Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fingrene sovner.

Fingrene sovner. #509175 04/02/2008 22:05
ruddles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Mener å ha lest tidligere om noen som hadde samme problem, men finner dessverre ikke tråden igjen.
Uansett; når jeg sitter på rulla har lille- og ringfinger en tendens til å sovne, og det gjør de lenge. Dette gjelder kun høyre hånd. Mener det var snakk om noen nerver i håndflaten som kom i klem og på den måte forårsaket de søvnige fingrene. I samme tråd var det tipset om noen hansker som skulle forhindre dette.(?)

Er det noen måte å forhindre dette på??

Kjerringråd, gubberåd og ordforråd mottas med entusiasme og stor skepsis.

Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #509181 04/02/2008 22:14
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ruddles
lille- og ringfinger en tendens til å sovne, og det gjør de lenge.

Hadde det samme problemet også kun på den ene hånden, etter at satt på disse http://www.bikeshop.no/product_info.php?cPath=80&products_id=1352
har jeg ikke hatt noe problem!

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #509205 05/02/2008 00:21
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det du først og fremst må sjekke er sittestillingen din. Sitter du riktig så er det de riktig trykkene på de riktige stedene. Hjelper ikke dette fullstendig, så er det flere typer avlasning som gjelder..... Enten med silikoninnlegg i hanskene eller padding i form av tykke, myke grips. Oury er fine. Jeg vil advare litt mot bruk av Ergon, siden du ikke får like god kontroll i nedoverbakker.

Re: Fingrene sovner. [Re: supernalle] #509210 05/02/2008 05:05
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: supernalle
Jeg vil advare litt mot bruk av Ergon, siden du ikke får like god kontroll i nedoverbakker.

Etter at jeg skadet begge håndleddene for snart 2 år siden er jeg helt avhengig av å bruke Ergon http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19850. Jeg har aldrig følt at jeg har dårligere kontroll nedover, heller motsatt. Jeg tror kanskje Ergon kan hjepe deg ved at du får fordelt trykke bedre i håndflaten.

Re: Fingrene sovner. [Re: hundenjanson] #509213 05/02/2008 06:40
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Alt tyder på at det er Ergon trådstarter hadde i bakhodet.

Trikset med Ergon er vel å sikre at du velger rett størrelse. Mange må ha damestørrelsen/small for at ikke hånda skal havne for langt bak senter av styret. Velger du for store, kan du oppleve at fingrene rykker litt lengre unna bremsehendelen og at det kan være vrient å rekke så langt rundt styret som du er vant til. Flere har merket problemet Supernalle refererer til i teknisk terreng, men fikset det ved å gå ned i størrelse.
http://www.ergon-bike.com/en/grips/grip_ergonomics.html

Oury er også fine, men jeg synes kantene i rutemønsteret biter litt for mye i hånda med tynne hansker (a la 661 Raji) - og med tykke hansker får mine relativt små kontorlanker litt vel mye å gripe rundt.
http://www.ourygrips.com/grips_menu.html#

Da gjenstår en annen fin løsning, som mangler Ergons brede trykkavlastning og ikke kommer i lock-on-løsning, men som demper vibrasjoner suverent:
http://www.extremesteering.com/Silicone_Grips_Shock_Absorbing.htm

Men hvis problemet kun oppstår på rulla, er det vel Ergon som er greia her. De har hansker også, forøvrig.

Re: Fingrene sovner. [Re: geiranders] #509238 05/02/2008 07:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Ut i fra denne figuren fra Ergon:

ser det ut for meg som hendene lettere kan miste taket i styret hvis man får et hardt slag, men det er kanskje ikke et problem i praksis (med rett størrelse)?

Vedlegg
21296-Ergon.JPG (9.39 KB, 164 nedlastinger)

Re: Fingrene sovner. [Re: Arne_And] #509251 05/02/2008 08:02
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Dette kan være et problem i teknisk terreng hvis du vinkler såpass flatt som på illustrasjonen, og velger et stort grep. Men når du vinkler grepet etter egen smak og egne behov, kan du plassere deg der du føler at du får godt tak.

Likevel er det med Ergon en avveining mellom maks grep og maks støtte. Du får ikke full pott på begge deler. Ergon har da også utviklet en modell for teknisk stisykling som dropper mye av støttefunksjonen og forsøker å skåne hendene med en annen utforming av det tradisjonelle, runde grepet - se nederst.

