Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Og så er vi igang igjen...

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502427 18/01/2008 07:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: supernalle
Dette er din subjektive vurdering av disse personene. At man har pedagogisk utdannelse er ingen garanti for å bli en god lærer men det er som oftest en nødvendighet.

Klart det er min oppfatning. Nå mener faktisk jeg at jeg er den som best kan bedømme om en lærer klarer å gi meg forståelse eller om jeg sitter igjen og skjønner like lite etter undervisningen. DET er hva som skiller en god og en dårlig lærer.

Det er ikke en nødvendighet, men en stor fordel med utdanningen. Jeg vil mye heller at ungene mine skal ha en lærer som faktisk klarer å lære de noe, enn en lærer med papirene i orden, som ikke lærer de en døyt.

Lærerutdanningene sender mange udugelige lærere ut i skolen. Det hjelper lite med utdanning hvis ikke de personlige egenskapene også er der.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Dan] #502428 18/01/2008 07:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: EgilS
Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Pedagogisk kunnskap er nødvendig.

Her ser det ut som at dere er fullstendig enige. I hvert fall klarer jeg ikke å se at dere er uenige.

Jeg har også sett den, men nå må ikke du ta brodden ut av en god diskusjon. ICON_SMILE

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502447 18/01/2008 08:10
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: rabbagast
Vel vår erfaring stemmer ikke med din oppfatning, vår datters klasse fikke en "lærer" med persjonlig gode evner. Etter to måneder forlangte vi han fjernet, da hadde han snudd en grei klasse til en gjeng med drittsekker.

Hvordan du da kan si at vedkommende hadde gode personlige egenskaper, skjønner ikke jeg.

Jeg tror heller ikke at denne personen hadde vært noe særlig bedre om han hadde hatt noen vekttall pedagogikk.

Fordi skolen presenterte læreren som en dyktig faglig lærer med gode personlige egenskaper. Saken var den at denne karen hadde ikke noe i et klasserom å gjøre.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502449 18/01/2008 08:11
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Vil du fortsatt kjøre bil hvis bensinprisene blir doblet? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor til høyre.

Ja selvfølgelig, til den dagen det blir et akseptabelt kollektivnivå.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502453 18/01/2008 08:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: rabbagast
Fordi skolen presenterte læreren som en dyktig faglig lærer med gode personlige egenskaper. Saken var den at denne karen hadde ikke noe i et klasserom å gjøre.

Mulig fyren var hyggelig, men de personlige egenskapene som gjorde han til en god lærer var neppe tilstede.

Nå kan det faktisk også være at han var en god pedagog, men at han manglet evnen til å holde orden på klassen? De to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. Det er vel fort slik at når en ny lærer dukker opp så vil det alltid være noen som tester grensene. Hvis disse personene da ikke får de riktige tilbakemeldingene så er man i gang...

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502502 18/01/2008 10:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Her ser det ut som at dere er fullstendig enige. I hvert fall klarer jeg ikke å se at dere er uenige.

Jeg har også sett den, men nå må ikke du ta brodden ut av en god diskusjon. ICON_SMILE

Det er nødvendig med pedagogisk opplæring for å få (god nok) pedagodisk kunnskap..... (i det minste fra andre lærerkollegaer)

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502505 18/01/2008 10:15
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er din subjektive vurdering av disse personene. At man har pedagogisk utdannelse er ingen garanti for å bli en god lærer men det er som oftest en nødvendighet.

Nå mener faktisk jeg at jeg er den som best kan bedømme om en lærer klarer å gi meg forståelse eller om jeg sitter igjen og skjønner like lite etter undervisningen.

Her er det solekart, for min del ihvertfall, at du tar feil. Vil du kunne klare å kunne vurdere en lege eller en advokat om hvor gode eller dårlige de er, like bra som henholdsvis en professor i medisin og en professor i juss. Du har selvfølgelig en mening som kan sammenfalle med sannheten, men det er kun en subjektiv mening som ikke nødvendigvis ikke sammenfaller med sannheten.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502524 18/01/2008 10:55
EgilS Offline
More than words
More than words
[quote=EgilS]Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Det er nødvendig med pedagogisk opplæring for å få (god nok) pedagodisk kunnskap..... (i det minste fra andre lærerkollegaer) [/quote]

Uten å gå nærmere inn på dette: tullprat!

