|
|
Diesel prisen - en milepæl er nådd
|
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd
[Re: Espen]
16/03/2008 06:47
|
bik3man
More than words
|
More than words
Nå synes jeg du er useriøs, Espen. Hvorfor komme trekkende med en diskusjon som foregikk for et halvt år siden? Man blir ikke sur av å diskutere. Og en avsluttet diskusjon er en avsluttet diskusjon. Forstår man ikke dette bør man la være å diskutere.
Så til saken. Det jeg reagerer på er at man kommer relativt tungt inn og messer om klaging i en tråd som i utgangspunktet bare var en kommentar til at dieselprisen er på et historisk høyt nivå kun kort tid etter at folk ble oppfordret til å kjøpe dieselbiler. Det må være lov å påpeke det man ser på som uheldig eller skjevt i samfunnet, uten at man skal stemples som sytepave. Det er dessuten langt fra første gangen at den slags "ovenfra og ned"-stempling dukker opp i slike tråder her på forumet. Jeg tror mange begynner å bli lei av det. Når da i tillegg ditt innlegg i seg selv var like mye klaging som innleggene du angrep så valgte jeg å kalle det for komisk.
Naturligvis er det mye urettmessig klaging i Norge. Det er helt naturlig. Jo bedre vi har det, jo tydeligere blir alt som ikke er like bra. Og terskelen for å beklage seg blir lavere. Hvis man ikke eier nåla i veggen og kjemper for å overleve så klager man ikke på bensinprisene. Mens hvis man har absolutt alt og ti milliarder i banken og en tjenerstab på 50 i et fransk slott så klager man på fargen på solnedgangen.
Men det er faktisk mye som er feil, urettferdig, falskt og hårreisende. Både stort og smått. Man må kunne si fra om dette selv om vi totalt sett har det bra. Eller skal vi ha et sitte-på-en-rosa-sky-samfunn der det ikke er akseptert å melde fra eller bry seg, bare fordi vi lever på toppen? "Ja, veiene har elendig standard, men vi har jo så flotte biler". "Kriminaliteten i byene øker, men de fleste har råd til å miste lommeboka og kjøpe seg nye tenner". "De eldre dør i helsekø, men de har jo hatt et godt og langt liv i verdens beste land". Det høres ut som veien til farlig apati og selvgodhet, synes jeg.
I tillegg må det være lov å si fra uten at man selv sitter på løsningen. Og det relativt tynnslitte argumentet "Hvis du er så misfornøyd så bli politiker selv da vel" holder ikke mål. Poenget med et demokrati er ikke at alle som har en mening skal bli politikere. Langt fra alle egner seg og det ser vi vel ganske tydelig i politikken i dag også. Det man derimot kan gjøre er å delta i offentlige debatter, gjerne på en litt bredere arena enn et lite nettforum, og bruke sin stemmerett. At folk likevel stort sett er misfornøyde med de som sitter med makten skyldes i stor grad at politikerne oppleves som vinglete og falske. Dessuten er de gjerne mer opptatt av å legge skylden på andre partier enn å faktisk ta i et tak der det trengs. Når man gir sin stemme i en valgkamp basert på saker man synes er viktige, og så ser at den valgte regjeringen dropper sak etter sak så er det naturlig at man stemmer annerledes neste gang. Folk flest er faktisk så enkle, men ikke dummere enn at de forstår når en politiker sier en ting og gjør noe annet.