GP1 - for komfortsykler på veien:

GX1 - for terrengsyklister som vil ha bedre støtte:

GE1 - for de som vil ha et alternativ som ikke ser helt dust ut ;-)

Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #509259 05/02/2008 08:20
fujifan Offline
Ivrig
Ivrig
Mener å ha lest tidligere om noen som hadde samme problem, men finner dessverre ikke tråden igjen.

Her er en ICON_SMILE

Eli-A.
Re: Fingrene sovner. [Re: Arne_And] #509263 05/02/2008 08:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg prøvde slike Ergon-holker for en del år siden og fant ut at disse funker fint på kåmmjutere og generelt ifb. med sykling, der man stort sett har plantet sine edle deler noenlunde konstant på setet.

Ut på stien med hyppig stående tråkking derimot mister holkene mye av fordelene sine fordi man får et dårlig grep (eller en ubehagelig vinkel igjen) når kroppen forflyttes forover (ifb. med stående tråkking). Slike ergonomisk formede holker låser nemlig fast grepsposisjonen etter min mening. Tipper at få singlespeedere ville trives med slike holker, for å si det sånn.

De Fedon-GelErgons som GA linker til kan selvfølgelig være et bedre alternativ i så måte.

Martin

Re: Fingrene sovner. [Re: M@rtin] #509266 05/02/2008 08:41
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Etter tidligere å ha sikla på disse holkene, og Tronds postitive omtale skal nå JERV få leke seg med:

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Fingrene sovner. [Re: fujifan] #509588 05/02/2008 16:35
ruddles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Skal prøve noen Ergon-holker på terrengsykkelen, men problemet er størst på racer'n. (bruker den på rulla) Hansker inne er ikke noe særlig, ei heller ute spør du meg, men der er nok smaken som baken. Bruker en håndduk å holde i når jeg sykler innendørs. Men kommer ikke til å bruke den ute, regner med stilpolitiet også hadde sett rart på meg da.

BTW, høyre ringfinger sover enda...

Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #510049 06/02/2008 15:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dette er jo problemet som Specialized skal løse med sine hansker som har mer demping ute ved lillefinger. Er en nerver på utsiden av hånden som klemmes når man holder i styret. Noen får dette mer enn andre.

http://www.specialized.com/bc/microsite/bodygeometry/main.html?x=y

Gå inn på hanskene der, så er det litt for godt forklart. Dette kan være det trådstarter sliter med.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Fingrene sovner. [Re: RazeFaze] #510051 06/02/2008 15:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ellers så er det en også lidelse som heter karpaltunnelsyndrom som ikke er helt uvanlig. Dette fikses med en rask operasjon. Rune Høydahl og min samboer har begge gjort dette.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fingrene sovner. [Re: sykkeloyvind] #510052 06/02/2008 15:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kontakt med lege eller fysioterapeut kan sende deg til operasjon?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Fingrene sovner. [Re: RazeFaze] #510054 06/02/2008 15:45
J
jonna Offline
Entusiast
Entusiast
J
Kjøp Body geometry hansker fra Specialized!
Tenker det hjelper bra.
www.specialized.com

Re: Fingrene sovner. [Re: RazeFaze] #510059 06/02/2008 15:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Kontakt med lege eller fysioterapeut kan sende deg til operasjon?
Tror det bare er leger som kan henvise til operasjon.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fingrene sovner. [Re: sykkeloyvind] #510197 06/02/2008 22:25
ruddles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Supert! Det et par Specialized hansker og Ergon holker. Løser det seg ikke da blir det helsenorge.. tusen takk for flotte innspill!

Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #513030 14/02/2008 14:12
A
arvev Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg dummet meg ut maksimalt på Trh->Oslo i fjor. Pga spesielt gode sykkelforhold i Trondheim valgte jeg lange hansker, uten padding. Tenkte at de bytter jeg når temperaturen stiger noen hakk.. Satt selvfølgelig med samme hanskene når jeg kom til Oslo, og slet med manglende styrke og følelse i begge hender i 2 måneder etterpå. Brukte XX kroner i fysioterapitimer inneholdende nervestrekking og massasje for å klare å kneppe på sikkerhetsbeltene på ungenes barnestoler...

Learning by doing!

arvev
Re: Fingrene sovner. [Re: arvev] #513304 15/02/2008 09:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det finnes langfingrede sykkelhansker MED padding...tipper du kjøper sånne til årets utgave ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Fingrene sovner. [Re: RazeFaze] #513352 15/02/2008 12:06
A
arvev Offline
Fersking
Fersking
A
På hanskefronten skal jeg være forberedt!
Kan ikke unngå alle gode tips i denne tråden.

arvev
Re: Fingrene sovner. [Re: arvev] #519682 29/02/2008 23:32
P
prebeni Offline
Entusiast
Entusiast
P

Re: Fingrene sovner. [Re: ruddles] #520073 02/03/2008 00:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Uansett; når jeg sitter på rulla har lille- og ringfinger en tendens til å sovne, og det gjør de lenge. Dette gjelder kun høyre hånd. Mener det var snakk om noen nerver i håndflaten som kom i klem og på den måte forårsaket de søvnige fingrene. I samme tråd var det tipset om noen hansker som skulle forhindre dette.(?)

