Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Diesel prisen - en milepæl er nådd

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: GeirK] #525434 14/03/2008 09:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Alltid underholdende å høre noen, som ikke vet hva det vil si å få en familiedag til å gå opp, uttale seg på vegne av barnefamiler og hvordan de skal kunne bo 3 km fra to forskjellige jobber, to forskjellige barnehager - etterhvert to forskjellige skoler og en haug ulike fritidsaktiviteter.

Jeg uttaler meg ikke på vegne av barnefamilier og har ingen tro på at alle vil få Oles drømmehverdag til å funke. Det jeg sier er at det ikke er en menneskerettighet å få denne kabalen å gå opp. Noen kompromisser må man av økonomiske grunner gjøre. Noen må bo i mindre hus enn de kunne ønske fordi de grunnet jobben må bo nære byen. Noen må kjøpe billigere sykkeldeler fordi de er avhengige av bilen for å få transportkabalen å gå opp.

Folk kan gjerne jobbe for lavere dieselpriser. Det er alles demokratiske rettighet å engasjere seg politisk. Men sutringen fra dem som skal ha i pose (stort, billig hus på landet) og sekk (lave transportkostnader og fet bil) får ikke mye sympati fra min kant. (Ikke myntet på deg, GeirK, siden jeg overdriver mine eksempler.)

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: magic] #525435 14/03/2008 09:10
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er vel fremdeles sånn at prisen på bensin og diesel likevel er 70% skatter og avgifter...?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: RazeFaze] #525436 14/03/2008 09:16
magic Offline
Besatt
Besatt
Mye mulig at det er noe sånt som 70 %, jeg er ikke sikker på nøyaktig prosentandel.

Jeg bare forsøker å illustrere at det ikke er sikkert vi kan regne med billig bensin og diesel i de neste årene. Dette kommer jo selvfølgelig an på en lang rekke faktorer.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: magic] #525443 14/03/2008 09:40
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg ser det er mange som uttaler seg veldig bastant om at det berre er teit å kjøra bil, og at drivstoffprisane må opp slik at me slutter med det. Dette viser at dei ikkje har så veldig stor forsåelse for korleis situasjonen ofte er i bygdenorge.

Då eg gjekk på VGS hadde eg faktisk ikkje eit valg. Eg hadde då 7 km reiseveg til næraste bussstopp som det gjekk ein skulebuss frå. Eg forsøkte å reisa ein del med far min som kunne dra samtidig om morgonen, men det betydde då at eg måtte forsøka å haika på veg tilbake. Når vegen er ei innfartsåre for ei bygd med rundt 500 innbyggerar, så hendte det ganske ofte at eg måtte gå heile vegen utan å få skyss.
Bensinpengene til dette gjekk mykje av eiga lomme som eg måtte jobbe som avløysar i helgene for å dekkka inn.
Dette var fordi nokon papirflytterar hadde bestemt at det er jo mulig å ta bussen rundt Bjoa.

Som det går fram av kartet så reiste eg frå merket på kartet, og til Ølen. At det er lengre veg rundt Bjoa er det vel ingen tvil om, og i og med at denne ruta har vestlandsveg av beste sort, så vart dette alternativet rundt 45 min lengre kvar veg. (I tilleg til at bussen då måtte ha kjørt rundt ei mil ekstra, sidan den eigentleg berre gjekk til Vikebygd.

Men så klart, når eg sitt her i Oslo så klarer eg meg greit utan bil, men det er dermed sagt ikkje alle som kan det...

Vedlegg
22386-Kart.JPG (133.62 KB, 55 nedlastinger)

Andreas Tveit
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Laxeluz] #525444 14/03/2008 09:45
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Laxeluz
Men så klart, når eg sitt her i Oslo så klarer eg meg greit utan bil, men det er dermed sagt ikkje alle som kan det...

Ikke alle klarer seg uten bil, men de aller, aller fleste greier seg godt uten å kjøre like mye.

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: EgilS] #525446 14/03/2008 09:51
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Ja det har du rett i.
Men jeg tror også at størsteparten av kjøringen som foregår, f.eks for barnefamilier, er relatert til nødvendig kjøring.
Slik er det ihvertfall for min del.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Laxeluz] #525447 14/03/2008 09:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Då eg gjekk på VGS hadde eg faktisk ikkje eit valg. Eg hadde då 7 km reiseveg til næraste bussstopp som det gjekk ein skulebuss frå. Eg forsøkte å reisa ein del med far min som kunne dra samtidig om morgonen, men det betydde då at eg måtte forsøka å haika på veg tilbake.

