Livet er vakkert!
|
Livet er vakkert!
02/04/2008 13:24
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
De som fyller 54 år i år eller mer: Disse får kompensasjon for levealdersjusteringen. Disse kan fortsatt boltre seg i godt betalt fritid fra de er 62 år. Trenger jeg å si noe? Nei det trenger jeg ikke. Har jeg fortjent dette? Ja det har jeg. Klarer det å provosere noen? Ja det gjør det. Bryr jeg meg om det? Nei det gjør jeg ikke. Ikke lenge før "dimmelenka" skal frem gitt.  Livet er vakkert!
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Livet er vakkert!
[Re: StigB]
02/04/2008 13:34
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Mer penger til glasurgenereasjonen! Først får dere store arbeidskull og små pensjonskull, så pensjonsopptjeningen er større enn det dere betaler for selv. Så henger dere på boligprisstigningen fra starten og får en himmelsk subsidiert avkastning på boligen. Som om ikke dette var nok får dere AFP på toppen fordi Jens er redd for streik.
Hvem tar regningen? Generasjonen min selvfølgelig... Svinepelser...
Disclaimer: Jeg er ening i at "Sliterne (TM)" får gå av tidlig uten avkortninger i pensjonene, men referer til alle de andre potensielle AFP'erne som ikke er slitere.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
02/04/2008 13:38
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hvem er slitere? Kun kropsarbeidere?
|
|
|
02/04/2008 13:42
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Du klarer ikke å provosere meg, men fy !"#€#%€ som jeg hater AFP.
JEg skal betale dette og jeg kan selv skyte en lang pil etter noesomhelst av lukrative pensjonsordninger selv fordi det koster for mye i lengden og den priviligerte generasjonen som skal gå av de neste tiårene trenger ikke dette borsett fra til luksushytter reiser etc. Dette skulle være en midlertidig ordning for sliterne i en periode det var stort overskudd av arbeidskraft.
AP mistet en velger idag
No added style
|
|
|
[Re: hilmer]
02/04/2008 13:44
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Godt spørsmål, det er i hvert fall ikke 80% av arbeidsstyrken...
Egentlig er AFP helt overflødig. Et velfungerende system med uføretrygding er det vi trenger. Er man ikke i stand til å jobbe må man kunne uføretrygdes. At man tilfeldigvis jobber i en bedrift som faller inn under LO-NHO tariffene er ikke et godt kriterie på å være sliter.
Et pay-as-you-go-system bygger på samme prinsipp som å selge land på månen. Vi gir den neste generasjonen gode vilkår, mot at de lover oss at våre barn vil gjøre det samme. De lover noe de ikke kan holde, ergo selger noe de ikke har. Systemet var bra så lenge det hele tiden kom flere i arbeid enn de som pensjonerte seg. Nå har vi en situasjon med store pensjonskull og små nye kull. I tillegg lever folk lenger, så vi er dobbeltkjørt....
|
|
|
02/04/2008 13:48
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje man burde øke arveavgiften for de som mottar AFP? (og føre det tilbake til pensjon...)
|
|
|
02/04/2008 13:48
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Mer penger til glasurgenereasjonen! Først får dere store arbeidskull og små pensjonskull, så pensjonsopptjeningen er større enn det dere betaler for selv. Så henger dere på boligprisstigningen fra starten og får en himmelsk subsidiert avkastning på boligen. Som om ikke dette var nok får dere AFP på toppen fordi Jens er redd for streik.
Hvem tar regningen? Generasjonen min selvfølgelig... Svinepelser...
Disclaimer: Jeg er ening i at "Sliterne (TM)" får gå av tidlig uten avkortninger i pensjonene, men referer til alle de andre potensielle AFP'erne som ikke er slitere. Jeg kan ikke annet enn å smile, historien bare gjentar seg. Jeg sa det samme den gang jeg var 25. Og du vil høre det samme forhåpentlig når du nærmer deg din pensjonsalder. Må gjerne kalle meg svinepels jeg tar det som et godt komplement. Jeg har bestandig sett på ungdommen som vår felles framtid. Det er de som etterhvert skal sørge for oss som snart er i ferd med å gå av. På samme måte som mine skattekroner en gang fødde pensjonisttilværelsen til generasjonen over. Svinepels, ja det har jeg fortjent, tusen takk. Generasjonen over oss ble ikke den kaldt dessertgenerasjonen tro, alle får vi navn. Bare for å ha nevnt det jeg har hatt avtale festet pensjon i en årrekke, derfor er jeg glad jeg får beholde den. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: KnutAa]
02/04/2008 13:54
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Dette skulle være en midlertidig ordning for sliterne Ja det er vel riktig det og jeg fikk som en real dobbeltarbeidende sliter i over 15 år. To jobber, to skatteinntekter selv om det ekstra ble flådd i skatt ble pengene betalt til fellesskapet. Så å ta fra de som hadde fått AFP ville heller ikke vært riktig, skal man skyte noen så får man sikte godt før en trekker av.
