|
|
Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt
|
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt
[Re: yoeddy]
12/03/2008 15:22
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Mener også å ha hørt at undersøkelser viser at kroppen restituerer seg bra med fett. Det er mye energi i fett og dette er vel noe av grunnen. Spise fett for å restituere seg etter trening? Greit at det er mye energi i fett, men alle normalvektige personer har da mer enn nok opplagret fett å ta av. Da har jeg mer tro på tipset om å spise grovt brød. Og en banan.
|
|
|
[Re: EgilS]
12/03/2008 16:35
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Det er flott med innspill og freske meninger. Men å anbefale andre noe sterkt, det skal man være særs forsiktig med på et forum. Helt enig, om det ikke var for at det i akkurat dette tilfellet var snakk om et råd som du nok vil få fra så godt som ALLE som har det minste greie på trening, så fremt at, i hvert fall noe, av formålet med treningen er å bli i bedre form. Vel Egil. Jeg tror ikke at alle vil gi dette rådet. Han anbefalte altså sterkt å fylle på med banan, bolle eller oboy, også hvis man slanker seg. Det spørs selvfølgelig hvem man mener med ALLE da. Snakker vi de "riktige" folka?
|
|
|
[Re: Cesc]
12/03/2008 16:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er flott med innspill og freske meninger. Men å anbefale andre noe sterkt, det skal man være særs forsiktig med på et forum. Helt enig, om det ikke var for at det i akkurat dette tilfellet var snakk om et råd som du nok vil få fra så godt som ALLE som har det minste greie på trening, så fremt at, i hvert fall noe, av formålet med treningen er å bli i bedre form. Vel Egil. Jeg tror ikke at alle vil gi dette rådet. Han anbefalte altså sterkt å fylle på med banan, bolle eller oboy, også hvis man slanker seg. Det spørs selvfølgelig hvem man mener med ALLE da. Snakker vi de "riktige" folka? Jeg var litt kjapp her. Litt mer presist: Det jeg mener er at om man ønsker å kommer i bedre form (dette skrev jeg da også) så bør man få i seg næring like etter trening. Dette tror jeg nok de aller fleste med greie på trening er enige i (om boller og O'Boy er det riktige kan nok diskuteres  ). Vil man slanke seg OG bli i bedre form så er ikke næringen like etter trening det du skal kutte ned på, men heller alle de andre måltidene. Er målet ene og alene å slanke seg så kan man naturligvis gi blaffen i det.
|
|
|
12/03/2008 17:16
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Da er vi enige Egil, 
|
|
|
12/03/2008 19:43
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Det jeg mener er at om man ønsker å kommer i bedre form (dette skrev jeg da også) så bør man få i seg næring like etter trening. Dette tror jeg nok de aller fleste med greie på trening er enige i (om boller og O'Boy er det riktige kan nok diskuteres  ). Vil man slanke seg OG bli i bedre form så er ikke næringen like etter trening det du skal kutte ned på, men heller alle de andre måltidene. Er målet ene og alene å slanke seg så kan man naturligvis gi blaffen i det. Det er vel forskjell på om man bare spiser en banan - eller en banan og oboy. For slik jeg skjønner mange er hele cluet at man skal ha både karbiser og proteiner. Spiser man bare banan så vil blodsukkeret stige og det vil lagres som fett. Eller? Man burde kanskje hatt noen nøtter også??
|
|
|
[Re: Sportine]
12/03/2008 20:19
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Trådstarter lurer egentlig på hvordan han skal lære kroppen til å gå på fettforbrenning.
Det er jo faktisk så enkelt som at jo lavere intensitet man trener på, jo større andel av energiforbruket kommer av fettforbrenning. Det spiller ingen rolle hva man spiser eller ikke spiser i forkant eller under trening før man evt. "går tom". Da er man over på ren fettforbrenning.
Det å trene påvirker kroppen på mange måter. Ved å trene rolig vil man bl.a. påvirke kroppen til å kunne takle fysisk påkjenning lenger enn tidligere. det ved at kroppen får en bedre energiutnyttelse (mer effektiv fettforbrenning), mer utviklede muskler, mindre energiforbruk per watt osv.
Hva man spiser påvirker hvor mye energi man har til rådighet, men i liten grad hva/hvordan man forbrenner energi.
