Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

2008 XT Kranksett

Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Pete] #500024 10/01/2008 21:57
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pete
Først en kjapp disclaimer: Jeg kommer sikkert til å angre bittert på at jeg skriver i denne tråden, all den tid jeg vel strengt tatt er like inhabil som en middels vannverkssjef i en korrupsjonshøring i form av mitt virke som selger hos den norske Shimano-importøreren ...
Jeg synes du klarte deg bra, jeg! ICON_SMILE

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Stein] #500034 10/01/2008 22:27
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dazed
Han er jo advokat.

Jeg er ganske sikker på at en annen advokat ville kunne sett annerledes på saken, kanskje mer i samsvar med det som de aller fleste her i tråden (alle andre enn rsh?) ser ut til å mene at hadde vært god forretningsskikk.

Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Pete] #500051 11/01/2008 02:35
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jeg gjennomførte en kjapp surferunde innom websidene til de største leverandørene av "kranksett med utenpåliggende kranklager" og tok noen stikkprøver:
  • Truvativ (Stylo 3.3 TM): "and completed the offering with the Team GXP Bottom Bracket." I PDF'en med specs på alle kranksettene står det "Team GXP BB (incl.)"
  • FSA (K-Force Light MTB): "With MegaExo BB" - her står det til og med spesifikasjoner på kranklageret i teksten til kranksettet
  • Shimano (Deore XT FC-M770): " Bottom Bracket: Included"
  • Race Face (Diabolus): "WEIGHT: 1150g (175mm with 36T DH ring and BB) (min utheving)

I tillegg så solgte FB tidligere års xt-krank med utenpåliggendelager inkludert (6mnd siden), og kunden forventer jo at de ikke endrer praksis.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: mtbmaniac] #500067 11/01/2008 07:49
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Sitat: mtbmaniac
Sitat: Dazed
Han er jo advokat.

Jeg er ganske sikker på at en annen advokat ville kunne sett annerledes på saken, kanskje mer i samsvar med det som de aller fleste her i tråden (alle andre enn rsh?) ser ut til å mene at hadde vært god forretningsskikk.

Selvsagt. Jeg bare syntes det så ut som du ikke var klar over at Sveinung faktisk er advokat. My bad.

Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Stein] #500161 11/01/2008 10:51
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stemmer, jeg var ikke klar over det ICON_SMILE

Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: tmork] #500220 11/01/2008 12:41
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: tmork

I tillegg så solgte FB tidligere års xt-krank med utenpåliggendelager inkludert (6mnd siden), og kunden forventer jo at de ikke endrer praksis.

Og da sto det, som det står ved XTR-kranken: Lager er inkludert. Jeg synes dere er skikkelig på bærtur alle sammen.

Jeg skulle gjerne representere dere alle i en forbrukersak, men det ville nok være i strid med god advokatskikk å prosedere en så åpenbar sak.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Pete] #500224 11/01/2008 12:45
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Først en kjapp disclaimer: Jeg kommer sikkert til å angre bittert på at jeg skriver i denne tråden, all den tid jeg vel strengt tatt er like inhabil som en middels vannverkssjef i en korrupsjonshøring i form av mitt virke som selger hos den norske Shimano-importøreren, men her kommer mine $ .02:

Sveinung! Du er en fantastisk flott fyr og en fabelaktig resurss på forumet her, men nå er du skikkelig på bærtur.
Jeg gjennomførte en kjapp surferunde innom websidene til de største leverandørene av "kranksett med utenpåliggende kranklager" og tok noen stikkprøver:
  • Truvativ (Stylo 3.3 TM): "and completed the offering with the Team GXP Bottom Bracket." I PDF'en med specs på alle kranksettene står det "Team GXP BB (incl.)"
  • FSA (K-Force Light MTB): "With MegaExo BB" - her står det til og med spesifikasjoner på kranklageret i teksten til kranksettet
  • Shimano (Deore XT FC-M770): " Bottom Bracket: Included"
  • Race Face (Diabolus): "WEIGHT: 1150g (175mm with 36T DH ring and BB) (min utheving)

Hvis jeg legger tankene mine i "lekmannsbaner" fremstår det for meg som selvsagt at disse kranksettene derfor selges MED kranklagerene INKLUDERT.
Når det da også er etablert en tradisjon for at denne typen krank selges med kranklager i esken og at prisene som opplyses på disse dermed inkluderer kranklager synes jeg det er rart at du ikke finner Fast-Bikes praksis villedende.
Hadde de i det minste lagt til en liten tekst hvor det stod enten "ex. kranklager" eller "NB! husk kranklager!" ville det hele fortonet seg annerledes.

