|
|
Styrelagerdiskusjon... GO !
|
Re: Styrelagerdiskusjon... GO !
[Re: Andersen]
23/12/2007 15:19
|
Tarje
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen tvil om at CK leverer noe av det ypperste av styrelager og nav en kan få tak i? De varer og varer, man slipper å bekymre seg for at de skal bryte sammen. Enkelt å få tak i reservedeler er det også. Og i motsetning til herr Andersen synes jeg både navene og styrelagrene ser ganske så snasne ut.
|
|
|
[Re: Tarje]
26/12/2007 11:53
|
martin
Avhengig
|
Avhengig
Kunne ikkje falla meg inn å vurdera eit anna styrelager enn king. Utruleg lekre, snasne farger og dei varer livet ut. Nesten iallefall....
|
|
|
[Re: Tarje]
26/12/2007 22:18
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Er det noen tvil om at CK leverer noe av det ypperste av styrelager og nav en kan få tak i? De varer og varer, man slipper å bekymre seg for at de skal bryte sammen. Enkelt å få tak i reservedeler er det også. Og i motsetning til herr Andersen synes jeg både navene og styrelagrene ser ganske så snasne ut. Jeg har ikke egen erfaring med King nav eller styrelagre. Når det gjelder baknav virker det som de har en fin patent, dette virker som en veldig god løsning selv om noen melder om litt tøys med bosset når det fryser. Kjempefordelen med alle inngrepspunktene er jo bare bollocks, med unntak av den tøffe lyden, men noe må en jo forsvare den latterlige prisen med. MEN jeg kunne godt hatt King baknav, dette tror jeg er bra greier. Jeg har imidlertid aldri sett noen grunn til å kjøpe det så lenge prisen er som den er og vekta ikke er spesielt bra. Fornav er det desverre ikke noe hokus pokus med, verken King sine eller de fleste andre som har "maskinlager". Fornav er en aluminiumsklump som det er dytta inn et lager fra her side i. Når det gjelder hyllesten av King styrelagre sliter jeg litt mer. Hva med dette styrelageret er det som er så fantastisk? Bortsett fra logoen? Og angående reservedeler (trodde forresten ikke man trengte det til King?) - hvorfor er det lettere å gå på Tess og kjøpe nye maskinlagre til King enn til et hvilket som helst annet lager? Er redd statusnissen spiller folk en del dyre puss her. Men for all del, løp og kjøp. Men jeg synes dere skal velge titanversjonen, mer bling går det jo ikke an å få? Og så koster det bare 2000,- NOK , som bare er 15-1600,- mer enn styrelagre med samme løsning og som veier 50 gram mindre. vennlig hilsen forundret
|
|
|
[Re: svegar]
26/12/2007 22:39
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
1 ting er at ikke alle "trenger" King, for at sykkelen skal funke, det er jeg helt enig i.
Raskt inngrept er digg, og er fordel. Justerbare maskinlagre likeså. Rustfri innmat og nærmest uslitelige deler er også topp. At du kan få tak i løse deler, løse "crown races" til styrelager, oversized lagre til "vide" navskall, styrelager til Specialized-standarden osv er veldig bra.
Du blander dine tanker om at det er "harry" at alle skal ha King, noe jeg er enig i, med at komponentene ikke er noe av, om ikke det beste på markedet. Det blir helt feil.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
26/12/2007 22:43
|
nicolai
|
Foreseglingene til et King-styrelager er helt vanvittig bra, sammen med rustfrie lagre. Dette er så og si helt vedlikeholdsfritt, og varer helt sikkert like bra i 15 år. Garantien er 10 år.
Hva slags annet styrelager, bortsett fra vektmessig kan matche dette? Du kan ikke si at du ikke ser at det er bra, om du da ikke vet hva du får (altså, snakker om).
Har du sett på, eller åpnet opp et King styrelager?
(jeg er ikke hissig, om det virker sånn, men det du skriver her er bare tull!)
/Are Nicolai
|
|
|
26/12/2007 22:57
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er ikke hissig, men du skriver to innlegg i løpet av tre minutter for å motsi innlegget til svegar  Uansett: King baknav har to fordeler så vidt jeg kan se: 1. Mange inngrepspunkter gjør at du får mindre dødgang, og lettere klarer spesielt bratte kneiker og hindre du må over. 2. Justerbare maskinlager som kan strammes når de slites. Noe sånt kan du ikke med noen andre nav som bruker maskinlager. Prisen er den eneste ulempen, men holdbarheten til navene veier opp mot det, i følge dem som kjører med slikt. Styrelagrene har de fordelene du sier, med god forsegling og solide lager. King lager også de eneste styrelagrene med maskinlager som jeg ikke har behøvd å etterstramme etter en tids bruk. Det må vel si litt om kvaliteten og tilpasningen, vel. LJ -som ikke har så mye King på sykkelen sin.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
27/12/2007 18:51
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Uansett: King baknav har to fordeler så vidt jeg kan se: 1. Mange inngrepspunkter gjør at du får mindre dødgang, og lettere klarer spesielt bratte kneiker og hindre du må over.
Ikke ment som som kritikk, men merker man virkelig forskjell på King nav og andre normalt gode nav når det tråkkes til i bratte kneiker altså? Eller er det mest på det "psykiske" plan? Bare lurer...
|
|
|
[Re: adenladen]
27/12/2007 19:59
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
|
|
|
27/12/2007 22:09
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Foreseglingene til et King-styrelager er helt vanvittig bra, sammen med rustfrie lagre. Dette er så og si helt vedlikeholdsfritt, og varer helt sikkert like bra i 15 år. Garantien er 10 år.
