Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

årets idrets navn i lierposten

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Arne_And] #508966 04/02/2008 14:06
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Med en litt grei løype kan du jo så og si trille fra start til mål i sykling...tøffe saker?

Etter sin første New York maraton sa Lance Armstrong at det var det desidert tøffeste han hadde vært med på. Slik blir det uten hjelpemidler..;-)

Redigert av Mylla; 04/02/2008 14:14.

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #508969 04/02/2008 14:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Har jeg truffet et ømt punkt når det gjelder motorsport? ICON_SMILE

Høydehus er vel ikke akseptert hjelpemiddel i langrenn og opphold i høyden er vel rimelig tilgjengelig for de fleste.

Det med å lade motorsykkelen for hånd vil jeg kalle idrett hvis førstemann til fulladet sykkel hadde vunnet.

En som spiller Counterstrike i 24 timer strekk forbrenner vel mer kalorier enn en som kjøre motorsykkel i en time. Jeg vil fremdeles ikke Counterstrike-spilling for idrett.

Skihopping = idrett
Motorsport = sport

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: EgilS] #508970 04/02/2008 14:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Høydehus er likestillt med doping i Norges idretts forbund.
Internasjonalt er det fortsatt lov å bruke høydehus.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: sykkeloyvind] #508971 04/02/2008 14:18
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: sykkeloyvind
Høydehus er likestillt med doping i Norges idretts forbund.
Internasjonalt er det fortsatt lov å bruke høydehus.

Og det er helt hinsides jalla! De norske utøverne må jo trene i høyden for å kunne kpå lik linje med utenlandske utøvere, så de må dra på lange og forurensende treningsturer til land med høye fjell. Snakker om misforstått regelverk!

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: EgilS] #508972 04/02/2008 14:19
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Har jeg truffet et ømt punkt når det gjelder motorsport? ICON_SMILE

Ikke motorsport spesielt. Det jeg reagerer på er at i alle slike diskusjoner så får man fort følelsen at "idrett" liksom skal være finere og mer ordentlig enn annen "sport". Det synes jeg er ulogisk. Man kan godt ha motforestillinger mot motorsport, fordi det støyer, er dyrt og det er lett å tro at det påvirker miljøet mer enn annen sport. (Noe det selvsagt ikke gjør, siden publikum og alt annet rundt et evenemang av litt størrelse påvirker miljøet så mye at litt eksos i tillegg gjør en helt ubetydelig forskjell.)

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #508980 04/02/2008 14:38
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jeg har i alle år tolket det slik:

Idrett er når utøveren selv står for fremdriften, og det er de rent fysiske prestasjonene som måles.

Sport er når det er andre ting en den fysiske prestasjonen som står i fokus, eller når det er motoriserte hjelpemidler tilstede.

Ballsport (bortsett fra kasteøvelser) og motorsport er da sport og ikke idrett, selv om det kan være fysisk minst like krevende som endel idrett.

Landeveissykling har så mange elementer av strategi, spill og annet at jeg ikke helt blir enig med meg selv om hva det er. Et farmasøytisk spill, kanskje?

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #508990 04/02/2008 14:53
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Ball........ er da sport eller idrett? I ballspill springer man jo etter en ball, så det er ganske fysisk, men hva sier du da Ole? ICON_TONGUE

...Joshua...
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Joshua] #508992 04/02/2008 14:57
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Idrett:

Ikke idrett:

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #508993 04/02/2008 14:57
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
Jeg har i alle år tolket det slik:

Idrett er når utøveren selv står for fremdriften, og det er de rent fysiske prestasjonene som måles.

Sport er når det er andre ting en den fysiske prestasjonen som står i fokus, eller når det er motoriserte hjelpemidler tilstede.

Ballsport (bortsett fra kasteøvelser) og motorsport er da sport og ikke idrett, selv om det kan være fysisk minst like krevende som endel idrett.

Landeveissykling har så mange elementer av strategi, spill og annet at jeg ikke helt blir enig med meg selv om hva det er. Et farmasøytisk spill, kanskje?

Ole.

Så alpint og downhillsykling er f.eks ikke idrett?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #508996 04/02/2008 15:01
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole

Er det den rent fysiske prestasjonen som måles når en langrennsutøver taper bare fordi han bommet på smøringen? Han har jo da gjort en større fysisk prestasjon enn han som vant, som hadde perfekt smøring.

