Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bør OL i Beijing boikottes?

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: EgilS] #531166 31/03/2008 07:04
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Kina fikk de olympiske leker under den forutsetning av at de skulle forbedre kårene for menneskerettigheter i landet. Nå kommer det mer og mer frem at de ikke har holdt sin del av avtalen.

En ting er hvordan styresmaktene i Kina behandler befolkningen en annen skremmende ting er hvordan vestlige selskaper som Google og Yahoo kryper for kinesiske myndigheter bare fordi de er redde for å miste business.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: EgilS] #531169 31/03/2008 07:13
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Flere av innleggende her er innkonsekvente i forhold til hva IOC selv hevder.
De er ikke noen politisk organisasjon. Allikevel oppfordres deltakerene i OL til å forfekte politiske syn. Er ikke det en slags dobbelmoral.
Bør ikke enhver deltaker da kun drive idrett og ikke markere en dritt.

Det har alltid vært gjort politiske ( og andre mer eller mindre vellykede markeringer) under idrettsarrangementer.
I svømme EM fikk vi sett en Serber markere at Kosovo tilhørte dem. Dert ble reagert og det vil det helt sikkert bli i Kina også.

Kanskje det er like greit å holde en totalt upolitisk profil tross alt. Hvis det er mulig da?

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Lapavoni] #531176 31/03/2008 07:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Lapavoni
Kina fikk de olympiske leker under den forutsetning av at de skulle forbedre kårene for menneskerettigheter i landet. Nå kommer det mer og mer frem at de ikke har holdt sin del av avtalen.

Er det noe jeg ikke mistenker IOC for, så er det å bruke OL som et middel for å forbedre mennesker levekår.

Quote:
En ting er hvordan styresmaktene i Kina behandler befolkningen en annen skremmende ting er hvordan vestlige selskaper som Google og Yahoo kryper for kinesiske myndigheter bare fordi de er redde for å miste business.

Penger!

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: perbl] #531178 31/03/2008 07:29
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Sitat: KTL
Mener du her å si at demokrati ikke er løsningen på alle verdens problemer??? ICON_WINK

Jeg har lenge mistenkt at det hele egentlig er motsatt av det mange mener, at rolige/stabile stater fint kan styres med demokrati, uten at dermed er gitt at demokrati gjør en stat rolig og stabil. I de land der demokratiet fungerer er dette et resultat av at man har blitt enige først (da er mao demokratiet et faktum) i land der man mangler enighet vil en innføring av demokrati være kunstig og dermed heller ikke ha noen vesentlig virkning.

Eller?

Veldig interessant betraktning, som jeg også har kommet fram til. Jeg mener at demokrati overhodet ikke har mulighet til å fungere uten at levestandard og utdannelsesnivå blir hevet til et visst nivå. Foruten disse to delene, ender vi enten opp med kaos, eller et system a'la Russland der de første som vet å dra nytte av den nye åpenheten i stor grad vil grave til seg ressurser, mens bøndene på landsbygda fortsatt vil leve som før.

Løsningen? Tja, om ikke kommunismen hadde vist seg inkompatibel med menneskets natur, hadde det faktisk ikke vært en dårlig ide på steget fram mot demokrati, alternativt kunne en gått for en olgarki-lignende løsning hvis uhildede og fornuftige personer kunne blitt tiltrodd lederrollen ICON_SMILE

Enig, tror at veien frem til fungerende demokrati kamskje må være via en annen styreform. Veien fra totalitært diktatur tror jeg dessverre vil være ekstremt tid og resurskrevnde og den moderne amerikanske innføringsmotoden med snarveien via en liten krig og innpumping av vestlig kultur vil vi nok snart innse at ikke fungerer. Et fungerende demokrati må nok først og fremst bygges rundt eksisterende kultur og verdier, hvis man ønsker en tilhørighet til eget styresystem.

