Jeg logger jo disse etappene med wattmåleren, og VR løypene rapporterer for høy watt mens etappe 4a og 4c rapporterer lavere på Tacx enn Ergomo.
Har du egen wattmåler på sykkelen? Hva viser den i forhold til VR-syklinga (ca. % differanse)?
På VR varierer det mye. På den etappen med vind, så visete Tacx nesten litt for lite watt. På de flate etappene rundt Atlantis så vises Tacx endel for mye.
Min erfaring er at VR blir ganske bra simulert med unntak i endel bratte bakker og vind.
Når jeg sykler Catalyst så må jeg ha scalefaktor på 107-108. Da er Tacx veldig nøyaktig fra 10 min og til litt over 1 time. Tror jeg har vært borti mange som har samme erfaring med catalyst og den scalefaktoren.
Under 10 min overrapporterer tacx watt mens den viser litt for lite et stykke over 1 time.
Skal du teste din terskelwatt bare på tacx, bruk Catalyst og Watt-Time og varm opp ca. 20 min. Ta så testen på ca. 20 min. Blir temmelig nøyaktig, iallefall slik rulla mi er. Da spiller ikke kalibreringstallet noen rolle, bare den er kalibrert. Kan gjerne være kalibrert på -2 eller +2.
Husker spesielt etappe 2, den med mye vind. KJjipt å ligge i kraftig motvind å tråkke hardt hvor tacx viser ca. 250 watt og wattmåleren 350.
--------------------------------------------- Kurt H.
Pokkers.....etappe 3, 4c og 5 ser ut til å gå fyken og alt jeg fikk fjort på 4a var en rolig "utsykling" etter en 4b gjennomkjøring. jaja....thats the price for having barnehagebarn og influensa og alskens... Får sikte inn mot en god avsluttning i allefall :-)
Hei, har syklet alle etappene i touren utenom en(måtte prioritere at kona fikk sykle etappe 3). På mandag planlegger jeg å sykle etappe 5 på min Imagic og håper å komme godt ned på 1.13-tallet. Imidlertid er jeg blodgiver og ga blod i går. I dag hadde jeg to spinningtimer på rappen(er spinninginstruktør på Arena i Stavanger), og det føltes som om jeg har mistet det meste av kondisjon og styrke; pulsen skvatt i været bare jeg så på sykkelen og hodepinen kom i den første litt harde bakken. Jeg sleit meg gjennom, men med liten motstand.
Er det noen som har erfaring med å ha tappet en halvliter blod og som kan fortelle meg hvor lenge det tar før man er tilbake i godt gammelt slag.
Jeg mistet mellom 1,5 - 2 liter blod i begynnelsen av desember. Trente kort tid etter det og det var særdeles elendig futt i beina, skallebank og svimmelhet.
Men det går veldig for fremover. For meg som mistet så mye blod, tok det under 1 måned. En halv liter har du stort sett restituert etter ei god uke.
Å kjøre rulletouren krever både bra fysikk og gode nerver. Har tenkt på om softwaren er laget slik at det skal oppstå kræsj av og til - som i real life.
Prøvde meg på 5. etappe idag, kræsjet etter ca 15 min. , men tenkte at dette er bare en litt hard oppvarming og "hev meg på sykkelen igjen".
Lå nå godt an til å gjøre et skikkelig bra etappe, men i den nest siste motbakken så var uhellet ute igjen. Måtte bare se at de andre føk forbi meg over bakketoppen (mine kræsj er slik at jeg fortsetter i konstant fart).
Har tenkt å kjøpe en egen PC hvor bare Fortius programvaren installeres. Men så at det var noen som fikk kræsj da også. Finnes det noen som har en oppskrift på en softwareinstallasjon som fungerer 100%?
Dearvvuodaiguin - med hilsen F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
Har merkelig nok hatt en veldig stabil løsning. De gangene jeg har fått problemer er det fordi screen saver har slått inn, eller virusscanneren drar i gang osv. Nå husker jeg å deaktivere nettverket og slå av virusscanneren og sette lang innslagstid på skjermspareren når lange RulleTour etapper skal kjøres.
Slet meg gjennom 5 etappen. Vet ikke helt hva det var men tungt var det i alle fall. Største dammen på gulvet på lenge :-) Men hva skjedde så. Skulle eksportere filen, men der var ingen reultater. Et søk på disken etter filer endret i dag gjor at filen allikevel dukket opp. Pustet dermed lettet ut.
Dersom dette skulle bli den endelige stillingen på etappen, så gruser jeg deg likevel med hensyn til poeng på etappen Jeg har imidlertid en liten forventning om at det kommer til å skje mer det neste døgnet...
Javel, men nå begynner tidsfristen å gå ut. Hadde egentlig håpet at noen skulle ta tiden min. Så forresten at 1:08:47 var samme vinnetid i Fortiusklassen i fjor av Jinnelid. Må da være noen som kan tukte oss oldinger.
Mener du etappe 7? Jeg syklet gjennom den på mandag for å rekognosere litt. En ting er sikkert; Klatringen "på vei tilbake", umiddelbart etter et par mil eller så med tempo, kommer til å suge noe så sinnsykt ::
Har nettopp kjøpt en Fortius Multiplayer og vurderer å hive meg på rulletouren (hvis det ikke er for sent). Ser på http://www.brade.no/rulletour/ at det skal legges til et vekttillegg på 8kg for utstyr. Skal og bør dette være standard endring utenom rulletouren også? Vil det være mer realistisk ifht sykling ute? Antar at man legger disse 8kg på den vekten man setter i profilen man oppretter (?).
