Jepp! Begynner dog å ane at vi ikke lenger snakker om å bygge ny sykkel og få en halv til overs. Det vil nok ende med to komplette sykler tross alt. Jaja, det er sikkert bra å ha en ekstra stående nede i leiligheten i Italia. En leilighet som det nå vil ta enda en måned før jeg kan finansiere.
Re: På kjøret igjen... Byggetråd
[Re: Dan]
#49958210/01/200806:54
Det er helt klart praktisk med en fast Italia-hoj.
Så egentlig kan jeg legge inn den nye sykkelen i leilighetsbudsjettet? Det er et argument jeg er sikker på at samboeren kjøper umiddelbart og uten diskusjon.
#49959910/01/200807:38
Det kan se ut som at det skal bygges noe nytt til stallen. Første innkjøpsrunde er gjort:
Deda 46 cm blankt styre i italiensk fasong og en King Cage i stål. En god begynnelse! Ikke 100% sikker på hva dette skal bli ennå.
Du har startet med det viktigste her ser jeg Men hva skal det bli til slutt? Du må da ha en viss idè? Skal vi få vite noe mer? Stål? Vintage Campa, maks 6 klinger bak, rammemonterte girskiftere? Eller ingen gir, fast nav og kun brems framme? Vintage ramme fra Italia, eller håndbygd av Pegoretti mens han fremdeles leverer rammer? Så mange spørsmål, og så få svar(i hvertfall til nå).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#49960110/01/200807:48
Tanken er å bygge retro, ikke vintage. Forskjellen blir omtrent slik:
Vintage:
Retro:
Det betyr at sykkelen skal bygges med moderne funksjonalitet, men med klassisk estetikk. Hvis funksjon og estetikk i noen tilfeller ikke snakker med hverandre så vinner funksjonen.
Og så kan jeg avsløre at det blir italiensk stål, men det blir ikke Pegoretti, blant annet fordi hans lakkeverksted går på syre.
#49961910/01/200808:09
Leverer ikke Pegorett akkurat den lakkeringen du måtte ønske da? (selv om det gjelder å være kjapt ute om man ønsker seg noe slikt).
Jeg har ellers en følelse av at du har bestemt deg for ramme, er det meningen at vi skal fortsette å gjette må det nesten komme noen flere ledetråder, snakker vi storserie-fabrikk, eller småserie-fabrikk? Bianchi eller Colnago?(Pinarello, De Rosa?) Cinelli kanskje? Eller er det langt ute på customkjøret?
#49962810/01/200808:25
Sånn! Nå har jeg endelig klart å bestemme meg og sendt bestillingsmailen til Stian. En slik er det som man nå skal sitte og vente på i noen måneder:
Dog går jeg for krommet stålgaffel.
Dette var saker og ting ja! Den så rett og slett superlekker ut. Klassisk design, muffer(som i tillegg er krommet(eller er de polerte?)). Det er soleklart riktig å gå for krommet stålgaffel på denne(selv om du sikkert kunne kommet deg unna med karbon også). Denne ramma fortjener vel kun Campa Record? Brooks Swift sal? (ellers registrerer jeg at jeg tippet riktig (at jeg tippet på omtrent tre fjerdedeler av alle rammemakere i Italia tenker jeg ikke så mye på her, jeg hadde rett!!))
#49965810/01/200809:14
Her har vi et dilemma. Jeg ville gjerne ha peppret denne sykkelen med gromdeler, men for det første liker jeg tanken på at rammen er finere enn delene og for det andre må det sitte blanke deler på denne sykkelen. Karbon er ut, alt annet enn Campa er ut og vintage-deler passer ikke til prosjektbeskrivelsen. Så hva er det grommeste man får da? Jo, jeg er jo så heldig å ha Centaur fra 2005 på Bianchien, da hendlene fortsatt var blanke. (Nei, 2005 teller ikke som vintage.)
Hvis noen har pent brukte eller ubrukte Campa-deler med et par år på nakken til salgs så tar jeg gjerne imot tilbud på blanke deler. Det gjelder følgende:
Kranklager med italiensk gjenge. Setepinne 27,2mm helst lengre enn 250mm. Nav 32H med smale skall.
Quote:
Brooks Swift sal?
Njae. Her går jeg for så likt mitt SLR XP som mulig, dog i hvitt for ikke å få smekk på fingrene fra stilpolitiet (som sier at styretape må være hvit og sete må være i samme farge som styretape).
