Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bør OL i Beijing boikottes?

Bør OL i Beijing boikottes? #530963 30/03/2008 17:04
Kristian T Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Noen utøvere verden over vurderer nå å boikotte OL i Kina på grunn av konfliktene i Tibet.

Bør OL i Beijing boikottes?
Et valg tillatt
Stemmer aksepteres fra: 30/03/2008 17:00
Du må avgi stemme for å se resultatet.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Kristian T] #530968 30/03/2008 17:18
jrm Offline
Er litt nysgerrig til å lese argumentene til nei folk.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: jrm] #530969 30/03/2008 17:24
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Om ikke annet bør OL i Tromsø boikottes. bigsmile

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: la1hka] #530972 30/03/2008 17:29
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener det ikke bør boikottes, men at deltagerne viser sin avsky i alle premiesermonier.

Disse bildene sa alt i sin tid og har gått inn i historiebøkene, og noe lignende kan gjøres i Kina.

Her har man muligheten til å frakte store menneskemengder inn i Kina, komme på nasjonal tv, ha masse kinesere på tribunene og vise hva vi egentlig mener.

Og de som mener vi bør boikotte bør tenke etter hvor mange kinesiske produkter de benytter gjennom en hel dag. Teknologisk, i bilene sine, i kollektivtransport, hjemme i form av møbler, pyntegjenstander etc, software, mobiltelefoner osv osv osv osv.

Vi i vesten finansierer hele det landet..

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Trygve_] #530975 30/03/2008 17:36
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Og for dere som ikke kjenner til historien om Tommie Smith og John Carlos, les her:

1968 Olympics Black Power Salute

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Trygve_] #530977 30/03/2008 17:39
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Trygve_

Og de som mener vi bør boikotte bør tenke etter hvor mange kinesiske produkter de benytter gjennom en hel dag. Teknologisk, i bilene sine, i kollektivtransport, hjemme i form av møbler, pyntegjenstander etc, software, mobiltelefoner osv osv osv osv.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Trygve_] #530978 30/03/2008 17:40
Kristian T Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Du har selfølgelig helt rett. Men på en anne side mener jeg at det Kina har foretatt seg den siste tiden er helt umenneskelig, og etter min mening bør verden reagere kraftig.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Trygve_] #530979 30/03/2008 17:40
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Hadde de heller valgt å boikotte så hadde ingen hørt om dem, og ei heller ville slike bilder blitt historiske...

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: tmork] #530983 30/03/2008 17:47
jrm Offline
Jeg ikke sikker på at det er så mange som husker Jesse Owens.... det ble i alle fall en triumf for Adolf.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Kristian T] #530987 30/03/2008 17:53
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kristian T

Du har selfølgelig helt rett. Men på en anne side mener jeg at det Kina har foretatt seg den siste tiden er helt umenneskelig, og etter min mening bør verden reagere kraftig.

"Den siste tiden"?
Det Kina vi ser i dag er bare barnemat iforhold til hva det landet har gjort. Det er bare at nå kommer det på tv.
Kina har blitt nesten ugjenkjennelig liberalt de siste 5-6årene.

Den eneste gangen Kina ikke har tråkket på sitt folk og sine naboland var under den Japanske invasjonen. Ellers har de holdt det gående. Og OL har vært en øyeåpner for vesten på dette, men "alle" tror det er noe nytt bare fordi media ikke har fokusert på det på en stund...

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Trygve_] #531002 30/03/2008 18:16
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Økonomisk vekst i Kina(bla vha OL) vil føre til en voksende økonomisk middelklasse med mer og mer makt, som vil presse på for ytterligere liberalisering. Den store mediedekningen i OL vil rete søkelyset på evt. deltagerprotester, de lokale kan ikke unngå å se dette.

Vil du boikotte Kina så kjøp mindre plastikkfiberbling til sykkelen din.

