Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Ny bil, utstyrs-essentials?

Ny bil, utstyrs-essentials? #529603 27/03/2008 19:52
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Hei,
Min gamle traver av en '96 VW Golf Syncro skal snart få ny eier og da skal det kjøpes noe nytt (brukt..). Jeg har lenge vært usikker på om jeg skal fortsette med 4WD, men i påsken ble jeg overbevist om at det er et krav. Min kompis sin nye 320dT var ikke i nærheten av å komme seg opp fjellveiene, og ble stående på tvers i veien. Det stod tidligere om BMW 3-serie eller Audi A4, jeg har nå mer eller mindre landet på en A4 Avant. 4WD utvalget i den klassen er dessverre veldig lite, bl.a siden disse BMW'ene blir i dyreste laget. Kravene så langt er
+ ca 2003-2004 modell
+ 1.8T, Quattro. Ser at den motoren finnes både om 150 hk og 164 hk originalt. Burde vel finne en med 164 hk?
+ S-line (dersom det ikke medfører at den er senket)

Så til mitt egentlige spørsmål: "Utstyrspakker" er jo alltid populært å gi med når biler selges nye. Er det noe spesielt jeg burde kikke etter? Noe som er essensielt av utstyr på slik bil? Noe som gjerne ble solgt med på disse bilene som jeg burde lete etter?

Jeg er forøvrig ikke spesielt fan av
- el.seter (fort hærpa)
- skinn (ikke komfortabelt)
- navigasjon er mer et j* dyrt leketøy i mine øyne

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Skikongen] #529605 27/03/2008 19:56
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hus at du må sørge for å få deg en med ettermonterte blinklys, siden dette tydeligvis er ekstrautstyr i Audi ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Hæ?] #529606 27/03/2008 19:57
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Hehe, lider av gnagsår på venstre pekefinger så stanga benyttes hyppig :-)

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Skikongen] #529627 27/03/2008 20:37
skibum Offline
Besatt
Besatt
Det er to ting jeg savner på min, som jeg ikke tenkte på at ikke var standard (dette er pga tyskimport) og det er setevarme og lyktespylere! Hvis du satser på en 2000-modell så kan det fort være at det mangler lyktespylere, og dette kommer du til å savne på saltede veier til vinteren, garantert! Setevarme er ikke så viktig, men greit å ha hvis du har en litt frossen samboer ICON_SMILE

Ellers er skipose en av tingene jeg setter pris på, fin bil og ski med klister er gjerne en dårlig kombo om man ikke har skiboks eller takstativ. Det er heller ikke alle stasjonsvogner som har rails, og det gjør takstativ til en lek og anbefales også.

S-line er vel gjerne senket, så om du ønsker maks bakkeklaring så vil jeg anbefale deg å styre unna. Dette ser du ganske raskt, så det kan jo være en vurdering når du titter ICON_SMILE

Ang. motoralternativer, så kom vel 164hk-modellen litt senere enn 150hk, så hvilket alternativ som blir aktuelt er vel litt prisavhengig. Jeg har "tunet" min, og en 150hk kan fort bli sprek for lite penger ICON_SMILE

Det var mine synspunkter, hilsen stort sett fornøyd Audi A6-eier

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529649 27/03/2008 21:10
adenladen Offline
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
Hva slags "tuning" snakker vi her, ompgrogrammering hos merkeverksted eller en liten uskyldig chip? Dyser, planfresing og porting, stålpakning, grenrør og større turbo? ICON_WINK

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: adenladen] #529655 27/03/2008 21:16
skibum Offline
Besatt
Besatt
Det var tuning jeg snakket om ja, det blir litt i overkant for min del med alt det andre der. Så lenge man unngår "dumpvalve" så påvirker ikke tuningen levetiden på turboen i noen nevneverdig grad heller ICON_SMILE

Edit: Du satt vel på bilen på retur fra Skei, og du hadde vel hørt grenrøret om det hadde vært der ICON_SMILE Eller kanskje ikke med Peder bak rattet ICON_WINK

Redigert av skibum; 27/03/2008 21:17.

