|
|
Diesel prisen - en milepæl er nådd
|
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd
[Re: Ole]
14/03/2008 07:41
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Min gamle mor og hennes mann bruker bilen stort sett bare til turer. Han sykler til jobben, og de gjør vanlige matinnkjøp til fots eller sykkel. Jøss, samme opplegg får foreldrene mine til å funke i Drammen også.
|
|
|
[Re: Dan]
14/03/2008 07:43
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det som irriterer meg mest med dieselpriser er at myndighetene burde få flest mulig over på diesel: diesel er bra for klimaet (i forhold til bensin). At diesel ikke er så bra for nærmiljøet burde løses på andre måter.... Som vanlig velger dagens regjering pengene fremfor miljøet....(tenk bare på oljeutvinning i nord)
|
|
|
14/03/2008 07:45
|
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sa ikke det er umulig. For mange er det helt sikkert mulig, men det blir også en avveining av hvor man ønsker å bo og hvor man får jobb. Det er selvsagt alltid mulig å skaffe en bilfri hverdag ved å ta den jobben man får der man bor (og kraftig ned i lønn kanskje) eller flytte nærmere jobben (og mistrives fordi man ikke liker stedet), men jeg tror de færreste syns dette er gjennomførbart i praksis. Mitt innlegg var mer myntet på at jeg begynner å bli lei at folk som bor i Oslo hvor det går t-bane, trikk og buss hvert 5. minutt sier hva som er praktisk gjennomførbart og ikke for folk som bor andre steder. Tilfeldigvis var det Ole sitt innlegg som trigget det nå 
|
|
|
[Re: Bahamontes]
14/03/2008 07:45
|
pmh
|
Det er faktisk mulig å få til samme i Trondheim også. For min del går det faktisk fortere å sykle enn å bruke bil til jobb.
Nå er vi så heldige at vi har banehagen 5 min gange unna hjemme, men det funka faktisk da vi hadde barnehage lenger unna også. Det ble bare mer trening av å ha med guttungen i sykkelvogna det.
Pål
|
|
|
[Re: slasher]
14/03/2008 07:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville. Ikke alle bor i Oslo vettu. Tror faktisk mesteparten av Norges befolkning ikke bor i Oslo når jeg tenker meg om. Makan. Vi får se å flytte med en gang. Jeg tror flesteparten av de som sutrer over høye drivstoffutgifter kunne har kuttet svært mye ned på unødvendig kjøring, og det selv om de bor på landet.
|
|
|
[Re: hbakken]
14/03/2008 07:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min del begynner nå prisen på drivstoff å svi, noe som selvsagt er målet til regjeringen og det er OK. Det gjør at jeg må tenke litt mer på hvor mye jeg kjører.
Drivstoffet er da relativt sett ganske mye billigere nå enn det var for 10-15 (og 20-25 for den del) år siden? Faktisk såpass mye billigere at jeg knapt anser drivstoffkostnaden for å være kritisk når jeg vurderer mitt bilhold. Da gjør de andre bilholdskostnadene større innhogg på kontoen. Liker ikke å innrømme det, men jeg er faktisk enige med de som sier at drivstoffprisen må dobles før det gir noen effekt på en makelig anlagt Ola Nordmanns bilbruk.
|
|
|
[Re: Oystein L]
14/03/2008 07:51
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Dobles?? Er du gal mann.
Jeg for min del tenker nå over bruken, og det akspeterer jeg. Da får jeg kuttet ned på litt unødvendig kjøring.
Men hva som er nødvendig og unødvendig kjøring kan jo diskuteres opp og ned i mente det også....
Noen mener det er unødvendig å kjøre til jobb uansett hvor man jobber. Andre mener det er strengt nødvendig å kjøre til butikken fordi handleposene er tunge.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: slasher]
14/03/2008 07:56
|
Ole
More than words
|
More than words
Mitt innlegg var mer myntet på at jeg begynner å bli lei at folk som bor i Oslo hvor det går t-bane, trikk og buss hvert 5. minutt sier hva som er praktisk gjennomførbart og ikke for folk som bor andre steder. Tilfeldigvis var det Ole sitt innlegg som trigget det nå  Hehe, bare hyggelig å kunne være til irritasjon.  Vi bruker uhyrlig sjelden kollektivtransport. Alt innenfor en mil er jo lett å nå med sykkel, selv med tilhenger med unger i. Ole.
|
|
|
[Re: hilmer]
14/03/2008 08:03
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Det som irriterer meg mest med dieselpriser er at myndighetene burde få flest mulig over på diesel: diesel er bra for klimaet (i forhold til bensin). At diesel ikke er så bra for nærmiljøet burde løses på andre måter.... Som vanlig velger dagens regjering pengene fremfor miljøet....(tenk bare på oljeutvinning i nord) Nei, diesel er ikke bra for klimaet. Man kunne kanskje sagt at det er bra for miljøet, ikke klimaet, men da må man også velge å se bort fra utslipp av NOx (fordi "ingen" vet hva det er!), men det kan man ikke, for naturen vet hva det er. Ved forenklet fysikk ser man ofte bort fra friksjonen, fordi den er vanskelig og regne på. I miljøspørsmål velger vi å se bort fra det vi ikke skjønner noe særlig av, problemet er at vi da ender med å foreta helt tåpelige valg...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: Ole]
14/03/2008 08:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville.