Edit: I frykt for å trampe i klaveret klarte jeg å researche i hjel innlegget og i mellomtiden kom det fire innlegg som bedre forklarte hva jeg ville frem til.. dog

Kjøre Pete, takk for godordene. Det samme gjelder deg. Mitt poeng understrekes av din markedundersøkelse. Det står uttrykkelig i de andre reklamene at lager er inkludert. Det står ikke i Fast-Bikes reklame at det er inkludert. Hvilken konklusjon trekker du av det?

Har du grunnlag for å tro at lageret er inkludert?

Selvfølgelig kan Fast-Bikes skrive at lager ikke er inkludert, men er det nødvendig? Driver de virkelig med sleip og skummel markedsføring og har uedle motiver?

Jeg gjentar: En krank er en krank er en krank er en krank!

Redigert av rsh; 11/01/2008 12:47.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: rsh] #500228 11/01/2008 12:51
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rsh
Sitat: tmork

Og da sto det, som det står ved XTR-kranken: Lager er inkludert. Jeg synes dere er skikkelig på bærtur alle sammen.

Jeg skulle gjerne representere dere alle i en forbrukersak, men det ville nok være i strid med god advokatskikk å prosedere en så åpenbar sak.

Jeg forstår virkelig ikke hvordan dette kan være en åpenbar sak, når produktet i utgangspunktet kommer fra produsenten i én del og forhandleren velger å dele den opp uten å informere kunden om det.

Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: rsh] #500229 11/01/2008 12:52
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Så med andre ord mener du at siden alt jeg har funnet av dokumentasjon hos både produsenter og andre nettbutikker tyder på at denne kranken normalt selges MED kranklager burde jeg dermed uten videre vite at siden det ikke står noe spesifikt fra eller til på nettsidene til F-B om dette, så kommer kranken uten lager?

Tror bare vi får bli enige om å være uenige her..

Recovery-mode
Re: 2008 XT Kranksett [Re: sykkeloyvind] #500231 11/01/2008 12:53
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: sykkeloyvind
[quote=rsh]

Her bommer du grovt Sveinung. En krank i sammenheng som vi er blitt vant til med de nye integrerte krankene består av krank og tilhørende lager. I hvert fall når det gjelder Shimano og terrengsykler. Campa leverer kranker og lager hver for seg.

Krank i sammenhengen med de nye terrengkrankene med utenpåliggende lager selges med lager i alle andre tilfeller enn hos Fast Bikes. Å selge disse uten lager er like snodig som om en bil blir solgt uten ratt eller en sykkel blir solgt uten pedaler, evt uten sete. En krank er ubrukelig uten kranklager og jeg mener det er feil at en krank er en krank uten lager.

Det blir umulig å sammenligne priser her da alle andre oppgir pris med lager og alle oppfatter at disse krankene selges med det der tilhørende lager.

Jeg mener at å selge disse krankene uten å tydelig opplyse om at de mot normalt selges uten medfølgende lager i beste fall er villedende. Spesielt siden Fast-Bikes prøver å fungere som en nettbutikk også ikke bare som en stikk innom butikk der man kan kontrollere hva man kjøper.

Når jeg kjøper sykkellykt forventer jeg å få med pære og batterilader, men den kan godt selges uten. Jeg forventer å med skruer når jeg kjøper et styrefremspring, selv om jeg godt kan tenke med å oppgradere til titanskruer senere. Enn så lenge folk flest forventes at et produkt leveres komplett bør selger opplyse når det ikke gjøres. Jeg synes dette er et sånt tilfelle. Jeg ble veldig overrasket da jeg skjønte at Fast Bikes som eneste forhandler jeg vet om selger disse kranken uten medfølgende lager.