8kg for sykkel og utstyr er normalt ellers også, for det er den totale vekten du skal flytte opp bakkene :-) Det gjør du ved å legge din vekt+8kg som vekt i profilen din ja. Trykk enter etter å ha lagt det inn, ellers så virker det ikke som om det registreres/lagres i programmet.
Har nettopp kjøpt en Fortius Multiplayer og vurderer å hive meg på rulletouren (hvis det ikke er for sent). Ser på http://www.brade.no/rulletour/ at det skal legges til et vekttillegg på 8kg for utstyr. Skal og bør dette være standard endring utenom rulletouren også? Vil det være mer realistisk ifht sykling ute? Antar at man legger disse 8kg på den vekten man setter i profilen man oppretter (?).
Vekten i profilen i Fortius settes til vekten av deg + 8 kg. Hvis du veier 73 kg så skal det derfor stå 81 kg i profilen.
Dette er standard innstilling ved konkurranser mot andre på rulle, og er omtrent hva en lett landeveissykkel + vannflasker + div. annet utstyr vil veie. Realismen ift. sykling ute sikres selvfølgelig bedre ved at du legger på hva din sykkel, klær, sko og øvrig utstyr faktisk veier.
Takk for svarene på mitt spørsmål. Skulle ønske jeg visste om det med å trykke enter etter at jeg la inn vekten min, for jeg forsøkte å lagre rundt 29 ganger før jeg endelig fikk det til
Har ikke fått testet vidunderet ennå (fikk den i går) så jeg får finne ut av dette med scale faktor osv etterhvert. Kanskje jeg burde lese litt i bruksanvisningen også.
By the way; når jeg trykker på en av rutene i RLV-demoen så tryner programmet og jeg får en feilmelding. Jeg kjører Vista og har oppdatert driver. Noen som kjenner til dette problemet?
Jeg har forsøkt å ta bort alle programmer som kjører i bakgrunnen, men det er likevel problemer.
Min konklusjon - etter å ha sett hva topprytterne/dataekspertene sier - er vel at man må spandere en egen PC slik at det er minst mulig annet som forstyrrer slik at det blir krasj. Er dog ikke helt sikker på om det ikke også kan være bugs i noen av de importerte konkurrenters filer. I alle fall tror jeg at dette er årsaken til at jeg 2 ganger kræsjet i akkurat samme motbakke - syklet begge ganger mot de samme - kræsjet ikke når jeg syklet alene.
Ellers er det klart at det er noen ekstra problemer med fortius rulla som det ikke er med imagic - pause og hakkeproblemene i stigninger over 6-7% - men dette kun i catalyst og RLV. Håper dette lar seg løse, selv om jeg foreløpig ikke ar sett en løsning på Tacx-forumet. Tacx-support har heller ikke kunne hjulpet meg med dette.
Men bortsett fra dette - så er jo virtuell sykling og rulletouren skikkelig morsomt. Flott å se at både trimmere og mer aktive syklister deltar. Kjempebra!
Dearvvuodaiguin - med hilsen F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
Jeg har lastet ned etapper fra rulletour-siden, og jeg har lastet ned RLV-fil fra annen tråd. Men; hvordan får jeg kjørt disse filene? Antar at de skal kjøres av Fortius'en.
Kjempeflott Nick. Jeg visste du ville slå tiden min, ingen overraskelse det. Jeg følger opplegget til Aaberg, og det har vært ei ganske hard uke.
Jeg brukte Geir som hare, og det gikk alt for rolig første halvdel. Jeg kjørte bra siste halvdel og som du ser så hadde vi stort sett samme fart der.
Ja så fikk du hevnen din og alt er bare fryd og gammen. Unnet deg virkelig den siden du har levd i total fornedrelse i ei uke snart. ::
Tøft filnavn du valgte også.
Vel vel, vi har flere etapper igjen. Bare man holder seg frisk. Hadde en utrolig fin 3 timers ute idag i et nydelig vær, men kjente noe muffens bak i halsen. Får satse på at det går over.
Vi ses i Olympus.
Var ikke noe hare å se på etappe 7. Det burde vært mulig å laste ned resultatene fra i 2006/07. Er sikkert mange som har disse lagret på disken og dermed har hare. Anyway, skikkelig artig å fyke inn gjennom mål i 62 km/time!
Jeg følte meg ikke helt tilpass i dag selv, men det var før jeg starta på oppvarmingen. Derfra gikk det bare bedre og bedre. Jeg har fortsatt litt å gå på, men vi får se hvor mange som tukter tida mi først.
Det var en veldig veldig god kjennomkjøring Nick. Klatringen var en god del bedre enn vinneren i fjor, men sprinten mellom 20.1 - 21.1 har du mer å gå på. Jeg hadde 1.19 i fjor på den, og det klarer du sikkert også å tukte.
Får se om jeg får en bra gjennomkjøring før tidsfristen går ut.
Var ikke noe hare å se på etappe 7. Det burde vært mulig å laste ned resultatene fra i 2006/07. Er sikkert mange som har disse lagret på disken og dermed har hare. Anyway, skikkelig artig å fyke inn gjennom mål i 62 km/time!
...skulle gjerne gjort det, men: webserver lagerplass issue :-)
...bygger hus => får ikke mye tid til rulletour deltakelse eller arrangering => bor midlertidig => har ikke internett hjemme => bare Lasse og Sykkelbob oppdaterer resultater...
- KE
Redigert av kjull; 22/01/200811:28. Rediger grunn: type error corr.
tips: Last ned resultater ila touren i år. Antagelig vil endel etapper gå igjen neste år, mye mulig i allefall :-) Men at det blir blåkopi som i år tror jeg ikke.