#49966810/01/200809:40
Her har vi et dilemma. Jeg ville gjerne ha peppret denne sykkelen med gromdeler, men for det første liker jeg tanken på at rammen er finere enn delene og for det andre må det sitte blanke deler på denne sykkelen. Karbon er ut, alt annet enn Campa er ut og vintage-deler passer ikke til prosjektbeskrivelsen.
Gode grunner dette.
Sitat: Dan
Så hva er det grommeste man får da? Jo, jeg er jo så heldig å ha Centaur fra 2005 på Bianchien, da hendlene fortsatt var blanke. (Nei, 2005 teller ikke som vintage.)
Nei, 2005 er ikke vintage, men blank Centaur er ikke å forakte på denne.
Hvis noen har pent brukte eller ubrukte Campa-deler med et par år på nakken til salgs så tar jeg gjerne imot tilbud på blanke deler. Det gjelder følgende:
Kranklager med italiensk gjenge. Setepinne 27,2mm helst lengre enn 250mm. Nav 32H med smale skall.
Tviholder de på italiensk gjenge ennå?? Litt kult, men også litt smårart med tanke på at engelsk gjenge så godt som er standard, og at du slipper å engste deg for at kranken skal skru seg selv ut av ramma(sikkert bare et teoretisk problem forresten)
Jeg har en Campa setepinne, og jeg TROR den er 27,2, om den er lengre enn 250mm er jeg derimot meget usikker på. Den er NOS, leveres i esken sin(som desverre har en liten skade, esken altså). Jeg kjøpte den på E-bukta på et lite innfall, det var ti minutter igjen av auksjonen, og jeg tenkte: "En sånn får jeg sikkert bruk for" Nå får jeg sikkert bruk for den en gang, jeg skal jo bygge meg noe etterhvert over sommeren, men den er på sett og vis til salgs.
Quote:
Brooks Swift sal?
Njae. Her går jeg for så likt mitt SLR XP som mulig, dog i hvitt for ikke å få smekk på fingrene fra stilpolitiet (som sier at styretape må være hvit og sete må være i samme farge som styretape).
Hmmmm, jeg er litt anti-hvit-sal, dels av praktiske årsaker, og dels av årsaker som er relatert til diskusjonen rundt hvite fotballsko(her skulle jeg selvsagt linket til Pondus, men finner ikke den aktuelle stripen). Jeg har heller ikke rød sal(takk gud for det)selv om jeg har rød styretape...er jeg fortapt?
Nei, mitt råd er, gi stilpolititet finger`n og gå for grønn Brooks-sal
#49967310/01/200810:00
[rant] Seter bør være svarte om man ikke har sponsoravtale med en italiensk setefabrikant. Shabby hvite seter er ikke kult det er shabby. Det gis plusspoeng for velbrukte men velpleide seter. Hvite, gule, røde osv. der fargen er sltt vekk på sitteflaten er uansett ikke fint. Svarte bare pusser man og så er de fine igjen. Hvis man tar seg råd til å bytte til nytt sete hver gang slitasjen melder seg så ser det ut som man ikke sykler nok.
Broksseter er for posører, jeg vet det for jeg har et selv. I dag er det fint liten grunn til å bolte på et sete på 390 gram hvis man tenker på funksjon før retrotrendiness/ retrotrendynissefaktor. [/rant]
Sånn nå var det sagt. Ned med fargede seter
LarsB
[Re: larsb]
#49967710/01/200810:07
Broksseter er for posører, jeg vet det for jeg har et selv.
Da er det godt å vite at jeg var klar over det i ugangspunktet, siden jeg har denne trøyen. Klarere går det vel ikke an å si det?
Sitat: larsb
Sånn nå var det sagt. Ned med fargede seter
Jeg er villig til å gjøre et unntak for honningfargede Brooks-saler, grønne Brooks-saler og mørkebrune Brooks-saler. Dette gjør jeg selv om jeg har en sort sal selv.
#49967910/01/200810:14
Føler veldig for å hive meg inn i diskusjonen med en 100% støtte-erklæring til Dan her. To sjeler - en tanke.
Vil også vise til forklaringen på vintage vs retro tidligere i tråden. Jeg mener helt klart at en retro sykkel ikke skal se ut som en autentisk sykkel anno gamledager. Derimot mener jeg bestemt at om man i det hele tatt skal ta seg bryet med å bygge en slik sykkel, skal man kaste hemningene litt og la følelsene ta overhånd. Derfor kan Dan se helt bort i fra alt som blir sagt om svarte seter og følge planen sin.