T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Ynot] #531103 30/03/2008 21:29
erlingba Offline
.
.
Kina er jo et ganske spesielt land, og jeg tror ikke det er helt enkelt å forstå alt som foregår der for oss som er vant med et vel fungerende demokrati og bor i et land med lav befolkningstetthet.
Jeg har ingen tro på boikott, da jeg ikke kan se at det vil føre noe godt med seg.

Kina var temaet i torsdagens P2 Akademi:
http://podkast.nrk.no/filer/p2-akademiet/nrk_p2-akademiet_2008-0327-0103_19927.mp3

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: erlingba] #531111 30/03/2008 21:56
KTL Offline
Besatt
Besatt
OL har for lengst mistet røttene sine og er i dag kun en pengemaskin -burde vært avviklet lenge før spørsmålet om Tibet ble aktuellt. OL er økonomisk diktert og ikke lenger egnet som politisk "organ".

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: la1hka] #531112 30/03/2008 22:06
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: la1hka
Om ikke annet bør OL i Tromsø boikottes. bigsmile

Hvertfall av dem som klarer å legge sammen 1 og 1.

Den forbanna delen av meg mener vi burde stenge Kina ute fra verdens samfunnet, men det har nok ikke ønsket effekt snarere tvert imot.

At man nå får horder av mediefolk til Kina er nok en bra ting, selv om OL er blitt en pengemaskin så vil det bli fokus mot "ting" Kinesiske myndigheter ikke liker medieinteresse om. Det blir interessant å se hvor ufine Kinesiske myndigheter vil være mot pressefolk som prøver å kringkaste stikk motsatt av hva statlige medier i Kina gjør.

Å prøve å boikotte Kina blir vel heller døfødt om man ikke skal grave seg selv ned, tror ikke jeg kan lage middag en gang uten at noe av det jeg bruker på veien er laget i Kina.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: jrm] #531123 31/03/2008 01:32
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jrm

Jeg har ikke peiling på, og driter i hva som skjer i tibet, samtidig som jeg synes OL er en fin ting.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: cvrokka] #531130 31/03/2008 05:02
enrima Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kommer ihvertfall ikke til å følge med OL i det hele tatt. Jeg er sikker på at Kina kommer til å styre OL som de gjør under sine partikongresser.
I går så jeg hvordan i Hellas plasseres det tusenvis av politiet for å beskytte OL ilden. Ingen fikk lov til å bære anti-kina flag eller skjorte; og det i Hellas som er en del av Europa.
Desverre tror jeg at lite av det som vi kommer til å se av protest under OL vil bli visst på kinesik fjernsyn.
Jeg innser at slik tingene er nå, er en boycott uaktuell. Det eneste jeg håper på er at noen idrettsprofiler lar være å delta.
Vi bør heller sende en mail til kongehuset og be Kongen til å la være å reise til Kina for å delta i åpningseremoniet.

Enrique

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: cvrokka] #531137 31/03/2008 05:52
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: cvrokka

Jeg har ikke peiling på, og driter i hva som skjer i tibet, samtidig som jeg synes OL er en fin ting.

Ahh, gjør deg fortjent til custom-tittelen din ser jeg!

Trygve: spot-on, Kina har blitt noe bedre i det siste, men har til alle tider vært et totalitært samfunn med en fundamental mangel på respekt for menneskeliv og rettigheter som vi tar som en selvfølge.
Det beste hadde vært om IOC aldri gav OL til Kina, men det toget har jo gått.
Nå tror jeg ikke at boikott har så veldig mye å si for Kina/Tibet/menneskerettigheter/demokratisk utvikling(det hjalp jo ikke sååååå mye å boikotte OL i Moskva i....var det 84?).
Jeg tror at de som kan og vil bør protestere på samme måte som Bjørk gjorde på konsert i Shanghai for ikke så veldig lenge siden.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531139 31/03/2008 06:14
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gare
Sitat: cvrokka

Ahh, gjør deg fortjent til custom-tittelen din ser jeg!