|
|
|
02/04/2008 13:57
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Rabbagast er vel en av mindretallet som har slitt i jobben og sikkert fortjener denne ordningen nå som den er her. Du kan sikkert smile av deg selv og oss også fordi du mener historien gjentar seg, men det er som jensfredrik påpeker noen makrotall som ikke er på vår side. Jeg kommer feks sikkert til å få ta del i de siste slantene av Oljefondet om 36 år, men problemet bare forplanter seg videre og forsterkes. Mine barn får i såfall en monsterregning i tillegg til klimautfordringene når jeg har har vært for lenge på nachspielet til vårt eminente pay-as-you-go pensjonssystem.
Nevnte jeg at jeg skal spare til min egen pensjon i bank/fond dlik at ikke staten og finansbransjen finner på noe lurt når dette sprekker!?
No added style
|
|
|
02/04/2008 14:00
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaja, Knut, vi får trøste oss med at vi etter alt å dømme har desto flere år igjen som glade syklister i skogen sammenligna med dem som får AFP-en sin de nærmeste åra! 
Gaute
|
|
|
02/04/2008 14:01
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke noe imot hver enkelt AFP'er, men mot LO og politikerne som fikk til en videreføring av ordningen. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg selvfølgelig benyttet meg av de ordningene jeg kunne. Du er ikke en svinepels for å benytte deg av ordningen.
Svinepelsene er altså politikerne og pampene som får dette gjennom, selv om ordningen absolutt ikke virker som den skal og bare betyr at den yngre generasjonen sponser den eldre generasjonen. At min navnebror slår seg på brystet og sier han er fornøyd med utfallet blir bare latterlig. Han ble rævkjørt av LO og tør ikke innrømme det. Jeg blir provosert at man kan være så dum. Man for likhet intratemporalt, mens man skaper ulikhet intertemporalt. At noen får lite, mens andre får mye er uholdbart innenfor samme år. Hvis effekten av overføringen forsinkes med ca. 20 år er det helt greit. Idiot! Det verste er at fyren er en meget flink samfunnsøkonom og bør vite bedre...
|
|
|
[Re: gauter]
02/04/2008 14:08
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jaja, Knut, vi får trøste oss med at vi etter alt å dømme har desto flere år igjen som glade syklister i skogen sammenligna med dem som får AFP-en sin de nærmeste åra! He-he, vi og befe. Han skal jo sykle i 40 år til også
No added style
|
|
|
02/04/2008 14:55
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Norsk solidaritet på sitt beste. Der særinteresser grisker til seg mest mulig. De som ikke har AFP må betale for de som har... hehe fantastisk... Lurer på om Canada trenger it folk?
|
|
|
[Re: gauter]
02/04/2008 15:03
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Jaja, Knut, vi får trøste oss med at vi etter alt å dømme har desto flere år igjen som glade syklister i skogen sammenligna med dem som får AFP-en sin de nærmeste åra! Hi hi, så søte vi er i dag  Jeg sender videre annmodningen sjefen til fruen gjorde i Andvake finans rett etter av gifta oss. Tegn en god pensjonsforsikring. Vi gjorde det ikke og vi skal nok klare oss, det blir ikke så mange åra å kjøpe sykkeldeler på  Men jeg tror at den generasjonen som nå kommer etter oss skal få det tøft, det samme ble det fortalt oss. Åkkesom for dere yngre er det flere år å fordele dette på så ett igang jo før jo bedre.
|
|
|
02/04/2008 15:08
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Mine barn får i såfall en monsterregning i tillegg til klimautfordringene når jeg har har vært for lenge på nachspielet til vårt eminente pay-as-you-go pensjonssystem. "Dine barn er din fremtid" Stig Bodin
|
|
|
02/04/2008 16:19
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
Det var jammen på tide Knut!