Jeg synes foreldrene dine var noen uansvarlige miljøsvin som valgte et liv på et sted der en må bruke bil. Godt å høre at du har brutt ut av dette og flyttet til Oslo. Dersom vi alle presser oss sammen i store byer, vil verden bli et bedre sted å bo.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: hbakken] #525450 14/03/2008 10:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: hbakken
Ja det har du rett i.
Men jeg tror også at størsteparten av kjøringen som foregår, f.eks for barnefamilier, er relatert til nødvendig kjøring.
Slik er det ihvertfall for min del.

Folk er helt sikkert i forskjellige situasjoner.

Jeg blir likevel ganske oppgitt enkelte ganger:
1) Først litt over meg selv. Etter nyttår har jeg kjørt bil til jobb. Dette gjør jeg delvis va bekvemmelighetshensyn (uten at jeg skjeønner hvorfor, jeg liker ikke å kjøre i kø). Barnehagen er 5 minutters spasertur unna. Hvis jeg står der med ungen klokken 7 presis, så rekker jeg å tusle de 200 meterne ned til bussen som går 07:09. Likevel gjør jeg ikke det. Over påske er det sykkel som gjelder!
2) Hvorfor avtaler ikke folk mer samkjøring av unger. I gata er det mange unger som går i samme klasse. Likevel så skal de fleste selv kjøre og hente ungen sin i bursdagsselskap. Helt idiotisk med tanke på at en kjapp telefon hadde spart tid, penger og miljø. Her har jeg bedre samvittighet da vi bestandig avtaler med naboen(e).

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: hbakken] #525498 14/03/2008 11:53
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: hbakken
Lokale avgifter er jeg for. Som bomavgift i Oslo og andre byer der alternativ transport faktisk fremstår som et alternativ.

Ja, og lokale avgifter betaler vi da også ganske mye av. Det er vel ikke en eneste skikkelig by her i landet som ikke har murt seg inne med bomringer. Det slipper folk som bor på bygda. Helt greit for meg. Det bidrar til at litt færre bruker bilen, slik at miljøet spares noe og gjenværende bilister kommer fortere fram. Noe av problemet er at prisene svir bare litt, slik at flertallet ikke endrer adferd, og at det er samme pris gjennom hele døgnet.

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: EgilS] #525507 14/03/2008 12:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: EgilS
1) Først litt over meg selv. Etter nyttår har jeg kjørt bil til jobb. Dette gjør jeg delvis va bekvemmelighetshensyn (uten at jeg skjeønner hvorfor, jeg liker ikke å kjøre i kø). Barnehagen er 5 minutters spasertur unna. Hvis jeg står der med ungen klokken 7 presis, så rekker jeg å tusle de 200 meterne ned til bussen som går 07:09. Likevel gjør jeg ikke det. Over påske er det sykkel som gjelder!

Du er et miljøsvin. I hvert fall fram til påske. Noxakt

Sitat: EgilS
2) Hvorfor avtaler ikke folk mer samkjøring av unger. I gata er det mange unger som går i samme klasse. Likevel så skal de fleste selv kjøre og hente ungen sin i bursdagsselskap. Helt idiotisk med tanke på at en kjapp telefon hadde spart tid, penger og miljø. Her har jeg bedre samvittighet da vi bestandig avtaler med naboen(e).

Fordi folk ikke vil sitte i hverandres lukt, høre på hverandres radio, vente utafor hverandres hus fordi den ene er litt sen, svippe innom hverandres jobb fordi det medfører litt ekstra tidsbruk, bestemme selv når de skal stå opp, hjem og så videre, fordi da rekker vi disse livsviktige TV-programmene som gjør at vi er for lenge oppe om kvelden til å stå opp tidligere om morgenen for å ha god tid med barna våre.

Med andre ord: vi er en gjeng egoistsvin uten det minste hensyn til andre, og i hvert fall ikke dette uforståelige miljøet og klimaet som uansett ikke angår oss.

