Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Og så er vi igang igjen...

Og så er vi igang igjen... #502215 17/01/2008 13:26
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja opp med avgiftene - da blir det sikkert mye bedre!

Sitat: Aftenposten
- Ambisiøs politikk

- En seier for miljøet

- Folk vil ha omlegging

Det som er synd er at de globale utslippene vil være upåvirket av dette, men det er jo artig at de har noe å sysle med disse politikerene!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502221 17/01/2008 13:36
StigB Offline
Señor
Señor

Ja erru gæærn, hva ellers skulle de finne på. Nei spinke og spare, få mest mulig inn i kassa. At jernbanen og veinettet her i landet snart er på samme nivå som skoleverket det gjør ikke noe. Klingende mynt i kassa det er saker.

Det er på tide å selge alt det jordiske og flytte til ei øde øy fri for politikere, kyss meg i ræva det er det peneste jeg kan si til disse handlingslammede tullingen på løvebakken.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502222 17/01/2008 13:36
magic Offline
Besatt
Besatt
Det er nok dette som skal til!

La oss si at jeg brenner opp ca 2000 l bensin i året ved å kjøre rundt i min gamle SAAB, det betyr ca 100 kr i avgiftsøkning for et års kjøring.

Sitat: Kristin Halvorsen
- Det er et viktig prinsipp at forurenser skal betale, sier finansminister Kristin Halvorsen om avgiftsøkningene.

I tillegg hevdes det at vi skal bli karbonnøytrale innen 2030.

"Karbonnøytralitet innebærer at de utslippene som skjer i Norge skal kompenseres med kutt i utslipp andre steder."

Skal vi nekte Kineserne å fyre med kull nå da, eller skal vi ta regninga for å rense utslippene fra kullkraftverkene?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502223 17/01/2008 13:39
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: rabbagast

At jernbanen og veinettet her i landet snart er på samme nivå som skoleverket ...

Nå, nå - så galt er det da ikke med jernbane og veinett. Du har bunnivå. Og så har du skole. Under der. Tro meg - jeg jobber på en skole ...

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Hæ?] #502231 17/01/2008 13:55
StigB Offline
Señor
Señor

Vel et etterslep på Kr. 20.400.000.000.- sier vel sitt. Et jernbanenett som er slik det var fra tidenes morgen. Det eneste som er gjort er å modernisere med et signalanlegg som ikke virker i kulde.

Veiene her i mitt område begynner nå å bli så farlige at det går på sikkerheten løs. Dette er bare her, men hvordan er det rundt om i landet, i følge en del debattanter på andre forum så er det ille, svært ille.

Ta bare saken i går hvor 8 biler ødela dekk og felger i samme hull. Vi snakker om et av verdens rikeste land, til og med folk fra tidligere østblokkland er sjokkert over vei standarden her på berget.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Hæ?] #502234 17/01/2008 13:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå må vi ikke være så negative.

Det er da et stort fremskritt at noen er blitt enige. Selv om enigheten ikke fører til noe konkret...

Hvis alle bestemmer seg for å bli karbonnøytrale ved å kutte utslipp andre steder, betyr ikke det at det må finnes et sted som har negative utslipp?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502237 17/01/2008 14:02
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Folk fra tidligere østblokkland er dessverre også sjokkert over standaren i norsk skole. Vi hadde en delegasjon av skoleledere til Finland for en tid tilbake. Og de de konkluderte med, var at finsk skole var en slags kopi av det vi hadde i Norge på 50- og 60-tallet. Og det skulle vi i alle fall ikke innføre igjen. Men at Finland skårer skyhøyt over Norge i PISA-undersøkelsen, det forstår de samme skolelederene ikke noe av. Ikke ser de noen sammenheng mellom skolebyggets utforming, elevenes faglige og fysiske tilbud (med fysisk tilbud tenker jeg bl.a. på skolebygg som blir utformet av akritekter, fullstendig uten gehør for pedagogers innspill) og elevenes resultater. Trenger ikke være økonomi som skaper etterslep ... frown

Men for all del - jeg er helt enig med deg i dine betraktninger om jernbane og veinett. Helt enig!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Hæ?] #502239 17/01/2008 14:08
StigB Offline
Señor
Señor

Jeg blir mer og mer glad i å kjøre bil jo mer skatt og avgifter jeg betaler. Jeg har bestandig likt å yte noe til fellesskapet så Jens hiv opp dieselavgiften med kr 10.- noen usle ører hva er det for noe'a.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502247 17/01/2008 14:27
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: KTL

Det som er synd er at de globale utslippene vil være upåvirket av dette, men det er jo artig at de har noe å sysle med disse politikerene!