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Hæ?] #529657 27/03/2008 21:18
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Hus at du må sørge for å få deg en med ettermonterte blinklys, siden dette tydeligvis er ekstrautstyr i Audi ... ICON_WINK

Spot on!

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: adenladen] #529660 27/03/2008 21:21
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Tuning er sannsynligvis ikke aktuelt.

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Skikongen] #529665 27/03/2008 21:27
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Skikongen
Tuning er sannsynligvis ikke aktuelt.

Og det er heller ikke nødvendig! En A4 har masser av kraftreserver med 150hk, det skal dog nevnes at min gikk ned nesten 0,1l/mil etter chip-tuning...

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529667 27/03/2008 21:32
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: skibum

Edit: Du satt vel på bilen på retur fra Skei, og du hadde vel hørt grenrøret om det hadde vært der ICON_SMILE Eller kanskje ikke med Peder bak rattet ICON_WINK

haha!! Så det var din bil Peder burnet nedover med. Møtte dere på McDonalds på Lillehammer.
Den var jo så tungt lastet at dere måtte kaste ut alle unødvendinge sokker og kun spise salat ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529671 27/03/2008 21:34
adenladen Offline
Grenrør har mye å si på lyden ja. En bekjent av meg har 5" downpipe fra turbo rett ned i 2x2" utblås på hver side. Det låter greit for å si det sånn. Dumpventil er kjedelig, en stram wastegate låter mye tøffere. Bare et kjapt *piff* så er det pån igjen.

Sånn ellers så støtter jeg chiptuning. Det gir for det meste det beste fra to verdener: mer trøkk og lavere forbruk. Gubberacern til far (grønn passat 1.9TDI m/ automat) nøt godt av litt chiptuning.

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: hbakken] #529672 27/03/2008 21:37
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Sitat: skibum

haha!! Så det var din bil Peder burnet nedover med. Møtte dere på McDonalds på Lillehammer.
Den var jo så tungt lastet at dere måtte kaste ut alle unødvendinge sokker og kun spise salat ICON_SMILE

Hehe, det var rett før den ble lettere lastet der også faktisk. Ingen tenkte på syklene på taket og vi vurderte drive through for å kjøpe mat... Jeg hadde med meg 3 stk oppover og fikk en til nedover og da måtte hengerfestet tas av for det tok nedi asfalten på vei ned fra Skei...

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: adenladen] #529675 27/03/2008 21:40
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: adenladen
Grenrør har mye å si på lyden ja. En bekjent av meg har 5" downpipe fra turbo rett ned i 2x2" utblås på hver side. Det låter greit for å si det sånn. Dumpventil er kjedelig, en stram wastegate låter mye tøffere. Bare et kjapt *piff* så er det pån igjen.

Sånn ellers så støtter jeg chiptuning. Det gir for det meste det beste fra to verdener: mer trøkk og lavere forbruk. Gubberacern til far (grønn passat 1.9TDI m/ automat) nøt godt av litt chiptuning.

Det tar seg ikke ut med stram wastegate og to småttiser i barnestol bak i bilen ICON_SMILE Dumpventil og wastegate er vel to sider av samme sak, men med den originale turboen så overoppheter den og havarer etter litt hard kjøring, og de pengene bruker jeg heller på sykkelstash ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529680 27/03/2008 21:42
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Den var passe full den bilen ja....

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529684 27/03/2008 21:48
adenladen Offline
Wastegate har et vakuumrør fra turbo og sitter på et trykkrør mellom IC og turboen hvis jeg ikke tar helt feil, mens dumpen sitter på grenrøret. Her det det mye teori... Man kan lade opp mot 0.4/5 bar trykk før wastegate i det hele tatt er nødvendig, tror jeg. Eller? Usikker. Vet du hvor høyt trykk din 1.8T oppererer med originalt?

Jeg velger selv sykkelstæsj fremfor biltrimming, men begge deler er moro!