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502525 18/01/2008 11:00
EgilS Offline
More than words
More than words

Nå mener faktisk jeg at jeg er den som best kan bedømme om en lærer klarer å gi meg forståelse eller om jeg sitter igjen og skjønner like lite etter undervisningen.

Her er det solekart, for min del ihvertfall, at du tar feil. Vil du kunne klare å kunne vurdere en lege eller en advokat om hvor gode eller dårlige de er, like bra som henholdsvis en professor i medisin og en professor i juss. Du har selvfølgelig en mening som kan sammenfalle med sannheten, men det er kun en subjektiv mening som ikke nødvendigvis ikke sammenfaller med sannheten.

Jeg er fullt i stand til, etter å ha fått undervisning, å si noe om jeg skjønner en problemstilling bedre enn før, eller om jeg er like grønn som tidligere. Om personen som har undervist meg har hatt pedagogisk utdannelse eller ikke gir jeg blaffen i bare jeg lærer noe.

Om det er en lege som kurerer meg eller om det er en professor bryr jeg meg heller ikke så mye om bare jeg blir frisk.

Du har gått en eller annen form for lærerutdanning regner jeg med?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502528 18/01/2008 11:06
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=supernalle][quote=EgilS]Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Det er nødvendig med pedagogisk opplæring for å få (god nok) pedagodisk kunnskap..... (i det minste fra andre lærerkollegaer) [/quote]

Uten å gå nærmere inn på dette: tullprat! [/quote]

Jeg er pedagog, du er ikke. Folk får dra sin egen slutning.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502530 18/01/2008 11:11
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det virker ikke som du når frem til publikum med dine pedagogiske evner her... ICON_WINK

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502532 18/01/2008 11:11
EgilS Offline
More than words
More than words

Og da kan vi regne med en uhildet debatt fra din side?

Det er vel ikke helt usannsynlig at det er litt prestisje ute og går...

Redigert av EgilS; 18/01/2008 11:14.
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502536 18/01/2008 11:21
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og da kan vi regne med en uhildet debatt fra din side?

Det er vel ikke helt usannsynlig at det er litt prestisje ute og går...

Jeg sitter på kunnskapen og det gjør ikke du, på samme måte som en lege sitter på kunnskapen om hva som er viktig for en lege og det gjør ikke du (eller jeg). Det er ikke en fair debatt fordi jeg har et bedre utgangspunkt enn deg. Det burde du vise litt ydmykhet for, men det er ditt valg å ikke gjøre det. Dette illustrerer forøvrig mye av problemene som skolene har i dag, nemlig at ikke foreldre innser sine egne begrensinger og mulighet til å vurdere skole og lærere. Det har ført til at skolene "behandler" foreldre på en måte som gjør at de blir tilfredstilt, men fører til en dårligere skole for elevene.

At en lege gjør deg frisk, fører ikke til at du kan vurdere den legen på generellt grunnlag. At du har lært en puggeting av en lærer er ikke det samme som at du kan generellt vurdere en annen lærer som ikke har lært deg den puggetingen.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502537 18/01/2008 11:26
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KTL
Det virker ikke som du når frem til publikum med dine pedagogiske evner her... ICON_WINK

Å???? Hva vet du om hva jeg ønsker å oppnå?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502542 18/01/2008 11:34
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: KTL

Å???? Hva vet du om hva jeg ønsker å oppnå?

Det jeg vet er at du ikke forsto hva jeg ville oppnå med denne tråden, og det er et dårlig tegn hos en pedagog....

Som en påminnelse om hva trådstarter siktet til legger jeg inn linken din fra litt lnger opp i tråden:

Sitat: KTL-litt lenger opp i tråden

Der er man jo inne på noe, men...
økonomene har for lengst slått fast at vår lykke er avhengig av vekst (evne til enda en helg på Liertoppen).

Økningen på 18,5% frem mot 2020 er et resultat av, og tilsvarer omtrent den økningen samfunnet må ha i aktivitet for at et passelig vekstmål skal bli nådd (forutsatt at vi ikke finner på noe annet smart i mellomtiden, og det er det ingen indikasjoner for).

