Raumerrittet 7. juni
|
Re: Diskuter Raumer`n her!
[Re: olechr]
29/04/2008 09:09
|
Tusj
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har vært igjennom traseen ennå?
|
|
|
[Re: Tusj]
29/04/2008 09:34
|
JKristian
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fortsatt mye snø i høyden, i deler av trassen.
|
|
|
[Re: JKristian]
29/04/2008 10:15
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Fortsatt mye snø i høyden, i deler av trassen. Ikke bare i høyden ! Første stiparti er stort sett bart og greit å sykle - men Ringdalsveien dvs skogbilveien etter dette stipartiet er fremdeles is/snølagt. Grunnen er at det har vært kjørt skiløyper der i vinter.
|
|
|
[Re: PerM]
02/05/2008 09:04
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke syklet RR før, er det noen som vet om det er forhold for stiv gaffel?, det er jo mye asfalt og det som er av dårlig vei/sti er vel oppoverbakke?
"Don`t loose your temper, nobody wants it."
|
|
|
[Re: Mylla]
02/05/2008 09:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Første sti parti er oppover. Men hvis du ikke er av de første så vil det ikke gå så fort her. Trur ikke du vil tape nevneverdig på det.
Sti parti 2 er bortover. Men som ved det første blir det fort en del kø og går sakte hvis du ikke er blant de første. Så her taper du nok litt men ikke mye.
Siste stiparti er nedover. Her taper du på å ikke ha demper. Men det er jo ikke så langt parti.
Så alt i alt trur jeg du trygt kan kjøre stiv. Vet ikke om du vinner så mye på det, men du taper ikke på det heller.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
02/05/2008 10:00
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
02/05/2008 11:02
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Det med stiv gaffel ble mye diskutert i forbindelse med Raumerrittet i fjor - og er en smakssak. I fjor kjørte jeg sammen med en jevngod syklist gjennom begge de to første stipartiene (han m stiv gaffel og jeg med demper). Da vi kom på toppen av Gruvelia passet jeg på å være foran han. Så ikke noe mer til han etter dette nei :-) I Birken i fjor kjørte jeg med stiv gaffel og ble jeg frakjørt med 10 sekunder ned mot Djuposet av en liten gruppe (2-3 syklister). Klarte aldri å tette luka :-( Konklusjonen min skjønner du sikkert - jeg kjører alltid med dempegaffel. Forresten lurer jeg fortsatt på hvor fornøyd Geir Lien egentlig var med stiv gaffel i Birken i fjor ;-)
|
|
|
02/05/2008 11:23
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
I Birken i fjor kjørte jeg med stiv gaffel og ble jeg frakjørt med 10 sekunder ned mot Djuposet av en liten gruppe (2-3 syklister). Klarte aldri å tette luka :-( Det interessante spørsmålet da er jo om du tror du hadde vært med den samme gruppa på toppen av Djuposet om du hadde kjørt med en dempegaffel  Jeg har kjørt med stiv gaffel i Birken de to siste årene og både resultatene og følelsen sier meg at det lønner seg stort. Den sparte kiloen på dempergaffelen og en mer kontant respons på sykkelen på hardpakka grusveier og asfalt er raskeste vei til mål totalt sett for meg. Det triste er jo selvfølgelig at traseene i MTB maraton ritt er slik at det i det hele tatt åpner for duskusjon om det lønner seg med demper eller ikke. I mine øyne skulle det ikke vært tvil om at det lønner seg med en dempergaffel i terrengsykkelritt ::
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: brede]
02/05/2008 11:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Et paradoks er jo at det ofte er de som i egenskap av sine tekniske ferdigheter absolutt trenger dempegaffel, som ofte tyr til stiv gaffel. Mens de med styrke og teknikk nok til å takle den ekstra ristingen ofte velger dempegaffel. Sannsynligvis er det noen som griper etter halmstrå på jakt etter sekunder her.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/05/2008 13:17
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Et godt poeng.
