Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Småsyk og trening??

Småsyk og trening?? #508281 02/02/2008 13:30
M
MrHenning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg har gått og vært småsyk i 6 uker uten å bli bra. Jeg har bl.a gjennomført en pencillinkur uten at denne virket overhoder. Det tyder vel på at jeg har et virus i kroppen. Jeg har ikke feber (noe varm av til, men ikke målt høyere enn 37,5). Typiske symptomer er noe tett i brystet, "uggen" følelse i kroppen og lett hodepine. Jeg har stort sett vært på jobb, men også holdt meg helt i ro i opptil 5 dager i strekk uten å bli bedre.

Jeg har i et par uker i perioden trent lett, typisk gjennomført sykkeløkter hovedsakelig i sone 1. Disse helt lette øktene synes jeg har hatt en positiv effekt, men legen mente at det beste var å være helt i ro. På den andre siden har jeg hørt uttalt at trening er OK så lenge man ikke har feber??

Noen innspill??

mvh
MrHenning

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #508334 02/02/2008 17:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg ville ha hørt på legen her, uten at jeg kan begrunne det med noe annet enn at han har bedre kompetanse enn meg på akkurat det.

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #508338 02/02/2008 17:49
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan være atypisk lungebetennelse (Mycoplasma eller Chlamydia (Ikke den sorten, nei))Sykdomsfølelese, hodepine, og lett feber er klassiske symptomer. Da virker ikke vanlig penicillin, du må ha noe som heter Ery-Max. Be legen ta prøver på dette på mandag - ikke lurt å gå med det over lang tid.

God bedring!

Redigert av MTBea; 02/02/2008 17:52. Rediger grunn: Glemte å ta med "God bedring", jo!

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Småsyk og trening?? [Re: Stine L] #508353 02/02/2008 18:41
DrBike Offline
Medlem
Medlem
Tja, vanlig virus kan godt gi deg dette. Typisk er det men langvarig forløp og ingenting annet enn tid hjelper. Mycoplasma og clamydia-lungebetennelse (TWAR) er velkjente begreper men slett ikke spesielt vanlig. Trening uten feber er ok sier jeg til pasientene mine, det er vel bare ikke tiden for de hardeste øktene.
Går sikkert bra dette.

Scientia vincit timorem!
Re: Småsyk og trening?? [Re: Stine L] #508354 02/02/2008 18:41
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Kan være lungebetennelse,ja. Mange tror at lungebetennelse er influensa ganger 100, men ofte går folk med LB uten engang å være klar over det.. (før det blir riktig ille)

Kan også være et total ihjælkjørt immunforsvar. Da bidrar selv lett trening til å gjøre det værre. Da er hvile, vitaminer, omega-3 og ellers godt kosthold og morsomme videofilmer god medisin.

Hadde selv en mild utgave av sistnevnte i høst. 3 sykdomsperioder på kjappen hvorav jeg aldri ble frisk i mellom hver "runde". Til slutt en litt ufrivillig hvileperiode og så vips var jeg igang igjen - men med dårlig prestasjonsnivå. Men det kome seg. Nå er jeg 100% på hugget! ICON_LAUGH

God bedring!

Re: Småsyk og trening?? [Re: Sykkelbob] #508414 02/02/2008 23:36
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Symptomene stemmer bra med TWAR. Ta en test og få det utelukket.Testen må igjentas etter 14 dgr for å se utvikling. Av hva jeg vet virker også "vanlig" penicillin på twar og symptomer men uten å utrydde denne.En annen ting er at med netttop twar får man kanskje ikke noen symptomendring ved riktig antibiotikum før mot slutten av langvarig kur.SAmt at det KAN være nødvendig å prøve flere typer antibiotika siden det finnes flere forskjellige stammer med Chlamydia pneumonia.
Har selv slitt med luftveis symptomer en god stund ( måneder) uten at noe galt er funnet men har tatt det med ro og mener at det hjelper. En annen faktor er at en antibiotikakur er en i seg selv en belastning for kroppen.
Fin side for oss hypokondere med twar symptomer er
http://www.me-info.nu/twar.htm
Og så må jeg til slutt si at jeg ikke er lege og blander gjerne fakta med fiksjon!