Ellers er det som nevnt tildligere også sånn at dersom man trener uten karbohydrater i kroppen vil kroppen forbrenne muskler. Man vil også være mye mer utsatt for sykdom
|
|
|
[Re: chippo]
12/03/2008 21:51
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Ellers er det som nevnt tildligere også sånn at dersom man trener uten karbohydrater i kroppen vil kroppen forbrenne muskler. Man vil også være mye mer utsatt for sykdom
Sprekt utsagn. Regner med at du kan dokumentere dette?
|
|
|
[Re: tommygutt]
12/03/2008 22:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Sprekt utsagn. Regner med at du kan dokumentere dette? Jeg som tommygutt lurer på om du kan dokumentere dette. Hvis dette hadde vært tilfelle er det veldig rart at mange proffsyklister bare kjørr på vann på trening.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
13/03/2008 07:56
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
"Forbrenne muskler" er muligens litt upresist. Det høres veldig vondt ut!
Men jeg trodde da at det var veldokumentert at hvis man har energiunderskudd (tomme glykogenlagre) under trening så vil kroppen begynne å hente energi fra protein? Det er da man begynner å lukte ammoniakk.
Ellers er vann ypperlig å bruke på det meste av trening. Ihvertfall så lenge man ikke kjører spesielt lange og harde økter. Hvis proffsyklister skulle drikke sportsdrikke på all den treningen de gjennomfører så ville alle tennene råtnet bort.
|
|
|
13/03/2008 08:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis dette hadde vært tilfelle er det veldig rart at mange proffsyklister bare kjørr på vann på trening. Ikke det at jeg har svar på dette, men det er vel mulig at de har så bra fettforbrenning at karbolagerene varer svært lenge?
|
|
|
13/03/2008 08:53
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Sprekt utsagn. Regner med at du kan dokumentere dette? [/quote]
Jeg som tommygutt lurer på om du kan dokumentere dette. Hvis dette hadde vært tilfelle er det veldig rart at mange proffsyklister bare kjørr på vann på trening. [/quote]
Det er jo fordi at dette ikke intreffer før man går næringstom. Vi kan alle trene på en gitt intensitet en gitt periode uten å ta inn annet enn vann uten å gå næringstom. Hvor lenge avhenger bl.a. av hvor godt fyllt energilagrene er når man starter treningen og ellers de fysiske forutsetninger man har.
Er ellers enig i at det kan være litt upresist med "forbrenne muskler". For å være mer presis så forbrenner man proteiner og bryter ned muskelmassen. Kan vanskelig se for meg at det skal være gunstig for en idrettsutøver å trene på å være næringstom, da det har negativ effekt på kroppen. Det er jo også en viktig del av restitusjonen at man tar inn næring under og rett etter lange treningsøkter, eller?
|
|
|
[Re: chippo]
13/03/2008 09:17
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Kroppen vil ta energi fra muskelvev om nødvendig, det burde det ikke være noe tvil om. Den sparer selvsagt muskler som brukes. Det er noe av grunnen til at endel syklister er svært tynne i overkroppen, selv om de har store lår. Til dere som lurer på hvorfor det kan være lurt å fylle på med litt (rask) næring etter trening; les litt om stresshormonet kortison og dets effekter, feks her.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
13/03/2008 09:29
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Til dere som lurer på hvorfor det kan være lurt å fylle på med litt (rask) næring etter trening; les litt om stresshormonet kortison og dets effekter, feks her. For en lang tekst, kjedelige referanser, ingen bilder og på engelsk. Ikkeno vits når yoeddy har hørt et sted at fett er bra for restitusjonen. Fordi jeg har overvektig BMI uten noe unødvendig fett på kroppen, prøvde selv å slanke vekk muskler med lite karbohydrater og mye mengdetrening for to år siden og det minnet jo faktisk litt om dette: Playing many different roles in your body, cortisol can have a negative impact on sleep, mood, sex drive, bone health, ligament health, cardiovascular health and athletic performance, potentially causing fatigue and inflammation
No added style
|
|
|
13/03/2008 10:08
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis dette hadde vært tilfelle er det veldig rart at mange proffsyklister bare kjørr på vann på trening. Kan du fortelle hvilke syklister dette er, hvor lange økter dette blir gjort på, og hvor ofte dette gjøres?
