Nightwish-frust
|
Nightwish-frust
22/01/2008 18:44
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Siden det snakkes om ALT her, kan jeg vel fruste litt om dette her også. Klippelimer inn følgende jeg postet et annet sted. Beklager at jeg ikke gidder skrive på nytt på norsk. Disclaimer: I know some people (goth snobs) think it's cool not to like Nightwish, but I like them anyway, so:
I just bought their latest album, "Dark Passion Play", and I like it. Toumas' melodies and Emppu's catchy riffs are as good as ever, and so is Jukka's steady drumbeat. The single "Amaranth" is quite simply a fantastic song. The songwriting on the album is as good as it's ever been...
BUT:
What peeves me a little is Anette, the new singer. She actually does a very good job, and there's no doubt that she is a great singer. For me, however, the biggest part of Nightwish is Tarja Turunens powerful, saturated, operatic and bombastic soprano that cuts through the music like a razor. Clear as a bell! That's gone now, and it makes me a little sad.
It may be unfair to Anette Olzon, but I must say that compared to Tarja's, her voice is more airy with less depth and warmth, Tarja's timbre is absolutely beautiful and much more enjoyable than Anette's. Actually, Anette IS very good, but unfortunately, not in Tarja's league. Her voice often sounds a bit more strained than Tarja's.
I anticipated that I'd feel like this, and bought Tarja's new solo album (and her previous one, in fact) at the same time. She's as good as ever, and the album is fantastic, but without Toumas and the others, many of the "metal" elements in her music has gone, and those were a large part of what made her and Nightwish's songs so exiting to me.
To be fair, Anette has parts on the new album hinting that she may have it in her to make Nightwish sound the way they should, and Tarja's album does have songs that are almost as heavy and riffy as I'd like, but sadly, the REAL Nightwish is forever gone!
There! I just had to vent. That being said, I still recommend both Nightwish and Tarja Turunen's new albums.
|
|
|
Re: Nightwish-frust
[Re: Stein]
23/01/2008 07:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Buhuu...
Hva var egentlig poenget ditt Dazed? Liker du hylekoret, eller ikke? *S*
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
23/01/2008 07:36
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Møkkabænn, enkelt og greit
Recovery-mode
|
|
|
23/01/2008 07:41
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
It's not cool to unlike 'em, it's just uncool to like 'em.
"Flaaaame" (Sunget med rungende operarøst, med en slags rock i bakgrunnen)
|
|
|
23/01/2008 08:12
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
JEG liker Anette! Bøh!
|
|
|
23/01/2008 08:24
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Buhuu...
Hva var egentlig poenget ditt Dazed? Liker du hylekoret, eller ikke? *S* Ja, men mindre nå enn før.
|
|
|
23/01/2008 08:37
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Æsj.
Nå må jeg finne noen andre å høre på ved kjøp av bilstereo.
Nightwish og godlyd er liksom ikke to sider av samme sak...
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
23/01/2008 08:52
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Var egentlig ikke meningen å starte en Nightwish-bashing altså  Folk skal egentlig få høre på hva de vil, men e-syting på dette nivået blir litt far out, synes jeg...hehe
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
23/01/2008 08:52
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Recovery-mode
|
|
|
23/01/2008 09:13
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Var egentlig ikke meningen å starte en Nightwish-bashing altså  Folk skal egentlig få høre på hva de vil, men e-syting på dette nivået blir litt far out, synes jeg...hehe Greit nok. "godlyd" er vel så mangt. For meg betyr vel bergrepet at lyden som komemr ut gjennom høyttalerene høres mest mulig ut som lyden som ble spilt inn, og at den kan gjengis med nok kraft og energi til at det blir moro å høre på. Tror jeg lar dette ligge nå, jeg. Som sagt så vet jeg at det går litt sport i å mislike Nightwish. Bare se på svarene her. Uansett så synes jeg kombinasjonen av klassisk/opera-preget sopran og metal-bakgrunn er veldig fengende. Samme for meg hva andre måtte mene om saken, når det kommer til stykket.
|
|
|
[Re: Pete]
23/01/2008 09:32
|
Ole
More than words
|
More than words
Blitt for mye fetende popcorn i det siste, siden du nå er over på vann? Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
23/01/2008 09:35
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Recovery-mode
|
|
|
23/01/2008 09:43
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
For meg betyr vel bergrepet at lyden som komemr ut gjennom høyttalerene høres mest mulig ut som lyden som ble spilt inn, Og hvordan har du tilgang til den lyden som ble spilt inn? og at den kan gjengis med nok kraft og energi til at det blir moro å høre på. En lyd som med andre ord nå faktisk ikke lenger må "høres mest mulig ut som lyden som ble spilt inn"? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
23/01/2008 09:50
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Jeg visste det! Dette er forresten ikke Nightwish Bashing, men Dazed bashing. 
|
|
|
23/01/2008 09:51
|
elgringo
Entusiast
|
Entusiast
Om lyden er god eller ikke avhenger av høytalerkablene. Alt annet er uvesentlig....