Redigert av anonymous5; 14/03/2008 12:23. Rediger grunn: sinnatagg

Anonym5
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: GeirK] #525509 14/03/2008 12:15
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Då eg gjekk på VGS hadde eg faktisk ikkje eit valg. Eg hadde då 7 km reiseveg til næraste bussstopp som det gjekk ein skulebuss frå. Eg forsøkte å reisa ein del med far min som kunne dra samtidig om morgonen, men det betydde då at eg måtte forsøka å haika på veg tilbake.

Jeg synes foreldrene dine var noen uansvarlige miljøsvin som valgte et liv på et sted der en må bruke bil. Godt å høre at du har brutt ut av dette og flyttet til Oslo. Dersom vi alle presser oss sammen i store byer, vil verden bli et bedre sted å bo.

Man kommer ikke unna at det er transportmessig ineffektivt at folk bor på bygda og må pendle lange strekninger med bil hver gang de skal på jobb og i butikken. Hvis bygda i tillegg er plassert i en trang dal hvor det en gang i tiden var en diger foss så blir miljøsvineriet komplett. Da er det stor sjanse for at det ligger et gammelt smelteverk der som er subsidiert herfra til månen med billig kraft, fordi politikerne synes det er fint og flott å eksportere aluminium og fordi folk naturligvis er redde for omstillinger.

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: gepe] #525514 14/03/2008 12:22
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gepe
Da er det stor sjanse for at det ligger et gammelt smelteverk der som er subsidiert herfra til månen med billig kraft, fordi politikerne synes det er fint og flott å eksportere aluminium og fordi folk naturligvis er redde for omstillinger.

Men hvis dette smelteverket hadde vært i Kina ville vi kunne filtrere all røyken gjennom 1 milliard par med kinesiske lunger, og bygdenorge ville ligget der i all sin prakt. Vi hadde selvfølgelig ikke forurenset, for vi kjøper bare aluminium og stål uten å vite hvor det kommer fra. Artig å se hvor lokale folk greier å bli i miljøspørsmål -stikkordet her er
G L O B A L

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: KTL] #525537 14/03/2008 13:04
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: KTL
Men hvis dette smelteverket hadde vært i Kina ville vi kunne filtrere all røyken gjennom 1 milliard par med kinesiske lunger, og bygdenorge ville ligget der i all sin prakt. Vi hadde selvfølgelig ikke forurenset, for vi kjøper bare aluminium og stål uten å vite hvor det kommer fra. Artig å se hvor lokale folk greier å bli i miljøspørsmål -stikkordet her er
G L O B A L

Så du mener at vi bør subsidiere tungindustrien, noe som innebærer at vi må importere mer kullkraft fra Danmark og bygge enda flere nye gasskraftverk her hjemme, fordi industrien ellers kanskje ville bli etablert i andre land? Hva hvis andre land også subsidierer tilsvarende industri for å beholde arbeidsplasser? Da får man en internasjonal subsidiekonkurranse som innebærer høyere produksjon av industriproduktet enn det som ellers ville vært tilfelle.

Avgiftsbelegging av å kjøre bil er greit, fordi folk ikke tar hensyn til at bilkjøringen har en miljømessig kostnad. Jeg synes bare at det er litt rart at man samtidig subsidierer adferd som også bidrar vesentlig til et dårligere miljø.

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: gepe] #525551 14/03/2008 13:20
KTL Offline
Besatt
Besatt
Pengene til subsidier hentes fra et sted de også -hvis alle subsidierer har ingen noen gjevninst av det. Poenget er at vi nå i større og større grad mangler kontroll over utslipp fra industri som produserer varerene vi bruker i Norge. Ikke mange norske forbrukere stiller spørsmål hverken om miljø, lønninger eller menneskerettigheter nå vi handler. Dette er en stikke-hodet-sanden holdning der vi later som vi tror at dette blir tatt hånd om på annet hold -i praksis gjør det ikke det. Norsk forurensningtilsyn er ikke i Kina.

Siste ukes polakkarbeiderhistorier illustrerer veldig godt hvordan dette utnyttes, -her hjemme blir noe av dette oppdaget av norsk arbeidstilsyn. Hvordan ser dette ut når hele produksjonen fyttes til Polen? Det har vi vel en ide om? Flytter man det videre til Kina blir det neppe bedre. Men vi slipper å se det! Det samme gjelder for forurensning.