Hvis bevegelsene våre skal øke i denne takten må vi ha en eller annen form for transport tilgjengelig -kollektivtransporten må utvides betydelig.

Når politikere leser informasjonen fra TØI ferdig behandlet av sensasjonspressen sitter de også med samme konklusjonen som journalisten og dermed folk flest, at ved å øke bensinprisen og ikke røre kollektivtransporten (verken pris eller utbygging), gir 19% fall i veitrafikken innen 2020.

TØI har ikke noe ansvar for å holde veksten i økonomien i gang.

Det man ser av dette regnestykket er at dersom man reduserer aktiviteten i samfunnet med f.eks 20% så reduseres også transportbehovet tilsvarende -men det visste vi faktisk fra før! Jeg skal gjerne se den politiker som bevisst tør å avslutte vekstkriteriet som "utviklingsstandard".

Den samme effekten har man i husdyrflokker -slakter man ned bestanden med 20% reduseres beskatning på beite med omtrent samme forhold...

Problemet er at vi overbeskatter naturen, og eneste medisin er å redusere aktiviteten/forbruket. Det er ikke noe problem isolert sett å redusere biltrafikken, men det et problem å fortelle verdensøkonomien at det børsraset vi ser konturene av nå må vare i 20 år hvis vi skal gjøre noe med vår overbeskatning av naturen.

Konklusjon: Bensinprisen forblir i stor grad uforandret (dvs øker så langsomt at det ikke merkes, -i USA er prisene doblet på få år, men veitrafikken går som før), vi pålegges avgifter som vi fint greier å betale (disse pengene pumpes uansett tilbake i sammfunnet) og aktiviteten/veksten/miljøbelastningen fortsetter som før -for ingen tør å røre veksten!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502543 18/01/2008 11:37
EgilS Offline
More than words
More than words
Du har et bedre utgangspunkt enn meg, men det er ikke dermed sagt at du gjør bedre vurderinger enn meg. Her er det muligens prestisjen kommer inn.

Jeg er ydmyk for at en med pedagogisk utdanning på generelt grunnlag har en langt bedre forutsetning for å lære bort noe enn en har uten pedagogisk utdanning.

Du burde være ydmyk overfor det faktum at det finnes personer uten pedagogisk utdannelse, men med pedagogisk kunnskap (personlige egenskaper), som er fullt på høyde med folk med pedagogisk utdannelse når det gjelder å lære bort noe.

Du burde også være ydmyk overfor det faktum at det finnes MANGE med pedagogisk utdannelse som er forferdelig dårlige til å lære bort ting (dette har også med personlige egenskaper å gjøre).***

Det finnes nok mange foreldre som ikke er i stand til å vurdere skolen, men det finnes nok også mange som er fullt ut i stand til det. Dessverre er ofte ikke problemet at foreldrene ikke er i stand til å vurdere skolen, men at de ofte ikke engasjerer seg i det hele tatt. Mer engasjerte foreldre som hadde stillt større krav ville ha hjulpet til med å skape en bedre skole.

*** EDIT: På samme måte som at det finnes mange med legeutdannelse som ikke burde ha vært leger, med tannlegeutdannelse som ikke burde ha vært tannleger, med førerkort som ikke burde ha vært sjåfører, osv. i det uendelige. Det at du har pugget og fått karakterkort gjør deg ikke nødvendigvis skikket til en jobb.

Redigert av EgilS; 18/01/2008 11:40.
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502549 18/01/2008 11:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Du burde være ydmyk overfor det faktum at det finnes personer uten pedagogisk utdannelse, men med pedagogisk kunnskap (personlige egenskaper), som er fullt på høyde med folk med pedagogisk utdannelse når det gjelder å lære bort noe.

Du burde også være ydmyk overfor det faktum at det finnes MANGE med pedagogisk utdannelse som er forferdelig dårlige til å lære bort ting (dette har også med personlige egenskaper å gjøre).