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Skikongen] #529694 27/03/2008 22:12
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Selv har jeg kjørt veldig mye i gamle udødelige, bunnkjedelige Toyotaer. Etter at jeg begynte hos Shimano har jeg stiftet bekjentskap med fenomenet "nybil" i form av en lett påtvunget firmabilordning og en 2008 Skoda Octavia 1.9 TDi Elegance+

Jeg er veldig glad i følgende (mer eller mindre) elektroniske dingser på min flotte, nye Skoda Octavia:

"Lane changer" blinklys: Dytt blinklyspinnen halvveis i den retningen du skal bytte fil og du får 4-5 blink i riktig retning.
(Men dette tror jeg er standard i så og si alt av VAG fra de siste åra)

Cruise Control: Aller best i kombinasjon med automatgir, men en veldig fin måte å holde javn fart på motorveien, spesielt når man har mest lyst til å holde øye med veien, ikke speedometeret.

Aux-linjeinngang på den innebygde radioen: VW har etterhvert begynt med iPod-docking på noen biler har jeg sett, Skoda har den litt mer universelle EPA-varianten: 3.5mm jack-kontakt i midtkonsollet. CD-skifter sa du? Er det en slags 90-talls slang for "Disc Jockey"?

Regnsensor funker ganske bra, men den blir litt satt ut når det er snø i lufta, og da har den en tendens til å gå i eninga. Spesielt glad er jeg i opplegget når du får den litt overraskende store dusjen fra det møtende vogntoget. Første gang jeg stiftet bekjentskap med denne duppeditten var det mest til irritasjon, nå funker det. Om to-tre år er det sikkert utviklet til perfeksjon

Ryggesensor/parkeringssensor: Gjør hverdagen veldig mye enklere for meg som er avhengig av å lukeparkere på Bislet hver ettermiddag. Det går selvsagt fint å parkere uten, men stressnivået er merkbart lavere og jeg er sikker på at jeg er på vei inn på ICA'n for å handle middagsmat et par minutter tidligere enn jeg gjorde i en pre-ryggesensor-verden

Koppholdere: Skoda'n har to mellom setene og en i dørlomma i hver av fordørene. Den jålete Camelbak-drikkeflaska mi passer som hånd i hanske oppi der, take out-begere med kaffe sitter som bæsj i kram snø i holderen ved siden av brekket. PROtip: For de som opprettholder væske- og koffeinbalansen på annet vis enn gjennom bilkjøringen kan man putte småmynt, mobiltelefoner, iPod'er og annet stæsj som ellers seiler rundt på gølvet i passasjersetet oppi koppholderen

ISOFix fester: Skal etter sigende gjøre det enklere å montere barnestoler i bilen. Det finner jeg vel ut av om noen få måneder. Er de ikke i bruk gjør de ikke stort av seg i hvert fall.

MAXI DOT: Litt usikker på hvordan det er med Audi, men på VW og Skoda får du sniki deg til litt mer kontroll over elektronikken og automagikken om du har den store kjørecomputeren. Hold inne + eller - knappen til kjørekomputeren (sitter på enden av vindusvisker stælken) inne til du får opp en meny, her finnes det et "settings" eller "setup"-valg hvor du bl.a. kan velge hvor lenge "helt hjem" lysfunksjonen skal lyse, evt skru denne helt av, du kan velge om du skal justere både høyre og venstre sidespeil samtidig eller ikke, etc.
Det finnes sikkert veier til å fikse dette med vanlig computer også, men da ser jeg for meg han bilverkstedfyren fra Pondus-stripene med store dollartegn i øya

Xenon-lykter: Fantastisk, rett og slett. Det er vel neppe mer lys enn før (for det er det vel ikke lov til eller noe sånt), men gud bedre - placeboeffekten skal ikke undervurderes.
På den lett bling'a Touranen til kollegaen min er det også kurvefunksjon på Xenon-lyktene. Litt usikker på det har så mye for seg, men det så kult ut på Citroën Traction Avant og det ser kult ut nå. I tillegg får du fullt lysshow i både høyde og bredde når lyktene justerer seg inn når du vrir om tenninga

Bonus tips: Hold "åpne" knappen på nøkkelfjernkontrollen inne en stund så begynner alle vinduene å dra seg nedover. Greit om du vil lufte litt i bilen uten å åpne dører og vri om nøkler og slikt, også fint i litt trange parkeringshus for å få lurt inn parkeringsbilletten uten å skrape opp døra di på XC90'n som har parkert oppå dørhåndtaket ditt. Glemte kona å lukke igjen vinduet sitt sa du? Da holder du bare inne "lukke" knappen inne til bilen er hermetisk forseglet igjen. Funker i hvert fall på Skoda og VW, kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gjelde Audi også.