Ole.
Da må jeg bare gjenta min tidligere påstand at den kommentaren smaker fryktelig av "høy hest" og veldig liten forståelse for at mange folks bo-, jobb- og generelle livssituasjon nødvendigvis må være svært annerledes enn din. Det er nesten fristende å kreve at du skisserer en løsning på at alle i hele Norge skal kunne klare seg uten bil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: KTL]
14/03/2008 08:10
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det interessante er at i England så har diesle vært dyrere enn bensin lenge. Fifth gear, Discoverykanalen-program, hadde en test av et par BMW'er. En med diesel og en uten. Økonomisk og forbruksmessig måtte du kjøre dieselen 300k før den gikk i null i forhold til den innkjøpsmessig billigere bensin-modellen. Det interessant var likevel at dieselen var betydelig raskere på bane, med samme motorvolum, 2.5liter. Så argumentet deres var å kjøpe diesel for ren performance  Er vel også Saab som i år skal kjøre biodiesel i STCC? Spennende...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: skibum]
14/03/2008 08:14
|
holejos
Veteran
|
Veteran
Heftig debatt her. Jeg kjørte 90km hver dag til jobb i Kongsberg. Det føltes ikke bra verken for økonomi, bil og miljø, men alternativet var å bruke 45min ekstra hver vei for å komme seg til kollektivtilbudene. Hvis man regner tapt arbeidsinntekt på disse 1.5timene, så er regnestykket enkelt i favør av å kjøre. Men nå som jeg har flyttet til mindre grisgrendte strøk, så har jeg startet å benytte kollektivt. Og det har gjort underverker for diesel og vedlikeholdsbudsjettet mitt på min relativt "dyr-i-drift" Audi (dyre deler, servicer, + verditap). Nå fyller jeg en tank i måneden og koser meg hver gang jeg setter meg i bilen. Det har blitt slik at jeg faktisk foretrekker å kjøre bussen fremfor å ta bil til jobb. Det er en konvertering i mindset som må til, og man må greie å nyte tiden på bussen til enten å lese litt enkel lektyre, litt jobb, litt surf, litt musikk eller rett og slett bare chille! Det skal sies at jeg må planlegge noe mer enn tidligere, men dette blir en vane. Jeg har på den annen side full forståelse for de som bor i strøk med dårligere tilbud av kollektivt. Mange må levere barn i barnehagen et stykke unna og har tidsklemma gående fra 0600 til 2000 når barna er i seng. Jeg leverer bare barn en dag i uke, og da velger jeg å kjøre bil til barnehagen, parkere, levere og lar bilen stå der. Bussen går 6 min gange unna bhg, og passer perfekt med levering kl. 0720 eller 0820. Jeg er med andre ord heldig som har det slik, men det er ikke alle som får en slik kabal til å gå opp med henting og bringing av unger hver dag i en "normal" familiesituasjon!
Jeg liker diesel bedre uansett. Kjørte en bensinbil forleden. Kjedelig....
Jeg kjørte dieselbil her om dagen, og sammenlignet med min bensinbil var det også kjedelig Haha, ja, seff har det noen med hvilken diesel- og hvilken bensinbil man prøver.... Mine preferanser tilsier heller 140hk/320Nm diesel enn 140hk/190Nm bensin. But that's me. Det har vel med kjøremåte/kjøremønster å gjøre.
Redigert av holejos; 14/03/2008 08:17.
Jostein
Specialized Levo / Diverge
|
|
|
14/03/2008 08:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Godt poeng, siden de som bor i Trondheim, Drammen eller Sortland jo umulig kan legge opp hverdagen slik at den blir mindre bilavhengig. Det er jo kun i Oslo at man har muligheten til å flytte slik at man bor innen 3 km radius fra jobb, barnehage, skole og butikk.