Forklar?

Jeg skjønner ikke hvordan din uttalelse kan stemme...

Så mange stier og så kort liv...
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502250 17/01/2008 14:44
Dan Offline
More than words
More than words
Huff. Det vil med dette koste meg sju øre mer per dag å kjøre bil til jobben. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal klare det.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Dan] #502255 17/01/2008 14:50
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bred enighet om nok et løftebrudd. selvsagt må dieselprisen opp, for det er jo hele 2 måneder siden forrige avgiftsøkning. Hva skjedde med lovnaden om at små dieselgjerrige biler skulle bli mye billigere i drift, Kristin Halvorsen? Åhhhh, stemmer det, det var under valgkampen det....

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: tommygutt] #502264 17/01/2008 15:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: tommygutt
...Hva skjedde med lovnaden om at små dieselgjerrige biler skulle bli mye billigere i drift, ....

Enn store bensinslukende biler var det vel?

LarsB

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Dan] #502277 17/01/2008 16:19
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Dan
Huff. Det vil med dette koste meg sju øre mer per dag å kjøre bil til jobben. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal klare det.

Betal dine avgifter med et smil du raske gutt, det må til skal samfunnet rulle videre på ferd mot steinaldernivå.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: larsb] #502279 17/01/2008 16:34
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: larsb
Enn store bensinslukende biler var det vel?

Neida, bensin er "in" igjen. De får jo akkurat samme avgiftsletten i årsavgiften som dieselbiler med dpf.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: ] #502307 17/01/2008 18:38
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Ja men det er jo derfor de skal dit - for å ta video av det og vise den fine konferansen de var på til statsleder-vennene sine når de kommer på besøk! Etter de har vist albumet med bildene fra Tusenfryd når Jens ble litt surrete av å kjøre for mye berg-og-dalbane.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: Hæ?] #502319 17/01/2008 19:26
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Folk fra tidligere østblokkland er dessverre også sjokkert over standaren i norsk skole. Vi hadde en delegasjon av skoleledere til Finland for en tid tilbake. Og de de konkluderte med, var at finsk skole var en slags kopi av det vi hadde i Norge på 50- og 60-tallet. Og det skulle vi i alle fall ikke innføre igjen. Men at Finland skårer skyhøyt over Norge i PISA-undersøkelsen, det forstår de samme skolelederene ikke noe av. Ikke ser de noen sammenheng mellom skolebyggets utforming, elevenes faglige og fysiske tilbud (med fysisk tilbud tenker jeg bl.a. på skolebygg som blir utformet av akritekter, fullstendig uten gehør for pedagogers innspill) og elevenes resultater. Trenger ikke være økonomi som skaper etterslep ... frown

Men for all del - jeg er helt enig med deg i dine betraktninger om jernbane og veinett. Helt enig!

Jeg vil bare si at disse "testene" som vi havnet under gjennomsnittet er blitt kraftig kritisert fra mange hold blant de som har pedagogikk som fagfelt. Det er veldig smale ting som er blitt målt og det går veldig på puggekunnskap. Disse testene sier veldig lite om forståelse. De to tingene er ikke det samme.

Norsk skole satset veldig på prosjektarbeid og ansvar for egen læring. De utviklet derfor andre egenskaper en ren pugging. Derfor kommer de dårligere ut på disse undersøkelsene.

Da kan man (som høyresiden) si at prosjektarbeid og ansvar for egen læring er dustete og bør fjernes (og det har også skjedd med K06), men problemet er bare at de egenskapene og kunnskapen man utvikler ved prosjektarbeid og ansvar for egen læring har man mer bruk for når man skal studere på høyere plan og i arbeidslivet. Det å kunne Terje Vigen på rams har man f.eks ikke så mye bruk for hvis man ikke kan samhandle eller ta eget ansvar (og ikke forstår budskapet i diktet).