Redigert av jan erik; 02/02/2008 23:43.
Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #508439 03/02/2008 08:54
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Dette minner mye om meg i fjor http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post380159 . Jeg ble bedre etter 4 mnd. Hadde jeg lagt treninga på hylla hadde jeg kanskje sluppet med 2 mnd. 5 antibiotikakurer tok ikke knekken på svineriet. Fikk først diagnosen mykoplasma lungebetennelse, men det ble forandret til lungevirus siden jeg ikke ble frisk. Utviklet også anstrengselsesasma som bonus. Så mitt råd er å ta det med ro nå, for det er kjipere å gjøre det i april/mai. Løpet er ikke kjørt selv om det vil ta litt tid. Jeg klarte både merke og ny pers på Birken i fjor ICON_SMILE

Re: Småsyk og trening?? [Re: hundenjanson] #508489 03/02/2008 13:37
M
MrHenning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for tbm. Da blir det nok tålmodighet og ny tur til lege som next step. Men det begynner vel å spøke for ski-Birken :-(

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #508590 03/02/2008 20:31
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke sikkert at det trenger å spøke for Birken hvis du får riktig diagnose og behandling. Med riktig medisin blir du faktisk ganske fort mye bedre om det skulle være atypisk lungebetennelse, - holder en knapp på det ICON_WINK

Stine
(x-MTBea)
Re: Småsyk og trening?? [Re: jan erik] #508627 03/02/2008 22:03
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: jan erik
ikke noen symptomendring ved riktig antibiotikum før mot slutten av langvarig kur.

Min oppfattning er at man heller får symptomendring tidlig i en antibiotikakur, men at en kur er lang, for å utrydde bakteriene. Ikke bare la kroppen få overtaket. Når man først merker at man blir bedre i slutten av en lang kur, kan det liksågodt være kroppen selv som ordner opp. Det kan også være en vevsirritasjon som varer litt utover selve infeksjonen, og gir plager et godt stykke ut i kuren, men det skal ikke være noe hinder for moderat fysisk aktivitet.

Jeg tror også at antibiotika er lite effektivt når man har hatt atypisk lungebetennelse i flere uker.

Min lege sier at man skal holde seg unna trening det antall dager man har hatt feber.

Men er du usikker. Ta kontakt med fastlegen.

Redigert av Dr.E; 03/02/2008 22:04.
Re: Småsyk og trening?? [Re: Dr.E] #508994 04/02/2008 14:58
M
MrHenning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Ny tur til lege og nye prøver, nå også for å sjekke atypisk lungebetennelse, både Mycoplasma- og Clamydia-lungebetennelse. Disse testene hadde nok ikke blitt tatt dersom jeg ikke hadde spurt etter dette selv, men legen var enige at symptomene kunne stemme...

Svaret får jeg ikke før om 1 uke. Dersom disse testene er positive og jeg endelig kan få riktig diagnose og rett medisin, er jeg bidragsyterne på dette forumet en stor takk skyldig !!

...samtidig som jeg synes det er betenkelig at jeg selv må foreslå konkrete tester for å stille diagnose...

mvh
MrHenning

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #509003 04/02/2008 15:19
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev
minner meg my om det som skjedde med meg for ca et år siden... Gikk å hanglet hele vinteren. Ble sendt på diverse kurer av legen, men han tok ikke prøver for Twar virus før jeg spurte han om det. Det viste seg at det var nettopp dette jeg hadde.

Min erfaring med leger er at man ofte må være litt offensiv når man er på kontoret. Spørre å grave, om hva om, og tenk om osv... Sikkert ikke like morro for legen alltid, men det er din helse det dreier seg om!

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #509025 04/02/2008 16:06
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
...samtidig som jeg synes det er betenkelig at jeg selv må foreslå konkrete tester for å stille diagnose...