Er det noen måte å forhindre dette på??

Kjerringråd, gubberåd og ordforråd mottas med entusiasme og stor skepsis.

Her kommer et stalltips med ordforråd fra en som sitter og leser til praktisk eksamen i Nevrologi:

Om det er 4. & 5. finger som dovner er det ikke et karpaltunnelsyndrom da nerven som innerverer disse sensorisk(Nervus Ulnaris), ikke går igjennom karpaltunnellen(Det gjør derimot Nervus Medianus som tar 1.-3.finger).
Ta en titt på håndanatomi på Wikipedia, de har fine tegninger fra Gray`s Anatomy 1912-utgaven.

Det første dåktærn vil prøve å finne ut er hvor nerva blir avklemt.
Når du sykler og blir nummen;

-Hvor langt opp sprer utstrålinga seg?
Hva mener du med nummenhet? Bortfall av sensorikk(testes med nålestikk og fjærstryk, sideforskjell på frisk og syk arm)

-Har du smerter?

-Klarer du å sprike med fingerne? (n.ulnaris innerverer hypothenarmuskulaturen)

-Klarer du å bevege tuppen av tommeltotten til tuppen av lillefingeren? (opponenstest, n.ulnaris innerverer musc. opponens pollicis & flexor digiti minimi))

Prøv å gi deg sjøl kjerringstøt(klemme ulnaris av i sulcus ulnaris), kjenner du det helt ut i tuppen av fingerne?

Det kan være avklemming både i de ytterste nerveendingene, i Guyons kanal(i nærheten av håndleddet), sulcus ulnaris(albue), armens nervepleksus (brachial plexus i skuldra/overarmen), eller thoracic outlet syndrom(trange forhold der nervene kommer ut av brystkassa, kanskje du har en ekstra ribbe?), alt kan gi lignende symptomer, slå opp på wikipedia om du vil lese mer om dette.

Uansett synes jeg ikke det er indikasjon(som det heter på dåkterspråket) å operere for en så minimal funksjonshemming ved en fritidsaktivitet
(folk vil jo betale minst mulig i skatt, all behandling og medisin blir bare dyrere og dyrere, og behandlingsmulighetene blir fler og fler for fler og fler), iallefall ikke uten å ha prøvd det meste annet først.

Du bør heller gå praktisk til verks;

Hvis du ser på hendene dine på keyboardet når du skriver svar på dette innlegget, så ser du at håndleddene dine ikke er paralelle med spacetasten, men har en vinkel på ca 15 grader, og ikke 0 grader som de fleste sykkelstyrene, m.a.o. er ikke vinkelen mellom hånd og styre optimal på sykkelen.

Terreng:
--> Få deg et styre med mer backsweep, Salsa har noen til 350ståler på cc med 11 og 17 grader backsweep. Ergonholker.
LAndevei:
--> Har du bukkestyre på doningen så sett det høyere(snu stemmet, sett det høyere, monter brattere stem, e.l.) og bruk mer tid i bukken, dette er en bedre arbeidsstilling for hendene.
Det finnes også en rekke nye, mer ergonomiske racerstyrer i plastikk, men da må du nok regne med et par-tre ibsen i utlegg.
Er det kun helt ytterst avklemminga sitter klarer du deg med litt skumgummi, cinelli lager noe greier man kan feste rundt styret med velcro og hvile håndbakene på, har hatt god nytte av disse(cinelli.it), eller du kan gjøre som meg; 2lag styretape, gel innerst, Fizik ytterst + Fox mojave kunstskinnhansker.

Det enkleste er ofte det beste, kjerringråd:
-varier håndgrepet og se om dette hjelper.
-endre sittestillingen så du har mindre vekt på armene, evt. mer oppreist sittestilling eller setepinne med 20-30mm setback(gir også mer optimal vinkel for lårmuskulaturen)

T
(som vurderer å bli hånd/plastikk-kirurg)

-Det er typisk norsk å være skeptisk til det motsatte er grundig dokumentert, kun dog om ikke Dagbladet har skrevet noe om det.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support