Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter innside lår

Smerter innside lår #511805 11/02/2008 15:08
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har hatt problemer med innsiden av ene låret mitt i vinter. Når jeg sykler harde økter kjennes det nesten ut som det er strekk i annmars og jeg stivner på innsiden av låret. Etter endt økt tøyer jeg det jeg makter, og jeg er øm på innsiden av låret. Det hjelper en del, men neste gang jeg skal sykle hardt igjen er det tilbake. Det oppstår ikke på langrenn, løping eller noen andre bevegelsesformer. Så jeg lurte på om noen har noen tips? Har som nevnt prøvd en del tøying, og ulike sittestillinger, klosseplasseringer o.l, men ingen endring. Er fysio å anbefale? Begynner å bli sabla lei nå.
Kan vel også nevne at det har forekommet på 2 forskjellige sykler med forskjellige seter, merkelig nok. Dog i større grad på den ene.

Help me.

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #511856 11/02/2008 17:32
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Svar fra en avdød sykkelprofet.
http://www.sheldonbrown.com/pain.html#thighs

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #511860 11/02/2008 17:41
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Når man sykler bruker man mest den ytre lårmuskulaturen / Quadriceps femoris. Når man begynner å bli sliten har mange lett for å "falle ut med knærne" slik at det blir en større belastning på den indrelårmuskulaturen/adduktorgruppen. Det kan medføre smerter eller kramper på innsiden av låret. Ser man på Birken o.l. ritt er det veldig mange som får krampe i muskulaturen på innsiden av låret.

Jeg ville kanskje prøvd å masere innsiden av låret med tigerbalsam el. for å øke blodgjennomstrømningen. Jeg personlig har god erfaring med Sportsbalm, men det er ikke like lett tilgjengelig som Tigerbalsam. Jeg tror tøying vil gjøre det vondt verre.

Den indre lårmuskulaturen stabiliserer også hofteleddet, mulig det kan hjelpe og justere litt på sittestillingen.

Re: Smerter innside lår [Re: hundenjanson] #511864 11/02/2008 18:02
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
For meg virker det som om det kan være noe med sittestillingen din, for normalt sett skal ikke innsiden belastes såpass at du skal få smerter på denne måten. Kan du sitte for lavt?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Smerter innside lår [Re: tommygutt] #511867 11/02/2008 18:13
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har benlengde på 87 og har setet 77cm høyt, altså cirka 0,2cm over LeMonds-formell(87*0,883=76,821). Har tidligere prøvd med både høyere og lavere sete uten hell, men dette ble prøvd da jeg allerede hadde vondt. Tror egentlig ikke jeg sitter for lavt men. Kanskje jeg sitter for høyt og må strekke meg ned, som fører til ugunstig belastning.

Kjenner smertene strekker seg fra helt oppe i lysken og til rett på oversiden av kneet på innsiden.

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #511892 11/02/2008 19:29
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Hmm, merkelig greier. Jeg satt for høyt en periode og fikk da smerter på bakside lår, men aldri på innsiden. Kan kanskje høres ut som en jobb for en fysioterapeut ja. Greit å sjekke det opp hvertfall.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Smerter innside lår [Re: hundenjanson] #511954 11/02/2008 22:48
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: hundenjanson
Når man sykler bruker man mest den ytre lårmuskulaturen / Quadriceps femoris. Når man begynner å bli sliten har mange lett for å "falle ut med knærne" slik at det blir en større belastning på den indrelårmuskulaturen/adduktorgruppen. Det kan medføre smerter eller kramper på innsiden av låret. Ser man på Birken o.l. ritt er det veldig mange som får krampe i muskulaturen på innsiden av låret.

Jeg ville kanskje prøvd å masere innsiden av låret med tigerbalsam el. for å øke blodgjennomstrømningen. Jeg personlig har god erfaring med Sportsbalm, men det er ikke like lett tilgjengelig som Tigerbalsam. Jeg tror tøying vil gjøre det vondt verre.