Man har blitt enige om at ansvar for egen læring ikke var riktig for de yngste, men varianter av dette er absolutt på sin plass sent i ungdomsskolen og videregående skole. Prosjektarbeid har man også til en stor del også fjerne og dette er f.eks. uv-fakultetet i mot. Det var ikke en flopp i seg selv, men berodde på manglende opplæring av lærerene (det kom aldri penger) og at læreplanen ikke var tilpasset dette (annet enn at det stod an man skulle ha prosjektarbeid).

At finnene kommer godt ut på puggeprøver er ikke overraskende og det stemmer bra med at de bruker undervisningsmetoder fra 50- og 60-tallet. Personlig ønsker jeg meg ikke tilbake dit. Jeg ønsker "å score" høyt på kunnskap som ikke er så målbar, som toleranse, samhandlig, forståelse og kreativitet.

Jeg har vært lærer i den videregående skolen selv og den vidregående skolen er i stor grad bevart som en puggeskole. Der kan man scorer høyt i for eksempel matematikk helt opp på andreklasse-nivå og til dels tredjeklasse-nivå uten å ha skjønt spesielt mye. Man lærer seg algoritmer og bruker disse. Disse personene vil få problemer på universitetet i Oslo fordi der er alt (eller mye) lagt opp til at de skal forstå. Da er det mange som får problemer. Svaret man har på dette er at man skal legge opp til puggeuniversiteter også og det skjedde til dels i forrige universitets- og høyskolereform. Jeg mener dette ikke var bra.

Nei, jeg lar meg ikke skremme av finnene. Disse undersøkelsene sier svært lite: Jeg er enig i at det er for mye bråk i klasserommene og at dette bør gjøres noe med (foreldrene bør kanskje begynne å oppdra barna sine igjen), men det er for mye usaklig pisspreik om skolen (spesielt fra høyresiden). Lærerne gjør jobben sin og de er også faglig flinke (generellt sett). Problemene skyldes "ufaglærte" politikere og foreldre som ikke har greie på skole og baserer sine pålegg på sin egen glorifiserte skoletid. Det er forøvrig ikke alle som er lærere som har gått veien om lærerhøgskolene. Personlig er jeg (som stillingsbeskrivele, hvis jeg hadde vært ansatt i skolen) lektor med fullt opprykk (seks år på U.nivå) og det betyr at jeg har en utdannelse på masternivå (samt et år til) ved norges beste utdannelsesinstitusjon (og en av de beste amerikanske). Det blir for dumt at foreldre og politikere skal gå og snakke ned om oss og ha mange synsete meninger om oss. Hvorfor går ikke folk rundt å tror at de er leger når de har vært pasienter hvis de tror at de vet alt om læreryrket bare fordi de har vært elever?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502331 17/01/2008 20:04
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Problemene skyldes "ufaglærte" politikere og foreldre som ikke har greie på skole og baserer sine pålegg på sin egen glorifiserte skoletid.

Vel jeg snur det og sier det er for mye ufaglærte i skolen. Man behøver ikke gå lenger enn noe kilometer så finner du 3 stykker ufaglærte rett fra videregående inn på ungdomsnivå hvorav to har klasseannsvar disse kommer rett fra videregående. De andre skolene vi har i bygda er det også tilsvarende forhold.

At foreldre ikke har rede på skole er forsåget greit, det er derfor vi ønsker at lærerne i det minste kan sitt fag og ikke blir plukka rett fra gata.

Å jeg er helt enig, oppdrageransvaret er det foreldrene som må ha i samarbeid med skolen, jeg kunne ikke tenkt meg og overlatt dette til skoleverket selv om det nok er en del som gjør det.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502342 17/01/2008 20:41
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har barna på den franske skolen i Oslo (fransk kone!).

