|
160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
|
160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
#512892
14/02/2008 10:38
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418
vegar
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418 |
Jeg skal bygge sykkel i vinter og har et sett Avid J 5 bremser med 160 mm skiver. Jeg sykler teknisk sti med klar forkjærlighet for nedoverbakker og lurer derfor på om jeg må ha 185 mm bremseskiver? Kan jeg evt. kjøre 185 foran og 160 bak? eller 185 - 185 eller 205 - 185? Har kun kjørt med 160 skiver og vet derfor ikke hvor stor forskjell det er. Har ikke hatt problemer med bremsene til nå, annet enn noen floff-floff-lyder ved mye oppbremsing (men slik lyd lager Avid så vidt jeg skjønner). Noen som har noen gode råd?
- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: vegar]
#512902
14/02/2008 11:12
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362 |
Min erfaring er at Juicy 5 er en meget god brems (sammenlignet med f.eks. Formula ORO, Shimano XTR/XT etc..), så jeg tviler på at du trenger større. Men jeg kjører 200/180 på stisykkelen selv om jeg ikke trenger det i det heletatt (Hope mono M4). Hadde det ikke vært for vekta hadde jeg kjørt 180/160 på konkurransesykkelen og.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: vegar]
#512907
14/02/2008 11:24
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Hvor mye veier du?
Hvis du ikke er så opptatt av vekta på selve sykkelen, ville jeg gått for 185 foran og bak. Av en merkelig grunn er det mange som har større skive foran enn bak (eh, deriblant jeg, på en sykkel), men det er bakbremsen som nok blir brukt mest, og som derfor trenger best lufting/kjøling.
Det er merkbar forskjell på to 160-skiver sammenligna med to 185-skiver, synes jeg.
Gaute
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: gauter]
#512910
14/02/2008 11:29
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418
vegar
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418 |
Med klær (og det har man jo) veier jeg ca 90 kg tenker jeg. 185 foran og bak ja... Høres igrunn fornuftig ut? Jeg er ikke spesielt opptatt av vekta på sykkelen (billigere å slanke seg en kilo enn å ta av en kilo på utstyret. eller ikke fylle H.A.W.G'en helt full..)
Redigert av vegar; 14/02/2008 11:32.
- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: gauter]
#512914
14/02/2008 11:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Hvor mye veier du?
Hvis du ikke er så opptatt av vekta på selve sykkelen, ville jeg gått for 185 foran og bak. Av en merkelig grunn er det mange som har større skive foran enn bak (eh, deriblant jeg, på en sykkel), men det er bakbremsen som nok blir brukt mest, og som derfor trenger best lufting/kjøling.
Det er merkbar forskjell på to 160-skiver sammenligna med to 185-skiver, synes jeg. Vetke om jeg er helt enig med deg. Det er foran du trenger mest brems, da det er der det er mest feste og som stopper deg mest. Bak er det fort litt begrenset hvor mye feste du kan få. Du slædder lett, og trenger ofte ikke like mye power. Evnt drar man bremsen for mye bak da...brems mindre må uansett være løsningen. Kjører unødvendige 203mm foran og 185mm bak på sti, og 203/203 på utfor, hvor jeg har tenkt å gå ned til 185 bak på utforsykkelen, og kanskje til 185/185 på stisykkelen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: vegar]
#512916
14/02/2008 11:35
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362 |
Med 90kg ville jeg hatt minst 180! Jeg veier rundt 60kg...
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: Buoyen]
#512917
14/02/2008 11:39
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Kjørte en sessong med J7 med 160mm skiver foran og bak på 6" vandringsykkel.
Hadde egentlig aldri noe problem med power, men de fadet voldsomt 2 ganger(samme sted, i samme bakke). Med større skiver har jeg ikke hatt det problemet siden.
Altså, det funket fint med 160mm på sti, men ikke når det ble mye, langt og bratt, nedover.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: RazeFaze]
#512920
14/02/2008 11:44
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
Kjører unødvendige 203mm foran og 185mm bak på sti, og 203/203 på utfor, hvor jeg har tenkt å gå ned til 185 bak på utforsykkelen, og kanskje til 185/185 på stisykkelen.
Men blir det ikke rart å kjenne at bremsene foran og bak "tar i" forskjellig når du har 203/185? Kjenner du noen forskjell mellom bremseskivene foran og bak? Eller er jeg på viddene her?  Jeg bruker mest forbrems (sti/løs underlag), og pleier å slække litt av ved løst underlag/sving og støtter ofte opp med bakbremsen når jeg trenger bedre bremsekraft. Altså, det funket fint med 160mm på sti, men ikke når det ble mye, langt og bratt, nedover.
haha! -> "Jeg banker Chuck Norris med min høyre testikkel! "
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: atlekristensen]
#512924
14/02/2008 11:49
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Kjører unødvendige 203mm foran og 185mm bak på sti, og 203/203 på utfor, hvor jeg har tenkt å gå ned til 185 bak på utforsykkelen, og kanskje til 185/185 på stisykkelen.