Jeg har lurt meg både frem og tilbake på noe lignende, nemlig dekk. Jeg suger golfballer gjennom hageslanger når det går utfor, spesielt litt ruglete utfor, men er god på lange seige klatringer på grus. Jeg kan velge dekk som bygger opp mine sterke sider eller som hjelper på de svake.
Jeg begynte med det første valget, altså minst mulig rullemotstand, men er på glid. Jeg tenkte at det går så sakte nedover uansett at dekkene ikke begrenser meg. Det er bare delvis sant. Jeg taper mye uansett nedover, men forskjellen er kanskje større enn jeg trodde.
Konklusjonen? "Vet ikke ennå, skal tenke på det."
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
02/05/2008 13:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Du kan få begge deler gjennom nye lette dekk med bra volum som f.eks. Schwalbe Racing Ralph i 2,25 bredde. Kjører du dem med lite luft får du mindre rullemotstand, og mye tryggere utforkjøringer. Det eneste du taper på er luftmotstanden, men det tapet tror jeg du klarer å leve med.
LarsB
Redigert av larsb; 02/05/2008 13:35.
|
|
|
[Re: brede]
02/05/2008 14:21
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
Det interessante spørsmålet da er jo om du tror du hadde vært med den samme gruppa på toppen av Djuposet om du hadde kjørt med en dempegaffel Ja nettopp. Min erfaring er at det har ingen betydning om jeg må forflytte 91 kg eller 90,3 kg total tonnasje opp de slake motbakkene til Skramstad. Dette er uansett marginalt. En god demper med låsing er den beste løsningen for meg. Men for all del, jeg har respekt for andre erfaringer og synspunkter
|
|
|
02/05/2008 14:45
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror jeg bruker demper i RR, dersom den er lite "ON" bytter jeg den ut til Birken! JA!...not?
|
|
|
04/05/2008 19:40
|
Larser'n
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Demper avhenger mye av tekniske ferdigheter. I RR og Birken kjører jeg med demper uansett - veldig mye på grunn av trygghet i nedoverbakker. I slagete svinger på grus vil du ha mye bedre kontakt med underlaget, dvs mer kontroll. Har en kompis som "ristet ut av veien" på grusvei pga vaskebrett i svingen... Han kjører med demper nå...
Velger du stiv gaffel bør du vurdere mindre lufttrykk i dekkene ihvertfall.
Lars A
|
|
|
06/05/2008 12:23
|
Ninnin
Fersking
|
Fersking
Hvordan er Raumertråkket for en nybegynner? Bør jeg holde meg til Raumergutua siden jeg aldri har vært med på ritt og kun har 3-4 turer på sykkel hittil?
|
|
|
[Re: Ninnin]
06/05/2008 13:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Spørs hvor nybynner du er. Raumertråkket er hardt hvis du ikke har yklet noe mere enn 3-4 turer. Er 64 km ca med ganske mye bakker. Teknisk er det ikke noe problem.
|
|
|
11/05/2008 12:16
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Min første post på forumet!  Har endelig fått ut finger'n og meldt meg på ritt etter mange år med en syklist i magen. Som så mange andre (??) planla jeg debut i birkebeinerrittet i august, og har allerede hatt flere turer i birkebeiner området i år, med turer rundt 9 mil, og det føles herlig!  Men, siden jeg er helt fersk på rittfronten må jeg prøve å få til et par seedingritt i sommer, og Raumerrittet virket som et bra sted å starte. Noen generelle tips man kan komme med for en fersking som skal debutere her? Og så det evige spm, nemlig dekk. Som standard på sykkelen min sitter det Maxxis Maxxlite310 dekk, men disse er så vidt jeg har skjønt en smule skjøre? Hadde min første punktering på de i går, og var overrasket over hvor tynne dekkene egentlig er. I tillegg sitter det maxxis slanger i de, som er er 0,45mm tynne. Byttet til en litt tykkere panaracer slange, og regner med at det gir litt bedre beskyttelse, men spm er om det er "selvmord" å legge ut på Raumer'n med disse dekkene? Det at det sklir litt gjør ikke noe, og den siste halvdelen er jo relativt raskt så man får kanskje fordelen av dekkene her? Spm er hvor stor sjangs det er for punktering. Hvis jeg må bytte slange 2-3 ganger i løpet av rittet er det kanskje en fordel å ha et dekk som er litt treigere på det siste partiet?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
11/05/2008 16:14
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville satset på noen dekk med mere volum og som tålte litt mer. Har selv veldig gode erfaringer med Racing Ralph, Michelin Dry 2 og Continental Speed king supersonic. Har kjørt de siste turene med Continental Mountain King 2.4 supersonic og blitt veldig imponert. Ble "mobbet" av treningskompisene mine som kjørte på dine Maxxis Maxxlite 310. De lurte på om jeg skulle sykle traktor, men de fikk bite det i seg da de ikke rulla fra meg. 2.4 høres veldig drøyt ut men Continental måler dekke litt annerledes så det er vel nærmere 2.2.