Jeg beklager at jeg ikke er enig med deg i at jeg bommer grovt. I alle tilfeller Pete fant reklamerte selgeren med at lager var inkludert. Fast-Bikes reklamerer ikke med dette for XT-kranken, derimot for XTR-kranken.

Jeg klarer bare ikke å se at dette er «sleipe markedsføringstriks».

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett - Advarsel: lang rant [Re: Pete] #500233 11/01/2008 12:54
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Så med andre ord mener du at siden alt jeg har funnet av dokumentasjon hos både produsenter og andre nettbutikker tyder på at denne kranken normalt selges MED kranklager burde jeg dermed uten videre vite at siden det ikke står noe spesifikt fra eller til på nettsidene til F-B om dette, så kommer kranken uten lager?

Tror bare vi får bli enige om å være uenige her..

Nettopp! Og mitt poeng er som jeg skrev: Dette kan ikke rubriseres som «sleipe markedsføringstriks» eller «villedende reklame».

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500234 11/01/2008 12:54
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
I alle tilfeller Pete fant reklamerte selgeren med at lager var inkludert.

Dette var på produsentenes respektive websider.

Recovery-mode
Re: 2008 XT Kranksett [Re: Pete] #500238 11/01/2008 12:58
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R

Og det kan forsatt ikke rubriseres som «sleipe markedsføringstriks» eller «villedende reklame». Og det disse påstandene jeg kommenterte.

Hvis Shimano mener Fast-Bikes’ praksis er uheldig, så kan der jo bare henvende dere til innehaveren og oppfordre ham om å oppgi to priser: Med og uten lager.

Redigert av rsh; 11/01/2008 13:14.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: Pete] #500242 11/01/2008 13:00
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I så fall burde forhandleren informere om at han velger å dele opp denne pakken, evnt gi varen en annen produktbeskrivelse/ modellbetegnelse.

Å bruke den samme produktbeskrivelsen/ modellbetegnelsen som en vare som består av fler komponenter er i min bok å villede kunden.

Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500245 11/01/2008 13:02
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Når en produsent markedsfører en vare som bestående av del 1 og del 2, og en butikk selger varen som bestående av kun del 1 uten å gjøre oppmerksom på at del 2 må kjøpes separat synes jeg det er på grensa til sleip oppførsel

Recovery-mode
Re: 2008 XT Kranksett [Re: Pete] #500249 11/01/2008 13:04
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Når en produsent markedsfører en vare som bestående av del 1 og del 2, og en butikk selger varen som bestående av kun del 1 uten å gjøre oppmerksom på at del 2 må kjøpes separat synes jeg det er på grensa til sleip oppførsel

Og jeg synes slike påstander ligger på grensen til det useriøse.

For det første impliserer det noe om motivene til personene som er involvert, og som du umulig kan vite noe om. For det andre impliserer det at det publikum annonsen retter seg mot, har en spesiell kunnskap, noe du heller ikke kan vite så veldig mye om.

Redigert av rsh; 11/01/2008 13:12.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500251 11/01/2008 13:06
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
rsh, jeg bare lurer, nøyaktig hvilket felt innen jussen er din spesialitet/hvaslags saker arbeider du med?

Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500254 11/01/2008 13:10
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Greit, jeg legger ballen død og vi er enige om at vi ikke kommer i mål her. I tillegg fikk jeg rett i at jeg kom til å angre bittert på at jeg trykka på send-knappen i går kveld

Recovery-mode
Re: 2008 XT Kranksett [Re: mtbmaniac] #500255 11/01/2008 13:11
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Kontraktsrett alminnelig og spesiell, kjøpsrett, endel markedsføringsrett, oppkjøp, fusjoner, konsesjon. Tidligere jobbet jeg også mye med skatt.