Ta asbest som eksempel -brukes asbest i norske smelteverk? Nei, fordi det er helseskadelig. Brukes asbest i indiske smelteverk? Ja, fordi det er billig. Brukes iindiskprodusert stål i produkter som selges i Norge? Ja -det billig!

Redigert av KTL; 14/03/2008 13:24.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Ole] #525642 14/03/2008 18:10
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
Sitat: bik3man

Messing om at "jeg klarer meg fint uten bil, hva klager dere over" er bare tåpelig og vitner om liten innsikt i hvordan hverdagen fungerer i Norge idag.

Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville.

Ole.

Det er akkurat den typen utsagn jeg sikter til gitt. Takk for at du eksemplifiserer det så fint.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Dan] #525768 14/03/2008 22:15
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Mulig jeg bare har alt for god økonomi, men mine bensinkostnader er slike at jeg ikke ville ha kjørt mindre, eller klagd, hvis jeg måtte betale 20,-/liter. Jeg synes drivstoffprisene bryr folk litt for mye. Hvor mange her vet hvor mye de betalte for den siste literen melk de kjøpte? Eller bryr seg om den femte halvliteren koster 40,- eller 60,-?

Henger meg på, i forhold til inntekt har vel aldri drivstoffprisene vært så lave som de er nå. Om de virkelig vil få oss til å bruke mindre bil er det bare å hive diesel og bensin prisene opp til i underkant av kr. 30 pr. liter kanskje kr 40 er mer passe. For meg spiller det ingen rolle, men for transportnæringen vil det nok bety en del. Som igjen vil bety litt for forbrukeren i form av dyrere varer.

Akk å ve vi har det rett og slett helt jævelig.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: StigB] #525774 14/03/2008 22:53
Espen Offline
More than words
More than words
Alle sutrer over Jens, og det høres jo ut som han håver inn disse penga til eget forbruk. Ingen sutret over Jan Petersen og K.M Bondevik da de satte opp momsen med en prosent. En reell skatteøkning for alle, på alle varer.

Jeg har alltid hatt gjennomsnittlig inntekt, og har aldri opplevet merkbare endringer i skattepolitikken fra røde eller blå politikere.

I Norge forventer folk at de skal kunne gjøre akkurat hva de vil, kjøpe hva de vil, kaste hva de vil, reise når og hvor de vil, og i tillegg være berettiget til å klage på det meste.

Hvis man mener politikerne gjør en så dårlig jobb, er det mulig å bli politiker selv, og ta i et tak for lavere skatter, lavere alkohol og bensinpriser, samt bedre og billigere tjenster av alle slag.

Mulighetene ligger åpne.

Klagementaliteten i Norge synes jeg er en av de dårligste sidene av vår kultur (som forøvrig også begynner å bli fattig på mye annet også.)

Folk har aldri hatt mere kjøpekraft enn nå, men folk er ikke lykkeligere nå likevel.

De som klager er blandt de 2% rikeste menneskene i hele verden.

Når Siv har sittet ved spakene i finansdepartementet i noen år, begynner nok folk å klage på FRP også. Jeg tipper FRP blir omtrent like flike til å oppfylle valgløftene sine som de fleste andre politikere.

De som bor på landet har mye lavere utgifter til bolig og må bruke mere bil. De som bor i byene må betale mye mer for bolig, man har vesentlig bedre kollektivtilbud tilgjengelig.

Kjøp en billigere bil og bruk den mindre, så han man mindre å klage på.

Jobb hjemme en dag i uka?

Ta mer utdannelse og/eller få deg en bedre betalt jobb?

Del en bil med noen du kjenner?

Gjør noe med saken!

Det blir ikke bedre av å klage.

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Espen] #525792 14/03/2008 23:27
bik3man Offline
More than words
More than words
Du klaget nettopp mest av alle her.

Gjør du noe for å endre klagementaliteten i samfunnet? Gjør du noe for å berike den fattige kulturen?

Eller sitter du bare og leker vis mann på et forum?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: bik3man] #525800 14/03/2008 23:45
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg klager ikke på bensin eller polprisene.

Jeg gjør noe med mentaliteten ved å nevne dette her på et offentlig forum.

Jeg stemmer på politikerne som ikke mener mere kjøpekraft er det viktigste i dagens Norge.