|
|
|
[Re: KnutAa]
13/03/2008 10:18
|
TAHL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som trådstarter spurte om, hvordan øke fettforbrenningen? I gjør som Andrew Hampsten, begynn å sykle på tom mage. I et intervju sa han at han elsket frokost, men noen dager trente på tom mage for å "lære" kroppen å forbrenne fett. Det andre som ikke har kommet opp her er å øke O2 opptaket. Siden fett trenger dobbelt så mye O2 for å produsere samme mengde energi som karbohydrater vill godt trente utøvere klare å forbrenne mer fett en dårlig trente utøvere. Derfor kan det være lurt med en og annen økte med tanke på å heve max O2 opptak siden det vill betale seg på sikt. Ellers så har jo mye av denne tråden handlet om restitusjon. Sannsynligvis er som flere har påpekt lurt å kjøre på med noen rasker karbohydrater etter en treningsøkt. Grunnen til at jeg sier det er at jeg antar at trådstarer har tid til å trene. Siden raske karbohydrater hjelper med å få i gang restitusjonen og kroppen derfor vil være tidligere klar til neste økt. Dette fører til at en kan ha en hyppigere treningsfrekvens og form økning som igjen øker fettforbrenningen. Når det gjerder den negative effekten på fettforbrenning som dette kunne har tror jeg ikke at den er så stor. Grunnen til denne antagelsen er en uttalelse fra Ine Wigernes (kaffedama). Hun sa at innen den første halvtimen etter en treningsøkt så steg ikke insulin nivået i kroppen som ved vanlig inntak av sukker. Altså kroppens insulin nivå forblir uendret og det som kjent de store svingningene i insulin nivået som skaper en unaturlig sultfølelse. Derfor ser jeg ikke på inntak av raske karbohydrater rett etter trening som farlig for fettforbrenningne.
|
|
|
[Re: TAHL]
13/03/2008 10:47
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg har kuttet ut raske karbohydrater etter trening de siste 6 mnd og har merket at restitusjonen er kraftig forbedret.
Hva er feil med meg?
|
|
|
13/03/2008 10:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har kuttet ut raske karbohydrater etter trening de siste 6 mnd og har merket at restitusjonen er kraftig forbedret.
Hva er feil med meg? Ingenting behøver å være feil med deg, men skal noen svare ppå det så hadde det nok vært en idé å presentere hele bildet. Det er mye som påvirker restitusjonen, ikke bare hva du dytter i deg like etter trening, men alt rundt kosthold og trening, og livsførsel forøvrig.
|
|
|
13/03/2008 11:12
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Hva er feil med meg? Fett er bra for restitusjon. Jeg sa i et tidligere innlegg at jeg hadde hørt fett var bra som restitusjon. Det jeg refererte til var et forsøk utført av idrettshøyskolen for en del år siden, der man hadde delt en gruppe personer inn i tre. En gruppe skulle spise mest proteiner, en annen gruppe skulle spise mest karbo, mens en tredje gruppe skulle spise mest fett. Man skulle deretter teste utøverne og se hvem som hadde best utvikling. De som spiste fett hadde mest fremgang, de som spiste karbo endte på plass 2, mens proteinerne endte klart sist. Jeg har ikke lest denne rapporten, men fått den referert av en som gikk der for lenge siden.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
13/03/2008 11:15
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hva er feil med meg? Dette beviser jo ingenting, i likhet med min egen erfaring med muskelsanking, men jeg mistenker at jeg trener en del hardere enn deg og et par andre lavkarbofantaster. Men Lenny og Tony skal ha honnør fordi de bidrar med noe utover egne fordommer, noe de har hørt og synsing. Også kan jeg gjenta meg selv: For å frigjøre ATP ved oksygenmangel nytter bare glykogen. Er glykogenet brukt opp går det sakte, langt under den såkalte melkesyreterskelen. For folk flest er jo behovet for karbohydrater mindre enn for folk som prøver å komme i form til et NC-rundbaneritt f.eks
No added style
|
|
|
[Re: yoeddy]
13/03/2008 11:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva er feil med meg? Fett er bra for restitusjon. Jeg sa i et tidligere innlegg at jeg hadde hørt fett var bra som restitusjon. Det jeg refererte til var et forsøk utført av idrettshøyskolen for en del år siden, der man hadde delt en gruppe personer inn i tre. En gruppe skulle spise mest proteiner, en annen gruppe skulle spise mest karbo, mens en tredje gruppe skulle spise mest fett. Man skulle deretter teste utøverne og se hvem som hadde best utvikling. De som spiste fett hadde mest fremgang, de som spiste karbo endte på plass 2, mens proteinerne endte klart sist. Jeg har ikke lest denne rapporten, men fått den referert av en som gikk der for lenge siden. Dette er stikk i strid med hva jeg har oppfattet som tilfelle. Jeg mener å ha lest flere steder at stort inntak av fett like etter trening hemmer restitusjonen. Det hadde derfor vært interessant å lese rapporten.