--
Trond S
|
|
|
[Re: elgringo]
23/01/2008 09:53
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
...Men du kan rette opp mye - selv om kablene er dårlige i utgangspunktet - ved å dyppe dem i linolje.
|
|
|
23/01/2008 09:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg visste det! Dette er forresten ikke Nightwish Bashing, men Dazed bashing. Selvfølgelig  Man er da tradisjonalist ... Martin
|
|
|
23/01/2008 10:02
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Jadda. Det jeg kunne si var selvsagt at de ideelle var at musikken fra anlegget hørtes likt ut som hvis man sto foran musikantene som spilte ved innspillingen, da, men jeg gjør heller kuvending og sier at det viktigste er at anlegget lyder slik at eieren har glede av å lytte til det.
|
|
|
23/01/2008 10:07
|
Ludwig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Liker Nightwish jeg, faktisk muligens bedre nå enn før. Ble litt lei av gaulinga til Tarja innimellom. De har nå blitt omkategorisert(iflg Wikipedia) fra "Symphonic Metal" til "Epic Metal".... :-)
Sånn, nå kan dere fortsette å diskutere høyttalerkabler. ;-)
Take your protein pills and put your helmet on K L E I N Attitude
|
|
|
[Re: Ludwig]
23/01/2008 10:13
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Liker Nightwish jeg, faktisk muligens bedre nå enn før. Ble litt lei av gaulinga til Tarja innimellom. De har nå blitt omkategorisert(iflg Wikipedia) fra "Symphonic Metal" til "Epic Metal".... :-) Ikke jeg. Den nye stilen er bra, den, men det er ikke det samme. Heldivis går det an å kjøpe Tarjas sologreier. Anette er god, men ikke til det tarja gjør. Jeg forstår jo valget Tuomas gjorde da han fant ny vokalist: Bedre med noe helt annet enn en blek kopi av Tarja.
|
|
|
23/01/2008 10:28
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Prate musikk her er da helt glimrende - mange traurige treningsøkter som blir gode med rette musikken.
Nightwish er ikke av mine favoritter dessverre, men har da hørt noe på dem, og må si meg enig med Dazed: Det som fenget mest var da sopran/metal mixen - en langt mer fengende variant enn gutturalegryntkombinertmedubegripeligeriff.
Min favoritt? Stonegard rusler og går på PC'n når jeg spiller, i bilen og på mp3dingsen når jeg er aktiv. Dem eier hardt!
|
|
|
[Re: JonahHex]
23/01/2008 10:31
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Favoritter og favoritter... Jeg opererer egentlig med med musikk jeg liker og musikk jeg ikke liker, og selvsagt er det i perioder enkelte plater som blir favorisert. Nightwish er blant musikken jeg liker, og i den gruppen er det er veldig variert utvalg.
|
|
|
23/01/2008 10:35
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Min favoritt? Stonegard rusler og går på PC'n når jeg spiller, i bilen og på mp3dingsen når jeg er aktiv. Dem eier hardt!
Bor du i Oslo? I såfall stikker/blir du med på John Dee lørdag å ser Stonegard, med en kjempebonus i Goat The Head. Maken til psychometall og sceneshow finnes ikke :-D Primal, caveman metall! Og ja, jeg er stolt(??) storebror til en av gutta  Det er et syn man husker lenge!
|
|
|
23/01/2008 11:50
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Ikke langt til Oslo..... Kjerringa på jobb lørdag, og eldstemann er like frelst på Stonegard som meg. Tricky...
|
|
|
23/01/2008 11:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjør på! 