Jeg beriker kanskje ikke den fattige kulturer, men jeg forsøpler den ikke ytteligere med syting over ting som tross allt er ganske uvesentlige.

Det er ikke visdomsord, det er nøkternt folkevett.

Edit:

Drar du på legevakta fordi du har vondt i brystet, og blir bedt om å gå hjem å hvile, for så å få hjerteinnfarkt dagen etter, er det greit å klage.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Espen] #525805 15/03/2008 00:00
bik3man Offline
More than words
More than words
Dersom du mener at syting er et alvorlig samfunnsproblem så tror jeg vi må være realistiske og si at du oppnår fint lite ved å fortelle det til de ca 50 som leser denne tråden.

Dessuten er det litt komisk at du beklager deg over klagementaliteten samtidig som du påpeker at det ikke hjelper å klage.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: bik3man] #525815 15/03/2008 08:25
Espen Offline
More than words
More than words
Lettere å angripe tilbake enn å forholde seg til innholdet.

Du kan bedre enn dette.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Espen] #525865 15/03/2008 12:12
bik3man Offline
More than words
More than words
Jeg har forholdt meg til innholdet for lenge siden. Nå kommenterer jeg besserwissingen din.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Espen] #525869 15/03/2008 12:28
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Alle sutrer over Jens, og det høres jo ut som han håver inn disse penga til eget forbruk. Ingen sutret over Jan Petersen og K.M Bondevik da de satte opp momsen med en prosent. En reell skatteøkning for alle, på alle varer.

Jeg har alltid hatt gjennomsnittlig inntekt, og har aldri opplevet merkbare endringer i skattepolitikken fra røde eller blå politikere.

I Norge forventer folk at de skal kunne gjøre akkurat hva de vil, kjøpe hva de vil, kaste hva de vil, reise når og hvor de vil, og i tillegg være berettiget til å klage på det meste.

Hvis man mener politikerne gjør en så dårlig jobb, er det mulig å bli politiker selv, og ta i et tak for lavere skatter, lavere alkohol og bensinpriser, samt bedre og billigere tjenster av alle slag.

Mulighetene ligger åpne.

Klagementaliteten i Norge synes jeg er en av de dårligste sidene av vår kultur (som forøvrig også begynner å bli fattig på mye annet også.)

Folk har aldri hatt mere kjøpekraft enn nå, men folk er ikke lykkeligere nå likevel.

De som klager er blandt de 2% rikeste menneskene i hele verden.

Når Siv har sittet ved spakene i finansdepartementet i noen år, begynner nok folk å klage på FRP også. Jeg tipper FRP blir omtrent like flike til å oppfylle valgløftene sine som de fleste andre politikere.

De som bor på landet har mye lavere utgifter til bolig og må bruke mere bil. De som bor i byene må betale mye mer for bolig, man har vesentlig bedre kollektivtilbud tilgjengelig.

Kjøp en billigere bil og bruk den mindre, så han man mindre å klage på.

Jobb hjemme en dag i uka?

Ta mer utdannelse og/eller få deg en bedre betalt jobb?

Del en bil med noen du kjenner?

Gjør noe med saken!

Det blir ikke bedre av å klage.

Espen

Hvordan passer dette inn med din egen klaging over Vista på HP laptop?

Burde du ikke være glad for at du har kjøpekraft nok til å faktisk kjøpe en laptop? Det tok antagelig ikke mange minuttene å fjerne alt HP rælet, og ekstra ram er jo rekordbillig.

Med din fokus på "vær fornøyd, for vi har det bra" mentalitet var kanskje Vista innlegget bare en dårlig dag?

Hvis du skal ha rett til å klage over de tingene som irriterer deg, må vel andre forummedlemmer ha rett til å ytre seg over det som irriterer dem?

ICON_SMILE

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Trygve_] #525996 15/03/2008 21:16
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Han oppnår nå en ting ihvertfall, at man blir irritert på slike teite utsagn om "slutt å syt vi har det så bra bla bla bla kjøpekraft etc"

Men sånt kommer jo alltid i slike tråder som dette. Det må man visst forvente.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: hbakken] #526001 15/03/2008 21:38
StigB Offline
Señor
Señor

Vel vi kan syte for det meste, jeg og kan syte så det holder ..... Greit så har vi den andre siden. Har en det bra, jobber, betaler til fellesskapet, kan dyrke hobbyer, er fri til å flytte seg dit en en vil når en vil, det finnes mange eksempler på hva vi kan glede oss over. Det er ingen selvfølge at det er sånn, det er heller ingen selvfølge at det skal være sånn. Om enkelte setter fingern på, er det selvfølgelig hvem som helst sin rett til å være uenig. Det er også slik jeg ser det hver manns rett til å akseptere at at andre har andre innfallsvinkler og syn i enkelte saker. Det er slik det blir variasjon av og som er med på å krydre hverdagen.