Dette er ikke du utdannet til å uttale deg om. Dette er din synsing og jeg som fagperson kan garantere at dette er feil. Argumenter for at det er mange med pedagogisk utdannelse om er forferdlig dårlig til å lære bort ting.... er du sikker på at det ikke er du som mangler evner til å lære ting? Elever har en lei tendens til å legge skylda på andre steder enn seg selv når man ikke når de målene man har, det samme gjelder for foreldre..... Mange foreldre tror at bare fordi de selv fikk en 6'er i matematikk på skolen så har sneipen arvet disse egenskapene..... Dette er jo i all hovedsak grunnen til at lærere er en så utskjelt gruppe....

Det finnes folk som ikke egner seg som lærere, men det finnes ikke lærere som er gode lærere uten pedagogisk kunnskap. Foreldre er ikke i en posisjon til å dømme en lærer. Det er nok eksempler på at en lærer har fått et ufortjent rykte.

Det er et problem at foreldre engasjerer seg for lite, men det er også et problem at foreldre som engasjerer seg gjør det på en måte som hverken gagner skole eller elever.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502558 18/01/2008 12:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette er ikke du utdannet til å uttale deg om. Dette er din synsing og jeg som fagperson kan garantere at dette er feil. Argumenter for at det er mange med pedagogisk utdannelse om er forferdlig dårlig til å lære bort ting.... er du sikker på at det ikke er du som mangler evner til å lære ting? Elever har en lei tendens til å legge skylda på andre steder enn seg selv når man ikke når de målene man har, det samme gjelder for foreldre..... Mange foreldre tror at bare fordi de selv fikk en 6'er i matematikk på skolen så har sneipen arvet disse egenskapene..... Dette er jo i all hovedsak grunnen til at lærere er en så utskjelt gruppe....

Det finnes folk som ikke egner seg som lærere, men det finnes ikke lærere som er gode lærere uten pedagogisk kunnskap. Foreldre er ikke i en posisjon til å dømme en lærer. Det er nok eksempler på at en lærer har fått et ufortjent rykte.

Det er et problem at foreldre engasjerer seg for lite, men det er også et problem at foreldre som engasjerer seg gjør det på en måte som hverken gagner skole eller elever.

Dette er det ikke vanskelig å se at du er alt for følelsesmessig engasjert i til at du kan uttale deg om det på en balansert måte.

Jeg er vel av de som har kommet meg gjennom utdannelsen min med noe jeg vil kalle rimelig greie resultater, så det er ikke meg selv jeg snakker om når jeg mener det finnes mange dårlige lærere med lærerutdanning.

Nå kan det naturligvis være slik at lærere er den eneste yrkesgruppen med KUN bra kvalifiserte folk, men jeg tviler vel egentlig på det...

Krangel om pedagogikk [Re: KTL] #502560 18/01/2008 12:02
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tråden har fått nytt navn. Siden tråstarter ikke evner å holde på temaet -jeg mangler de pedagogiske evner som skal til for å slå igjennom (kan i følge supernalle også skyldes udugelige mottakere) ser jeg ikke noen grunn til å beholde trådens tittel.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502563 18/01/2008 12:05
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dette er det ikke vanskelig å se at du er alt for følelsesmessig engasjert i til at du kan uttale deg om det på en balansert måte.

Jeg er vel av de som har kommet meg gjennom utdannelsen min med noe jeg vil kalle rimelig greie resultater, så det er ikke meg selv jeg snakker om når jeg mener det finnes mange dårlige lærere med lærerutdanning.

Nå kan det naturligvis være slik at lærere er den eneste yrkesgruppen med KUN bra kvalifiserte folk, men jeg tviler vel egentlig på det...

Jeg lar nok aldri følelsene ta overhånd. Jeg kunne ikke vært mer rolig og jeg diskuterer på en saklig måte, slik jeg alltid gjør.

Du sier at det er MANGE dårlige lærere, men du mener ikke det er MANGE dårlige leger..... der henger ikke argumentasjonen din sammen.

Du kan jo klippe ut og lime inn hvor jeg sier at alle lærere er bra.... jeg sier bare at du ikke kan dømme på bakgrunn av din subjektive erfaring og som ufaglært, basert på en erfaring.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502568 18/01/2008 12:20
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg lar nok aldri følelsene ta overhånd. Jeg kunne ikke vært mer rolig og jeg diskuterer på en saklig måte, slik jeg alltid gjør.

Du sier at det er MANGE dårlige lærere, men du mener ikke det er MANGE dårlige leger..... der henger ikke argumentasjonen din sammen.