|
|
|
13/03/2008 11:29
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Det er jo ingenting i veien med å spise fett og proteiner fordi man trenger jo fettsyrer, aminosyrer og mineraler og vitaminer som man får fra matvarene som gir oss dette snadderet, men for å komme opp i +5000 kcal på en dag med høyt trøkk kommer jeg til innta raske karbohydrater underveis og rett etterpå i tillegg til fett og proteiner fra et normalt sunt kosthold.
Slanking foretas med omgangssyke...
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
13/03/2008 11:35
|
EgilS
More than words
|
More than words
En grunn til at fett kan hemme restitusjon kan jeg tenke meg til er at fett legger seg som en barriere på tarm/magevegger og forsinker opptak av næringsstoffer?
|
|
|
13/03/2008 11:55
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Det er da masse næring og næringsstoffer i fett.
Det virker som om det blir påstått to forskjellige ting her
1. Fett virker forbedrende på restitusjon. 2. Fett virker hemmende på restitusjon.
Det er ingen som har dokumentert noen av påstandene.
|
|
|
[Re: Ketle]
13/03/2008 11:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er da masse næring og næringsstoffer i fett.
Det virker som om det blir påstått to forskjellige ting her
1. Fett virker forbedrende på restitusjon. 2. Fett virker hemmende på restitusjon.
Det er ingen som har dokumentert noen av påstandene. Jeg påstår ikke at fett hemmer restitusjonen, men refererer til at det er dette jeg har oppfattet som det riktige. Vel, helt til nå. Nå er jeg bare forvirret og håper at noen kan komme med en påstand slik at jeg har noe fast å forholde meg til igjen. 
|
|
|
13/03/2008 12:42
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Meget interessant dette med fett og restitusjon.
Selv spiser jeg svært lite karbo. Grunnen til det er at jeg opplever ubehag ved karbo, får relativt stor blodsukker stigning, og blir trøtt på nedturen. Med mindre karbo, opplever jeg mer overskudd i hverdagen. da jeg over en periode på nesten 10 år hadde trent lite, var kiloen dessuten blitt for mange. Vekta er nå nesten tilbake på riktig nivå.
Når jeg trener og restituerer på fettdiett, opplever jeg restitusjonen som bra. Jeg føler meg raskt (raskere) pigg igjen. Jeg opplever også lite ubehag ved hard trening, selv om amoniakklukta kan dominere på intervallene. Det føles altså som kroppen min restituerer bra ved et kosthold bestående av lite karbo.
Det jeg imidlertid lurer på, er om jeg kan bli lurt noe. At jeg kjører på mindre effekt enn jeg kunne ha gjort ved karbo som brendsel. Leste på sykkeltrening.no at Aaberg hadde forsøkt seg på lite karbo i en periode, at det funka som slanking, at det føltes bra, men at watten han produserte samla sett blei mindre.
Dette er noe jeg må teste ut nærmere. Prøve å finne ut om karbo er nødvendig få å få maks ut av terskeltrening. se hvordan jeg evt kan innta dette uten at vekta går opp. Andre erfaringer og synspunkter på dette?