Den indre lårmuskulaturen stabiliserer også hofteleddet, mulig det kan hjelpe og justere litt på sittestillingen.

Vil dette si at det kan være gunstig å vri på klossene på skoene slik at jeg får hælene mer utover, og følgelig knærne lenger inn?

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #512340 12/02/2008 21:32
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ja, men jeg ville bare finjustert litt om gangen. Det beste er å fokusere på teknikken og ikke la klossene presse deg i riktig beinstilling.

Re: Smerter innside lår [Re: hundenjanson] #513605 15/02/2008 23:59
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hei,
Er du sikker på at du har riktig quadricepsvinkel i forhold til hoftene dine?
Om du får vondt i adductormuskulaturen vil jeg tippe at du har for smalt kranklager, dette vil automagisk rette seg opp når man løper, svømmer, ski, skøyter, osv, men på sykkelen er beina fiksert til en viss bredde.

Sjøl har jeg smale hofter og kjører smalere kranklager enn normalt(108), standard er 113, du får sikkert kranklager opp i 120mm bredde.

Om dette ikke skulle hjelpe ville jeg avstått fra sykling en periode, kjøpt 4m gummistrikk, og trent adductormuskulaturen på mange repitisjoner/lett belastning i noen uker og sett om problemene forsvant. Bevegelsestrening er alltid nyttig.
Lykke til!
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Smerter innside lår [Re: Ynot] #513625 16/02/2008 07:58
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Ynot
Hei,
Er du sikker på at du har riktig quadricepsvinkel i forhold til hoftene dine?
Om du får vondt i adductormuskulaturen vil jeg tippe at du har for smalt kranklager, dette vil automagisk rette seg opp når man løper, svømmer, ski, skøyter, osv, men på sykkelen er beina fiksert til en viss bredde.

Sjøl har jeg smale hofter og kjører smalere kranklager enn normalt(108), standard er 113, du får sikkert kranklager opp i 120mm bredde.

Om dette ikke skulle hjelpe ville jeg avstått fra sykling en periode, kjøpt 4m gummistrikk, og trent adductormuskulaturen på mange repitisjoner/lett belastning i noen uker og sett om problemene forsvant. Bevegelsestrening er alltid nyttig.
Lykke til!
T

Takk for tipset! Har integrert kranklager, så får vel ikke det i forskjellige størrelser, men kan flytte på klossene slik at skoene kommer lenger ut uansett. Har "kjerringhofter", så det du sier høres ikke så dumt ut. Må prøves!

Var forresten til fysio, så driver å behandler med trykkpunkt, nåler og diverse for å få det til å løse seg opp. Fikk også beskjed om å gjøre slik bevegelsestrening som du nevner, så nå er det bare å krysse fingrene:P

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #522175 06/03/2008 14:59
matshako Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
In case noen opplever det samme en gang og trenger et svar på hva som løser problemet:

Jeg har tydeligvis skjevhet i bekkenet, slik at jeg ikke får til å sitte stabilt nok, slik at innsiden av låret hele tiden prøver å stabilisere meg, og stivner av den grunn. Løsningen på dette er å sette ned sete en del, og/eller vri sete til å peke ørlite til en side, i mitt tilfelle venstre (sett bakfra). Da ble saken biff for meg i alle fall.

Re: Smerter innside lår [Re: matshako] #522189 06/03/2008 15:35
Thomaz Offline
Medlem
Medlem
http://www.boc.idrett.no/eksperthjelp.htm

Han vil garantert kunne hjelpe deg.

98481204 Han holder til på Bryn.

Re: Smerter innside lår [Re: Thomaz] #522270 06/03/2008 18:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil også anbefale en tur til Ben Clarsen på Bryn, maken til ekspertise skal du lete lenge etter.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Smerter innside lår [Re: sykkeloyvind] #530059 28/03/2008 18:18
E
EiFl Offline
Fersking
Fersking
E
prøv rett og slett å bytt setet!!!

Moderator  support