|
HD-DVD er ute!
|
HD-DVD er ute!
21/02/2008 22:58
|
Zimen
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Her står det om at Toshiba og HD-DVD laget deres legger ned prosjektet, og innrømmer at Sony's lag vant HD-kampen med sitt Blu-Ray system. I mars er det slutt!
|
|
|
Re: HD-DVD er ute!
[Re: Zimen]
22/02/2008 06:44
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Jupp, dessverre så ble det sånn. Nå får vi en standard som har litt større lagringskapasitet, men må basere oss på DVD-Jon (grøss) for å kunnne ta backup av våre DVD'er som koster 5-600 kroner stykket. Jeg er ikke så sikker på at jeg mener dette var et bra utfall...
|
|
|
[Re: skibum]
22/02/2008 07:04
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra det ble avgjort så tidlig og at det ikke gikk like langt som i den forrige videokrigen. Da er det bare å kjøpe PS3 med god samvittighet.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
22/02/2008 08:43
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Jupp, dessverre så ble det sånn. Nå får vi en standard som har litt større lagringskapasitet, men må basere oss på DVD-Jon (grøss) for å kunnne ta backup av våre DVD'er som koster 5-600 kroner stykket. Jeg er ikke så sikker på at jeg mener dette var et bra utfall... Fortsatt ikke brukt mer enn 200 på en Bluray film, så betaler du 500-600 for de burde du bytte butikk (om det var det du mente). Fortsatt er HD-spillere så enormt langt bak i utbredelse at det er bra man kun får et format å forholde seg til. Kan forresten anbefale PS3 som avspiller. Den gjør en grei jobb med vanlig dvd også.
|
|
|
[Re: Tommas]
22/02/2008 09:09
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Jupp, dessverre så ble det sånn. Nå får vi en standard som har litt større lagringskapasitet, men må basere oss på DVD-Jon (grøss) for å kunnne ta backup av våre DVD'er som koster 5-600 kroner stykket. Jeg er ikke så sikker på at jeg mener dette var et bra utfall... Fortsatt ikke brukt mer enn 200 på en Bluray film, så betaler du 500-600 for de burde du bytte butikk (om det var det du mente). Fortsatt er HD-spillere så enormt langt bak i utbredelse at det er bra man kun får et format å forholde seg til. Kan forresten anbefale PS3 som avspiller. Den gjør en grei jobb med vanlig dvd også. Joda, ser at HD DVD er langt bak i utbredelse, men skulle gjerne sett at det formatet som gjør backup mulig en god del enklere hadde vunnet. Har man små unger så vet man at DVD'er godt kan finnes i minst to eksemplarer i huset, eller evt. på en harddisk. I tillegg er jeg spent på hva som skjer med prisene på BluRay nå som de ikke har den samme konkurransen. Skulle gjerne sett en bluray-brenner til en fornuftig pris også. Ang. pris så har jeg ikke Blu Ray, men har sett på filmene i enkelte butikker og sett priser på opp mot 600 kroner. Det at man får det til 200 kroner var ukjent for min del, men det er iallefall positivt at de ikke priser det høyere enn som så 
|
|
|
22/02/2008 09:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har prisen på DVD og CD vært svært høye da?
Ting blir enda billigere nå når produsenter rundtomkring vet de kan fokusere på ETT format. Konkurransen ligger jo da ikke lenger mellom format, men mellom produsentene.
Men hvorfor må de bli så forbanna billige? Er det en bra ting med spillere til 399? Jeg synes ikke det...både fra et kvalitets- og et miljøståsted.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: MortenML]
22/02/2008 09:23
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Flott dette. Men et lite spm på sidelinjen her. Kommer nå Blu-Ray-brennere til og være standard i alle datamaskiner om litt?
|
|
|
[Re: Sverre]
22/02/2008 09:29
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
22/02/2008 09:32
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Har prisen på DVD og CD vært svært høye da?
Ting blir enda billigere nå når produsenter rundtomkring vet de kan fokusere på ETT format. Konkurransen ligger jo da ikke lenger mellom format, men mellom produsentene.
Men hvorfor må de bli så forbanna billige? Er det en bra ting med spillere til 399? Jeg synes ikke det...både fra et kvalitets- og et miljøståsted. Både nei og ja. Jeg har hatt og kjenner folk som har hatt billige DVD-spillere og de fungerer like lenge som dyrere DVD-spillere og de fleste som ikke har interesse for det, merker ingen forskjell. Du kan gjerne si at vi kanskje kjøper flere spillere enn vi hadde gjort om det var dyrere, men det tviler jeg på at de fleste gjør. Prisene på CD og DVD var jo vanvitiig høye til å begynne med, iallefall det jeg mener å huske... Flott dette. Men et lite spm på sidelinjen her. Kommer nå Blu-Ray-brennere til og være standard i alle datamaskiner om litt? Som jeg forstod det av pressemeldingen til Toshiba er det fortsatt ikke sikkert at de kommer til å legge ned produksjonen av spiller og brennere til Bærbare, så det kan nok være at det fortsatt kommer til å være to formater i den verden.
|
|
|
22/02/2008 09:53
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Sony vant denne gangen, Tohiba bør finne på noe annet og bruke tiden på.
Er det noen som vet noe om kompatibliteten til PS3? Fungerer filmer og spill fra usa eller andre land på en norsk ps3?
|
|
|
22/02/2008 09:58
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Soneinndelte spill virker fint, men en US-versjon kan styre deg mot amerikanske servere på multiplayer.
