Huff, surfet på nett i går og så at Canon har sånn cashbackting, og en blanding av noen glass rødvin og tretthet gjorde at jeg overbeviste meg om at jeg måtte ha et 24-70 f/2.8L i dag
Men steike så gromt dette objektivet virker så langt, gleder meg til å teste det ut i jula. Et av tre drømmeobjektiv er nå i hus, nå mangler bare 70-200 f/2.8L IS og et ikke helt bestemt vidvinkelobjektiv.
Redigert av perbl; 21/12/200712:03.
Per B.
Re: Årets julegave til meg sjøl i hus (dyrt glass)
[Re: perbl]
#49494421/12/200712:14
Ja, den er definitivt blant de heteste kandidatene, samt at jeg også titter litt på Tokinas alternativ.
Synes det er litt søkt at man ikke har noe i den rangen i L-serien, men det henger kanskje sammen med at L-klasseobjektiver selges primært til folk med mindre cropfaktor eller fullformat. 16-35 eller 17-40 blir litt snaut hvis jeg først skal ha et dedikert vidvinkelobjektiv på 30D.
Problemet nå er jo at jeg ikke har noe utstyr jeg kan skylde på når bildene ikke blir helt vellykket
Per B.
#49494921/12/200712:28
Canons markedsføring gjør at alle L-objektiver retter seg mot fullformat eller 1,3. Proffe objektiver på proffe hus - derfor kommer du aldri til å se en skikkelig L vidvinkel for 30D. Hvis du skal ha VELDIG vid vinkel, ta en titt på Tokinas 10-17mm fisheye. Dette er et artig objektiv som jeg bruker mer og mer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#49495821/12/200712:50
Akkurat nå er jeg faktisk småsur for at jeg ikke har veske til kameraet for hånden. Hadde potensiale for noen ekstremt råe skibilder med en symfoni av himmelsang og blå himmel, hvit snø og fullmåne da vi var ute i dag. Fant ut at den kompakte Loweproen min blir altfor snau når kameraet fikk ny fallos, og jeg er for detaljfiksert av meg til å stikke på nærmeste elkjøp og handle en tilfeldig Targus
Redigert av perbl; 22/12/200719:46.
Per B.
#49542224/12/200701:07
Invester i original solblender og selvsagt et filter som i det minste beskytter ytterste linseelement. Har selv 17-35, 28-70 og 70-200, alle 2.8 og gjeve objektiver for ni år siden, uten en skramme tross proffbruk. Tre-fire knuste filtre har tatt støyten, og solblendere sørger fungerer også som støtfanger når greiene går i bakken.
NOTS
[Re: HaraldW]
#49568526/12/200715:52
Det kjedelige med L-glass er at de har både overlegen bygg og oppløsningskvalitet på bilder, slik at man vegrer seg for og bruke det meste av "vanlig" glass etterpå Har selv et 70-200mm F4L IS som jeg er veldig fornøyd med
[Re: janterje]
#49572426/12/200723:32
Tja, kommer an på hva du mener med vanlig. Jeg har en 50mm F1.4 som (ca 3 lapper) er MEGET god. Byggekvaliteten er ikke L, men helt grei. Autofokus er heller ikke like god i dårlig lys, men billedkvaliteten hamler opp med det meste.
I Canons "Goldring" serie finnes flere rimelig og gode objektiver med fast brennvidde. 50mm F1.4, 85mm F1.8 og 100mm F2
e
Redigert av Espen; 27/12/200706:42. Rediger grunn: -9000spenn
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Enig med Espen der.. det er mange godbiter som ikke er L(uxury). Sikler selv på 10-22mm'en:) 85mm F1.2 er vel ikke noe allmennglass forresten, du tenkte vel på F1.8'en?
[Re: Christian]
#49574927/12/200711:11
Som Geir sier, solblender leveres med som standard på gromobjektivene, og da ikke sånne rene plastsaker som kan reflektere lys som leveres med på enkelte rimeligere objektiv, men solblendere belagt med filtstoff på innsiden som absorberer lys godt. Hva filter angår, er det jo litt delte meninger om nødvendigheten, men jeg kjøpte nå hvertfall med et 77mm Protect-filter for trygghetens skyld.