Du skal ikke vite karakteren min også, da? doublefinger

Redigert av rsh; 11/01/2008 13:13.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500259 11/01/2008 13:13
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fingrene der kan du stikke langt oppi ..... ICON_SMILE

Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500273 11/01/2008 13:30
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Kontraktsrett alminnelig og spesiell, kjøpsrett, endel markedsføringsrett, oppkjøp, fusjoner, konsesjon. Tidligere jobbet jeg også mye med skatt.

Skjønner ikke at du gidder å være så kjepphøy, all den tid det, som det også nevnes lenger opp i tråden, forholder seg slik at Shimano selv oppgir følgende på sine offisielle sider om 770-kranken:

Sitat: Shimano
Bottom Bracket: Included

Etter min mening er det på tide at du jekker deg ned et par hakk, og innrømmer at du har en dårlig sak.

-Jørn

NOTS
Re: 2008 XT Kranksett [Re: mtbmaniac] #500280 11/01/2008 13:34
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59#hva_kan_du_kreve_av_varen

Hva kan du kreve av varen?

Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l.

Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen

* har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting
* har samme egenskaper som en prøve eller modell du har sett på
* har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring
* oppfyller offentlige sikkerhetskrav
* er pakket forsvarlig
* er fri for heftelser
* følges av en forståelig bruksanvisning

Er ikke tingen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning. (Se nærmere om hva du kan kreve nedenfor.)

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel.

Enhver feil ved en vare er ikke en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel. Finner selgeren at dette er årsaken til feilen, må du selv betale reparasjonen. NB! Selgeren kan bare ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes deg.

Merk deg at når du kjøper brukte ting, kan selgeren ofte selge tingen ”som den er”, ”som den står”, ”som forevist”, eller med lignende forbehold. Hensikten er her å begrense dine rettigheter. Selv om det er tatt et slikt forbehold, er det mangel dersom varen er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å regne med i forhold til det som er opplyst, prisen og alderen på varen. Det er også en mangel dersom selgeren har holdt tilbake opplysninger av betydning, eller varen ikke har de egenskaper selgeren har opplyst.

Redigert av mtbmaniac; 11/01/2008 13:35.
Re: 2008 XT Kranksett [Re: mtbmaniac] #500287 11/01/2008 13:38
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er ikke tingen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning. (Se nærmere om hva du kan kreve nedenfor.)

Jeg foreslår at de som har kjøpt en M770 krank på FB uten å ha fått med lager, tar turen nedenom og krever å få et ekstra lager kostnadsfritt.

Re: 2008 XT Kranksett [Re: mtbmaniac] #500297 11/01/2008 13:50
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R

Jeg foreslår at de som har kjøpt en M770 krank på FB uten å ha fått med lager, tar turen nedenom og krever å få et ekstra lager
* har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring
*

Du kan forsøke å hevde at fordi Shimano opplyser at FC770 er inkludert lager, så har Fast-Bikes indirekte opplyst det samme ved å hevde at kranken er en FC770.

Så lenge Fast-Bikes på hjemmesiden viser et bilde av en krank uten kranklager, opplyser at det er en krank og også uttrykkelig opplyser at XTR-kranken er med lager, så mener jeg at du ikke har noe særlig å fare med avtalerettslig. Så lenge flertallet av kranker leveres uten lager, tror jeg heller ikke du kan hevde at krank betyr krank med lager i denne spesielle sammenhengen. Det ville vært mitt faglige råd, i alle fall.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500300 11/01/2008 13:52
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
For å flisespikke litt:

Hva er "en krank"?

Med "krank" mener i alle fall jeg armer, klinger og lager.

Et "kranksett" er armer og klinger, og "kranklager", "krankarmer" og "klinger"/"krankkjedehjul" er vel selvforklarende.

Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500301 11/01/2008 13:52
klean Offline
Besatt
Besatt
Quote:
For det andre impliserer det at det publikum annonsen retter seg mot, har en spesiell kunnskap, noe du heller ikke kan vite så veldig mye om.