Filmer er soneinndelte fra enkelte/de fleste utgivere.
|
|
|
22/02/2008 10:13
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Jupp, dessverre så ble det sånn. Nå får vi en standard som har litt større lagringskapasitet, men må basere oss på DVD-Jon (grøss) for å kunnne ta backup av våre DVD'er som koster 5-600 kroner stykket. Jeg er ikke så sikker på at jeg mener dette var et bra utfall... Desverre?? La meg gi en kjapp oppsummering: Samme oppløsninger 15/30gb på hddvd og 25/50gb på blu-ray (et/to-lag) Samme lydstandarder Samme videostandarder Begge har samme drm (AACS, ICT), blu ray har i tillegg BD+ - men BD+ har så langt bare blitt brukt på en plate som jeg har hørt om. Så begge har drm du må "sno deg rundt". Alternativet er "managed copy" - som da er en begrenset antall kopier du kan ta av platen. Det er med i begge spesifikasjonene. Så hva man står igjen med er to temmelig like formater, med temmelig like begrensninger. Så at det formatet med mest plass vant er bare positivt. HD-DVD var billigere (spillerne) pga at det var deres måte å konkurrere på. lavt volum på spillerne betyr høye priser. Dess flere blu ray spillere som kommer på markedet, dess lavere priser. Film vil også gå ned, da man skal bli konkurransedyktig med dvd. HD DVD hadde ikke fått aktivert regionkoding, det var dens største fordel.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
22/02/2008 12:40
|
knusole
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg har BD et mye kraftigere programmeringsspråk bygd på Java for menysystemet (BD-J). Kan innby til mye "snacks" som spill og små applikasjoner med bla. interaktivitet mot Internett i fremtiden.
|
|
|
22/02/2008 17:21
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
HD-DVD var billigere (spillerne) pga at det var deres måte å konkurrere på. lavt volum på spillerne betyr høye priser. HD DVD hadde ikke fått aktivert regionkoding, det var dens største fordel.
HD dvd spillere var litt billigere, men også platene er MYE billige i produksjon enn Blueray. Ellers er eneste ulempen med BD denne region kodingen. Bortsett fra akkurat det så har denne man denne gang endt opp med den løsningen som strekker strået lengst med tanke på hvilket format som er teknisk best.
|
|
|
[Re: kjerts]
23/02/2008 11:49
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Soneinndelte spill virker fint, men en US-versjon kan styre deg mot amerikanske servere på multiplayer.
Filmer er soneinndelte fra enkelte/de fleste utgivere. Okay.. Betyr dette at BR er inndelt i soner som dvd'ene? Har søkt litt rundt på nettet om ps3 er region free, men blir ikke klokere, for der påstås begge deler
|
|
|
[Re: Christian M.]
24/02/2008 22:06
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
HD-DVD var billigere (spillerne) pga at det var deres måte å konkurrere på. lavt volum på spillerne betyr høye priser. HD DVD hadde ikke fått aktivert regionkoding, det var dens største fordel.
HD dvd spillere var litt billigere, men også platene er MYE billige i produksjon enn Blueray. Ellers er eneste ulempen med BD denne region kodingen. Bortsett fra akkurat det så har denne man denne gang endt opp med den løsningen som strekker strået lengst med tanke på hvilket format som er teknisk best. Bare tull, http://wesleytech.com/blu-ray-vs-hd-dvd-replication-costs-analyzed-again/113/De fleste Blu-Ray platene er singel layer, de fleste hd dvd er dual layer (max 25gb vs max 30gb) og der er konstaden lik. dual vs dual er 50 vs 30 og ikke så mye dyrere.
|
|
|
25/02/2008 07:34
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Her får du kjøpt sone frie bluray spillere link Men om du er veldig kyndig og har kunnskapen og det utsyret som trengs som kan du gjøre det selv. Så selger disse også kitt får å bygge om spillerene. Men du bør vite hva du gjør før du begynner.
|
|
|
27/02/2008 00:13
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
HD dvd spillere var litt billigere, men også platene er MYE billige i produksjon enn Blueray. Ellers er eneste ulempen med BD denne region kodingen. Bortsett fra akkurat det så har denne man denne gang endt opp med den løsningen som strekker strået lengst med tanke på hvilket format som er teknisk best. Bare tull, http://wesleytech.com/blu-ray-vs-hd-dvd-replication-costs-analyzed-again/113/De fleste Blu-Ray platene er singel layer, de fleste hd dvd er dual layer (max 25gb vs max 30gb) og der er konstaden lik. dual vs dual er 50 vs 30 og ikke så mye dyrere. De fleste filmer? En kjapp klikkerunde blant tilfeldige filmer på blu-ray.com så fort 3/4 av filmene, storfilmer, 50DL og ikke 25SL plater. Min kilde på prisnivå var forhandler av profft videoutstyr, husker dog ikke noe mer enn prosentvise forskjeller. De er som en del kilder på nettet, som vil si mellom 10 - 30% dyrere med BD enn HD-dvd. Det kan som en bruker så fint kommenterte på nettsiden du lenker til være forskjell på tap eller ikke på noen filmer. Ironisk nok vil BD sin bedre kapasitet kunne medføre billigere store utgivelser med mye bonus materiale, man kan klare seg med en BD plate på 50gb, mens hd dvd stopper på 30. Men med mer utbredelse og at produsenter kan fokusere på ett format så vil nok evnt litt eller mye dyrere produksjonsprosess jevne seg ut og forsvinne helt.
|
|
|
|
|