massene. Likevel tillater noen store rittarrangører seg å ta inn betydelig mer penger i startavgift bare fra eliteklassen selv enn det de betaler ut i pengepremier.

Etter rittet bruker de en time på å hedre mosjonistenes sportslige prestasjoner med store seremonier på seierspaller med gaver og greier. Og helt til slutt da publikum har dratt hjem er det elitens tur til å låne rampelyset...

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: brede] #533501 04/04/2008 05:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I dette er denne "noen" 100% enig, og det var nettopp derfor saken ble tatt opp.

(det må legges til at det da ble gjort av en delegat fra klubb/krets overfor det gamle forbundsstyret)

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Sykkelbob] #533514 04/04/2008 06:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
Litt "synsing" fra min side. med all respekt å melde for Geir Lien. Når man må prioritere, synes jeg man kan prioritere OL-grenene. Dvs. rundbane og kanskje BMX (som skal introduseres i Beijing) i tillegg til landeveisøvelsene.

Jeg synes ikke at OL skal være det eneste hellige og riktige i denne sammenhengen.
Det er utrolig trist å se på hvor mange sjanser som har godt tapt for terrengsykkelsporten i Norge de siste årene når man sammenligner med sammenlignbare sporter som ikke nødvendigvis er OL-grener. Snowboard er en slik sport. På nittitallet hadde snowboard og mtb en ganske lik utvikling. Sportene var begge ansett som hippe og ekstreme og tiltrakk seg unge, freske utøvere. Sponsorene stod i kø for å assosiere seg med begge grenene. Snowboardforbundet tross deres uorganiserte image klarte ganske raskt å organisere seg og klarte å høste interessen. Snowboard har i dag et stort landslag, også innenfor grener som ikke er OL-grener som Slopestyle og big-air. Pengene rant inn på konto og vi har i dag en haug med proffe snowboardere.
Helt klart er det mindre penger i mtb enn i snowboard internasjonalt, men Norge står i særstilling i verden når det gjelder antall syklister i forhold til befolkning og det sitter syklister i viktige jobber rundt i hele landet. Sør Afrika har en egen proff-liga i terrengsykling der utøverne kan leve av sporten uten å hevde seg i OL.
På grunn av rot, latskap?? og feilvruderinger i NCF og andre steder sitter terrengsykkelsporten igjen med null etter 2 tiår med eksplosiv vekst og enorm interesse. Mye skyldes også janteloven der det kan virke som om supermosjonister ikke unner yngre ryttere penger eller gode sportslige muligheter fordi de selv må slite sånn for resultatene.
Jeg håper og tror at det norske terrengsykkelmiljøet står bedre rustet til den nye boomen vi nå er midt inne i og håper at ikke sykkelsportens øverste organ ødelegger mulighetene for enda en generasjon med unge ambisiøse terrengsyklister. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for at det ikke skjer.

Forresten Oystein så betyr "forfordel" at noen har fått mindre enn fortjent. Jeg håper/vet det ikke er det du mener når det kommer til norsk landevei.

Helt uten bitterhet, fra en som aldri har vært fokusert og ambisiøs nok til å gjøre mer enn det som er moro i nuet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: sykkeloyvind] #533541 04/04/2008 07:11
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Huffda, her var jeg ikke bare upresis, men direkte klumsete ICON_BLUSH

I prinsippet har vel alle hardtsatsende syklister fått mindre enn de burde hatt, men terrengsyklistene har fått en uforholdsmessig liten del av både pengepotten og oppmerksomhet fra NCF's side..

Selvfølgelig skal det ikke bare satses på unge ryttere i OL-grener, men med den relativt beskjedne summen som er satt av i år har NCF valgt å prioritere U23 (XC og maraton).

I år er det imidlertid OL-år og vi får deltakere på XC for damer, flere på landevei og trolig en på BMX. Det legger jo noen føringer for bruk av årets penger.

Vi får tenke langsiktig og se på hva vi kan få til for de neste tre sesongene. Da er det jo ikke OL...

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: olechr] #533754 04/04/2008 12:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er bra de satser men hvor er denne satsingen. Står jo ikke noe om det på forbundssidene en gang.

NÅ gjør det det....
http://www.sykling.no/t2.asp?p=23943&x=1&a=223132

Re: Seeding ritt til Birken 08? [Re: Oystein L] #533883 04/04/2008 18:00
A
akselm Offline
Medlem
Medlem
A
Som rittleder (Vestmarkrittet), mosjonssyklist og over 40 år, så skal det mye til å uttale seg i denne debatten uten at mine motiver kan trekkes i tvil. Nå har jeg ihverfall vist fram mine hatter. MEN JEG UTTALER MEG HER SOM PRIVATPERSON.

Som rittarrangør bruker også vi mye tid og ressurser på sponsorer. Men i motsetning til mange andre (inkl. NCF), så mener jeg at vår desidert største sponsor er deltakerne i Vestmarkrittet. Alt vi gjør med tanke på sikkerhet, utbedring av trase, deltakerpremier osv. må vi veie opp mot deltakeravgiften. Dersom det blir for stor forskjell mellom det folk betaler, og det de får igjen, så vil "sponsorene" forsvinne på sikt. Her mener jeg forbundet ikke er bevisste nok. Deltakere i de store turrittene begynner å føle de ikke får igjen nok i forhold til hva de betaler i lisens. Ønsker vi å ta vare på vår største sponsor, så er det vår plikt å uttrykke sponsorens misnøye med NCF.

Tenk om NCF kunne behandlet de store turrittene som sine kunder/sponsorer! Hvis ikke de gjør det, så kan det jo hende kundene blir borte...

Som mosjonist synes jeg ikke 200 kr. i lisens er for mye, og det er tydeligvis mange som har samme betalingsvillighet som meg. Jeg skulle gjerne sett at jeg kunne vært med å sponse "min" idrett! Og "min" idrett er terrengsykkel, når jeg deltar i terrengritt. Jeg er hellig overbevist om at skal norsk terrengsykkel (på herresiden) igjen kunne hevde seg i toppen interasjonalt, så må utøverne konkurrere mot de beste. Og til det trenger de penger.

Terrengsyklister som ikke vil være medlemmer i klubber, og som ikke vil engasjere seg i de demokratiske organene til NCF, har faktisk et annet valg: de kan opptre som kunder overfor rittene, og kreve å bli hørt.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support