Alltid underholdende å høre noen, som ikke vet hva det vil si å få en familiedag til å gå opp, uttale seg på vegne av barnefamiler og hvordan de skal kunne bo 3 km fra to forskjellige jobber, to forskjellige barnehager - etterhvert to forskjellige skoler og en haug ulike fritidsaktiviteter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: holejos]
14/03/2008 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er med andre ord heldig som har det slik, men det er ikke alle som får en slik kabal til å gå opp med henting og bringing av unger hver dag i en "normal" familiesituasjon!
Du bringer alt for mye forståelse inn i debatten. Du burde holde deg selv mye høyere og kreve at andre får til akkurat det samme som deg.
|
|
|
[Re: GeirK]
14/03/2008 08:27
|
holejos
Veteran
|
Veteran
Du bringer alt for mye forståelse inn i debatten. Du burde holde deg selv mye høyere og kreve at andre får til akkurat det samme som deg.
Min "forståelse" for begge situasjoner blir nok synlig siden jeg har gått fra å være samboer med barn og tidsklemme, til å bli singel med delansvar for barn. Det vil si at jeg har følt på kroppen begge situasjoner på forskjellige steder.
Redigert av holejos; 14/03/2008 08:27.
Jostein
|
|
|
14/03/2008 08:28
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, gal er jeg sikkert, men de gæærne har det jo godt i følge Prima Vera...
At bensin må koste 25 kroner literen dersom vi vil oppnå kutt i CO2-utslipp kommer fram i en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten slår også fast at lavere priser og store forbedringer av togtilbudet ikke vil ha særlig betydning for norske CO2-utslipp.
Dette tror jeg faktisk på, jeg behøver ikke gå lenger enn til meg selv.
Jeg vil i tillegg påstå at dagens bensinpris gir mindre reelle problemer for menigmann enn da den passerte 10'ern i 2000 (for ikke å snakke om i 1080 hvor den var godt over 10,- i 2008-kroner).
Problemet i dag er ikke drivstoffprisen, men drivstoffmengden.
Jeg slutter heller aldri å forundre meg over småbarnfamilienes (unødvendige) bilbruk, bare ta en tur til en barneskole på morrakvisten så får du se hvor mange unger som blir kjørt så de skal slippe å gå/sykle "en hel kilometer"....
|
|
|
14/03/2008 08:32
|
EgilS
More than words
|
More than words
Godt poeng, siden de som bor i Trondheim, Drammen eller Sortland jo umulig kan legge opp hverdagen slik at den blir mindre bilavhengig. Det er jo kun i Oslo at man har muligheten til å flytte slik at man bor innen 3 km radius fra jobb, barnehage, skole og butikk.
Alltid underholdende å høre noen, som ikke vet hva det vil si å få en familiedag til å gå opp, uttale seg på vegne av barnefamiler og hvordan de skal kunne bo 3 km fra to forskjellige jobber, to forskjellige barnehager - etterhvert to forskjellige skoler og en haug ulike fritidsaktiviteter. Jeg er enig i at ikke alle har like gode muligheter til å tilpasse hverdagen, sånn på kort sikt. På lengre sikt kan nok også denne familien gjøre mye. Samtidig tipper jeg du er rimelig klar over at den situasjonen du beskriver egentlig gjelder ganske få hvis man ser alle landets innbyggere under ett.
|
|
|
14/03/2008 08:33
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Samfunnet vårt i dag er i stor grad bygget og basert på at vi bruker bil. For å kunne forlange at andre enn spesielt interesserte foretar all transport pr. sykkel eller til fots, må vi også senke en del av kravene vi/samfunnet setter til effektivitet, hvordan vi definerer lykke, osv. Veldig enkelt å skissere på papiret, men jeg skal gjerne se den som greier å komme opp med gjennomførbare tiltak som hverken slår feil ut sosialt, økonomisk eller mijømessig.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: holejos]
14/03/2008 08:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min "forståelse" for begge situasjoner blir nok synlig siden jeg har gått fra å være samboer med barn og tidsklemme, til å bli singel med delansvar for barn.
Her lukter det comeback lang vei.... 
|
|
|
14/03/2008 08:38
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Nå er vell den siste tids økning i dieselprisen basert på tilbud og etterspørsel. Ser du på bilmarkedet i de forskjellige landene i Europa. Så vil du se i mange land at andelen diesel biler ligger på mellom 40 og 60% av alle ny biler som blir solgt. Så når bilfabrikantene i tillegg skal begynne å pushe flere dieselbiler på amerikanerne og Japanerne begynner å snuse på dieselbiler i Japan. Så vil man jo se at etterspørlsen etter diesel overstiger/er lik etterspørslen etter bensin. Så hvor skal da ikke diesel koste like mye eller mer enn bensin?? Bare lurer. Det er jo denne reguleringen som alle økonomer etter streber. Hvis man ikke liker det er det jo bare å stemme på Carl I, han var jo avisen her om dagen med ett skikkelig sovjet/kommunist forslag her om dagen med makspris på drivstoff. Der prisen skulle være styrt av staten 
|
|
|
14/03/2008 08:39
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Jeg vil i tillegg påstå at dagens bensinpris gir mindre reelle problemer for menigmann enn da den passerte 10'ern i 2000 (for ikke å snakke om i 1080 hvor den var godt over 10,- i 2008-kroner). Men med tanke på det låge bensinforbruket me hadde under vikingtida, så trur eg ikkje det var eit problem då...