Barna er av samme type som i norsk skole... -forskjellen er høy kvalitet på lærere (til tross for en litt hypigere utskifting enn i norske skoler) og sist men ikke minst -alle foreldrene er voksne og ansvarsbevisste, -og har et ønske og en mening med barnas skolegang. Man slipper dermed unna de som sender ungene på skolen og tror at foreldreansvaret og oppfølgingen slutter der. Jeg vil tro at norsk skole i dag har en vesentlig utfordring med å finne mennesker som er villige til å offre sitt privatliv, sin fritid og sin helse for å kunne følge opp og være reserveforeldre for en overfyllt klasse med innbilt voksne, umodne tenåringer.

Forskjellen er påtagelig...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502343 17/01/2008 20:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Quote:
Problemene skyldes "ufaglærte" politikere og foreldre som ikke har greie på skole og baserer sine pålegg på sin egen glorifiserte skoletid.

Vel jeg snur det og sier det er for mye ufaglærte i skolen. Man behøver ikke gå lenger enn noe kilometer så finner du 3 stykker ufaglærte rett fra videregående inn på ungdomsnivå hvorav to har klasseannsvar disse kommer rett fra videregående. De andre skolene vi har i bygda er det også tilsvarende forhold.

Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502344 17/01/2008 20:44
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS
Quote:

Jeg våger den påstanden at så lenge man kan faget man skal lære bort, så er personlige egenskaper langt viktigere enn pedagogisk opplæring.

Pedagogisk kunnskap er nødvendig.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: KTL] #502345 17/01/2008 20:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KTL
-forskjellen er høy kvalitet på lærere

Hvorfor er du så sikker på det?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502352 17/01/2008 20:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: supernalle
Quote:

Jeg har hatt lærere og foreleser uten pedagogisk opplæring som har vært helt utmerkede til å lære bort det de skal, og jeg har hatt faglærte lærere som ikke har hatt snøring på å lære bort noe som helst.

Pedagogisk opplæring er viktig, men ikke nødvendigvis nødvendig. Noen ganger er den pedagogiske kunnskapen "innebygd".

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502359 17/01/2008 21:08
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:

Jeg har hatt lærere og foreleser uten pedagogisk opplæring som har vært helt utmerkede til å lære bort det de skal, og jeg har hatt faglærte lærere som ikke har hatt snøring på å lære bort noe som helst.

Pedagogisk opplæring er viktig, men ikke nødvendigvis nødvendig. Noen ganger er den pedagogiske kunnskapen "innebygd".

Vel vår erfaring stemmer ikke med din oppfatning, vår datters klasse fikke en "lærer" med persjonlig gode evner. Etter to måneder forlangte vi han fjernet, da hadde han snudd en grei klasse til en gjeng med drittsekker. Vi ble hørt og det rettet seg i løpet av noen måneder heldigvis. Nå skal det sies at dette var en klasse der alle foreldre og foresatte møtte på samtlige foreldremøter gjerne begge to.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502361 17/01/2008 21:13
StigB Offline
Señor
Señor

Men det som virkelig hisser meg er hvordan man snakker miljø og bomavgifter. Skjønner ikke voksne norske politikere at man må ha et kollektivt tilbud før man begynner å rasere økonomien til folket.

Hadde man hatt et godt kollektivtilbud er det ikke sikkert det hadde vært nødvendig å tvinge folk i kne med avgifter, makan. Dessuten er dette med avgiftsregulering av det ene og det andre prøvd så lenge og ingen på tinget har skjønt at det ikke hjelper, nei fytti helvete for en gjeng.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502381 17/01/2008 22:08
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg hørte en kommentar om i et britisk diskusjonsprogram der styringsformer var tema. En tydeligvis tung ekspert på emnet sa at dersom man ikke har dyktige politikere å velge mellom har man heller ikke et fungerende demokrati.

(Det slo meg et øyeblikk at jeg her på følelsen at vi er omtrent på det nivået nå. Vi har en bajas av en statsminister som leder en regjering av pressestyrte politikere i et teater av et storting. Indikasjonen på dette er at Siv Jensen til tider faktisk kan virke reflektert... Da helper det lite å ha en utenriksminister som fra tid til annen fremstår som vesentlig over snittet.)

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: EgilS] #502401 17/01/2008 23:22
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Dette er din subjektive vurdering av disse personene. At man har pedagogisk utdannelse er ingen garanti for å bli en god lærer men det er som oftest en nødvendighet. Det er ikke noe forskjell (annet enn lengden på utdannelsen) fra andre utdannelser. Ville du brukt en ufaglært lege, advokat eller økonom?