Hva slags annet styrelager, bortsett fra vektmessig kan matche dette? Du kan ikke si at du ikke ser at det er bra, om du da ikke vet hva du får (altså, snakker om).
Har du sett på, eller åpnet opp et King styrelager?
(jeg er ikke hissig, om det virker sånn, men det du skriver her er bare tull!) Flott dette, dette er sikkert bånnsolide greier. Jeg har bare null tro på at prisen er i nærheten av å rettferdiggjøre dette. Jeg veit jeg har spurt samme spørsmålet før, men hvor bra kan egentlig et styrelager bli? Jeg har kjørt med samme styrelageret i mange år nå, det veier forresten BETYDELIG mindre enn King, og har ikke ofra det en eneste tanke. Det er fortsatt tett og fint, og det koster under halvparten av et King-lager. King-lageret er sikkert mye mer solid enn mitt, det er bare det at det ikke er nødvendig å ha det mer solid. Det kan ikke mer enn holde. Jeg bruker ikke dobbelt så tjukke eiker som nødvendig heller, selv om 3 mm tjukke eiker muligens vil holde lengre enn mine på 1,5 mm. Tull? Skjønner jo at jeg traff et ømt punkt her, men tull er det jo ikke. sv
|
|
|
27/12/2007 22:39
|
Ole
More than words
|
More than words
Du kan jo også legge til det faktum at King produserer sine produkter så miljøvennlig og ansvarlig som overhode mulig, med sterkt oppfordring til de ansatte om å bruke sykkel til jobb.
Navene til King er hinsides alt annet når det gjelder levetid og styrke. Alt inni er laget av King selv, og er enten rustfritt stål eller alu. Det er ingenting der som ruster. Du finner ikke nav som tåler høyere moment eller krever mindre bytte av slitedeler enn King. Mitt mest brukte navsett er fra 1998, og jeg har gjort service på det to ganger. En gang i 2000, da det regnet hele sommeren, og en gang et par år senere. Etter det har jeg bare dryppet litt Ringdrive Lube inn i det en gang ca annenhvert år. GA har vel et enda eldre sett, som har fått enda mindre kjærlighet. Og det er hans eneste sett, så det har blitt brukt mer enn mitt.
Inngrepspunktene er noe man bare merker hvis man sykler teknisk, og må slippe opp tråkket et øyeblikk før man tråkker til igjen. Da er man i gang med en gang, og uten dødgangen man har i nav med færre inngrepspunkter. Jeg har prøvd nav med halvparten så mange inngrep, og da er ikke forskjellen så stor, men til eldre Shimano, med 16 inngrep, er det enorm forskjell. Såpass at jeg skvetter når jeg tar en pause i tråkket på landeveishjulene for å gire foran, det føles som noe er fryktelig galt et øyeblikk.
Vekten er ikke den laveste, så på konkurransesykkelen min bruker jeg noe annet hvor navsettet veier mindre enn Kings baknav.
Om det er verd prisen er opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg setter pris på produkter som både er laget miljøvennlig OG varer varer så lenge som mulig, så man ikke trenger kaste og kjøpe nytt så ofte.
Ole.
|
|
|
28/12/2007 03:22
|
nicolai
|
Det som er tull er det du har skrevet om King-styrelageret. Det stemmer ikke, og er ikke oppbygget slik som et vanlig lager med vanlkig maskinlager. Det var det jeg mente.
Komponentene er helt topp, om alle trenger det, eller prisen er høyy er en annen sak. Men ikke bland de to, er alt jeg ber om.
/Are Nicolai
|
|
|
28/12/2007 03:26
|
nicolai
|
Det er slettes ikke noe ømt punkt, det er ikke det som betyr noe for meg. Billig poeng, som du sikker syns det er moro å trekke frem, men helt på siden av saken.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: Ole]
28/12/2007 07:47
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Som nevnt i et tidligere innlegg over her, tror jeg baknavene til King er helt supre, og jeg kunne godt hatt et sånt. Jeg har bare valgt å ikke bruke de ekstra pengene det koster fordi jeg ikke synes det er verdt det. Holdbarheten virker veldig god, men jeg tror nå fortsatt inngrepsproblematikken er svært marginal. Dette har jeg aldri ofra en tanke.
Når det gjelder styrelager så tror jeg at jeg har fått fram mitt poeng, så jeg tror at jeg dropper å si det samme en gang til selv om det selvsagt kunne vært litt artig pirke i nicolais ømme punkt en gang til.
Fortsatt god jul.
sv
|
|
|
28/12/2007 09:18
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Uansett lager og merke, så er jeg lykkelig så lenge jeg slipper noe særlig vedlikehold.
Redigert av tmork; 28/12/2007 09:19.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
31/12/2007 10:01
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett om noen har truffet noens ømme punkt eller ikke har du bare fått fram ett poeng: Du ser ikke fordelen med mange inngrepspunkter, og du ser ikke fordelen med holdbarheten til styrelagrene til King.
Dette sier ingenting om det faktisk er noen fordeler med dem; bare at du ikke ser dem.
Det er kanskje et ømt punkt at noen mener de har bedre styrelager eller nav enn deg, men du trenger da ikke være så trassig for det.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
31/12/2007 15:32
|
nicolai
|
Ahh! F**n! Det gjør så utrolig vondt i det ømme punktet mitt! /Are, som ikke har vondt noe sted, bortsett fra den litt vonde skuldra etter et tryn.. 
/Are Nicolai
|
|
|
|
|