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
14/03/2008 08:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 I vikingtida hadde nok ikke jeg lappen, og ikke vet jeg hva hverken lånekassens satser eller normalinntekt var, så der har det nok sneket seg inn en liten trykkleif. 1980 har jeg derimot langt større kunnskap om (rent bortsett fra russetiden, da).... 
Redigert av Dennis; 14/03/2008 08:46.
|
|
|
14/03/2008 08:46
|
holejos
Veteran
|
Veteran
Her lukter det comeback lang vei.... Haha, det frister ja.... Har mer tid nå, men jobber desto mer.....Uff..
Redigert av holejos; 14/03/2008 08:47.
Jostein
|
|
|
14/03/2008 08:49
|
magic
Besatt
|
Besatt
For de som følger med på oljepisen, den har blitt ca dobbelt så høy på 1 år, nå handles Norsjøolje for omlag 108 $. På samme tid i år forklarte OPEC at de var fornøyde med 60 $ fatet, en stund etterpå var 80 $ fint, mens nå vil de ikke øke produksjonen selv om prisen har passert 100 $. http://www.dn.no/energi/article1334976.ece?jgo=dne&WT.svl=sistenyheterDet vil forundre meg om vi ikke får en relativt bratt prisstigning på besnin og diesel i årene som kommer.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
14/03/2008 08:49
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Jeg er ikke sikker på om dette er en brannfakkel eller om det er å sparke inn åpne dører, men jeg vil påstå at bil er i gjennomsnitt den eiendel som bidrar mest til den gjennomsnittlige nordmanns frihetsfølelse.
Personbaserte kjøretøy er derfor kommet for å bli, selv om fossilt brennstoff muligens blir borte som energikilde.
Defor må vi se på andre tiltak som er mindre viktig for folks frihet først, og gjøre kutt der i første omgang.
Mest sannsynlig vil ferieturene til Disneyland og Thailand bli stemt ut lenge før bilen.
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
14/03/2008 08:52
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er så naiv at jeg tror hovedhensikten med avgiftsøkningen er å få folk til å kjøre mindre bil. At dere klager på at det begynner å bli dyrt er helt tilsiktet. De som har mulighet til det vil da kjøre færre kilometer enn de gjorde før.
Personlig har jeg 12 kilometer til jobb. Sykle til jobben tar 10 minutter lenger tid enn å kjøre bil, men jeg må innrømme at jeg ikke liker å sykle tidlig om morgenen i sludd og regn. Dessuten er trafikken langs ring 2 i Oslo livsfarlig. Bussen går svært ofte, men jeg blir bilsyk av å kjøre buss og det tar 20 minutter lenger tid enn bil. Dessuten er vi to som jobber omtrent samme sted, så å kjøre bil er egentlig ikke spesielt mye dyrere enn to bussbilletter. Så vi tar heisen ned i garasjen og durer avgårde i oppvarmet bil med Alltid Nyheter på radioen.
Hvis drivstoffprisen øker vesentlig og hvis de dobler prisen for passering av bomringen, så klarer de kanskje å få folk som meg til å velge transport som er mindre behagelig og mer tidkrevende enn bil. Hvis de i tillegg bygger ut kollektivtransporten og gjør det tryggere å være helårssyklist så vil enda flere velge bort bilen.
|
|
|
[Re: supercaliber]
14/03/2008 08:53
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: gepe]
14/03/2008 08:54
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Lokale avgifter er jeg for. Som bomavgift i Oslo og andre byer der alternativ transport faktisk fremstår som et alternativ.
|
|
|
14/03/2008 08:55
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Nå er det vel slik at ikke alle til enhver tid i livet må levere barn i barnehage/skole/sfo, til foppal"trening" eller whatnot? Det er ganske sikkert endel som er ferdige med det verste barnekjøret, og som fint kunne syklet eller brukt kollektivt til jobb.
Dessuten er det jo ikke sånn at en må selge bilen hvis en begynner å sykle. Hvis mange nok syklet eller tok bussen feks en gang i uka, er det jo bedre enn ikkeno.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
14/03/2008 08:56
|
magic
Besatt
|
Besatt
Hilsen Lars