Helt på tampen må jeg få skryte av servicen til Møller Bil Nesbru (aka. Skoda). Etter særs lunken mottakelse hos Møller E18 hvor de gamle firmabilene våre kom fra var det en befrielse å få full backing fra lillebror på andre enden av Billingstadsletta. Selgeren Jonn Arne Horpen sørga for hele runden ved overtakelse med å ta seg god tid til å svare på spørsmål, forklare rutiner og funksjoner, hilse på serviceansvarlig/kundemottaker og en kjapp omvisning på verkstedet, full orden i sysakene rundt leveringsdato, fleksibilitet og imøtekommenhet rundt det meste, oppfølgingstelefoner etter at jeg hadde hatt bilen en stund for å høre hvordan jeg likte vidunderet og selve rosinen i pølsa:
Jeg hadde stoppa på Shell-stasjonen som ligger vegg-i-vegg for å kjøpe meg en Toastini med ost og brokkoli (veldig god og herlig fri for pølse) på vei tilbake til kontoret etter en tur til en kunde. Midt på Billingstadsletta ringer telefonen og et relativt kjent telefonnummer dukker opp på displayet. Jonn Arne eller en av hans kollegaer hadde sett bilen parkert på Shell/Møllers felles parkeringsplass og var redd for at det var noe galt med bilen og at jeg hadde vært nødt til å sette den igjen der. "Står alt bra til? Vi så at bilen din sto parkert på plassen utenfor butikken skjønner du, vi ville bare sjekke at det ikke var noe galt med bilen!"

Recovery-mode
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: hbakken] #529702 27/03/2008 22:31
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hbakken
Den var passe full den bilen ja....

Skeikampen senkesett?
Nå med Calle Kanin inkludert ICON_WINK Håper ikke bilen ble for ripet opp på grunn av meg Skibum...

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Calle Kanin] #529705 27/03/2008 22:34
skibum Offline
Besatt
Besatt
For ripet opp? Hvis du tenker på at den tok nedi, så var det bare det avtakbare hengerfestet som hang litt lavt. Snakker du ikke om det så var jeg for dopet, kvalm og generell dårlig form til å få det med meg. No harm done then ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: adenladen] #529706 27/03/2008 22:35
chalshus Offline
More than words
More than words
Du skriver om effekt. Hve med bedre bremser i samme slengen?

Eller blir det glemt?

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: chalshus] #529707 27/03/2008 22:38
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Pøh! Bremser er oppskrytt!

Espen, nei, var ikke nede i bakken mer enn et par ganger til etter det ICON_WINK

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Pete] #529710 27/03/2008 22:41
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Må si Octavia'n din er godt utstyrt!
Lane Changer: Tror det er standard på Audi fra 2003?
Cruise Control: Noe som står høyt på listen (takk for tips)
Aux inngang: Meget smart, men har også sett noen løsninger som kobles til i stedet for CD-skifteren som ikke koster alt for mye.
Regnsensor: Smart men ikke noe must for meg. Den første Golf'en jeg hadde fra '86 hadde ikke intervallvisking en gang...
Ryggesensor: Smart, spesielt når samboer'n også skal bruke den innimellom
Koppholder: Et must, men er vel stort sett standard
Maxi Dot:Spennende, et pluss men ikke avgjørende
Xenon: Står meget høyt på lista (takk for tips). Når det på Finn.no står Xenon, er det da bi-xenon eller bare xenon på kjørelysene? Ser ut til at de fleste A4'ene som ligger på Finn.no i den aktuelle modellen har Xenon.