Quote:

Den første delen kan jeg gå med på som en gyldig definisjon. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor motoriserte hjelpemidler skal vurderes annerledes enn alle andre typer hjelpemidler. Et hjelpemiddel er et hjelpemiddel uansett.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: bik3man] #508997 04/02/2008 15:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Vi kan jo se på Wikipedia mener: http://no.wikipedia.org/wiki/Idrett

"Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og ballspill. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre."

Redigert av tmork; 04/02/2008 15:03.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: tmork] #508998 04/02/2008 15:02
bik3man Offline
More than words
More than words
Apropos gravitasjonsdrevet idrett, jeg synes Seinfelds beskrivelse av aking er fin:

“And that other one that I love is the luge. You know the luge, where the guy wears the slick suit. This is on the bobsled run, but it’s not even a sled. It’s just bob. It’s just a human being hanging on for their life, this is the whole sport. Just ahhhhhhhhh… “oh he pointed his toes… oh, this guy is a tremendous athlete”.

The luge is the only sport I’ve ever seen that you could have people competing in it against their will. And it would be exactly the same. You know, if they were just picking people off the street, “hey hey hey, what is this ?! I don’t wanna be in the luge”. You know, you put the helmet on them, you wouldn’t really hear them screaming, just:

- purrrrrr -
“you’re in the luge, buddy”
“ahhh ahhh ahhh ahhh… aaahhh…”
“World record. Didn’t even wanna do it”
I wanna see that event next year, the involuntary luge.”

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #509005 04/02/2008 15:22
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Dan
Er det den rent fysiske prestasjonen som måles når en langrennsutøver taper bare fordi han bommet på smøringen? Han har jo da gjort en større fysisk prestasjon enn han som vant, som hadde perfekt smøring.

I utgangspunktet streber vi jo etter identiske forhold for alle, men så lenge utstyrsleverandørene tjener penger å at det er forskjeller i utstyret, blir det jo ikke helt ideelt. Men målet er fremdeles å gå fort vha egen muskelstyrke eller naturlig forekommende krefter (vind, tyngdekraft), man får ikke hjelp av et motorisert hjelpemiddel.

Quote:

Den første delen kan jeg gå med på som en gyldig definisjon. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor motoriserte hjelpemidler skal vurderes annerledes enn alle andre typer hjelpemidler. Et hjelpemiddel er et hjelpemiddel uansett. [/quote]

Et hjelpemiddel som f.eks. en løpesko tar ikke energi utenfra og gir løperen fremdrift, den bare hjelper med til med å konservere løperens egen energi.

Jeg innrømmer dog at jeg ikke har tenkt fryktelig mye på dette, så jeg klarer nok ikke å komme opp med en helt vanntett definisjon.

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: bik3man] #509006 04/02/2008 15:23
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: bik3man
Så alpint og downhillsykling er f.eks ikke idrett?

Bare hvis de karrer seg til toppen for egen maskin. ICON_SMILE

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #509007 04/02/2008 15:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Et hjelpemiddel er et hjelpemiddel uansett.

Kanskje vi da bør tilbake til det gamle Helles for å finne ekte IDRETT; det å løpe rundt kliss naken er det eneste som gjelder?

Eller kanskje ikke...

http://news.bbc.co.uk/media/images/39465000/jpg/_39465035_streaker300.jpg

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Joshua] #509008 04/02/2008 15:25
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Joshua
Ball........ er da sport eller idrett? I ballspill springer man jo etter en ball, så det er ganske fysisk, men hva sier du da Ole? ICON_TONGUE

Men det er ikke hvor fort eller hvor lenge man løper etter ballen som måles, men hvor mange ganger ballen havner i nettet i motstanderens mål.

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #509010 04/02/2008 15:29
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg akkurat fant den vanntette definisjonen:
Idrett er kjedelig.
Sport er moro.