-johan
|
|
|
[Re: Johan]
02/04/2008 16:54
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Det var jammen på tide Knut! Det kan du jo si, men det er jo ikke så mange alternativer neste valg heller. Vi trenger et helt nytt ikkesosialistisk parti, jeg kan være partisejefskandidat. Jeg kan gi noen inngangsverdier, andre må gjerne komme med innspill så lenge jeg får det siste ordet (kinesisk parlament...) 1. Unngå enhver kontakt med FRP. Behøver neppe å begrunnes, men kanskje jeg kan gi etpar stikkord en annen gang (kanskje grunn nr en for mitt valg av ap ved sist valg) SP må også isoleres skikkelig 2. Norge inn i EU. Åpenbart, fordi vi vil få større sjølråderett men viktigere at EU er et vellykket fredsprosjekt og er i ferd med å integrere østeuropa økonomisk superkjapt slik som det skjedde med spania, irland portugal. 3. Jeg er en stor fan av velferdsstaten, men AP har vist at de bøyer av for å beholde makten. Den benytter de godt for å gi posisjoner til sine egne. Helse, eldreomsorg, skole, barnehager og folketrygd er jeg for og i motsetning til hva mange tror er dette mye billigere for de aller fleste, bortsett fra de aller rikeste, fordi en høy skatteprosent er tross alt billigere enn helseforsikringer, sparefond til ungers utdannelse osv. Ingen partier i norge vil legge ned dette, men en del upoulære reformer står for tur, AFP ville tross alt vært et lett sted å kutte! Rike gamliser kan få dekke mer av utgiftene selv, mens de som trenger det skal få et adekvat tilbud Noen løselige kjepphester til slutt: Systemet må fremme flere fødsler, øke tilbudet av arbeidskraft, miljøtiltak som får ned CO2utslipp i norge, styrking av utdanning osv Blir nok ikke partileder for rare greiene jeg, men-men
No added style
|
|
|
02/04/2008 17:12
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes du er på svært god vei. For egen del ønsker jeg at selvstendige næringsdrivende, som skaper sin egen arbeidsplass og føder barn for at glasurfolket skal få sin pensjon og betaler skatt i bøtter og spann, skal få mye bedre rettigheter enn de har i dag. Gjør du det bra og må ansette 1 person blir det så mye ekstra jobb at mange gir opp.
Vi tar det videre over en postbikeride drikke Knut. Hva blir det til med styret forresten?
-johan
|
|
|
[Re: Johan]
02/04/2008 17:27
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Insentivstruktur for å skape, mobilitet, rettferdighet og sykling må være bærebjelkene i det nye partiet! Det var mange gode forslag her ja, neste uke har jeg tid til både det ene og det andre og det tredje.
No added style
|
|
|
[Re: ]
02/04/2008 20:14
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Et velfungerende system med uføretrygding er det vi trenger. Jeg skjønner forsåvidt hva du mener, men det vi egentlig trenger er et arbeidsliv som ikke ødelegger helsa til folk og som skaper et ønske om fortsatt å gjøre noe meningsfylt selv om man har passert 62 år. Jess, der er du inne på noe vesentlig. Nå skal ikke jeg messe om husker du den gang, men det er skjedd en endring i arbeidslivet. Da jeg var 17 år gammal og begynte å skatte til fellesskapet hos Lindholdt & Sønn (sport) var vi 6 stykker i en liten sportsbutikk. Gode dager ja det hadde vi, til gjengjeld hørte det til skjeldenhetene at noe var syke. Pensjon, ja de måtte skytes og taues ut ved i nærheten av en alder på 70. Mange år senere koste jeg meg hos NSB på Grorud, gode dager mange om å få gjort unna tungt arbeid. Sykdom svært skjelden, pensjonister, ja en gang etter 67 - 68 år og da ved godt mot enkelte måtte nesten skytes og dras ut. Det jeg ser har vært den største endringen er etter blårussens inntogsmarsj er mer ut av hver mann/dame. Få tynt mest mulig ut av hver enkelt. Dette har jeg sett på min arbeidsplass, det har skjedd en sværtnegativ endring på de snart ti årene havna har vært operativ. Fortsetter det sånn håper jeg de klemmer ned pensjonsaldern enda mer, om ikke vil resultatet være en halv nasjon på uføre og det er ingen butikk. I dag har jeg 6 nære kollegaer som er gått av med uføre lenge før pensjon (AFP) som vi har hatt en stund. Dette er et tegn på at arbeidslivet er i en svært dårlig forfatning og det blir ikke bedre før de fjerner all blåruss fra ledende og besluttende stillinger.