Men blir det ikke rart å kjenne at bremsene foran og bak "tar i" forskjellig når du har 203/185? Kjenner du noen forskjell mellom bremseskivene foran og bak? Eller er jeg på viddene her?  Jeg bruker mest forbrems (sti/løs underlag), og pleier å slække litt av ved løst underlag/sving og støtter ofte opp med bakbremsen når jeg trenger bedre bremsekraft. Altså, det funket fint med 160mm på sti, men ikke når det ble mye, langt og bratt, nedover.
haha! -> "Jeg banker Chuck Norris med min høyre testikkel! " Den problemstillingen har jeg aldri tenkt på. Så svaret må være "nei, jeg kjenner ingen forskjell". Tanken er jo at det er mye lettere å låse bakhjulet enn framhjulet, og de fleste bremser vil miste "taket" bak lenge før de har maks stoppkraft, ergo skal du ikke trenge like mye kraft bak. Jeg har aldri tenkt på at det er forskjellig feel i hendlene pga skivestørrelsen. Uansett så bremser jeg nok veldig sjelden akkurat like mye fram og bak, man modulerer jo med fingrene ut fra hvor mye grep man til enhver tid har på fram/bakhjul. Angående testiklene, så var det i en helt annen bakke og ble forårsaket av total glipp i tankegangen, ikke fordi bremsene forsvant  Men den ene gangen bremsene forsvant holdt jeg på å ta med Hans Rey ned en laaaaang bratt bakke, istedenfor å svinge til venstre.Det gikk heldigvis bra 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: atlekristensen]
#512927
14/02/2008 11:54
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Men blir det ikke rart å kjenne at bremsene foran og bak "tar i" forskjellig når du har 203/185? Kjenner du noen forskjell mellom bremseskivene foran og bak? Den forskjellen klarer du ikke å kjenne, siden forskjellen i bremsebelastning på for- og bakhjul likevel er så store. Jeg vil si at med 205 foran og 185 bak så vil du fortsatt føle at det er forbremsen du må jobbe mest med, mens bakbremsen må brukes forsiktigere.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: RazeFaze]
#512930
14/02/2008 11:58
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
OK! Takk! [og Dan!] Da betyr det at jeg vil være trygg på 2x185mm skiver, og det vil passe fint med "forskjellig bremsekraft" da jeg er vant med det fra før. Men hvordan går det med å "unngå steiner"? Jeg føler nesten at en riskierer å brekke av /bøye skivene (ok, det er umulig pga stålet!) når en får en liten hyggelig avbrekk i syklinga nedover i ei fin steinete stykke... Har du fått noen stygge velt der bremseskiven har tatt kvelden? Jepp, den historien om testiklene dine visste jeg ikke noe om! 
Redigert av atlekristensen; 14/02/2008 11:59. Rediger grunn: Dan? hvem er det?
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: vegar]
#512933
14/02/2008 12:08
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 169
Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 169 |
Jeg har XT'08 bremser med 180 framme og 160 bak. Har lest at 180 skive gir ca 15% mere bremsekraft enn 160. Jeg bremser alltid mere framme en bak. Jeg har en lett og rask grus/sti MTB. Di 19 gram skiven veier ekstra tar jeg med et smil. ::
Hilsen Glenn-Cato
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: gauter]
#512941
14/02/2008 12:13
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Av en merkelig grunn er det mange som har større skive foran enn bak (eh, deriblant jeg, på en sykkel), men det er bakbremsen som nok blir brukt mest, og som derfor trenger best lufting/kjøling.
Huh? Hvordan er det bakbremsen blir brukt *mest*? Jeg bruker bakbremsen (sammen med forbremsen) omtrent kun når det er veldig bratt nedover. Ellers er det bare forbremsen som brukes.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: atlekristensen]
#512952
14/02/2008 12:24
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 458
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2007
Innlegg: 458 |
2x 185 bør fungere bra til sti og lett heisbasert sykling, den eneste grunnen til å kjøre store skiver sånn jeg ser det er at det krever mindre kraft fra fingrene å stoppe hjulet, noe som absolutt er en fordel til utfor da man ofte er rimelig kjørt i underarmene mot slutten av et run. Har kjørt Juicy 5 med 7" skiver på freeridesykkelen min i hele 07 og stoppekraften er absolutt ikke på par med Juicy 7/8" som står på utforsykkelen, men her er det flere faktorer som spiller inn. Bedre grep på DH sykkelen, roligere nedbremsinger pga mer vandring og ikke minst mye slakkere vinkler gjør at bremsene fungerer bedre. Tror jeg lett kunne kjørt 7" på utforsykkelen ettersom bremsene her brukes nesten utelukkende til å styre sykkelen, men jeg kjører 8" av ren latskap...