|
|
|
13/03/2008 12:47
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Man kan jo starte med å lese denne: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/ernaring/idrettsernaering/idrettsspesifikt/media209.mediaPoenget der er at man bør ha et sunt kosthold uten mye sukker/mettet fett. Det legges stor vekt på inntak av karbohydratrik mat. Ifølge Olympiatoppen tømmes glykogenlagrene på ca. 1 time ved trening på 65 - 70% av VO2max. Tid til utmattelse kan utvides flerfoldige ganger ved inntak av karbohydratrik mat, sett i forhold til lavkarbo. De anbefaler selvsagt ikke å fylle glykogenlageret med rent sukker, men ved å spise grovt brød, pasta, poteter osv. Når det gjelder dietter med mye fett, så viser de til at det ikke ser ut til å redusere prestasjonen på lav intensitet for veltrente idrettsutøvere, men at det heller ikke forbedrer prestasjonen. Det reduserer imidlertid prestasjonen når intensiteten er høy. Det er mulig at man bør være forsiktig med å overføre kostholdsanbefalinger beregnet på toppidrettsutøvere (Olympiatoppen) til aktive mosjonister. Med 4 - 5 økter per uke og deltakelse i 7 - 8 ritt er jeg langt fra noen toppidrettsutøver. Jeg tror imidlertid at disse anbefalingene er mer relevant for folk som meg enn kostholdsråd som jeg oppfatter å være beregnet på inaktive mennesker (Fedon Lindberg).
|
|
|
13/03/2008 13:03
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Selv spiser jeg svært lite karbo. Grunnen til det er at jeg opplever ubehag ved karbo, får relativt stor blodsukker stigning, og blir trøtt på nedturen. Med mindre karbo, opplever jeg mer overskudd i hverdagen. da jeg over en periode på nesten 10 år hadde trent lite, var kiloen dessuten blitt for mange. Vekta er nå nesten tilbake på riktig nivå.
Når jeg trener og restituerer på fettdiett, opplever jeg restitusjonen som bra. Jeg føler meg raskt (raskere) pigg igjen. Jeg opplever også lite ubehag ved hard trening, selv om amoniakklukta kan dominere på intervallene. Det føles altså som kroppen min restituerer bra ved et kosthold bestående av lite karbo. Det spørs hva du mener med at du spiser "svært lite karbo". Kanskje du spiser mindre sukker ("raske" karbohydrater) enn det du gjorde før, men mer grovt brød og andre matvarer som inneholder "langsomme" karbohydrater? Da går du jo egentlig ikke på lavkarbo, du har bare byttet ut en type karbo med en annen? Uansett, ammoniakklukt på trening er indikasjon på tomme glykogenlagre og at kroppen forbrenner protein. Hadde jeg vært deg ville jeg spist mer karbo før/under/etter slike økter for å unngå dette. Du blir neppe overvektig av å spise to modne bananer i forbindelse med intervalltrening.
|
|
|
[Re: gepe]
13/03/2008 15:49
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Jeg går på lavkarbo. Unngår mest mulig av både kjappe og trege.
Ja, jeg vil ikke gå opp som følge av noen bananer. Opplagt det. Som sagt - Skal teste litt. Det var ikke det jeg ba om innspill på. ::
Noen som har erfart å produsere mindre watt ved terskel på lavkarbo? Noen som har erfart å kunne trene med dårligere kvalitet på intervalløkter med lavkarbo?
|
|
|
14/03/2008 06:13
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
En må være obs på at en del av testene som gjøres med trening og lav-karbo ofte ikke er "lav-karbo" slik den defineres av Atkins og andre diett-folk (som sier under 20 gram karb per dag), men bare en mindre reduksjon i raske karbs.
|
|
|
[Re: Ketle]
18/03/2008 14:41
|
Lostbuthappy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser fra artikkelen fra Rye og artikkelen fra Olympiatoppen at det er ikke mange gram karbohydrater som kroppen klarer å ta til seg i løpet av en time. Også ble det sagt at dersom man tar protein i tillegg så forsinker det karbohydrat-opptaket. Og om man spiser for mye karbohydrater så hemmer det væske-opptaket.
Det var interessant. Har ikke regnet på det, men under hundre gram karbohydrater tilsvarer vel ca en liter sportsdrikke og en liten energigel i timen. Holder dette til ett tretimers ritt? Eller bør man ha annen næring enn karbohydrater i tillegg?
Jeg har tidligere spist ca fire små gel i timen samt masse sportsdrikke og det er antakeligvis alt for mye... Med små gel tenker jeg på de minste gel-posene til Maxim. Ca 50 gram tenker jeg.
|
|
|
|
|