Det er helt klart en forskjell på å sitte igjen med følelsen av å ha lært noe og faktisk ha lært noe. Det som ofte er tilfellet er at man liker folk som sier "sånn er verden og sånn er det ikke" og "du må derfor gjøre sånn og ikke sånn". Dette i motsetning til en lærer som prøver seg på en mer "løs" og filosofisk forklaring og som stemmer mer med virkeligheten. Samtdig gir han ikke konkrete metoder for hvordan man skal gjøre ting, men heller en teori som du kan tilpasse de tilfellene du kommer bort i. Mange vil foretrekke den første fremfor den andre,

Et konkret eksempel er Chipcon som jeg har vært på et par foredrag med. Da var det Geir Førre som var admin dir. der som holdt disse. Han har et suksessfullt oppstartfirma bak seg. På bakgrunn av dette slår han knallhardt fast en del hva som er riktig og galt for oppstartsfirmaer og sier at sånn skal man gjøre og ikke sånn. Alle som jeg pratet med var enige om at han var kjempeflink og at det han sa var utrolig bra. De hørte på på grunn av at han har et suksessfullt oppstartsfirma bak seg. Det siste er ofte grunnen i seg selv til at folk "føler" at personen er bra eller ikke uavhenging om man i virkeligheten suger eller ei (det er det klare forsøk som viser det). Som utdannet i pedagogikk og i innovasjon var jeg ikke like begeistret. For det første gjorde han noen helt klare pedagogiske feil (blant annet er jeg helt overbevist om at folk satt igjen med en annen oppfatning enn det han prøvde å uttrykke på en del ting). En annen ting var at ting han sa ikke var riktig. Ting som fungerte for ham og det han har tro på gjelder ikke i det generelle tilfellet, noe han mente. Dette er ikke rart, teorien (i innovasjon) sier man har kun generell kunnskap hvis man har multiple oppstartsfirmaer bak seg (gjerne fire eller fler og aller helst ikke-suksessfulle) for å få like stor forståelse som de som har dette som fagfelt. Jeg hadde nok gitt et mer riktig foredrag, men føler meg ganske sikker på at jeg ikke hadde blitt like mye likt som forelser fordi jeg hadde prøvd å gi et mer riktig bilde av virkeligheten og som ikke er like konkret (der hvor folk tenker at: "Nå vet jeg hva jeg må gjøre for å det få til og bare jeg gjør det så går nok alt på skinner". Jeg hadde derfor lagt vekt på ting som ikke hadde vært like morsom å tenke på, f.eks at personkjemien må stemme i slike firmaer mer enn andre og at man må ha flaks med dette... ting som dette kom nok ikke Chipcon kom inn på fordi de ikke opplevde dette problemet. Dessuten vil ikke folk tro like bra om meg fra starten av fordi jeg ikke har et suksessfullt oppstartsfirma bak meg............. enda.

Det å virke som en god lærer og være en god lærer er to helt forskjellige ting. Skal du bli likt så forteller du folk hva de liker å høre, skal du fortelle folk sannheten.... ja, det sammenfaller ikke alltid med hva folk liker å høre..... og skjer det at det ikke gjør det, så blir du ikke likt. Dette gjelder i alle deler av livet.... alt fra sjekking av damer til å undervise. Hvis du er på byen å snakker med en dame du ønsker å naile og hun sier: "Jeg vil så gjerne reise til Florida i Sør-Amerika", så er det viktig å ikke rette på henne, men heller svare så vagt som mulig og aller helst med et spørsmål. "Oj, det høres flott ut, er det noe spesiellt du vil oppleve der eller vil du bare ligge på stranda og nyte solen".... Hun: "Jeg vil til Disneyland".... husk å hold deg!!!.... "fantastisk... hva vil du aller helst oppleve der"... bable bable.... men hvis man skal undervise noen noe så kan man ikke holde på sånn..... hvis man ikke er en kursholder da.... følg litt ekstra med når du er på kurs neste gang... vil den personen bil likt eller skal den personen forklare dype sammenhenger?