Helt klart betenkelig, men dessverre realiteten en del ganger. Synes at litt for mange forteller om slike opplevelser. Det er ikke mulig å få starte på Ery-Max med det samme, da - basert på symptomene dine? Fikk du tatt infeksjonsprøve/CRP? Den er ofte litt, men ikke så mye forhøyet ved atypisk lungebetennelse.

Stine
(x-MTBea)
Re: Småsyk og trening?? [Re: Stine L] #509952 06/02/2008 12:42
M
MrHenning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M

CRP-testen viste ikke forhøyede verdier.

Det er tatt tester både med tanke på Mycoplasma og Clamydia-lungebetennelse (TWAR), men det viste seg nyttig å dobbeltsjekke at begge testene faktisk blir tatt !!

Ellers fulgte jeg anbefaling fra legen om å vente på svar på testene før det startes noen behandling med Ery-Max eller noe annet.

Dersom testene ikke viser noe utslag, mener legen at dette skyldes virus og at det da bare er å ta tiden til hjelp.

Uansett har tilbakemeldinge på forumet vært nyttige ! Takk for hjelpen!!

mvh
MrHenning

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #509968 06/02/2008 13:26
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hverken mycoplasma eller TWAR slår ut på en crp hvis du lurte på det...

Re: Småsyk og trening?? [Re: jan erik] #510021 06/02/2008 14:48
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Hverken mycoplasma eller TWAR slår ut på en crp hvis du lurte på det...

Jo, det kan som sagt forekomme svakt forhøyede verdier som sammen med klinikk kan være indikasjon for å starte behandling. Om det er direkte pga TWAR/Mycoplasma eller kommer sekundært er jeg imidlertid ikke sikker på.

Stine
(x-MTBea)
Re: Småsyk og trening?? [Re: Stine L] #510188 06/02/2008 21:44
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Ja;akkurat det er vel kanskje i samsvar med utsagnet mitt lengre opp at TWAR/mycoplasma om at vanlig pencilin ikke utrydder primærinnfeksjonen men derimot kanskje noen sekundær..

Re: Småsyk og trening?? [Re: jan erik] #511893 11/02/2008 19:30
DrBike Offline
Medlem
Medlem
Tja, angående crp og indikasjon for AB-behandling: er dette en normal virusinfeksjon så vil crp stige mer eller mindre pga dette også. Differensialdiagnostikken er vanskelig med slike infeksjoner, men jeg er mener nå selv at tidsaspektet kanskje er den beste indikasjonen for å forsøke Ab-behandling i dette tilfellet. Virusinfeksjoner ordner kroppen opp i selv, mens bakterieinfeksjoner ofte ( men slettes ikke alltid) trenger hjelp av AB.
En restriktiv politikk mtp forordning av AB skal vi være glade for tror jeg. I land med over-disk-slag av antibiotika er resistensutvikling foruroligende og ikke noe å trakte etter. OG, antibiotika av typen Ery-Max (makrolider) er i så måte ett av de mest resistensutsatte. Derfor er vi leger ofte restriktive med å skrive ut AB. Noen er selvfølgelig slappe og udugelige også, men det ligger av og til en mer fundert tanke bak også.
By the way; Kyssesyken? Kan presentere seg fra ingen symptomer til skikkelig shabby. Mange hangler lenge med dette- og det er nok vanligere enn TWAR.

Scientia vincit timorem!
Re: Småsyk og trening?? [Re: DrBike] #513191 14/02/2008 23:16
M
MrHenning Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei igjen,
Har vel blitt testet for det meste nå uten at det er funnet ut noe eller stilt noen diagnose.

...det positive er jeg begynner gradvis å bli bedre...

Blir nok å begynne med litt forsiktig "husmortrim" en av de nærmeste dagene.

mvh
MrHenning

Re: Småsyk og trening?? [Re: MrHenning] #513246 15/02/2008 07:57
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Så bra at du begynner å bli bedre - fortsatt god bedring ICON_SMILE!

Stine
(x-MTBea)

Moderator  support