(Jeg kjenner ikke godt nok til stuasjonen i Tibet, men det er mulig at Tibet isolert sett kunne fungere som demokrati, hvis de kunne separeres som egen stat. Problemet er kanskje at andre regioner da umiddelbart vil ønske det samme og muligens ikke ha samme evne til selv å danne eget selvstyre. Men dette vet andre mye bedre enn meg!)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: KTL] #531189 31/03/2008 07:51
Dan Offline
More than words
More than words
(Jeg kjenner ikke godt nok til stuasjonen i Tibet, men det er mulig at Tibet isolert sett kunne fungere som demokrati, hvis de kunne separeres som egen stat. Problemet er kanskje at andre regioner da umiddelbart vil ønske det samme og muligens ikke ha samme evne til selv å danne eget selvstyre. Men dette vet andre mye bedre enn meg!)

Akkurat det er det jeg aner, men som jeg gjerne skulle hørt en Kina-ekspert uttale seg om. Jeg er glad jeg slipper å være leder i Kina, og prøve den balanseakten som de har drevet med de siste tiårene.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Dan] #531196 31/03/2008 08:05
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Akkurat det er det jeg aner, men som jeg gjerne skulle hørt en Kina-ekspert uttale seg om. Jeg er glad jeg slipper å være leder i Kina, og prøve den balanseakten som de har drevet med de siste tiårene.

I mine (ikke-Kina-ekspert) øyne er vel kina muligens på rett vei hva angår utvikling, men jeg tror at den ekstreme økonomiske utviklingen (delvis vestlig styrt) de er inne i nå gjør at de har veldig store problemer med selv å bestemme hvor dette bærer. Mye av undertrykkelsen i Kina i dag skyldes vår etterspørsel etter billige varer. I tillegg har denne moderniseringen ødelagt mye av det (som enda fantes) av Kinesisk finkultur. Dette tapet av kultur er farlig fordi det skaper motsetninger og reduserer samhold/solidaritet, -faktorer jeg tror er viktige i overgangen til fungerende demokrati.
(Som du sier Dan -godt å ikke sitte med ansvaret her!)

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: DagRS] #531200 31/03/2008 08:13
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: takkskarufaenmeg
Flere av innleggende her er innkonsekvente i forhold til hva IOC selv hevder.
De er ikke noen politisk organisasjon. Allikevel oppfordres deltakerene i OL til å forfekte politiske syn. Er ikke det en slags dobbelmoral.
Bør ikke enhver deltaker da kun drive idrett og ikke markere en dritt.

Det har alltid vært gjort politiske ( og andre mer eller mindre vellykede markeringer) under idrettsarrangementer.
I svømme EM fikk vi sett en Serber markere at Kosovo tilhørte dem. Dert ble reagert og det vil det helt sikkert bli i Kina også.

Kanskje det er like greit å holde en totalt upolitisk profil tross alt. Hvis det er mulig da?

Det er ganske umulig å hevde at et prosjekt som OL kan/skal være apolitisk. Det kan godt hende at IOC tror de er apolitiske, men det er omtrent som å tro at man kan være litt jomfru(etter min mening).
Det er så svære greier, og Kina er desperate etter å få OL til å framstå som vellykket nettopp av politiske grunner.
Klarer ikke Gerhard Heiberg å se det, er han enten dum, eller så juger han.(og han ble brukt i dette eksemplet da det var han jeg så uttale seg da jeg tilfeldigvis så på Redaksjon1 elller 21 eller hva det nå heter med totalt uspiselige Viggo Johansen. Det vil forhåpentligvis ikke gjenta seg)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Dan] #531202 31/03/2008 08:15
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg hørte en Kina-ekspert uttale seg. Han mente at de kinesiske lederne nok var livredde for at andre deler av Kina også ville begynne å kreve selvstyre og at de er røffe i Tibet for å signalisere at det er uaktuelt.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: EgilS] #531390 31/03/2008 14:34
enrima Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Lapavoni] #531404 31/03/2008 15:12
Gollum Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med deg!
Hvis utøverene ikke deltok på åpningssermonien så kan nok det svi godt! En boikott av selve lekene tror jeg ikke har noen effekt.

"Sometimes I think the surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that none of it has tried to contact us."

GAN
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Gollum] #531408 31/03/2008 15:26
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg føler ikke at jeg er i en posisjon til å skulle manipulere idrettsutøvere ved å henvise til on-the-fly oppfunnede moralske grunner for at de ikke skal få jakte på medaljer. Det er deres liv, treningstimer de har lagt ned, og ikke jeg. Det er heller ikke idrettsutøverene som kan lastes for at OL legges til Kina. Men nå er dette allikevel ikke en vurdering utøverene kan ta selv, i og med at staten blander seg inn i idrettsnorge og at utøvere som deltar i OL deltar som representanter for nasjoner og ikke f.eks profflag.