Forskjellig feeling i bremsene pga forskjellig skivestørrelse f/b er nok kun en psykologisk faktor, ettersom forhjulet står for 70-75% av bremsekraften. Bakbremsen vil låse seg lenge før bremsen sliter med å stoppe hjulet og med tanke på varme er det bare en ting å si: Lære bremseteknikk! Brems der du har bra grep og det går nogenlunde rett frem, drar du bremsen har du ikke max grep på noe hjul og dermed er sjansen for at dekkene slipper større.
Å bøye skiver er vel egentlig et ikke-tema, det skal faktisk mye til å treffe til og med en 8" skive når man er på sykkelen, husk at hjulet treffer bakken først og kommer til å styre skiven unna mange av steinene. I tillegg koster vel en Avid skive 3-400 kr, så det er ikke store utgiften... Har kjørt skivebremser i 10 år nå, har bøyd en eneste skive. Samtlige skivebremser jeg har vært på har vært 7" (185 mm) og større...
Pål
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: PålS]
#512992
14/02/2008 13:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418
vegar
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 418 |
OK, alle. Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg kommer til å kjøre 185 foran og bak i 2008-sesongen.
- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: schnappi]
#513004
14/02/2008 13:20
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Huh? Hvordan er det bakbremsen blir brukt *mest*? Vel, dette er selvsagt individuelt, og ja, jeg er enig i at forbremsen vanligvis er viktigst for å justere ned farta. Men når det kommer til kontrollering av sykkelen i lange utforkjøringer, er jeg ganske sikker på at folk bruker bakbremsen mer enn de innbiller seg. Forbremsen brukes mer i rykk og napp, mens bakbremsen i langt større grad brukes til å "file", sette opp sykkelen i svinger m.m., slik at klossene ligger innpå skiva over lengre tid enn foran. Da er stor skive og kjøling viktig. Men det er mulig det bare gjelder meg, og det er særlig i lange utforbakker dette gjelder. Kanskje ikke den typen utforkjøringer folk flest her til lands støter på oftest.
Gaute
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: vegar]
#513005
14/02/2008 13:21
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
PålS: enig med alt du skrev, og kjenner meg igjen. Bøyde skiver pga stein har jeg enda ikke opplevd, men uhell kan jo skje den beste.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: PålS]
#513013
14/02/2008 13:36
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
2x 185 bør fungere bra til sti og lett heisbasert sykling, [...] Bedre grep på DH sykkelen, roligere nedbremsinger pga mer vandring og ikke minst mye slakkere vinkler gjør at bremsene fungerer bedre.
så slakkere styrevinkelen kan gi bedre bremsekontroll?! kuult! Forskjellig feeling i bremsene pga forskjellig skivestørrelse f/b er nok kun en psykologisk faktor, ettersom forhjulet står for 70-75% av bremsekraften.
Takk! Det samme konkluderte jeg også med, da hjernen må passe på foran/bak - uansett bremseskivestørrelse. Felgbremsene mine pleier å være forskjellige justerte så de får ulik kraft, så de oppfører seg relativt likt mht håndbevegelsen/bremsekraften. Tror jeg! Det har jo gått over et halvt år siden jeg har brukt bakhåndbremsen... Forbremsen brukes mer i rykk og napp, mens bakbremsen i langt større grad brukes til å "file", ·[...] Men det er mulig det bare gjelder meg, Er de ikke bare feige/usikre på forbremsen? Men jeg kjenner meg igjen på bakbremsebruken, jeg pleier å "file" innpå for å småjustere når jeg finner ut at forbremsen ikke blir tilstrekkelig/farlig underlag. Jeg bruker begge bremsene aktivt, men forbremsen blir nesten alltid brukt, til og med i svinger, men da slækker jeg av forbremsekraften og øker bakbremsen littebrann for å holde hastigheten min nede. Feil bremseteknikk? Sikkert det ja!  aah, jeg savner SMUUUD!
Redigert av atlekristensen; 14/02/2008 13:45. Rediger grunn: husk gauter.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: atlekristensen]
#513027
14/02/2008 14:09
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 458
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2007
Innlegg: 458 |
så slakkere styrevinkelen kan gi bedre bremsekontroll?! kuult!