Du kan jo klippe ut og lime inn hvor jeg sier at alle lærere er bra.... jeg sier bare at du ikke kan dømme på bakgrunn av din subjektive erfaring og som ufaglært, basert på en erfaring.

Du er sikkert rolig, men jeg tror ikke du ser dette helt klart. Diskutere på en saklig måte? Argumentasjonen din har stort sett dreid seg bort i fra saken og mer over på å påpeke mulige feil med meg og foreldre generelt.

Måten du argumenterer på skulle tyde på at alt jeg skriver er feil. Jeg har i hvert fall ikke sett at du på noe sted er åpen for at noe av det jeg skriver er det minste riktig.

Og ja, det finnes nok mange dårlige, og utdannede, leger, tannleger, politifolk, økonomer,...

Jeg gidder ikke diskutere dette mer med deg, men til slutt kan du jo svare ja eller nei på følgende spørsmål:

-Tror du det finnes personer uten pedagogisk utdannelse som er i stand til å lære bort noe på en bra måte?

-Tror du det kan finnes mange pedagogisk utdannede lærere i Norge som ikke er særlige gode til å lære bort?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502573 18/01/2008 12:32
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Kravene for å komme inn på lærerutdanningen har i lang tid vært temmelig mye lavere enn kravene for å studere til lege...

Håper forsåvidt det snur snart. Læreryrket burde egentlig være et høystatusyrke med høy lønn for de dyktigste. Ultrasosialdemokratiske fagforeninger har hittil satt en svært effektiv stopper for en slik utvikling, gjennom å kreve lønn etter ansiennitet og at alle skal behandles helt likt uansett evner og egenskaper.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502584 18/01/2008 12:55
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Igjen så er dette passe drøye påstander fra din side... men jeg er også ferdig å diskutere dette, men jeg skal kun for din skyld repetere meg selv enda en gang. Repetisjon er jo en pedagogisk måte å lære ting på.

Quote:

-Tror du det finnes personer uten pedagogisk utdannelse som er i stand til å lære bort noe på en bra måte?

I utgangspunktet nei. Mennesket er så komplisert sammensatt og det er så mange forskjellige mennesker der ute at man må ha faglig kunnskap innen pedagogikk for å skjønne hvordan man skal gi best mulig undervisning til alle. Spesiellt gjelder det forståelse.

Quote:

-Tror du det kan finnes mange pedagogisk utdannede lærere i Norge som ikke er særlige gode til å lære bort?

Nei, jeg tror ikke det finnes mange pedagogisk utdannede lærere i Norge som ikke egner seg som lærere, på samme måte som det høyst sannsynligvis ikke er mange leger som ikke egner seg som leger. Det finnes sikkert noen, men det er ikke poenget. Poenget er at din subjektive ufaglærte oppfatning ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten og skal derfor ikke være avgjørende om en lærer skal beholde jobben eller ikke eller om hvordan en skole skal drives. På den annen side finnes det nok spesiellt gode lærere og leger, men det betyr ikke at vi skal betrakte de andre som uduglige fordi de ikke når deres nivå.

I England hadde man et prosjekt der man skulle sparke såkalt "udugelige" lærere og det er i etterkant helt klart blitt et mislykket prosjekt. Det var rett og slett en fiasko. Kan du tenkte deg hvorfor?

En annen ting som er ganske bemerkelsesverdig er at de som viser mest ydmykhet blant foreldre er de som er lærere selv. De står nesten for mye med lua i handa. For meg er det helt klart at jo mer snever verdenen er for en person jo mer tror man at det er hele verdenen.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: gepe] #502585 18/01/2008 13:11
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Kravene for å komme inn på lærerutdanningen har i lang tid vært temmelig mye lavere enn kravene for å studere til lege...

Det er forsåvidt et poeng, men karakterer sier ikke så mye om en elev i selv selv. Karakterer måler bare en liten del av alle kvalitetene. Man får best testet kavitetene på studiet i seg selv. Dette er den største kritikken av karakterkravene og det bør man jo vel si er fornuftig. Jeg har selv ikke gått på lærerhøgskolen, men utdannet ved norges beste utdannelsesinstitusjon, UIO, med pedagogisk tillegg. UIO er rangert som nr 19 i Europa. At den faglige kvaliteten på lektorene her i landet skulle stå tilbake for andre yrkesgrupper skulle jeg gjerne likt å se bevis på. Jeg har stor tro på at de legene som er leger, er leger fordi de passer til å være leger og kanskje er det like greit at disse ikke er lærere.... men da har jeg synset for en gangs skyld jeg og.