Til slutt litt om drivstoffprisene. Jeg tror folk er rimelig lei av at det hentes inn avgifter og skatter i alle retninger under påskudd av at det er for å styre bruksmønster og forbruk. Når man samtidig sier at "de fleste tåler en økning i bensinprisene" så henger det ikke sammen i det hele tatt. Man setter opp prisene for å begrense bilbruken, men folk fortsetter å kjøre bil. Fordi de fleste har råd. Og fordi de fleste må. Hvis man faktisk hadde øremerket en avgiftsøkning slik at folk oppdaget at samtidig som prisene på bensin og diesel gikk opp så kom det hyppigere og billigere kollektivavganger så hadde det kanskje hatt en virkning. Slik det gjennomføres idag så er det bare en stadig grovere utnytting av en melkeku for å dekke over blant annet ineffektiviteten i det offentlige.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
16/03/2008 07:38
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle sutrer over Jens, og det høres jo ut som han håver inn disse penga til eget forbruk. Ingen sutret over Jan Petersen og K.M Bondevik da de satte opp momsen med en prosent. En reell skatteøkning for alle, på alle varer. Om ikke sutret, så rev jeg meg bittelitt i håret over Petersen og Bondevik dengang. Kjøpte husprosjekt i 2004 med 2004 pris, som skulle betales ved innflytting i 2006. Det eneste som kunne ha innvirkning på kjøpesummen var en eventuell momsøkning. "Yeah right, det skjer jo aldri", tenkte jeg - men det gikk ikke mange måneder gitt. Prisøkningen forsvant jo bare inn i det store sluket som det å kjøpe hus er, men allikevel var det surt. Kunne fått en jæ... fin sykkel for den 1% momsøkningen. Ellers fyller jeg bensin selv og har ikke merket meg dette med dieselprisene så nevneverdig. Situasjonen i Storbritannia, som jeg er en del befattet med, har derimot vært slik i årevis. Bensin-/dieselprisen har stort sett vært helt lik. Noen steder koster diesel til og med litt mer. Jeg er ikke overrasket over at det skjer her også (selv om jeg altså forstår at dette ikke var hovedpoenget med trådstarters første innlegg).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: bik3man]
16/03/2008 08:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Altså det er formen på innleggene det er noe galt med?
Trådstarter kommer med mange utsagn som enten er uriktige, som jeg er uenige i, eller tviler sterkt på.
Jeg svarer på hva jeg vil, det er vel poenget med et snikksnakk-forum? Igjen, beklager til de som måtte føle seg støtt eller urettferdig behandlet.
Det er ikke meningen.
Folk har blitt oppfordret til å kjøpe biler med lavere Co2 utslipp, ikke Dieselbiler.
Folk er lei av skatter og avgifter, men folk er ikke lei av å kunne dra på sykehus når det trengs. Folk har dessuten verdens høyeste levestandard, på tross av at man betaler mye i skatt.
Hva gjør man med problemene og kostnadene som bilbruk påfører samfunnet?
Det er selvsagt mye rettmessig klaging i den offentlige debatten også, men JEG synes ikke bensinpriser hører hjemme i denne kategorien.
Folket får de politikerne de fortjener.
Espen
|
|
|
16/03/2008 08:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Folk har blitt oppfordret til å kjøpe biler med lavere Co2 utslipp, ikke Dieselbiler.
Rart, mange med meg husker at man ble oppfordret nettopp til å kjøpe dieselbiler sånn ca rundt 2000.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
16/03/2008 08:31
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Trådstarter kommer med mange utsagn som enten er uriktige, som jeg er uenige i, eller tviler sterkt på.
Nå har jeg sluttet å lese disse lange innleggene i tråden her etterhvert, men annet enn at det faktisk ikke er første gang som diesel prisen er over bensin i norge kan ikke jeg se at det var noe annet uriktig i første tråden. Det var ihvertfall første gang jeg opplevde å se det  At du er uenig er jo greit. Men hva tviler du på? Folk har blitt oppfordret til å kjøpe biler med lavere Co2 utslipp, ikke Dieselbiler.
I "teorien" har du rett men ikke i praksis. Mitt første innlegg, som mange har skjønt kom av frustrasjon og irritasjon over kraftig økende dieselpris på kort tid. Når jeg kjøpte dieselbil i 2006 så fylte jeg regel til en literspris på under 10 kroner. Nå er det nærme 13. Og ja, jeg synes det er dyrt, og merker at jeg har økte dieselutgifter. Men jeg synes det er teit med utsagn som går på at vi har råd til det, slutt å klage osv osv, Poenget med tråden var vel ikke at jeg nå slett maks økonomisk grunnet økte dieselpriser. Men nettopp måten dette er blitt gjort på. Først senke avgifter på dieselbiler, og så øke avgiftene på diesel. De bare dreide miljøargumentet over til et annet type utslipp. Ikke har jeg dokumentasjon på at dette er gjort på samme måte i andre land, men blitt det fortalt ved et par anledninger. Tyskland er det ene navnet jeg husker.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: tmork]
16/03/2008 08:32
|
jrm
|
Rart, mange med meg husker at man ble oppfordret nettopp til å kjøpe dieselbiler sånn ca rundt 2000. Hvordan?