|
|
|
02/04/2008 20:31
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Rike gamliser kan få dekke mer av utgiftene selv, mens de som trenger det skal få et adekvat tilbud Hadde jeg vært ung og fremadstormende i dag og med litt innflytelse så ville mitt første mål vært og fått behovsprøvd barnetrygden. Ta alle de/dere unge med ræva full av unger som håver inn barnetrygd og setter det på konto, å ja da vi har selv tatt det i dette urettferdige systemet/gildet. La heller de som trenger det få mer i stede. Tenker det skulle blitt helvete om forslaget kom på bordet. Dette er vel det merkeligste jeg har lest i denne tråden "Rike gamliser". Jeg har et par såkalt rike gamlissvenner. Ja de har det fett, og jeg har sett når de har reist på jobb om morran i maaange år, og jeg har sett når de har kommet hjem langt på kveld uten å klage en millimeter. Husk det at det finnes folk som som etter et langt og hardt liv må få nyte noen dager i fred og ro før de legger seg til rett på sju fot. Jeg vil kunne høre til den kategorien, betalt skatten min, opparbeida meg en formue i form av fast eiendom, en greit betalt jobb som gir meg en god pensjon. Om avensjuken er så stor så må den gjerne være det, jeg skal nyte hver enda krone og hver enda stund når dagen kommer å jeg kan styre den selv. For dere som vokser opp nå er det nesten på sin plass og la dere få et navn. Siden dere har vært så elskverdige å navngi oss over 54 bør dere fra nå kunne kalles sytegenerasjonen. 
|
|
|
02/04/2008 21:07
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hvis dette er et personangrep ber jeg deg om å presisere det MYE
No added style
|
|
|
02/04/2008 21:25
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Rike gamliser kan få dekke mer av utgiftene selv, mens de som trenger det skal få et adekvat tilbud Hadde jeg vært ung og fremadstormende i dag og med litt innflytelse så ville mitt første mål vært og fått behovsprøvd barnetrygden. Ta alle de/dere unge med ræva full av unger som håver inn barnetrygd og setter det på konto, å ja da vi har selv tatt det i dette urettferdige systemet/gildet. La heller de som trenger det få mer i stede. Tenker det skulle blitt helvete om forslaget kom på bordet. Dette er vel det merkeligste jeg har lest i denne tråden "Rike gamliser". Jeg har et par såkalt rike gamlissvenner. Ja de har det fett, og jeg har sett når de har reist på jobb om morran i maaange år, og jeg har sett når de har kommet hjem langt på kveld uten å klage en millimeter. Husk det at det finnes folk som som etter et langt og hardt liv må få nyte noen dager i fred og ro før de legger seg til rett på sju fot. Jeg vil kunne høre til den kategorien, betalt skatten min, opparbeida meg en formue i form av fast eiendom, en greit betalt jobb som gir meg en god pensjon. Om avensjuken er så stor så må den gjerne være det, jeg skal nyte hver enda krone og hver enda stund når dagen kommer å jeg kan styre den selv. For dere som vokser opp nå er det nesten på sin plass og la dere få et navn. Siden dere har vært så elskverdige å navngi oss over 54 bør dere fra nå kunne kalles sytegenerasjonen.  Jeg vet ikke hva du innbiller deg, men du svartmaler kanskje din egen situasjon mye og det eneste jeg har nevnt om deg er at du etter hva jeg kan bedømme tilhører den kategorien som AFP ble laget for. Hvis den ikke ble misbrukt til de grader av priviligerte yrkesgrupper, kunne man kanskje beholdt den. Hvem skal du være sur mot? Jeg som er uenig en dårlig ordning som kommer til å svekke velferdstaten på sikt eller de AFP-kollegaene dine som vanner den ut slik at den må avskaffes. Vedr barnetrygd er den såpass lav at mange mottagere sikkert ville ønsket at den ble mer målrettet, feks ville jeg personlig gjerne avstått fra denne ubetydelige summen hvis det feks gikk til å heve beløpet for engangsstønad ved fødsel for de som ikke har rett til betalt fødselpermisjon. Mens man er igagn kan man ta beløpet til kontantstøtte og bruke det til lovfestet rett til barnehageplass slik man har i Sverige. Dette hadde nok vært den største håndsrekningen for de som skal betale pensjonen til rabbagast. Hvor fett er det å ha barn egentlig? Jeg og kona har over 30.000 i månedlige