|
|
|
11/05/2008 20:34
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Min første post på forumet!  Noen generelle tips man kan komme med for en fersking som skal debutere her? Velkommen i forumet, ja! Kan være vanedannende, ikke glem at sykling er enda morsommere enn forumet ;-) Generelt tips: det har vært VELDIG varmt siste to åra (bare de to gangene jeg har kjørt). Problemet blir da å få i seg nok veske, samt energi og ikke gå tom. Så tenk nøye igjennom: fyll opp med drikke på morgenen, ikke drikk siste timen før start, dog pøs på med en flaske på startstreken. Ha gjerne en drikkesekk på ryggen, og ta imot drikke på stasjonene. Og håp at en barmhjertig hageeier i Hadadal står klar med sprederen i middagssola! Nå er det vel ingen godværsgaranti i kongeriket, men sjansen for sol og varme er der. Og det er vel bedre enn pøsregn og kaldt? Lykke til!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
11/05/2008 21:59
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Takk for gode tips begge to. Mye god logikk her altså. Drikke er alfa omega, hadde en lengre tur i helga der jeg hadde med 3.5L drikke, ble ikke for mye hvertfall.... Da er det vel bare og forberede seg mentalt/dysisk da.... 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
14/05/2008 17:19
|
Gullern
Medlem
|
Medlem
Jeg følger også opp ed et nybegynner spørsmål. Raumerittet blir mitt første ritt noen gang, og jeg er litt bekymret om jeg har syklet nok. Jeg vil ende på en circa 60-65 mil før rittet. Målet er å gjennomføre med stil, men spørsmålet til dere ringrever;) er om det er okay mengde i beina og at rittet ikke blir en helt motivasjons dødare?
På forhånd tusen takk hilsen en spent debutant
|
|
|
[Re: Gullern]
14/05/2008 17:45
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Syklet nok til å delta? Kan vel aldri få syklet NOK. 60 mil eller jo ikke så dårlig heller. Men sørg å legge inn noen langturer inne i dette. Men ritt er også trening; ritterfaring er kjekt å ha med senere i sesongen, spesielt om du har tenkt å delta i store arrangement som f.eks. Birken. Man får testet seg selv og utstyret på en helt annen måte i ritt enn på en vanlig treningstur.
Altså: hiv deg med uansett. Går det dårlig, så er motivajsonen neste år å forbedre tiden.
Redigert av front biker; 14/05/2008 17:46. Rediger grunn: nye ideer ...
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
14/05/2008 21:51
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Da var jeg påmeldt jeg også. Er veldig spent på hvor hardt løpet egentlig blir. Håper å legge meg i 3:30 sjiktet på tid tror jeg. Der jeg pleier å ligge på treningsturer på samme lengde, men jeg pleier å ha litt flere høydemeter, så kanskje jeg får pressa tida ned.
