Ja, samme fasong på bosset på Shimano MTB og racing-nav, så det er fullt mulig. Men da må du ha 10-spd girspaker og kjede også, og gjerne også krankdrev og gir for å få optimal giring.
Døh Nå du ikke glemme røttene dine å slå en plate. Optimal shmoptimal giring Det fungerer vel helt ålbings med nidelte krankdrev og tidelt kjede og krans? Det fungerer jo tipp topp med tidelt kjede og nidelt krans. Men tidelte girspaker må til hvis man skal få utbytte av tidelt krans ja.
Greit, jeg legger meg langflat. Nidelte krankdrev skal funke finemang, [e-spekulasjon]men jeg innbiller meg at et litt tightere 10spd. krankgir kan være en fordel[/e-spekulasjon].
Handlelista blir dermed omtrent som dette: -10spd. kjede -10spd. kassett -SL-R770, evt. SL-BS78 + Pauls Thumbies -evt. FD-R773 trippelkrankgir for 10spd flatbar
Skal dere høre no' sjukt eller gutta! Vinterens oppsett på drivverkfronten består av åttedelte krankdrev (28t Shimano/42t Blackspire), tidelt kjede og nidelt XT 11-34. Litt sjukt lissom...
Skal dere høre no' sjukt eller gutta! Vinterens oppsett på drivverkfronten består av åttedelte krankdrev (28t Shimano/42t Blackspire), tidelt kjede og nidelt XT 11-34. Litt sjukt lissom...
Ja tenk at vi fikk til den Frankenstein-blandingen der Var jo litt småpes å få krankgiret til å akseptere hoppet mellom 28-42, men du verden som det fungerte etterhvert!
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Første dagen prøvde jeg 28-44 da jeg ikke hadde 42t for hånden. Det funka veldig dårlig. 42t gjorde et haaav forskjell. Sånn ellers så må jeg få si at det er en optimal utveksling for xc-sykling.
Jeg veit. Jeg tenke bare neei, du' Andersen, det her ække'no for deg!, men så gikk det en djevel i meg, go for it! Får et rush liksom! Er da man kjenner at man lever vøtt.
si meg, hvorfor i all verden vil du ha 10 speed egentlig? Når verdens beste syklister klarer seg med blant annet 9 klarer vel normale mennesker også det?
Hvorfor ikke kjøre med det originale foran: 22/32/44, også bytte til 9-delt, 12-27, Dura ace bak? En 11-34 veier rundt 300g, Dura-ace 12-27 veier ca. 180g! Så får du endelig utnyttet minste drevet foran. På toppen av alt kan du bruke gs shifter, og t.o.m. korte inn noen ledd på kjede. Dette må bare prøves. Noen med erfaringer på noe tilsvarende?
Hvorfor ikke kjøre med det originale foran: 22/32/44, også bytte til 9-delt, 12-27, Dura ace bak? En 11-34 veier rundt 300g, Dura-ace 12-27 veier ca. 180g! Så får du endelig utnyttet minste drevet foran. På toppen av alt kan du bruke gs shifter, og t.o.m. korte inn noen ledd på kjede. Dette må bare prøves. Noen med erfaringer på noe tilsvarende?
Otto
Funker strålende på min grussykel, dog har jeg ultegra kassett og bakgir med Dura Ace skiftere. I teknisk terreng er lilleskiva helt fin, men jeg opplever "for mye" skifting mellom lille- og mellom-skiva og det blir litt pesete. I tillegg bytter jeg samtidig to-tre gir i slengen. På grus hvor man primært holder seg på mellomskiva og får utnyttet de tette stegene på kassetten bedre er oppsettet gull.
Første dagen prøvde jeg 28-44 da jeg ikke hadde 42t for hånden. [...] Sånn ellers så må jeg få si at det er en optimal utveksling for xc-sykling.
Er den treigere å skifte enn 22/32/44? 28/42 høres ut som en perfekt fordeling av utveksling ja. Bruker du 94BCD krankarmer?
Jeg brukte den utvekslingen lenge, og det var et ork mellom 22T og 32T på sti. (jeg brukte 22T mest på sti)
Nei, det syns jeg ikke. 28/42 er 2t mer enn optimalt/anbefalt, så for å få et purrfekt shift må jeg være litt lett-på-tå. Dette gjelder hovedsaklig oppgiring. Fra store ned til lille går fint. Jeg bruker en XT M760 med 104bcd, altså 4-bolt.
I siste utgave av Mountainbike Action ble også dette tatt opp, og det var et "snikfoto?" av SRAM 10-delt tommelskifter. Kanskje jeg kan scanne og legge ut i kveld?
Mener å huske at et av argumentene for bruk at slikt, ikke med dagens landeveis kasetter, men med fremtidens MTB kasetter med inntil 36 tenner, og 2-delt krank, bl.a. var bedre plass til dekk på 29'ers.
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
Mener å huske at et av argumentene for bruk at slikt, ikke med dagens landeveis kasetter, men med fremtidens MTB kasetter med inntil 36 tenner, og 2-delt krank, bl.a. var bedre plass til dekk på 29'ers.
Hæ!? Finnes det problemer kring 29'ers som vi ikke har blitt fortalt om av 29'er-klanen ennå? Ligger det flere hemmelige problemer og ulmer? Noen må gå av!
Re: 10 speed på mtb nav?
[Re: Dan]
#51328015/02/200809:11
Dette er jo velkjent for alle som insisterer på at Big Betty er det eneste dekket som gjelder. Resultatet er at gud og hvermann kjører rundt med to klinger.