Dette ikke ment til noe spesielle, kanskje mest til meg selv.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Trygve_] #526009 15/03/2008 22:05
Espen Offline
More than words
More than words

Jeg klagde min nød i forbindelse med Vista som jeg synes jeg en dårligere produkt enn forgjengeren.

Det kan fungere som en slags brukererfaring, for folk som ikke vet hva de kjøper.

Det er på ingen måte det samme som å klage på generell velstand i vårt samfunn, som er blandt verdens suverent mest velstående.

Bensin og Diesel er dyrt, det er klart, men likevel har de fleste råd til det.

Som det blir sagt tidligere i tråden er det ingen menneskerett å kjøre rundt i en dyr bil som forurenser mye.

En ting er jo de globale utslippene som det er uenighet, og heftig diskusjon om nå, men like viktig er vårt generelle energiforbruk og lokal luftforurensing.

Desverre er det økonomi som funger best til regulering av folks livsmønster.

Hvis det bare var å fortelle folk at vi nå holder på å ødelegge jorda, og at vi må endre stilen, var det jo greit. Dette fungerer ikke. Økonomi har folk respekt for, og dermed er det dette politikerne bruker for å få folk til å legge om.

Når dette er sagt, er jeg hjertens enig i at politikerne mangler handlekraft.
Dette gjelder samtlige regjeringer mange tiår tilbake.

Når det gjelder politike, virker det som om enkeltpersoners evner er mye viktigere enn hvilken fløy de tilhører.

Jeg lurer på hvilke politikere som er best i stand til å skape en positiv samfunnsutvikling generellt? Altså gjøre noe som virkelig monner.

Kutting av pol og bensinpriser er neppe med på å gjøre dette.

Jeg tror det er en god ide å se hva man kan gjøre selv, for å endre sin egen situasjon. Da er sjansen for å få til en endring mye større.
Politikerne gjør det de tror velgerne vil. Høyresiden har tradisjonellt vært anstendige, men det er ingen hemmelighet at det er de med mest penger som tjener mest på høyrepolitikk.

Fremskrittspartiet har jo laget en ny fløy i norsk politikk som i stor grad baserer seg på at folk skal gjøre som de vil, uansett hvilken konsekvenser dette måtte ha for samfunnet som helhet.

"Frihet for enkeltmennesket" er en sannhet med sterke modifikasjoner. Mer frihet for enkelte mennesker ville være en riktigere formulering.

Vi trenger sterkere politikikere som tør, og som har evner til å ta upopulære beslutninger når det trengs.

Tror noen det ville bli mindre biltrafikk hvis prisene på bilbruk ble halvert?

Det blir ikke mye frihet for enkeltmennesker med Astma hvis man ikke kan gå ut fordi luften er full av svevestøv.

Folk blir sjuke også, og staten skal betale for behandling. Hvor skal disse pengene komme fra?

Jeg synes også det er teit å klage på feks sittende regjering (som jeg forøvrig ikke har stemt på) når vi vet at alle regjeringer i posisjon må ta ansvaret for hele samfunnstrukturen, som de bare delvis er ansvarlige for.

Er det mange som virkelig tror at en FRP/Høyre-regjering vil gi gjennomsnittsnordmannen enda bedre kjøpekraft, uten bivirkninger?

Kall meg gjerne besservisser, det kan jeg leve med.
Jeg mener dette er viktige spørsmål, som det må være greit å ytre.

Det har gått inflasjon i klaging fra innbyggerne i verdens rikeste land og dette synes jeg er tåpelig.

Forbehold klaging til ting som virkelig er noe å klage på. Kanskje dette ville få politikerne til å skjerpe seg.