Trygve: spot-on, Kina har blitt noe bedre i det siste, men har til alle tider vært et totalitært samfunn med en fundamental mangel på respekt for menneskeliv og rettigheter som vi tar som en selvfølge.
Det beste hadde vært om IOC aldri gav OL til Kina, men det toget har jo gått.
Nå tror jeg ikke at boikott har så veldig mye å si for Kina/Tibet/menneskerettigheter/demokratisk utvikling(det hjalp jo ikke sååååå mye å boikotte OL i Moskva i....var det 84?).
Jeg tror at de som kan og vil bør protestere på samme måte som Bjørk gjorde på konsert i Shanghai for ikke så veldig lenge siden.

OL i Moskva var i 1980. L.A. i 1984.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531140 31/03/2008 06:18
Dan Offline
More than words
More than words
Ikke det at jeg har lyst til å forsvare Kina, siden de absolutt trenger å skjerpe seg på det menneskerettslige planet, men hvordan ser den etniske og politiske situasjonen egentlig ut der? Er det risiko for at én milliard mennesker går ut i en ny balkankrig hvis tøylene blir holdt for løst?

Det har vel vært en god del tvangsforflytting av folk gjennom årene og hvis man kombinerer det med regional- og lokalchauvinisme så har man jo en pen kruttønne. Eller er landet så stabilt at det kan la seg demokratisere over noen få år med god informasjon?

Når man ser hva maktvakuum har gjort i lille Irak så blir man jo litt nervøs hvis plutselig en fjerdedel av jordens befolkning står uten selvskrevne (og selvutnevnte) ledere.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Lapavoni] #531141 31/03/2008 06:19
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Lapavoni

OL i Moskva var i 1980. L.A. i 1984.

Jepp ICON_WINK jeg gadd bare ikke å sjekke...latskap vettø.

Det som var tristest med boikotten av det OL`et(foruten at USSR utrolig nok ikke sa til seg selv: Å nei, Norge boikotter, nå må vi nok bare trekke oss ut av Afganistan)var at det norske landslaget i ballspill ikke fikk spille til tross for at de, på nesten mirakuløst vis kvalifiserte seg til å spille.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: gare] #531142 31/03/2008 06:23
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Boikotten av Moskva-OL hadde vel egentlig ingen effekt. Så det spørs om boikott av Kina har noe for seg. Kanskje en serie av aksjoner av bl.a. utøvere vil heller lage furore?

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Dan] #531144 31/03/2008 06:30
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Ikke det at jeg har lyst til å forsvare Kina, siden de absolutt trenger å skjerpe seg på det menneskerettslige planet, men hvordan ser den etniske og politiske situasjonen egentlig ut der? Er det risiko for at én milliard mennesker går ut i en ny balkankrig hvis tøylene blir holdt for løst?

Det har vel vært en god del tvangsforflytting av folk gjennom årene og hvis man kombinerer det med regional- og lokalchauvinisme så har man jo en pen kruttønne. Eller er landet så stabilt at det kan la seg demokratisere over noen få år med god informasjon?

Når man ser hva maktvakuum har gjort i lille Irak så blir man jo litt nervøs hvis plutselig en fjerdedel av jordens befolkning står uten selvskrevne (og selvutnevnte) ledere.

Mener du her å si at demokrati ikke er løsningen på alle verdens problemer??? ICON_WINK

Jeg har lenge mistenkt at det hele egentlig er motsatt av det mange mener, at rolige/stabile stater fint kan styres med demokrati, uten at dermed er gitt at demokrati gjør en stat rolig og stabil. I de land der demokratiet fungerer er dette et resultat av at man har blitt enige først (da er mao demokratiet et faktum) i land der man mangler enighet vil en innføring av demokrati være kunstig og dermed heller ikke ha noen vesentlig virkning.

Eller?