Min personlige oppfatning er at man skal forsøke å surre minst mulig med fargene og forsøke å lage noe som gir et retro inntrykk men fargemessig stilrent og kult.
Pussig nok bygger jeg en sykkel med, merkelig nok, nøyaktig samme game plan som Dan. Dvs: Har fått tak i en ramme jeg har falt litt for og river nå alt som er av vintage deler og bytter ut med nye Campa deler. Planen er å prøve å være så stilren jeg kan.
Ramma har hvitt og blått som bunnfarger, så suksessfaktoren for prosjektet er direkte proporsjonal med graden av deler som enten følger disse fargene eller går i blankpolert stål.
Derfor forsvant det svarte ITM styret til fordel for blankpolert Cinelli stem og -styre. Forøvrig blir det Centaur rundbaut og vento hjul. - Alt i blankt.
Sykkelen er langt fra ferdig - blant annet skal:
Begge hjula får blå dekk.
Den gamle Super Record kranken går til fordel for ny Centaur (gamml=ut ny=inn)
Styret får hvit styreteip
kablene får hvite strømper
Om jeg finner hvite hetter til girhendlene (som ikke lenger sitter på ramma), så roper jeg hurra
Seter bør være svarte om man ikke har sponsoravtale med en italiensk setefabrikant.
Sitat: sykkeloyvind
Hvit styretape og svart sete:
Dette får meg til å bestemme meg for å fortsette med et svart SLR XP. Selv om det er forskjellig sittestilling er det greit å ha samme sete på alle sykler.
Kranklager er for øvrig i boks. Stian har rotet rundt i skuffene og funnet et eller annet med god funksjon.
#49969010/01/200810:50
Jeg synes styrebredde påvirker tråkkfrekvens ved stående sykling. Smalt styre fordrer, og tillater høy frekvens ved stående klatring og spurting, mens et bredt styre er litt treigere fra kant til kant.
Dette får meg til å bestemme meg for å fortsette med et svart SLR XP. Selv om det er forskjellig sittestilling er det greit å ha samme sete på alle sykler
Hmmm.. lar seg påvirke... javel.. (ikke lenger to sjeler, en tanke! )
Quote:
Går ikke dette på skulderbredde
Jo. men smaksak. Ref Øyvind. + følgende: Bredt grep vil være nyttig ved klatring ved at det "åpner opp" mer for lungene og dermed optimaliserer pusten.
Redigert av Sykkelbob; 10/01/200811:51.
#49972710/01/200812:03
du får ha meg tilgitt Dan men nå skal jeg spore kraftig av. Sykkelen blir sikkerrt fin men jeg ble faktisk mer interessert i å høre hvordan man går fram for å orientere seg i leilighetsmarkedet i italia , hvor og hvilke priser man kan forvente seg , skattetekniske forhold etc. Retroleligheter, kystnært ...
du får ha meg tilgitt Dan men nå skal jeg spore kraftig av. Sykkelen blir sikkerrt fin men jeg ble faktisk mer interessert i å høre hvordan man går fram for å orientere seg i leilighetsmarkedet i italia , hvor og hvilke priser man kan forvente seg , skattetekniske forhold etc. Retroleligheter, kystnært ...
Hehe. Jeg går for vintage-leilighet. Casa.it er en fin side å starte på. Pris for soverom, stue med kjøkkenkrok, bad, terasse eller balkong og plassert en mil eller to inn fra kysten ser ut til å ligge på €100-150k. Skatter, lån og slikt har jeg ikke begynt å tenke på ennå.
Sommeren skal brukes til å lage en short-list av landsbyer med utgangspunkt fra de 27 jeg har plukket ut fra Google Earth, basert på område (Imperia) og plassering i terrenget (oppe på åskam). Deretter blir det til å ta kontakt med meglere lokalt. I mellomtiden skal jeg snakke litt med norske og utenlandske banker og sette meg inn i all annen jus og økonomi. Til slutt skal norsk megler med Italia-erfaring kontaktes. Begynner med den morsomme jobben selvsagt, nemlig å velge landsby og bygge sykkel.
#49973510/01/200812:19
Husk at det er prosentvis avgift for boligkjøp av utenlanske borgere. Vi slapp unna dette da samboeren var registrert som italiensk beboer gjennom jobb og studier i Milano. Da ble avgiften på 2% eller noe slikt i stedet for drøye 10%.
Nærhet til flyplass og/eller togstasjon er også verdt å vektlegge.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#49973610/01/200812:19