I et fri flyt som kom for noen år siden ble en rekke HT og FS 15000 - 20000 testet. alle sykler ble testet til sti og til konkurranse ritt. Commencal Essence knuste alle i begge kategorier. I hver test av sykler hvor en commencal sykler har vært med siden har den fått veldig bra omtale som lekne sykler i value for money kategorien. Men jeg finner ikke en eneste commencal sykkel til salgs, sjelden skryt og henvisninger.
Alle på dette forumet snakker bare om intense og ventana og all slags drit..hehe;)
3:16
Re: Hvorfor er det ingenting om commencal her på T
[Re: sykleguten]
#49642831/12/200711:36
Søk på "commencal" gir meg 8 sider med treff. Aner ikke hva alle postene handler om, men det er vel en mild overdrivelse å si at det ikke skrives noe om det merket. At det ikke er noen tilsalgs kan jo tyde på at folk er happy med commencalene sine? (hilsen en som har både en dritdårlig ventana OG en kjempegod commencal )
Redigert av jeth; 31/12/200711:37.
Jens
[Re: jeth]
#49643231/12/200711:40
oki.. "ingenting" er en underdrivelse og det menes altfor lite;) kult at du har en god commencal..hvilken? for meg høres commencal supernormal ut som en heftig sykkel..
#49648231/12/200714:45
Etter at vi første gang inkluderte en Commencal Essence i en test allerede i 2004 (les her: Klikk!), har interessen rundt Commencal mildt sagt eksplodert her til lands. Det har vært med Commencal-sykler jevnt og trutt i våre tester siden også. Siden det ruller en del av dem i Norge, er det også en hel del som menes om dem her på forumet, som det allerede er påpekt.
Rett som det er legges noen ut for salg på bruktmarkedet også. I Importguiden (i meny til venstre) finner du lenker til importøren, og hos dem kan du høre hvem andre som selger dette merket rundtomkring. I tillegg har gutta fra Sykkelbutikken i Bergen stilt opp med bunkevis av Commencal-sykler på Utflukt de siste åra.
Du følger rett og slett for dårlig med, tydeligvis!
Gaute
[Re: Stein]
#49697202/01/200814:29
Må si jeg er veldig fornøyd men min Commencal som jeg har brukt jevnt og trutt hele sommer og høst. Jeg bruker den kun på sti og da relativt grov sti pluss en del i Aron. Med SL1 gaffelen med 20mm aksel og baknav med 12mm aksel på 5.1D felgringer er den grovt satt opp. Vekta på sykkelen er ca 14,4 kg med Big Betty.
Sykkelen tråkker bra selv uten plattform og den klatrer også meget godt. Men vist jeg har 150mm eller mer vandring foran blir den litt lett i fronten i klatringer og hekken setter seg litt nede i vandringen. Jeg synes dempingen på sykkelen er bedre en dempingen på SL1 gaffelen,og SL1 er jo ikke kjent for å ha dårlige demperegenskaper. Der sykkelen fungerer best er muligens på moderat raske til raske nedkjøringer som ikke er alt for bratte men som man tråkker mellom "terrengpartiene" for å holde farten oppe.(for en setning ) Det at seterøret er såpass vinklet er også bra. Sete kommer da en del lengere frem når man har lavt sete som f.eks når man er i Aron.
Det som ikke er så bra med den er at kjede er litt nærme kjedestaget og at frontgiret sitter på baktriangelet. Men det er jo ikke noe problem med 08 modellen.
Det som er et lite problem er at nedre bushing på demperen blir litt for raskt slitt. Jeg har byttet en og må nå bytte en gang til. Jeg tror det blir mye rotasjonsbelastning på bushingen pga linken.
hehe.. følger litt for dårlig med du liksom. jeg vil se og høre mye om commencal og det oppnår jeg;) men ingen som har vist bilder og fortalt om sin essence el supernormal enda.. kommer det?
Re: Hvorfor er det ingenting om commencal her på TS???
#49708802/01/200822:24
Kan'ke hjelpe deg med Essence eller Supernormal, men jeg må nesten slenge ut noen bilder av min egen Supreme FR 6.10, siden vi har en Commencal-tråd her..
Slik var den i sommer da jeg brukte den til rufsesykling i Frognerseteren, Hafjell, Tryvann og Aron:
Og slik ser den ut nå, med nye bremser, nye gir, ny krank og ny styre/stem-kombo, klar for vinterstisykling.
Redigert av tron; 02/01/200822:27.
Re: Hvorfor er det ingenting om commencal her på TS???
[Re: tron]
#49709102/01/200822:31
Flere bilder? er det noen som vet om den gamle essence ramma er lik supernormal ramma? hmm.. er de kule de nye 08 fulldempa commencalene? ser litt rar ut bak på sykkelen?
#49716403/01/200808:40
......og her kommer noen vinterbilder av min meta4.2
Steike, er du som er Jordmor-Matja?
"Ja, det var fyste gongen som julestjerna brann, men sea har a brønni i alle verdens land, og såmmå å som hende er stjerna like stor - du ser a over taket der a Jordmor-Matja bor."
Ole
"Utrolig kastearm på disse veganerne"
[Re: olganga]
#49729003/01/200813:37
jo jeg er på nett gaute, men for en fersking som meg som lurer på alt er det så kjekt å høre med deg og de andre, for dere vet så mye mer. blant annet kunne du svart meg om det er tilnærmet like rammer? for da har jo supernormalen tilnærmet samme kvaliteter både på sti og i ritt;)
av og til kommer det ferskinger som meg med dumme spm, men dt er derfor jeg liker dette forumet. her får jeg vite alt det jeg måtte lure på;)
#49745003/01/200821:09
Det var ikke meninga å være bråkjekk, og jeg skal være den første til å ønske deg velkommen som nok en fornøyd "bruker" av all den kompetansen som dette forumet til sammen sitter inne med.
Jeg hadde ikke kunnskapen om rammene inne selv, men fant det ut i løpet av ca 5 klikk på nettet, det var det som var det dårlig kamuflerte budskapet mitt.
Jeg har prøvd både Supernormal (se TERRENGSYKKEL #5) og Essence (tidligere link til FriFlyt-test som også ligger ute på terrengsykkel.no), men kan dessverre ikke fortelle noe om forskjellen mellom de to rammene. Jeg vil anta at det er noen grams forskjell, men neppe noe som er merkbart hvis man ikke har hundrevis av timer på ulike Commencal-hardtailer bak seg. Om ikke annet, kan jeg si at jeg har vært svak for Commencal (deres hardtailer spesielt) helt siden første gang jeg prøvde en i 2004. Fremdeles henger 2007-utgaven av Flame svært høyt på min liste over favoritter blant ferdige hardtailer. Den er virkelig lekker!
Hvis du hører med de dyktige gutta hos importøren i Bergen, får du sikkert konkrete svar på hva forskjellen er på de to.
Redigert av gauter; 03/01/200821:17.
Gaute
[Re: olganga]
#49747103/01/200822:29
"Ja, det var fyste gongen som julestjerna brann, men sea har a brønni i alle verdens land, og såmmå å som hende er stjerna like stor - du ser a over taket der a Jordmor-Matja bor."
Jordmor-Matja på sykkel.... Må få ny tittel nå
Det er kemplar stjerna på Gardemoen satt opp av Vebjørn Sand eller "Julestjerna" om man vil. Bildet ble forøvring tatt bittelillejulaften....