utgifter, blir ikke mye barnetrygd på konto for å si det sånn, det er 900 pr barn i månenden, tror jeg Vedrørende din opptjente fortjente pensjon er den akkurat det, delvis fordi du har betalt det du koster og delvis fordi dette er rettigheter du har. Dersom de som innførte folketrygden hadde valgt et system der man sparte til sin egen pensjon fremfor å innføre utbetalinger med en gang ville vi ikke hatt dette problemet i det hele tatt. Men å gå inn på fordyrende AFP for mange som ikke trenger det i det hele tatt i en tid hvor man må begynne å redusere kostnadene er dumt, fordi det blir enda dyrere for fremtidige generasjoner. Dette blir forsterket av demografiske forhold som lave fødselrater for den nåvernde arbeidsstokken og økt levealder
No added style
|
|
|
02/04/2008 22:55
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
1. Lese innleggene skikkelig 2. Ikke tillegge folk meninger man ikke har uttalt 3. Ikke løsrive (spiss)formuleringer fra den konteksten det står i, særøig ikke siden jeg har brukt tid på å konkretisere uttalelsene du siterer før du beskylder meg for å være historieløs 4. Ikke nødvendigvis bruke egne erfaringer som om de var generelle sannheter
Kalle folk historieløse pga noe du tror, syns jeg du skal beklage med en eneste gang.
Jeg har ytret ønske om en pensjonspolitikk som er bærekraftig. Jeg er enig med jensfredrik om at de som slites ut i jobben bør få annen kompensasjon for dette fremfor pensjon. Pga folketrygden har arbeidsplasser inntil nå kunnet tenke utelukkende på det som er best for dem uten å ta hensyn til ansatte. Mangel på arbeidskraft endrer kanskje litt på dette, men det beste var hvis arbeidsplassene måtte dekke mer av utgiftene ved langtidsfraværet og uføre.
Jeg har ikke lansert noen egne problemer, det er det Stig og nå du som har. Jeg har opplyst om mine egne månedlige utgifter PUNKTUM. Jeg synes ikke synd på meg selv, men jeg kan ikke slå meg til ro med tingenes tilstand når det lages politikk som jeg mener er usolidarisk. I ettertid kunne kanskje den første posten min vært mer konkret, og at istedenfor ordet jeg kunne jeg sagt fellesskapet, som var det jeg tilfeldigvis mente.
Jeg er derimot veldig enig med deg om at solidaritet er en av hovedkomponentene til den norske velferden, derfor er jeg skikkelig kritisk til at svært mange som fint kunne jobbet lengre kan gå av med AFP. Ikke nok med det, men de som fortsetter i jobben skal ikke tjene på å ikke ta ut AFP. Derfor blir AFP for dyrt i et helhetlig perspektiv. Disse tingene sier jeg, dette kan du gjerne argumentere mot.
Kalle meg historieløs trekker du enten tilbake, ellers vil jeg ta dette personlig med meg videre.
Og den svartmalingen du beskriver er jo ikke representativ for den norske befolkningen overhodet, Jeg vet jo at noen gikk på tryne, men jeg kan ikke ta ansvaret for det, de aller fleste klarte seg gjennom 70- og 80-tallet uten altfor store vansker. Det er jo ikke slik at det er problemfritt å være nyutdannet 31 år nå med to barn heller, det er bare andre utfordringer. Men jeg kaller ikke folk som er uenig med meg for stygge ting,jeg prøver å begrunne meningene mine og ikke ta ting ut av sammenhengene og så er jeg i mot videreføring av AFP
No added style
|
|
|
03/04/2008 05:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
1. Lese innleggene skikkelig 2. Ikke tillegge folk meninger man ikke har uttalt 3. Ikke løsrive (spiss)formuleringer fra den konteksten det står i, særøig ikke siden jeg har brukt tid på å konkretisere uttalelsene du siterer før du beskylder meg for å være historieløs 4. Ikke nødvendigvis bruke egne erfaringer som om de var generelle sannheter Slutt å tull! Da tar man jo bort alle morsomme diskusjoner. 
|
|
|
03/04/2008 07:53
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg ser har vært den største endringen er etter blårussens inntogsmarsj er mer ut av hver mann/dame. Få tynt mest mulig ut av hver enkelt. Dette har jeg sett på min arbeidsplass, det har skjedd en sværtnegativ endring på de snart ti årene havna har vært operativ. Fortsetter det sånn håper jeg de klemmer ned pensjonsaldern enda mer, om ikke vil resultatet være en halv nasjon på uføre og det er ingen butikk.