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Pete] #529714 27/03/2008 22:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Pete
Xenon-lykter: [...] På den lett bling'a Touranen til kollegaen min er det også kurvefunksjon på Xenon-lyktene. Litt usikker på det har så mye for seg, men det så kult ut på Citroën Traction Avant og det ser kult ut nå.

På mørke fjellveier er det utrolig godt å ha. Funker som bare det.

Quote:
Bonus tips: Hold "åpne" knappen på nøkkelfjernkontrollen inne en stund så begynner alle vinduene å dra seg nedover.

Det hadde jeg på Fiaten og synes det er noe drit at ikke Citroënen har det. Helt genialt for lufting, billettplassering og for å løfte ut vesken du glemte i passasjersetet.

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Dan] #529722 27/03/2008 23:28
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Dan
...og for å løfte ut vesken du glemte i passasjersetet.

Mans-bag?

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Skikongen] #529726 27/03/2008 23:50
EyeLid Offline
Entusiast
Entusiast
Så topic og tenker JESS!! Noe man kan bidra med på terrengsykkel.no...
Får briljere med litt vag kunnskap og interesse nå kanskje ICON_LAUGH

Noe er vel svart på på andre tråder og men.

Skikongen:
Med full S-line pakke betyr det utelukkende at bilen er senket.
Nå husker jeg ikke alt i farten, men på A4 har man hatt
sportsunderstell (ca 15mm fjærer), S-line "1" på 30mm fjær og
demper, og S-line "2" på det samme, men enda stivere.
Usikker på A4, men A6 fra samme periode fikk man med HEVET
understell (og det er opsjon på ca 8000kr for maks 17mm). Helt
forJÆVLIG å kjøre med - blir med et kapten Sabeltann som fører
sjørøverskuta på de syv hav!

Skal ikke være veldig påståelig, men stort sett fikk man vel
163hk utgaven i A4 B6 (2001-) - Audi B segment, 6
generasjon. Årsaken var at man etterhvert fikk 2.0 literen med
FSI systemet, og da økte den fra 130 til 150hk, ergo lite vits
å selge en dyrere 1.8T med samme effekt.

Og ja, dette er absolutt en potent tuning motor.
Interne deler i disse motorene er MINIMUM gode for 320hk litt
avhengig av hvilken utgave det er, og trivverk er Audi kjent for
å kunne konstruere skikkelig (er jo en som kjørte heftig drag
i gammel Audi 80 med mange hundre hk på originale 136hk
girkassa). Altså, trimming er ikke noe problemområde slik jeg ser
det. Det eneste aberet er at bilen blir mye mer var for evt
feilkilder (luftmassemåler som blir defekt, 20% sies å være
defekt fra fabrikk tilogmed! Og andre ventiler etc...) enn hvis
du lever i god tro om at 150hk din er passe ok, og faktisk
mangler litt futt. Så, egentlig like greit spør du meg.
og grafene på en slik 1.8T sier sitt om at den gladelig kan få
en omgang tilpasning. Mer forøvrig at 1.8T kan være tørst når
den er kald! Se grafer hos www.Oettinger.de f.eks. Der kan du se
at du frigjør momentkurven på en slik motor ganske mye, noe som
gir deg en veldig kjørbar motor.

Ellers er et lite tips ved denne motoren (generelt alle små
turboladete motoren, diesel og bensin) at etter litt heftig bruk
lar man motoren stå og gå så turboen får roet ned temperaturen
litt. Grunnen er at ved brå avslag på tenningen kan oljen i
tilførselsrøret til turboen kokse seg pga temperaturen. Nok
koksing, og man KAN være uheldig å tette for oljepickupen i
bunnpanna = havari av turbo og i verste tilfelle motor. Dette er
hva SAAB hadde aksjon på ved å bytte ut til større tilførselsrør
til turboen, liten sannsynlighet, men den er der - og enormt
enkelt tiltak!
Ellers virker det som endel fornuftige utstyrsbetraktninger er
gjort her i tråden, mye er jo subjektivt dog, men har og litt å
si for hvor ettertraktet bilen er ved videresalg. Skibum
kommenterer skipose. Jeg ELSKER disse. Slippe å ha unødvendig
dritt på taket, og gamle 100en jeg hadde var uten nedfellbare
bakseter, så der var det enda mer kritisk! Regnsensor synes jeg
igrunn bare er noe MØKK. Spyler du bilen på tomgang starter
systemet, og vannet spruter hit og dit. Men igjen, jeg er som
deg, at jeg trives helt greit i gamle VAG fra 80 og 90 tallet
(noe som igjen gjør at mye Audi og endel VW blir for fancy, mens
Skoda har helt kurrante løsninger) ift komfort. Bedre med litt
pulver enn gadgets (elsker gamle rally Audier så...).