Idrett kan man egentlig utføre på et sykehus. Alle trener så mye de kan, på valgfri måte, og så møtes de på sykehuset for å se hvem som er sterkest, har best oksygenopptak, blodtrykk og alt annet. Så fort man blander inn utstyr så blir det sport og så fort man blander inn strategi så blir det spill.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #509011 04/02/2008 15:30
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Altså mener du presteringen, gjelder det også ordentlig idrett? ICON_WINK

...Joshua...
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #509013 04/02/2008 15:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Det jeg reagerer på er at i alle slike diskusjoner så får man fort følelsen at "idrett" liksom skal være finere og mer ordentlig enn annen "sport".

Jeg sier ikke at "idrett" er noe finere enn "sport", men jeg mener de to begrepene ikke er synonyme.

Ellers er jeg enig med Ole her, det er ikke enkelt å lage vanntette definisjoner.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Dan] #509015 04/02/2008 15:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Idrett kan man egentlig utføre på et sykehus. Alle trener så mye de kan, på valgfri måte, og så møtes de på sykehuset for å se hvem som er sterkest, har best oksygenopptak, blodtrykk og alt annet. Så fort man blander inn utstyr så blir det sport og så fort man blander inn strategi så blir det spill.

Slik kan også motorsport utøves.

Subaru, Ford,... samles alle i en lab hvor de setter motorene i testbenk. Den som får ut størst effekt vinner! ICON_WINK

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: RazeFaze] #509018 04/02/2008 15:52
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: RazeFaze
Det er seriøst MYE mer fysisk idrett å drive Motocross enn å kjøre off-shore i hvertfall!

Og så finnes de som prøver å forene begge verdener ...

Her representert av en ikke helt ukjent kubikk-atlet som imponerer noen badenymfer med motoridretten sin.

Martin tongue2

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: Ole] #509019 04/02/2008 15:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Fartsenergien til en utforkjører er levert av en motor i skitrekket.
Fartsenergien til en rallykjører er levert av en motor i bilen.

Hva er den prinsippielle forskjellen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: GeirK] #509022 04/02/2008 16:03
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: GeirK

Forskjellen er vel at man ikke bruker motor fra starten går til man er i mål når man kjører ufor.

Men som jeg skrev: Man bør klatre seg opp til toppen selv.

Ole.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: GeirK] #509023 04/02/2008 16:04
EgilS Offline
More than words
More than words

Det er en forutsetning at motoren leverer energi. Det er ikke en forutsetning at utforkjøreren tar heisen opp, han kan gjerne gå.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: EgilS] #509033 04/02/2008 16:22
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
jeje EgilS,jeg har en følelse av at du definerer TdF som idrett,jeg definerer TdF som en vits.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: pinwiz] #509034 04/02/2008 16:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pinwiz
jeje EgilS,jeg har en følelse av at du definerer TdF som idrett,jeg definerer TdF som en vits.

Sykling er idretten. TdF er et sykkelritt/såpeopera alt ettersom.

I det minste er det en type såpeopera jeg ser på.

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: EgilS] #509036 04/02/2008 16:25
olechr Offline
More than words
More than words

Det er en forutsetning at motoren leverer energi. Det er ikke en forutsetning at utforkjøreren tar heisen opp, han kan gjerne gå.

Når så du et utforkjører gå opp sist? ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: EgilS] #509042 04/02/2008 16:32
pinwiz Offline
Besatt
Besatt

Sykling er idretten. TdF er et sykkelritt/såpeopera alt ettersom.

I det minste er det en type såpeopera jeg ser på.

...jaja.Hvis man vil kjede på seg brokk.
Det eneste som er spennende med landeveissykling over kretsnivå er hvilke dimlinger som blir ferska med kretsløpet metta av godt dop.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: olechr] #509043 04/02/2008 16:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Når så du et utforkjører gå opp sist? ;-)

Vi er langt inn på flisespikkestadiet her, og da er det er relevant argument. ICON_SMILE

Re: årets idrets navn i lierposten STEM I DAG [Re: pinwiz] #509045 04/02/2008 16:35
EgilS Offline
More than words
More than words
...jaja.Hvis man vil kjede på seg brokk.
Det eneste som er spennende med landeveissykling over kretsnivå er hvilke dimlinger som blir ferska med kretsløpet metta av godt dop.

Det er sikkert ting du interesserer deg for som jeg synes er dørgende kjedelig. Det er da bare fint at vi er forskjellige?

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support