Så har man jo alltids faktoren med terreng og andre rittere som man ikke får på trening. Tror dette blir morro jeg ! :-)
|
|
|
[Re: Gullern]
14/05/2008 22:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg følger også opp ed et nybegynner spørsmål. Raumerittet blir mitt første ritt noen gang, og jeg er litt bekymret om jeg har syklet nok. Jeg vil ende på en circa 60-65 mil før rittet. Målet er å gjennomføre med stil, men spørsmålet til dere ringrever;) er om det er okay mengde i beina og at rittet ikke blir en helt motivasjons dødare?
På forhånd tusen takk hilsen en spent debutant Hva er nok? For og gjennomfør rittet er det absolutt nok. Bare ikke åpne som en tulling. Et lite tips er å passe på at man ikke er helt tom når man kommer til ås gård.(ca20 km igjen). Er man tomher kan det bli en motivasjons dødare. Men bli med kjør med hode og ta det som en fin trening til andre ritt. Er nødvendigvis ikke så mye og si hvor mange mil man har heller, men hvordan man har syklet de milene...
|
|
|
16/05/2008 19:08
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Syklet Raumertråkket i dag. Fine forhold, men litt bløtt i terrengparti 2.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
18/05/2008 07:06
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Skal sykle traseen i dag, skal gi beskjed om hvordan den er.
mvh. Klaus A.
|
|
|
18/05/2008 15:14
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Syklet Raumertråkket i dag. Fine forhold, men litt bløtt i terrengparti 2. Alt er relativt, som Einstein sa (?). Synes vel egentlig at det var ganske tørt i stiparti nr 2. Syklet gjennom hele partiet og det er første gang tror jeg. Kunne hatt mer knaster akkurat der enn mine Specialized Pro 2.25". Men med god hjelp av 29" hjul, bruk av skrå svaberg og litt guts i gjørmehullene dro man seg igjennom.
|
|
|
18/05/2008 15:33
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
litt guts i gjørmehullene dro man seg igjennom. Tørt? Jeg bor noen få km fra 1. terrengparti og syklet disse partiene x-antall ganger. Det var bløtere en det pleier å være.
|
|
|
18/05/2008 20:20
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Tok hele runden i dag. Vi startet i helt greit vær (ca. 8 grader og noe sol), men fikk et ekstremt væromslag og masse snø og 0 grader "%%"#%&&(/)((/&&
Her er erfaringene for hvordan jeg mener traseen var i dag:
Innenfor de første 3,5milene: Litt bløtt i noen av de tekniske partiene, men ikke mer enn at jeg vil kalle denne delen som bra. Litt gjørme og vann gjør ting litt mer spennende... Vil nok vært rimelig kaos i dag hvis det var rittdag. Ting tørker sikkert bra opp utover uken, men det var gøy å sykle denne delen.
De neste 3milene var det faktisk noe snø(20-30cm) i traseen og rundt om kring i terrenget. Det var umulig å sykle enkelte av stedene pga løs snø mm. Mot Råsjøen hadde det faktisk lagt seg litt snø igjen (17. mai været og dages nedfall), og hvis vi ikke får gode varme dager eller mye regn vil det helt sikkert ligge snø i traseen en-to uker til. Vi hadde her null grader og det god norsk-drittvær!! Jordpartiene var også sølete og underlaget sugde bra.
Fra 6,5mil og hjem gikk det greit bortsett fra at det var lite følese og glede - med frosne føtter, fingre og lår.
Men men, det ble en fin gjennomkjøring med ok treningstempo. Vi kom inn rett på 4t blank.
Ettersom dette er første gang jeg er igjennom traseen er min konklusjon at dette er et bra ritt med mange fine partier. Vil tro det er noe tyngre en Birken også ettersom de ikke er de lange stigningene, men mye opp og ned.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
18/05/2008 21:24
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Hmm, skeptisk til masse vann og bløte partier!  Jeg har lyst til å starte rittet på maxxis maxxlitene mine, tipper det blir bra fart på siste halvdel av rittet med de. Er jeg en idiot i så tilfelle? Er det for mye "dårlig" terreng for de i starten av rittet så jeg ikke vil klare å ta igjen det jeg evt. taper??
|
|
|
|
|