Hæ?:
Det er en myte at det bare er Audi sjåfører... Generelt er det
mange som ikke har øye for flyt i trafikken rundtom. (trøndere,
lær dere at venstre er FORBIKJØRINGSFELT! Hilsen østlending..)

Adenladen 1:
Videre trim av 1.8T foregår ved ekstern trim.
20V toppen flower bra originalt, og da tenker jeg IC, dyser,
turbo, eksos/evt downpipe, grenrør og chip/map så har man fort
280~300hk kitene som finnes.
280 er med litt sikkerhetsmargin, ved rundt 300 anbefales bytte
av råder.

Ellers vil jeg abre legge til at Møller/V.A.G. har policy på å
ikke godta motortrim, da faller relevant garanti (motorgaranti,
evt drivverksgaranti) bort. Ergo får man ikke "huschip" som bl.a.
SAAB forhandlerene opererer med. Men det finnes mange
ettermarkedsløsninger som kan løse dette.

Vil da bare generelt og skrive under her at man på biler nyere
enn 2001 (da kommer de med data-sentral-systemet CAN-BUS) kjøpe
en boks fra www.BSRab.se / www.autopower.no, koble til
diagnose-stikket i bilen og selv trimme bilen, evt velge om man
vil kjøre på orignaleffekt på vinteren/øvelseskjøring/bortlån av
bil osv. Kjekk løsning, absolutt et godt alternativ om KUN chip
er aktuelt. Uansett, går du på linken i signaturen har jeg
hjemmesidene til så og si alle relevante og seriøse VAG-trimmere
i landet.

Skibum:
Dumpventilen er faktisk en BRA ting å ha! Faktisk gjør denne at
du slipper trykkbølgen som oppstår når gasspjeldet stenges ved
at du går av gassen slår tilbake inn i turboen feil vei og
sliter unødig på den (turboen får altså rotere "fritt").

Dumpvalve sitter orignalt på 1.8T! Men av lukket type, dvs den
resirkulerer luften inn i systemet igjen - hjernen er satt opp
til alltid å beregne den luften der I systemet. De som monterer
pop-off/blowoff aka nyse-dyse gjør noe DUMT, da motoren pøser på
drivstoff som om man også har ekstra luft, altså fet blanding.
Mange bytter ut med Forge ventil av alu kontra original plast...

Ved chiptrim (forventet mulig maksimert energiuttak ved å
optimalisere forbrenningen) endrer man da for høyere trykk og
mer luft, og derfor og mer bensin - man følger helst Air/Fuel
forhold på ca 12.1:1. Ergo, du får høyere bensinforbruk, men den
ekstra energien i motoren gjør at du kan belaste den tyngre
(mer pikkpakk i bilen f.eks.) uten å måtte gi mer på gasspedalen.
Så tror man stort sett kan si likt forbruk i hverdagen, bare mer
morro attåt! ICON_LAUGH

Adenladen 2:
Om kompisen din har byttet downpipe, så sitter jo denne ETTER
turboen, mens grenrøret jo er mellom topp og eksoshuset på turbo.
Ja klart grenrøret kan bygges for pulsmodulering og derav endre
turboens spooling etc, men det gjør og en god downpipe pga den
eksotermiske energien (kald gass tar mindre plass, ergo kan man
få ut eksosen fortere med større diameter og bedre kjøling).
Lyden sitter nok generelt i utvalg av eksosanlegg og antall
lyddempere ICON_WINK

Skibum 2:
Wastegaten rører man IKKE ved trim av motor med disse turboene!
Wastegate og dumpvalve er heller ikke samme sak. Se forklaring
over. Wastegaten bypasser luftladingen forbi turbo og rett i
eksosen som sikkerhetsløsning, dumpventilen har mer med respons
og bruk av ladeluften å gjøre (finnes forskjellige oppsett for
måling av ladeluften ift oppsett for forbrenning - luft vs
drivstoff, aka map av motor).