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502413 18/01/2008 01:28
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er et eksempel på en ting som er sant og som folk (flest) ikke liker å høre....
http://www.aftenposten.no/klima/article2203408.ece

...for å bringe tråden tilbake til utgangspunktet.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502417 18/01/2008 06:25
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her er et eksempel på en ting som er sant og som folk (flest) ikke liker å høre....
http://www.aftenposten.no/klima/article2203408.ece

...for å bringe tråden tilbake til utgangspunktet.

Der er man jo inne på noe, men...
økonomene har for lengst slått fast at vår lykke er avhengig av vekst (evne til enda en helg på Liertoppen).

Økningen på 18,5% frem mot 2020 er et resultat av, og tilsvarer omtrent den økningen samfunnet må ha i aktivitet for at et passelig vekstmål skal bli nådd (forutsatt at vi ikke finner på noe annet smart i mellomtiden, og det er det ingen indikasjoner for).

Hvis bevegelsene våre skal øke i denne takten må vi ha en eller annen form for transport tilgjengelig -kollektivtransporten må utvides betydelig.

Når politikere leser informasjonen fra TØI ferdig behandlet av sensasjonspressen sitter de også med samme konklusjonen som journalisten og dermed folk flest, at ved å øke bensinprisen og ikke røre kollektivtransporten (verken pris eller utbygging), gir 19% fall i veitrafikken innen 2020.

TØI har ikke noe ansvar for å holde veksten i økonomien i gang.

Det man ser av dette regnestykket er at dersom man reduserer aktiviteten i samfunnet med f.eks 20% så reduseres også transportbehovet tilsvarende -men det visste vi faktisk fra før! Jeg skal gjerne se den politiker som bevisst tør å avslutte vekstkriteriet som "utviklingsstandard".

Den samme effekten har man i husdyrflokker -slakter man ned bestanden med 20% reduseres beskatning på beite med omtrent samme forhold...

Problemet er at vi overbeskatter naturen, og eneste medisin er å redusere aktiviteten/forbruket. Det er ikke noe problem isolert sett å redusere biltrafikken, men det et problem å fortelle verdensøkonomien at det børsraset vi ser konturene av nå må vare i 20 år hvis vi skal gjøre noe med vår overbeskatning av naturen.

Konklusjon: Bensinprisen forblir i stor grad uforandret (dvs øker så langsomt at det ikke merkes, -i USA er prisene doblet på få år, men veitrafikken går som før), vi pålegges avgifter som vi fint greier å betale (disse pengene pumpes uansett tilbake i sammfunnet) og aktiviteten/veksten/miljøbelastningen fortsetter som før -for ingen tør å røre veksten!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Og så er vi igang igjen... [Re: StigB] #502423 18/01/2008 07:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Vel vår erfaring stemmer ikke med din oppfatning, vår datters klasse fikke en "lærer" med persjonlig gode evner. Etter to måneder forlangte vi han fjernet, da hadde han snudd en grei klasse til en gjeng med drittsekker.

Hvordan du da kan si at vedkommende hadde gode personlige egenskaper, skjønner ikke jeg.

Jeg tror heller ikke at denne personen hadde vært noe særlig bedre om han hadde hatt noen vekttall pedagogikk.

Re: Og så er vi igang igjen... [Re: supernalle] #502425 18/01/2008 07:13
Dan Offline
More than words
More than words

Her ser det ut som at dere er fullstendig enige. I hvert fall klarer jeg ikke å se at dere er uenige. (Min utheving.)

Jeg har en bror som begynte lærerbanen som uskolert vikar som løp fra skole til skole. Etter hvert ble vikarjobbene lengre og lengre og han fikk ta hånd om klasser i hele semestere og år. Fortsatt uten å ha satt foten på lærerhøyskolen.

Så oppdaget rektorene at han hadde et spesielt talent for å ta hånd om urolige og bråkete elever og han måtte ta noen hundeår med skikkelige utfordringer. Men ved hver skoleavslutning så tårnet det seg opp et berg av gaver og vinflasker fra takknemlige foreldre. I dag jobber han på en skole hvor han ser ut til å trives, gjør en vel så god jobb som de fagutlærte pedagogene og er respektert både av elever, foreldre og kollegaer.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support