Jeg har en klar mening om dette, og det er at jeg synes nasjonal idrett er en uting. Jeg er en antipatriot og individualist, og ønsker ikke å sponse denne dritten. Dersom jeg slapp å være med på å finansiere toppidrett over skatteseddelen, og OL ikke var en nasjonal event, hadde ikke dette vært noen sak, da hadde det ikke vært nasjonal politikk inne i bildet fra deltagerlandene sin side, like lite som at det ikke er et norsk anliggende dersom det skulle vise seg at Thor, Kurt og Edvald setter tonnevis av kena-cort sprøyter i ræva og kanskje noen enheter aranesp, før de skyller ned med litt pot belge.

Når det er sagt så hadde det vært kult om noen idrettsutøvere hadde politiske budskap under lekene, og f.eks startet en skikkelig protestaksjon. Det vil nok også være vanskelig for kineserene å utøve vold mot en gjeng internasjonale stjerner. Så her er det potensiale for å finne på faenskap. Men da er det nok noe mer kreativt som må til en å bare skippe åpningsseremonien.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531409 31/03/2008 15:31
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare
...da jeg tilfeldigvis så på Redaksjon1 elller 21 eller hva det nå heter med totalt uspiselige Viggo Johansen. Det vil forhåpentligvis ikke gjenta seg)

Enda et godt argument for å fjerne lisens-ordningen, og legge om til kodede sendinger, slik at ikke alle med TV apparat tvinges til å sy puter under armene på inkompetente idioter.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Hvilepuls] #531448 31/03/2008 17:42
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Hvilepuls
inkompetente idioter.

Hey, det er meg, det!

Ole - redigerer i NRK.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Ole] #531457 31/03/2008 18:02
Gollum Offline
Entusiast
Entusiast
He he!

"Sometimes I think the surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that none of it has tried to contact us."

GAN
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Ole] #531476 31/03/2008 18:57
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ole
Sitat: Hvilepuls
inkompetente idioter.

Hey, det er meg, det!

Ole - redigerer i NRK.

Kult, Ole, nå starter vi en ny krangel så busta fyker. ICON_LAUGH

Hvorfor kan du ikke ta ansvar for litt mer enn bare redigeringa? Du har et par kollegaer som kommenterer sportssendinger jeg gjerne skulle ha sett førtidspensjonert. Helst FØR fellesstarten i OL. Og så kan vi få sitater og innspill sendt inn til NRK (les: postet på terrengsykkel.no)

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Hvilepuls] #531485 31/03/2008 19:16
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jobber heldigvis lite med sport. Styrer stort sett med Store Studio, Nytt på Nytt og Grosvold. Men sannelig blir det Giro d'Italia i noen uker i mai.

Ole.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531657 01/04/2008 02:36
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: cvrokka
Sitat: jrm
Er litt nysgerrig til å lese argumentene til nei folk.

Jeg har ikke peiling på, og driter i hva som skjer i tibet, samtidig som jeg synes OL er en fin ting.

Ahh, gjør deg fortjent til custom-tittelen din ser jeg!

Fordi jeg ikke bvet hva som foregår i tibet og dermed ikke bryr meg om det?

Også personangrep, mm, nydelig.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Ole] #531673 01/04/2008 06:16
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
Jobber heldigvis lite med sport. Styrer stort sett med Store Studio, Nytt på Nytt og Grosvold. Men sannelig blir det Giro d'Italia i noen uker i mai.

Ole.

Ikke prøv deg, jeg så nok at du var i bakrommet her for ikke så altfor lenge siden. Du hadde nok skreket deg til å få være med på foppallrelaterte greier ja!

Giro`en ja, blir det full pakke som tidligere på Krinken? Det er nesten så det er verdt lisenen alene.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: cvrokka] #531674 01/04/2008 06:19
gare Offline
More than words
More than words

Jeg har ikke peiling på, og driter i hva som skjer i tibet, samtidig som jeg synes OL er en fin ting.