|
|
|
23/01/2008 12:00
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, dra! Stonegard live anbefales, og John Dee er det beste konsertlokalet i Oslo.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
23/01/2008 16:05
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Møkkabænn, enkelt og greit Hvorfor? OK. Siden vi diskuterer dette: Kan ikke de som synes Nightwish er et "dårlig" band forklare meg akkurat hvorfor de mener det? Jeg er ikke interessert i å høre fra de som rett og slett ikke er begeistret for den typen musikk de spiller. Det er en smakssak, og et helt gyldig og respektabelt argument. ...Men "Møkkabænn" er ikke det. Store deler av musikken i hylla mi er det man kaller "kvalitetsmusikk" av musikere som går for å være svært dyktige. (Litt snobberi fra meg også, der altså.) Jeg tror selv at jeg er ganske kresen hva gjelder musikk, og føler selv at jeg er over gjennomsnittet interessert i det. I alle faser av produksjonen og gjengivelsen av den. Derfor blir jeg litt forundret av at et band jeg liker så godt, på generell basis blir grundig rakket ned på. Hva ER det som er dårlig eller mangelfullt i musikken deres, da? Er det låtskrivingen og/eller det musikalske aspektet som er under pari? Er det musikernes tekniske dyktighet og evne til å håndtere instrumentene sine? Er det samspillet, innlevelsen, sceneshowet, videoene, tekstene, kvaliteten på innspillingene, eller HVA? Utdyp gjerne. Selvsagt er ikke ALT materialet like bra, men hvem kan egentlig skilte med det? Jeg kan selv sette fingeren på at tekstene og engelsken, både uttalen og den skriftlige prestasjonen, noen ganger er litt dårligere enn man kunne ønske, og noen ganger prøver de å klemme inn litt vél mye detaljer i lydbildet, slik at det tenderer til å bli litt kakofonisk, MEN: Jeg synes det fenger noe helt fortreffelig, og jeg er veldig glad i alle albumene Nightwish har gitt ut. Som sagt forundrer det meg at det er så stor oppslutning av folk som elsker å gi uttrykk for sin misnøye med bandet. Kan dere være så snille å forklare meg hvorfor? Jeg lurer nemlig fælt.
|
|
|
23/01/2008 17:47
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Uff. Må unnskylde om jeg tråkka deg på tærne, Stein. Som du sikkert veit allerede er jeg veldig glad i det som for mange fremstår som sær og til tider også utilgjengelig musikk og å få tilsynelatende grunnløs kritikk for musikksmak er nå også noe jeg har fått slengt etter meg fra tid til annen. Når det gjelder Nightwish er det etter mitt skjønn flere faktorer som spiller inn. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg nok har blitt fanget opp i en viss Nightwish-hater-hype. Det var fort gjort etter å ha blitt eksponert for nok irriterende fjortis-goth-kids med Nightwish- merch opp gjennom åra. Det er rett og slett litt ut å like Nightwish. Sårriass.. Det som virkelig gjorde det for meg var når jeg hørte radbrekkinga av "Walking in the Air" fra "den derre snømannfilmen som går på tv i jula" (aka. "The Snowman"). Og så er det vel generelt det at jeg ikke er særlig glad i "eventyrmettall" i utgangspunktet (Heldigvis er det ikke snakk om et ennå værre møkkabænn - Rhapsody, her snakker vi brekningsfremkallende) Til syvende og sist er det hele snakk om særdeles subjektive parametere: Image, voldtekt ørene mine i form av fæle covers, en sjanger jeg misliker og sikkert en fem-seks andre årsaker jeg ikke klarer å komme på her og nå. Dessuten er jeg tom for stein og det begynner å trekke litt i glasshuset jeg sitter i. Synsing om musikk er herlig dere 
Recovery-mode
|
|
|
23/01/2008 18:14
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Uff. Må unnskylde om jeg tråkka deg på tærne, Stein. Neida. Ikke i det hele tatt. Bare slapp av. Jeg lurte faktisk virkelig på dette. (Forøvrig har jeg ganske hardføre tær.)  Som du sikkert veit allerede er jeg veldig glad i det som for mange fremstår som sær og til tider også utilgjengelig musikk og å få tilsynelatende grunnløs kritikk for musikksmak er nå også noe jeg har fått slengt etter meg fra tid til annen. Jadda. Jeg vet det. Når vi er inne på det: FIKK du noen gang de tre LP-ene med YOT og Minor Threat av meg? Når det gjelder Nightwish er det etter mitt skjønn flere faktorer som spiller inn. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg nok har blitt fanget opp i en viss Nightwish-hater-hype. Tenkte jeg det ikke.  Det var fort gjort etter å ha blitt eksponert for nok irriterende fjortis-goth-kids med Nightwish-merch opp gjennom åra. Forståelig, iofs. DE er irriterende. Det gjelder vel forøvrig alle typer utagerende fjortiser. (Nå kunne jeg slått under beletstedet med en kommentar om at skinhead-fjortiser med sprittusj-X på hånda sikkert har irritert en og annen "voksen" gjennom tidene også, men det skal jeg selvsagt holde meg for god til.)  Det er rett og slett litt ut å like Nightwish. Sårriass.. Slett ikke noe å unnskylde. det var nettopp det jeg håpet å få frem. Musikktrender bryr meg veldig langt nede på ryggen. Hvis jeg skulle vektlegge slikt måtte mesteparten av skivene mine nok kastes.  Jeg må innrømme at jeg er i besittelse av både tyskermetall og puddelrock og det som verre er, i tillegg til pretensiøs prog og klassisk musikk samt andre mer "aksepterte" sjangre. (Ja, jeg har til og med innslag i samlingen av hardcorepunk og emo som er mer i din gate.) Det som virkelig gjorde det for meg var når jeg hørte radbrekkinga av "Walking in the Air" fra "den derre snømannfilmen som går på tv i jula" (aka. "The Snowman").