Adenladen 3:
Jeg tror det er 0.6 BAR man lader originalt på 1.8T i normale
effektutførelser, og 0.8~0.9 BAR ved chiptrim.

Wastegate sitter da støpt integrert i turbohusingen på disse
Borg Wagner KKK K03 turboene. Wastegate er da som tidligere sagt
et sikkerthetstiltak på turbolading. Igjen, dumpventil oppsett kan
Variere ut ifra hvordan motoren er mekanisk bygget for å måle
"luftinntaket" til forbrenningen.

Pete:
Ble en god pakke etter at vi gikk fra Elegance til Elegance+ ja ICON_WINK

SÅNN! Det var et møkklangt innlegg det! Håper det hjelper å
belyse litt for dere...

Redigert av EyeLid; 27/03/2008 23:52.

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Boas] #529740 28/03/2008 06:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Boas
Sitat: Dan
...og for å løfte ut vesken du glemte i passasjersetet.

Mans-bag?

Laptop-veske kanskje? Eller stresskoffert? Eller ryggsekk? Eller skulderremsveske? Eller hva man nå bruker for å få med seg matpakke og ting og tang til kontoret.

Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: Dan] #529747 28/03/2008 07:11
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Lange lister med mye fjas...

Her er hva man trenger:

Koppholder
sykkelstativ og takstativ
Tilhengerfeste

Har man barn kan man slenge inn en dvd-spiller og glemme alt som heter skinn. Enkelte pappaer tenkte tydeligvis mer på hva naboen og kompisene syns enn hva som skjer hver eneste dag i livet deres. Jeg føler litt med dem når jeg slenger to gjørmetroll inn i bilen uten noe stress

No added style
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: KnutAa] #529757 28/03/2008 07:29
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GogBozen
Lange lister med mye fjas...

Her er hva man trenger:

Koppholder
sykkelstativ og takstativ
Tilhengerfeste

Har man barn kan man slenge inn en dvd-spiller og glemme alt som heter skinn. Enkelte pappaer tenkte tydeligvis mer på hva naboen og kompisene syns enn hva som skjer hver eneste dag i livet deres. Jeg føler litt med dem når jeg slenger to gjørmetroll inn i bilen uten noe stress

Haha, det var en god beskrivelse! Jeg er av typen som liker bil, men også slenger inn to møkkatroll i bilen når det er behov for det, et enkelt setetrekk fra biltema eller liknende fikser dette problemet kjapt. Førøvrig så er skinn mye enklere å renholde enn stoff når det blir mye møkk, så det blir garantert skinn neste gang ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: chalshus] #529760 28/03/2008 07:38
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: chalshus
Sitat: Hæ?

Spot on!

Ikke bare jeg som må blinke for egen maskin altså? Har en 2000-mod A4 der blinklysa starta å leve sitt eget liv i vinter. Er dette vanlig på denne modellen?

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: skibum] #529762 28/03/2008 07:38
KTL Offline
Besatt
Besatt
Har mørkt skinn i familiebilen jeg, funker helt fint med unger og lett å holde rent. Men lyst skinn kan det nok være lurt og styre unna...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Ny bil, utstyrs-essentials? [Re: KTL] #529853 28/03/2008 10:27
chalshus Offline
More than words
More than words
Fadern hadde lysegrå plysj i Range Rovern på begynnelsen av 90-tallet. Det fungerte helt supert inntil den dagen han gikk to ganger rundt på en våt pottittåker i Østfold..

monkey

Moderator  support