@Espen: Canons primeobjektiv er jo knall da, 50mm f/1.4 står høyt oppe på lekelista mi etter at jeg lekte litt med en for noen dager siden, fantastisk objektiv i forhold til prisen, ser liten grunn til å betale mange ganger prisen for å få 1.2-varianten.
Fattern har Nikon, og det er et nydelig system også, men når jeg engang har begynt å samle på Canon, blir det liksom så dyrt å hoppe over til konkurrenten
Neste innkjøp nå tror jeg blir en ny veske/sekk. Jeg er på utkikk etter en sekk som både har tekniske detaljer som gjør den god til å benytte på skidager, samt god nok plass til kamerahus og et par objektiv (type 70-200 og nedover), samt laptop. Nå har jeg forsåvidt ikke planer om å kjøre på ski med både kamera og laptop i sekken, men for daglig bruk kan det være kjekt. Var innom på VPG i dag og tittet på en Dakine Sequence, som forsåvidt virket lovende, bortsett fra at det ikke var plass til laptop hvis jeg skulle ønske å ha med meg det også.
En bestilling på et Feisol karbonstativ er nok også nært forestående, finner lite som synes å gi mer for pengene enn like over 2000 for et lettvektsstativ av bra kvalitet med tilhørende hode som virker å være forholdsvis bra i forhold til prisen. Tror jeg må avstå fra å bruke flere ganger mer på et RRS-hode når jeg egentlig burde være litt mer sparsommelig framover
Redigert av perbl; 27/12/200720:19.
Per B.
#49584727/12/200720:29
Min Fuji S2pro trenger en vidvinkel. Tror jeg må gange med 1.5 for riktig brennvidde. Hva anbefaler dere(sorry for kupping av tråd) har lyst på fast 12 mm eller 10 - 20 mm.
50 F1.4 er konge! Jeg låner et 5D hus nå, og sammen med det kommer dette objektivet virkelig til sin rett. Helt latetrlig bra til 3 lapper.
Filter gir viktig beskyttelse, og kjøper du et dyrt et, med multicoating, slipper du refleksjoner fre sterke lyskilder. Jeg har et helt klart Canonfilter, og det er det reflekser i. Jeg har et Hoya Super Multi coated også, og med det er det null reflekser.
Vdr billige stativer. Jeg har et Benro i alu som er en rå kopi av Gitzo. Jeg har sett på orginalen, men sliter virkelig med å se hva som er bedre på den. Jeg er mer enn middels opptatt av byggekvalitet og funksjon, men dette er så og si likt.
Jeg planlegger å kjøpe et nytt nå, i karbon eller basalt, som er litt større og som har ferre skjøter i beina.
De er tilgjengelige forholdsvis rimelig på Fotovideo i byer her, eller meget billig rett fra produsent i Kina.
Anbefales!
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Neste innkjøp nå tror jeg blir en ny veske/sekk. Jeg er på utkikk etter en sekk som både har tekniske detaljer som gjør den god til å benytte på skidager, samt god nok plass til kamerahus og et par objektiv (type 70-200 og nedover), samt laptop. Nå har jeg forsåvidt ikke planer om å kjøre på ski med både kamera og laptop i sekken, men for daglig bruk kan det være kjekt. Var innom på VPG i dag og tittet på en Dakine Sequence, som forsåvidt virket lovende, bortsett fra at det ikke var plass til laptop hvis jeg skulle ønske å ha med meg det også.
hoi!
Har nå hatt DaKine sequence i snart ett halvt år, og kan på det _varmeste_ anbefale denne.
Har brukt den både til daglig bruk, walkaroundsekk, sykkelturer, og også ett par dager i bakken. (kjører både alping og telemark). Laptop er ikke relevant for meg, så jeg tar ikke det med i betraktningene, men denne sekken fremstår som vanvittig bra for min del. Har plass til alt det jeg trenger å ha med meg på tur ( 30D med batterigrep, 50mm, vidvinkel, 70-200, blitz, pocketwizard, osv) praktiske lommer til minnekort og ekstra batterier, alt veldig tilgjengelig, og solide festeanordninger til evt stativ.
Ett kupp, til prisen mener jeg!..
K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
[Re: KKippernes]
#49591128/12/200710:53