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
16/03/2008 09:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvordan jeg og flere er i stand til å huske dette?
|
|
|
[Re: tmork]
16/03/2008 09:29
|
jrm
|
Nei hvordan du ble oppfordret til å kjøpe dieselbiler.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
16/03/2008 09:36
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nei hvordan du ble oppfordret til å kjøpe dieselbiler. Media, og da av politikere. Politikere dro frem dieselbiler som et eksempel på biler som brukte lite Co2, og de snakket da varmt om å kjøpe slike biler. Ikke så veldig lenge etter ble diesel mindre stuerent og det som ble kommunisert ut endret seg. Jeg kjøpte vel å merke ikke diesel pga dette, siden jeg allerede hadde en bil med dieselmotor.
Redigert av tmork; 16/03/2008 09:37.
|
|
|
[Re: StigB]
16/03/2008 10:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Syntes det er kjipt med høye disel og bensin priser men det er like vel er "fornuftigmåte" de som kjører mest betaler mest. Det jeg syntes er at bilene (vanlige biler) skulle vært billigere. Og store biler dyrere. Slik at vanlige barnefamilier og undgom kunne kjøpt seg en vanlig sikker bil, og så helller hatt dyre drivstoff kostnader.
Det som gjør meg rasende er kollektiv trafikk. Dette skulle vært MYE billigere. Da hadde faktisk flere brukt det. For meg koster det ca 500 kroner turretur med tog til lillhammer. Dette har jeg bare tatt meg råd til en gang da det er mye billigere og kjøre bil. Så kan man si: men hvis du ikke hadde hatt bil. Men jeg er avhengig av bil ellers så da kjører jeg heller. Så da sitter jeg i bilen tur retur oslo alene bare for og gjøre noe i oslo og så hjem igjen. Og det er det mye av.
Og når tillegg de legger moms på trening på treningssentere. Så tolker jeg det egentlig med at politikerne dritter i miljø, helse osv bare de får mest mulig cash inn i sekken.
Redigert av olechr; 16/03/2008 10:46.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/03/2008 13:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Politikerne i Trondheim har foreslått en lokal dieselavgift på 60øre per liter for å minske privatbiltrafikken. Jeg skjønner ikke hvordan de greier å tro at det skal hjelpe, og antakelig gjør de ikke det heller.
Ja, vi skal alle betale for at vi har et godt land å bo i, men man trenger vel ikke å lyve om hvorfor avgifter innføres.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/03/2008 14:40
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Ja, vi skal alle betale for at vi har et godt land å bo i, men man trenger vel ikke å lyve om hvorfor avgifter innføres.
Det blir kanskje mindre bråk av å lyve, fremfor å fortelle sannheten? Rolf
|
|
|
16/03/2008 18:51
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
16/03/2008 19:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mente "drivstoffavgift". My bad.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/03/2008 19:23
|
bik3man
More than words
|
More than words
Har de sagt hva de har tenkt å bruke pengene til?
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: olechr]
16/03/2008 19:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Syntes det er kjipt med høye disel og bensin priser men det er like vel er "fornuftigmåte" de som kjører mest betaler mest. Det jeg syntes er at bilene (vanlige biler) skulle vært billigere. Og store biler dyrere. Slik at vanlige barnefamilier og undgom kunne kjøpt seg en vanlig sikker bil, og så helller hatt dyre drivstoff kostnader. Hvorfor skal staten kreve mer av en som eier en stor bil som hankjører 10000km med årlig, enn en som eier en liten bil og kjører 50000km årlig fordi han ikke gidder å bruke alternativene? Hvis folks bilBRUK skal koste penger, så la den gjøre det.
|
|
|
16/03/2008 19:32
|
bik3man
More than words
|
More than words
Dessuten finnes det mange barnefamilier som har behov for "store" biler.
KO
|
|
|
[Re: bik3man]
16/03/2008 19:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har de sagt hva de har tenkt å bruke pengene til? Nei, de har bare sagt at avgiften skal gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil. Som om mange kommer til å ta konsekvensene av at det koster tre kroner mer pr. dag å kjøre til og fra jobb.
|
|
|
16/03/2008 21:44
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
I dag var diesel faktisk opp til 30 øre dyrere de fleste plassene jeg så. ingen steder var bensin dyrere.
Godt jeg er glad i bensinbiler.
|
|
|
[Re: Rolf]
19/03/2008 00:18
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Det blir kanskje mindre bråk av å lyve, fremfor å fortelle sannheten? Rolf Jeg er fast bestemt på at om en politiker hadde vært ærlig så hadde problemene blitt mindre (for politikeren). Folk er ikke så sure fordi de som drar i trådene gjør en dårlig jobb, men fordi de lyver om hva og hvorfor.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
|
|