Ah... Nei, det er vel ikke deres stolteste øyeblikk. Historien er noe slikt som at Toumas hadde drømt om å gi ut den låta siden han så filmen som seksåring eller noe. Og så er det vel generelt det at jeg ikke er særlig glad i "eventyrmettall" i utgangspunktet (Heldigvis er det ikke snakk om et ennå værre møkkabænn - Rhapsody, her snakker vi brekningsfremkallende) Det kan jeg selvsagt respektere. Til syvende og sist er det hele snakk om særdeles subjektive parametere: Image, voldtekt ørene mine i form av fæle covers, en sjanger jeg misliker og sikkert en fem-seks andre årsaker jeg ikke klarer å komme på her og nå. Dessuten er jeg tom for stein og det begynner å trekke litt i glasshuset jeg sitter i. Synsing om musikk er herlig dere Da så. Godt å få oppklart det hele. 
|
|
|
23/01/2008 19:05
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
Møkkabænn, enkelt og greit Hvorfor? OK. Siden vi diskuterer dette: Kan ikke de som synes Nightwish er et "dårlig" band forklare meg akkurat hvorfor de mener det? Jeg er ikke interessert i å høre fra de som rett og slett ikke er begeistret for den typen musikk de spiller. Det er en smakssak, og et helt gyldig og respektabelt argument. ...Men "Møkkabænn" er ikke det. Store deler av musikken i hylla mi er det man kaller "kvalitetsmusikk" av musikere som går for å være svært dyktige. (Litt snobberi fra meg også, der altså.) Jeg tror selv at jeg er ganske kresen hva gjelder musikk, og føler selv at jeg er over gjennomsnittet interessert i det. I alle faser av produksjonen og gjengivelsen av den. Derfor blir jeg litt forundret av at et band jeg liker så godt, på generell basis blir grundig rakket ned på. Hva ER det som er dårlig eller mangelfullt i musikken deres, da? Er det låtskrivingen og/eller det musikalske aspektet som er under pari? Er det musikernes tekniske dyktighet og evne til å håndtere instrumentene sine? Er det samspillet, innlevelsen, sceneshowet, videoene, tekstene, kvaliteten på innspillingene, eller HVA? Utdyp gjerne. Selvsagt er ikke ALT materialet like bra, men hvem kan egentlig skilte med det? Jeg kan selv sette fingeren på at tekstene og engelsken, både uttalen og den skriftlige prestasjonen, noen ganger er litt dårligere enn man kunne ønske, og noen ganger prøver de å klemme inn litt vél mye detaljer i lydbildet, slik at det tenderer til å bli litt kakofonisk, MEN: Jeg synes det fenger noe helt fortreffelig, og jeg er veldig glad i alle albumene Nightwish har gitt ut. Som sagt forundrer det meg at det er så stor oppslutning av folk som elsker å gi uttrykk for sin misnøye med bandet. Kan dere være så snille å forklare meg hvorfor? Jeg lurer nemlig fælt. Nei Dazed,når det gjelder musikk trenger man ikke gi noen begrunnelse for utbasuneringer som "møkkabænn!" Du har dritt og du har kanel.Punktum. Det finnes en fasit,og den fasiten forteller at all nu metal & emo core & symphonic metal og dimlinger som speller i bænn hvor de prøver å kombinere opera og amatørmessig teatralsk sceneopptreden med pinglemetall,er dritt! Her har du min favoritt blandt anmeldelser,skrevet av Harald Grenne den gang han var fyrtårnet i Natt & Dag: Anne Grete Preuss' "Hvite lys i natt" (hele anmeldelsen er gjengitt, bare så det er klart): "Hold kjeft! Drittkjerring."
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
|
|