Nå var det tilfeldigvis du som tok opp dette med blårussens inntogsmarsj, så dette er ikke myntet direkte til deg. Jeg vil bare si at dette blårusstøvet er noe som SV har innført som begrep. Det er et uttrykk som irriterer meg. Optimisering av innsats fra mennesker og kapital er da noe som har eksistert i tusner av år. Dette er jo ikke noe nytt. Økonomi defineres som optimisering av bruk av begrensede ressurser. Dette er noe som vi har drevet med i Norge siden vi fulgte etter reinen da isen trakk seg tilbake. At folk blir målt i arbeidet sitt er jo helt naturlig. Man er jo nødt til å telle antall produserte enheter pr dag eller tid brukt per pasient. Tid er en begrenset ressurs og må forvaltes klokt. Dessuten vil jeg si at det skal godt gjøres å finne en blåruss blant de som jobber i Boston Consulting Group eller lignende foretak som blir kalt inn for å slanke bedrifter. Alle sammen der har gått videregående allmen fag, altså rødruss. I tillegg så vil jeg si at den politikken som AP bedriver er ikke solidarisk, men er tilrettelegging for priviligerte grupper. Spesielt 68'er generasjonen. Det er ikke takket være AP at Norge ble bygd etter 2. verdenskrig, men på tross av.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
03/04/2008 12:50
|
henrikll
Medlem
|
Medlem
Stort sett enig og vil tilføye at Blåruss i prinisppet er en umulighet etter reform '94 da skillet mellom blå og rød ble utvisket av fagkombinasjonene / linjevalgene i den videregående skolen - i den grad en ser blåruss i mai er det kun en tradisjon som henger igjen fra handslsgymnas etc. Mulig de som går 'salg service' i VGS fremdeles er blå, og de er ikke nødvendigvis den studentgruppen som utgjør størst prosentvis del av økonomstudentene.
|
|
|
[Re: henrikll]
03/04/2008 19:54
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Jeg beklager ikke å følge opp, sliter litt så jeg kommer tilbake. 
|
|
|
[Re: henrikll]
03/04/2008 20:14
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Levealderen har økt. Da må pensjonsalderen det også. Spesielt når folk begynner å jobbe mye seinere en før. Du skal ikke ha mye i hue for å skjønne at det blir litt trøblete å få samfunnet til å gå rundt når folk studerer til de er 30, tar en kjapp tur innom arbeidslivet fra de er 30 til de er 60 og så og spiller golf i spania fra de er 60 til de er 90. 68-erne skjønner dette, men bryr seg ikke. Trekker stigen opp etter seg. Veldig solidarisk. (se forøvrig http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/2160751.html ) Man burde øke generell pensjonsalder med 7-8 år (siden generell økning av levealder har vært tilsvarende siden 1950). Opprett så gode ordninger som fanger opp de få sliterene som fortsatt finnes. Når vitenskapelig ansatte på universitetet går av med AFP sier det seg selv at ordningen favner om for mange...
|
|
|
[Re: tobiast]
03/04/2008 23:03
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg vet ikke helt. Når det finnes 60-åringer som sykler i Hafjell så bør pokker meg det ikke hete noe som hete pensjon fra før fyllte 70. Før det så er det UFØREtrygd. Det er kun unntaksvis behovet for pensjonering fra før fyllte 70-75 år er strengt nødvendig... Det bør IKKE være noen automatikk at man får tilbud om pensjonering fra 62år!! Det bør være behovsprøvd i form av uføretrygd for såpass unge mennesker.
Og i dag så jobbet jeg med en 70-åring som ikke hadde noe problem med å hoppe rundt i 10 timer. Foreleseren min i mikro er 69år, osv.
Ja, jeg er 20år gammel og har mye å lære. Jeg bare gjør noen observasjoner av mennesker rundt meg.
Ut på tur!
|
|
|
|
|