Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pedaler og motbakker i terreng..

Pedaler og motbakker i terreng.. #526082 16/03/2008 11:15
M
mariusd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Heisann! Dette er min aller første post på dette forumet. Det første jeg vil si er at dette virker som et serriøst og godt forum med mye kunnskap.

Uansett, har et snålt problem.. teknikkmessig..

For, jeg har nettopp gått i innkjøp av en ny sykkel, hvor jeg i tillegg kjøpte meg pedaler og sko som festes til hverandre..

Problemet kommer da jeg skal sykle litt vanskeligere motbakker i terrenget. Jeg ønsker jo selvsagt ikke å gå opp bakkene da jeg anser dette som ufattelige morsomme utfordringer! Når jeg mister fart og kraft i tråkket, eller om hjulet mister grepet fordi det er fullt av gjørme, så mister jeg ballansen, og faller om kull. Rett og slett. Latterlig rart å se på, men det skjer fordi jeg er vandt til pedaler som man ikke fester til skoa..

Det jeg egentlig lurer på er hva dere som sykler i terreng bruker av sko/pedaler? Bruker dere "click in(??)" ? Og hvor stramt har dere strammet pedalene? Er det ellers noen tips å komme med til dette problemet, sier jeg absolutt ikke nei takk!

Mvh:
Marius

Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: mariusd] #526084 16/03/2008 11:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hei og velkommen!
De aller fleste vil jeg tro kjører med SPD eller tilsvarende i terrenget. Det er en treningssak. To ting må du trene på - innsteg og utløsing av pedalene og teknikk i motbakke. Ligger du mye over fronten, har du for tungt gir eller er du for hard på "snerten" i tråkket, slipper bakhjulet og du faller hvis du ikke kommer deg ut raskt nok.

Hvilke pedaler har du? Selv bruker jeg flere forskjellige merker, og det er merkbar forskjell på innsteg og utløsing.

Mvh Bjarte

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: mariusd] #526088 16/03/2008 11:32
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1. sett fjæren i pedalen forholdsvis løst til å begynne med slik at du kan "rive deg løs" om du trenger

2. øv deg på å "klikke ut" også når du ikke sykler.... tenk på trollmannen fra oz, og dorothy som slo hælene i sammen for å aktivere de magiske røde rubinskoene

Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: mtbmaniac] #526090 16/03/2008 11:35
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: mtbmaniac
1. sett fjæren i pedalen forholdsvis løst til å begynne med slik at du kan "rive deg løs" om du trenger

Men ikke så løst at du "river" deg løs ufrivillig! Prøv deg fram. Jeg ville personlig ikke løsnet fjæren mye. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: ] #526131 16/03/2008 14:39
M
mariusd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for tips og kjappe svar! Dette skal testes ut i morgen tidlig!

Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: mariusd] #526136 16/03/2008 14:48
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En velkjent utfordring for gammel og ung. Mitt tips er som tidligere nevnt å løsne litt på fjæra, men ikke så løs at du uten å mene det røsker foten av pedalen. Mitt andre tips går på forsering av småkrevende moter. Det viktigste er linjevalg, fart og moment. I bunn av bakken må du "tegne" opp sporet du skal sykle. Angrip med stor fart og på et litt tyngre gir enn du kanskje skulle tro. Det er vanskelig å gi tips om utveksling, men giret må ikke være så lett at bakhjulet glipper eller fronten lett løftes, og selvsagt ikke så tungt at du får muskelbrist på første forsøk.

For meg fungerer det utmerket med 32/34 (f/b) på en 29er når det blir bratt og krevende.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: MortenML] #526149 16/03/2008 15:23
Dan Offline
More than words
More than words
Og et annet godt tips i motbakker, i tillegg til å kjøre på litt tyngre gir, er å stå og tråkke. Da har man mye bedre kontroll over tyngdepunktet og får et godt moment i tråkket. Bonusen er at når man står og tråkker er det mye lettere å få ut og ned en fot før man ligger og spreller på bakken.

Re: Pedaler og motbakker i terreng.. [Re: mariusd] #526186 16/03/2008 17:35
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mariusd
Og hvor stramt har dere strammet pedalene?

Så stramt det lar seg gjere.
Får alltids foten ut, verre er det om foten løyser ut når eg ikkje vil.

Første gongs-spd, endte i spontanfall på plenen, oppå turkompisen min som putta sjokkis i sekken.
Etter eit par turer gjekk det greit å få ut foten, og no kan eg ikkje hugse sist eg tryna pga av fast-fot

Lukke til -du får dreisen på det, skal du sjå ICON_SMILE

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord

Moderator  support