Jeg er enig i at de sosialistiske fagforeningene har ødelagt for lønna, der de har "tatt ansvar og vært fornuftige" i forhandlingene og at de skal ha lik lønn.... men det er som sagt vannskelig å vurdere en lærer. Det må skoleledelsen stå for, helst med innsleide fagfolk og lønne folk etter markedspris. På den annen side har den sosialistiske politikken vært den som har påført skolen det mest positive. Det er høyresiden som har ødelagt..... etter min mening.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Dan] #502601 18/01/2008 13:36
EgilS Offline
More than words
More than words

Her ser det ut som at dere er fullstendig enige. I hvert fall klarer jeg ikke å se at dere er uenige. (Min utheving.)

Jeg har en bror som begynte lærerbanen som uskolert vikar som løp fra skole til skole. Etter hvert ble vikarjobbene lengre og lengre og han fikk ta hånd om klasser i hele semestere og år. Fortsatt uten å ha satt foten på lærerhøyskolen.

Så oppdaget rektorene at han hadde et spesielt talent for å ta hånd om urolige og bråkete elever og han måtte ta noen hundeår med skikkelige utfordringer. Men ved hver skoleavslutning så tårnet det seg opp et berg av gaver og vinflasker fra takknemlige foreldre. I dag jobber han på en skole hvor han ser ut til å trives, gjør en vel så god jobb som de fagutlærte pedagogene og er respektert både av elever, foreldre og kollegaer.

Dessverre Dan, det ser ut til at du må fortelle broren din at han er fullstendig udugelig som lærer. ICON_SMILE

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502604 18/01/2008 13:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Uskolert lege hadde vært fint...tannlege også.

Uskolerte it-personer finnes jo, men vi leker jo jobb ICON_LAUGH

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: RazeFaze] #502606 18/01/2008 13:45
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
For ikke å snakke om uskolerte sykkelmekanikere.

For alle vet jo at kun sertifiserte sykkelmekanikere vet objektivt og mest kompetent hvordan man skal sykle.

Martin

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: RazeFaze] #502609 18/01/2008 13:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Uskolert lege hadde vært fint...tannlege også.

Uskolerte it-personer finnes jo, men vi leker jo jobb ICON_LAUGH

Det jeg mener er helst det at så lenge læreren kan faget han skal undervise i så kan det være ting som kompenserer for manglende pedagogisk utdannelse. Jeg tar IKKE til orde for at en lærer uten kunnskaper om matte skal prøve å lære bort matte selv om det dessverre skjer.

Jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Nå får vi jo også høre at lærerstudentene stadig oftere mangler grunnleggende kunnskaper i de fagene de skal undervise i, så da blir vel kanskje sammenligningen din relevant. ICON_WINK

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502611 18/01/2008 13:50
Dan Offline
More than words
More than words
Dessverre Dan, det ser ut til at du må fortelle broren din at han er fullstendig udugelig som lærer. ICON_SMILE

Jepp, jeg har latt meg overbevise fullstendig av supernalles argumentasjon. Not.

Det ser for meg ut som at supernalle mener lærere jobber med kropper og ting, på samme måte som en kirurg eller metallarbeider gjør det, og ikke i konstant interaksjon med sosiale entiteter som befinner seg i en turbulent og agitert utviklingstilstand (elever altså). Hvis han mener det jeg tror så vil jeg si han er en dårlig pedagog. Hvis han ikke mener det jeg tror så er han beviselig en dårlig pedagog. ICON_WINK

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: M@rtin] #502612 18/01/2008 13:51
elgringo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: M@rtin
For ikke å snakke om uskolerte sykkelmekanikere.

For alle vet jo at kun sertifiserte sykkelmekanikere vet objektivt og mest kompetent hvordan man skal sykle.

Martin

En forferdelig dårlig analogi.

-- Trond S
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support