Ahh, gjør deg fortjent til custom-tittelen din ser jeg!

Fordi jeg ikke bvet hva som foregår i tibet og dermed ikke bryr meg om det?

Også personangrep, mm, nydelig.

Personangrep? Tjaaaa, du stiller deg jo lagelig til for hogg i og med at du sier at du driter i hva som skjer. At du ikke vet er en ting, men det er ganske langt fra å ikke vite til å påstå at man driter i det.
Man skal ellers lese lite aviser, titte lite innom nettaviser, og se lite nyheter på TV for å ikke ha fått med seg ting og tang i Tibet i det siste.

Det var nå ellers ikke meningen at du skulle bli trist og lei.

Redigert av gare; 01/04/2008 06:22.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531679 01/04/2008 06:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hvis jeg ikke leser cvrokkas innlegg helt feil svarer han på spørsmålet/utsagnet:

Grunnen til at mange ikke bryr seg er nettopp at de uttrykker:

cvrokka har ikke uttrykt at dette er hans personlige mening, bare at dette er den holdningen "folk flest" viser. (Innlegget er spisset litt for å kunne misforstås, og han liker å erte litt, men...) ICON_WINK

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: KTL] #531681 01/04/2008 06:36
gare Offline
More than words
More than words
Ok, så ble jeg litt i overkant grinete...og faktum er jo at de aller, aller fleste sier:"Uff, det er så fælt atte...ikke sant? Joda, tenk så ille..." om det aller, aller meste her i verden uten egentlig å bry seg. I hvertfall ikke på den måten at det blir noen endring.

Mea culpa? Jepp, helt sikkert.
Cvrokka, jeg er en skroting og beklager at jeg kom med et personangrep, det var ment som en litt festlig kommentar til din customtittel(som du muligens ikke er så glad i), men det er jo ikke morsomt når det ikke er morsomt.
Er alle glade igjen nå?

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531745 01/04/2008 07:41
Dan Offline
More than words
More than words
Er alle glade igjen nå?

Jeg er fortsatt litt lei meg, men ikke verre enn at en sykkeltur vil fikse det. ICON_SMILE

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Dan] #531757 01/04/2008 08:02
gare Offline
More than words
More than words
Er alle glade igjen nå?

Jeg er fortsatt litt lei meg, men ikke verre enn at en sykkeltur vil fikse det. ICON_SMILE

Men du har vel syklet til jobb? Så da har du jo vært på tur allerede. Eller er det så lenge siden at du har rukket å bli litt trist?

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531773 01/04/2008 08:25
Dan Offline
More than words
More than words
Men du har vel syklet til jobb? Så da har du jo vært på tur allerede. Eller er det så lenge siden at du har rukket å bli litt trist?

Nei, jeg har levert bilen på service i dag, i tillegg til at dusjrommet på kontoret er midlertidig ute av funksjon, så det ble ikke sykkeltur denne morgenen. Ikke rart man er litt trist.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #532245 01/04/2008 23:34
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok, så ble jeg litt i overkant grinete...og faktum er jo at de aller, aller fleste sier:"Uff, det er så fælt atte...ikke sant? Joda, tenk så ille..." om det aller, aller meste her i verden uten egentlig å bry seg. I hvertfall ikke på den måten at det blir noen endring.

Mea culpa? Jepp, helt sikkert.
Cvrokka, jeg er en skroting og beklager at jeg kom med et personangrep, det var ment som en litt festlig kommentar til din customtittel(som du muligens ikke er så glad i), men det er jo ikke morsomt når det ikke er morsomt.
Er alle glade igjen nå?

Jada, skal bare tørke opp dammen på gulvet.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: cvrokka] #533466 03/04/2008 21:31
Tex Offline
Besatt
Besatt
Vi kan ta det med ro, Heiberg vet hva han driver med:
” – Jeg er vel den eneste i Norge som prøver å ha en viss forståelse for hva som skjer i Kina, sa han til NRK på Gardermoen før avgang.”
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2347651.ece

På den annen side – hvorfor er det nå slik at vi skal skyve idrettsutøvere foran oss for å boikotte Kina? Hvis folk vil boikotte Kina så er det jo bare å la være å kjøpe kinesiske varer. Og lykke til.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support