Jeg har en kompis som er veldig, veldig uheldig. Først, kjøpte han en Volvo 850 GL med nada utstyr. Fikk rådebank fjerde dagen. Hentet en 2.5 20v 5syl med alt utstyr fra Tyskland og prosjektet var i gang, bilen stod ferdig for tre uker siden. Konge, for en tralle! Nyyydelig motor, AC, elektriske seter og airbags fra 960. 5syl motor er definitivt undervurdert, de som ikke har kjørt en har noe til overs. Forrige uke ble den godkjent ombygd og de hvite skiltene kom på.
Men i dag fant en smarting fra Kristiansand ut at han skulle drite langt i vinkel i vikeplikten sin og snørre ut av krysset, tilfeldigvis akkurat når det var en nyfødt 850 med stolt eier og lycrameister i passasjersetet rett foran ham. Gutten må ha hatt skyggelapper på huet. Hard bump høyre hjørne, forhjulet henger og slenger, hodet i a-stolpen, bomme (!) på autovernet og heller stutse utfor skrenten 2.5m ned på hjordet.
Må si at dette er skremmende greier, den bilkræsjinga. Sitter å prater med kompis i bil, nyter lyden av 5 sylindre under panseret som ruver på Norske veier for første gang, og smækk! En Astra i høyre hjørne. Reaksjonstiden er null minus, stiv av skrekk. Turen endte som sagt på jordet, bokstavelig talt. Kan hende kjerra blir vraket, vanskelig å si enda. Den er så rammeskeiv etter hoppeturen at alle dørene står i klem.
Ze picz:
Langt ned her ja. Sjekk steinhylla. Den tok det siste som var av nye bærearmer, foringer, dempere og forhjul.
Vi ble dulta fra høyre i bildet.
... dvs. til venstre for traileren. God fart?
Hmm. Rattet peker da vitterlig til venstre.
Så moralen er, følg fartsgrensen, følg med og se etter biler fra Kristiansand.
Få den taksert på det dyreste merkeverkstedet. Er litt i samme båt om dagen, og det er en viss trøst i at motparten må blø maks etter å ha blitt utsatt for amøbeangrep i trafikken
No added style
Re: Hvordan faceplante som GA i bil
[Re: KnutAa]
#52173505/03/200816:00
Det refereres trolig til fornavnet på en inkompetent klossmajor som med med sviktende dømmekraft, null talent og feil utstyr forsøkte å hoppe i Hafjell i fjor sommer. Ikke noe å rippe opp i, forøvrig.
Det refereres trolig til fornavnet på en inkompetent klossmajor som med med sviktende dømmekraft, null talent og feil utstyr forsøkte å hoppe i Hafjell i fjor sommer. Ikke noe å rippe opp i, forøvrig.
Jeg velger å ikke rippe opp i det ved å ikke henvise til denne tråden, og ikke legge ut dette elegante bildet av en Volvo som blir knuffet utfor en kant. Knuffingen stod ivrige Drammensslyngler for.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
I Firefox bare skriver jeg "faceplant" og vips dukker det opp et kjent navn. Mange andre kjente navn på lista der også, ganske sikker på at jeg fant igjen gymlæreren min fra VKII på noenogfemtiende plass også
Recovery-mode
[Re: bik3man]
#52184505/03/200820:36
Det verste er at du prøvde det samme på meg dagen etter, oppe i NM-løypa. Men istedetfor å høre på den idrettspsykologisk helt hårreisende pep-talken din først så sykla jeg bare utfor. Derfor gikk det bra.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Ikke at det er fornuftig å gjøre, men er ikke Volvo kjent som en traktorplogg i bilversjon?
Håper alt gikk bra med passasjerene! Får satse på at det skjeer noe med førerkortet til Mr Skyggelapp
Mr. Skyggelapp kan vinke lappen adjø og vente seg et klekkelig oppgjør fra merkeverksted. Hvis de går under lupen på denne bilen er jeg sikker på at de takster nærmere 60 laken, det er det de ligger på med 2.5 20V. Vi så senere hvor heldige vi var som ikke taka, ja. Phiuh!
Og hvis noen skal gjøre et Hollywood-brekk og kjøre bilen inn i smykkebutikken; bruk Volvo, panelene er laget av kryptonitt. Astra'n som dulta oss ble vrak.
Han får igjen for det den er forsikret som. Sier vognkortet 850 2,5GL, så er det verdien av en slik han får igjen hvis bilen blir kondemnert. Dessverre.
[Re: Stein]
#52213306/03/200814:10
Vognkortet sier 2.5 20v med alt utstyr. Ikke noe tull her. Selvom han går i pluss er det lagt ned mye arbeid og tid i denne bilen, nedtur er det uansett.
Joda, greit nok at bilen har blitt teknisk godkjent som ombygget bil. Men FORSIKRINGEN må være satt for å ta høyde for ombygging i tillegg eller er teknisk identisk ombygget som "ekte fabrikksvare".
Men støtter forøvrig dette med lyden av femmer. Er jo et Audi-produkt adoptert av Volvo, og jeg liker den best med overladning!
Ja, men selv om biltilsynet har godkjent motorbyttet, ER bilen pr. vegvesenets definisjon fremdeles den bilen den ble registrert som, og hvis kompisen ikke har gjort noe spesielt for å få den forsikret som en dyrere bil (lite sannsynlig, siden han da ville fått høyere premie) vil han få igjen det forsikringsselskapet mener det koster han å skaffe en SLIK bil igjen, i samme stand som den han har.
Dette er en ganske vanlig problemstilling blant folk som krasjer lapskausbilen sin, so f.eks. kan være en BMW 316i som er ombygget til M3. Om den er godkjent aldri så mye, hjelper ikke det så lenge det står 316 i vognkortet, og eieren ikke har bedt spesielt om å få forsikret den som en M3 (slik de aldri gjør, fordi da går premien opp med 3-400%) Da får de igjen så mye takstmannen mener det koster å erstatte/reparere en original 316 med den aktuelle skaden.
[Re: Stein]
#52213806/03/200814:16
"Forrige uke ble DEN godkjent ombygd" tolker iallefall jeg som at noen har benyttet en komplett donorbil og bygget over på norsk bil, eller enda verre, gjort chassisnummerbanking...
Redigert av EyeLid; 06/03/200814:34.
mvh Ola, ableitet.no
'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
[Re: EyeLid]
#52217306/03/200814:59
Komplett donorbil bygget over på den norskregistrerte bilen ja. Alt utenom bakluke ble knabba fra donorbilen som det når bare er ramme igjen av... Om han har omregistrert den med forsikringen (?) vet jeg ikke, skal høre.
Jeg fant link til hjemmesiden din på bilforumet.no en gang for lenge siden. Ryddig arbeid! Må dog innrømme at jeg syns "vanlig" (lang) Quattro er penere.
Et spørsmål: vet du hvorfor noen ("noen" - KRB og div.) bruker en 2.5l diesel-bunn klonet med Audi-topp istedenfor bensin?
[Re: Anders]
#52222606/03/200817:01
Hæ? Hva? Neinei, det var ikke meg sier jeg jo! Jeg har alibi! Sinnsyk i gjerningsøyeblikket! DE LURTE MEG TIL DET!
Jeg er uskyldiiiiiig!
Jøss, var ikke Construct utsatt for noe av den samme....
Nettopp. Denne Dr. Bamsemums er en meget farlig mann. Men jeg har kjent ham såpass lenge (helt siden han sykla Pro-Flex, faktisk) og hatt såpass mange bygge-Lego-hele-natta sesjoner med ham at jeg lar meg ikke påvirke.
KO