KO, du klager på at jeg klager på klaging, og nå kaller du meg besservisser også ICON_WINK

Sur for 29" diskusjonene enda?

e

post@espenwettre.no
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: StigB] #526010 15/03/2008 22:13
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
<fjernet fordi mer har kommet inn som må leses først>

Redigert av Trygve_; 15/03/2008 22:13.
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Trygve_] #526013 15/03/2008 22:27
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Vel - jeg tror ikke spesielt mange her på forumet er uenig med deg Espen. Men på den andre siden synes jeg mange her på forumet virker som oppegående og fornuftige mennesker med en sunn holdning til det meste.

Da tror jeg at man blir litt lei av at man gang på gang skal bli forsøkt satt på plass med omtrent samme argument som vi hørte i barnehagen når vi var små, "du må spise maten din nå, tenk på de sultne barna i afrika".

Folk må få påpeke at de har hodepine selv om det ligger folk på sykehuset med kreft. Det betyr ikke at disse folkene ikke er klar over at det ligger folk på sykehus med nettopp kreft, eller synes at skattepengene ikke skal gå til å hjelpe disse.

Det finnes land i verden der det ikke er tillat med pc'r, og der slike artikler eller tilgang til internett er regulert på det strengeste. Burde ikke du da være glad for at vi lever i et samfunn der du fritt kan kjøpe og benytte slike ting for en billig penge, og der bruken av denne ikke er regulert.

Problemene/irritasjonen rundt Vista er et problem du opplever som et resultat av at du har mulighet til å kjøpe laptop, og miljømessig er faktisk Vista og nye elektroniske artikler med mer prosesseringskraft eller behov for dette faktisk et problem. Pga antallet pc'r med mye kraft i dagens samfunn, er strømforbruket gått ekstremt opp. Faktisk så mye at mange datasentraler og andre større bedrifter har blitt kontaktet av strømleverandørene for å komme opp med felles løsninger på dette.
Samtidig har produsenter som Intel, nVidia m.fl. gått sterkt ut i det siste med presserelaser rundt prosessorer og teknologi som skal bruke mindre strøm. Så klagingen din over Vista er ikke så fjern klagingen over diesel. Hadde du valgt ett annet operativsystem, kunne du klart deg med en billigere maskin som brukte mindre strøm.

ICON_SMILE

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Trygve_] #526014 15/03/2008 22:36
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
<fjernet fordi mer har kommet inn som må leses først>

Så bra, jeg priser meg lykkelig for at det ikke lar seg så lett å fjerne meg.

ICON_WINK

Stisykling.no

< TOC >

Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd [Re: Trygve_] #526028 16/03/2008 00:28
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg setter pris på mange av tingene i landet vi bor i. Nettopp derfor synes jeg folk sutrer for mye.

Friheten vi har, og mulighetene til selv å velge hva vi vil gjøre med livene våre. Vi er i en unik situasjon i verdensmålestokk.

Jeg synes det er rart at folk ikke verdsetter dette mer, og heller klager på ting som virkelig betyr noe.

Min kritikk av klagementaliteten retter seg ikke spesiellt mot folk på terrengsykkel.no.

Den retter seg til det jeg opplever som en bølge av generell missnøye i samfunnet. Det er påfallende at folk aldri har hatt mer materiell velstand enn nå, men folk er ikke mer lykkelige likevel.
Jeg får følelsen av at mange tror at bare man får enda mere materiell velstand blir ting bedre.

Hva mener de som synes bensinprisene er for høye, at man skal gjøre med den eksplosive økningen av biltrafikken?

Hva med menneskene som får helseplager av forurenset luft?

Er det vår rett å skade andre fordi vi liker å ha det komfortabelt?

xJeg har overhode ikke noe behov for å være belærende ovenfor folk på terrengsykkel.no.
Jeg prøver bare å få folk til å tenke på om klagingen virkelig er berettiget.

Er det virkelig en god ide med lavere bensinpriser?

Hvis du har litt vondt i hodet, og kan gjøre noe med det, er det ikke så farlig synes jeg.

Hvis man klager og syter for litt hodepine som man kan gjøre noe med, kan folk med Kreft kanskje synes et virker litt patetisk.

Folk er i sin fulle rett til å klage på hva de vil, og jeg kan bemerke at jeg synes klagingen egenlig ikke er berettiget.

e

Redigert av Espen; 16/03/2008 00:32.

post@espenwettre.no
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support