Kan godt utdype den der litt, det jeg mener med at slakkere vinkler gjør at bremsene fungerer bedre er at de slakke vinklene gjør sykkelen mer stabil, samt at (for)hjulet ikke så lett slipper pga ujevnheter. Om du ser på ekstrempunktene XC racing HT og DH racing FS merker du forskjellen i at gaffelen får slag forfra som gjør at den gir seg bakover. På XC sykkelen gjør den bratte styrevinkelen at kreftene virker mer 90 grader på styrerøret enn på DH sykkelen, dermed kan man oppleve at gaffelen "hopper" frem og tilbake under kraftig bremsing, dette er mye mindre merkbart med slakkere styrevinkel. Denne "hoppingen" gir forhjulet dårligere grep og dermed dårligere bremsekraft. Jeg er fullstendig klar over at det er store forskjeller på materialbruk, bruksområde, osv, osv på disse to typene sykkel, men se på det som en illustrasjon av poenget... Videre gir slakkere styrevinkel en ekstra sikkerhetsfølelse for mange og gjør ofte at man føler at man sitter inni rammen i stedet for oppå. Det gir igjen mer (psykologisk) sikker nedbremsing...
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: PålS]
#513037
14/02/2008 14:24
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
Det er også derfor XC føles "nervøse" i nedoverbakker.
Jeg mener at man venner seg til det, men noen liker å bruke teknologien til sin fordel.
Til tross for at jeg har bare syklet med 80mm demping, har 100-120mm (200mm?) demping mye å si for veigrep og bremseeffekten, for jeg merker ofte at jeg bruker opp vandringen der forgaffelen ikke strekker til i grov terreng så jeg må bremse på "knærnene". Da merker jeg at forhjulet bremser mer hakkete, og da pleier jeg å bruke bakbremsen mer. Jeg har vendt meg til det, men ulempen er jo at jeg ikke kan sykle så fort ned pga den korte dempevandringen.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: gauter]
#513078
14/02/2008 16:21
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273 |
Jeg syns RaceFace, PålS og Gaute er inne på noe her.
Jeg kjøper lett Gautes 185/185 skivestr, når du skal lirke deg ned lange bratte bakker og switchbacks, men for min del, her i Nordmarka hvor det er lite av sånn, kjører jeg 180/160. Det er litt lettere, og bremsekraften føles mest balansert når jeg bruker bremsen. Det er en fordel mht mest mulig bremseeffekt/best mulig kontroll på sleipt underlag, tror jeg. Du får bremset mye forran, samt mindre kjangs for å låse bakhjulet når det er glatt-glatt med en lettere modulerbar brems bak.
Dette gjelder som sagt for Nordmarka-terreng, og jeg tror Gaute er inne på noe, under andre forhold..
/Are Nicolai
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: nicolai]
#513102
14/02/2008 19:00
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 70
Gersa
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 70 |
det som stopper best er uansett en plastpose med to sko inn i framhjulet......  Kroppen min stoppet derimot ikke...........
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: Gersa]
#513109
14/02/2008 19:12
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Hvis man drar fram naivitetsmatematikken, har man med 160mm, 180mm og 200mm skiver vektstenger (er det det heter? - levers) på henholdsvis 8, 9 og 10 cm, som gir:
12,5% bedre bremsekraft med 180 enn med 160 25% bedre bremsekraft med 200 enn 160 11,1% bedre bremsekraft med 200 enn med 180
Forbedret kjøleflate og evt mer fleks ikke medberegnet.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: Gersa]
#513203
15/02/2008 00:01
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
det som stopper best er uansett en plastpose med to sko inn i framhjulet......  Jeg kan også bekrefte at 1 sko (med bein i) puttet rett i framhjulet reduserer bremseavstanden noe helt ekstremt. Dessverre er det en like ekstrem utfordring å karre seg til legevakten etterpå. BTDT, fikk ingen t-skjorte.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: schnappi]
#514852
19/02/2008 10:14
|
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628 |
Det mest optimale er vel 220mm foran og 140mm bak, hehe.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: cvrokka]
#515182
20/02/2008 00:03
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227 |
Tja kanskje.. jeg har 205 foran og 165 bak, det kjennes ikke noe rart, det er nok fremdeles lettere å blokkere bak, gitt...
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: 160 mm vs 185 mm (vs 205mm?)?
[Re: cvrokka]
#515190
20/02/2008 05:58
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det mest optimale er vel 220mm foran og 140mm bak, hehe. Du kan faktisk ha rett. 
|
|
|
|
|