Har bare fulgt fra sidelinja her, men vil bare pressisere at Peters antakelser om "publikum annonsen retter seg mot" stemmer på en prikk for meg, som er en av dem.
Om kranken jeg har på vei fra CRC skulle vise seg å ikke inneholde lager kan jeg love det kommer til å smelle relativt kraftig. Men det tar jeg med knusende ro, fordi det vil overraske meg veldig om det skulle vise seg at ikke CRC er en dønn seriøs sjappe som aldri ville finne på sånt tull.

God helg, nå skal det sykles ICON_SMILE

Andreas.
Re: 2008 XT Kranksett [Re: jorn_almberg] #500305 11/01/2008 13:55
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: jorn_almberg

Skjønner ikke at du gidder å være så kjepphøy, all den tid det, som det også nevnes lenger opp i tråden, forholder seg slik at Shimano selv oppgir følgende på sine offisielle sider om 770-kranken:

Sitat: Shimano
Bottom Bracket: Included

Etter min mening er det på tide at du jekker deg ned et par hakk, og innrømmer at du har en dårlig sak.

Det var ikke meningen å være kjepphøy, men jeg svarte på et direkte og, etter min personlige mening, svært utidig spørsmål. Da må jeg få lov til å være litt spydig.

Jeg har ingen sak, for dette er ikke min sak. Hvis du mener mine argumenter er dårlige, og at begreper som «sleip markedsføring» etc. er seriøse og velfunderte, så står det deg helt fritt å mene det. Du kan jo, som forbruker, gjøre det til din sak og be forbrukermyndighetene se på saken.

Redigert av rsh; 11/01/2008 13:55.

Sveinung
Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500306 11/01/2008 13:55
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror jeg kan finne en halv million eksempler der avbildede vare på en nettside ikke inkluderer alle komponenter som man forventer at skal være med, feks bolter, skiver evnt slange (skivebrems), kjedesplinter (som jo brukes for innstallering) med kjede, derailleur-hanger som man forventer skal følge med ramme etc etc.

Tror derfor at argumentet med bildet ikke er særlig sterkt. Hensikten med bildet er bare indikativt. Er det forresten slik at bildet på nettsiden til Shimano inkluderer BB? Skulle nesten tro at FB ikke har tatt bildet av kranken selv.

Re: 2008 XT Kranksett [Re: rsh] #500308 11/01/2008 13:57
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg foreslår at de som har kjøpt en M770 krank på FB uten å ha fått med lager, tar turen nedenom og krever å få et ekstra lager
*

Du kan forsøke å hevde at fordi Shimano opplyser at FC770 er inkludert lager, så har Fast-Bikes indirekte opplyst det samme ved å hevde at kranken er en FC770.

Så lenge Fast-Bikes på hjemmesiden viser et bilde av en krank uten kranklager, opplyser at det er en krank og også uttrykkelig opplyser at XTR-kranken er med lager, så mener jeg at du ikke har noe særlig å fare med avtalerettslig. Så lenge flertallet av kranker leveres uten lager, tror jeg heller ikke du kan hevde at krank betyr krank med lager i denne spesielle sammenhengen. Det ville vært mitt faglige råd, i alle fall.

Alle andre kjente (for meg) tilfeller av salg av krank med utenpåliggende lager er salg hvor lager er inkludert. Hvordan andre typer kranker selges er i så måte irrelevant.

Hvis en bilselger selger en bil uten motor uten å opplyse om det så mener du det er greit? I følge ditt ressonnement spiller det ingen rolle at bilen er levert med motor fra produsent, eller at det er naturlig for kunden å forvente at det er motor i bilen fordi andre selger med motor?

Re: 2008 XT Kranksett [Re: Stein] #500310 11/01/2008 13:58
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Forresten: Om Fast-bikes gjør noe ulovlig/juridisk galt eller ikke var i alle fall ikke poenget mitt. Jeg sa (igjen) at det var "litt sleipt", siden de er de eneste som gjør det sånn, og produktet de hevder å selge (FC-M770) beskrives av produsenten (som vel er den som bestemmer hva deres produkt består av) som en komplett krank, med lager, armer og klinger.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support