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Lapavoni] #531146 31/03/2008 06:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg synes likevel idrettsutøverne bør kunne konsentrere seg om sine prestasjoner. De har ikke bedt IOC om å legge arrangementet til Kina. Er det noen som bør tenke seg om er det IOC. Hva tenkte og funderte IOC egentlig på når de la arrangementet dit?
Utøverne drar dit for å konkurrere, og hadde dratt til Molepolole om noen plasserte OL der. De skal konkurere. IOC er det politiske organet, og de bør få litt tyn for valget av Kina.

Merkelig at det har tatt 7-8-9-10 år før noen har sagt noe om det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: RazeFaze] #531150 31/03/2008 06:37
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze

Jeg mener da at det har blitt jevnlig skrevet og sagt ting om Beijing-OL, Kina og menneskerettigheter helt siden det ble tildelt.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: KTL] #531152 31/03/2008 06:41
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: KTL

Mener du her å si at demokrati ikke er løsningen på alle verdens problemer??? ICON_WINK

Jeg har lenge mistenkt at det hele egentlig er motsatt av det mange mener, at rolige/stabile stater fint kan styres med demokrati, uten at dermed er gitt at demokrati gjør en stat rolig og stabil. I de land der demokratiet fungerer er dette et resultat av at man har blitt enige først (da er mao demokratiet et faktum) i land der man mangler enighet vil en innføring av demokrati være kunstig og dermed heller ikke ha noen vesentlig virkning.

Eller?

All erfaring tilsier at demokrati må komme innenfra. Alle vi land i Vesten har gått igjennom tildels strabasiøse ferder for å ende opp med demokrati.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: Lapavoni] #531153 31/03/2008 06:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Lapavoni

Jeg mener da at det har blitt jevnlig skrevet og sagt ting om Beijing-OL, Kina og menneskerettigheter helt siden det ble tildelt.

Det har det sikkert, men ikke på det nivået som er nå, såklart.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: RazeFaze] #531155 31/03/2008 06:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Svarer meg selv jeg.

Hva betyr en eventuell Thor boikott av åpningsseremonien? Betyr det noe som helst, annet enn at Thor får mer restitusjon eller kurering av jet-lag?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: RazeFaze] #531157 31/03/2008 06:51
gare Offline
More than words
More than words
Svarer meg selv jeg.

Hva betyr en eventuell Thor boikott av åpningsseremonien? Betyr det noe som helst, annet enn at Thor får mer restitusjon eller kurering av jet-lag?

Er det bare Thor som holder seg på rommet tviler jeg på at det betyr så mye, men om hele den Franske troppen holder seg hjemme(f. eks.) tror jeg det blir lagt merke til.

Det vil sikkert også være flott om noen kan stille på seierspallen med "Tibet" skrevet i pannen.

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: RazeFaze] #531160 31/03/2008 06:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Hva tenkte og funderte IOC egentlig på når de la arrangementet dit?

Penger? Som vanlig!

Re: Bør OL i Beijing boikottes? [Re: KTL] #531164 31/03/2008 07:01
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: KTL

Eller?

Veldig interessant betraktning, som jeg også har kommet fram til. Jeg mener at demokrati overhodet ikke har mulighet til å fungere uten at levestandard og utdannelsesnivå blir hevet til et visst nivå. Foruten disse to delene, ender vi enten opp med kaos, eller et system a'la Russland der de første som vet å dra nytte av den nye åpenheten i stor grad vil grave til seg ressurser, mens bøndene på landsbygda fortsatt vil leve som før.

Løsningen? Tja, om ikke kommunismen hadde vist seg inkompatibel med menneskets natur, hadde det faktisk ikke vært en dårlig ide på steget fram mot demokrati, alternativt kunne en gått for en olgarki-lignende løsning hvis uhildede og fornuftige personer kunne blitt tiltrodd lederrollen ICON_SMILE

Per B.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support