[personlig]He he, no offence taken, det var ikke meningen å virke sår [/personlig]
Poenget med å gå for "ferdig sykkel" er bra - kanskje ikke minst fordi da kan en legge litt ekstra cash i et ekstra hjulsett... som gjør det lettere å legge om fra stidekk til semislicks for grusturene...
-Arve
Re: Hvilken drømmeramme skal man velge?
[Re: RazeFaze]
#49436419/12/200717:14
Man kommer seg mest sannsynlig ned de samme løypene med mindre, men her spiller hastighet, ferdighet og baller inn, vil jeg tro.
Vi vet jo alle hva du kan gjøre med bare en.....
Har selv syklet på 4" i hekken siden 03 og har vært godt fornøyd med dette. 4" var først in, så out, og nå in igjen. Personlig synes jeg 4" til mitt stiililloerhimmelen-bruk er fin-fint, men savner det lille ekstra. 140 mm i front og tilsvarende bak tror jeg blir perfekt til mitt bruk, og så snart ramma kommer blir jeg ikke lenger å se på forumet. Turer i lillo vil da bli annonsert via medium.
Spot var jo bare sååå 2005, men jeg tror DTs løsninger er noe av det bedre, både i forhold til bruk og vedlikehold. Jeg hilser derfor JERV velkommen (når-n kommer), og ville helt klart bestilt samme ramme hvis jeg skulle kjøpt enda en til søndagsbruk.
Det var jo en snerten sak fra Trek i sin tid også:
En ulykkelig rytter i Follo hadde en sånn fra sponsoren sin i sin tid. Selv som sponsa var dommen "ubrukelig" Kjempehøypivot med gummismultringer som fjæringsmedium og verdens trolig høyeste fjærrate. Det var noe i MBA om at gummigreiene kom fra heavy duty mining equipment om jeg ikke husker helt feil.
Levde vel bare en sesong den der?
Ikke kjøp denne Andreas83, selv om du får et veldig bra tilbud
Finnes det en bra grunn for at demperen står opp ned? Hadde jo blitt lettere og komme til bryteren dersom demperen sto andre veien. Forstår ikke helt forskjellen.
.. men som en ekstra "note". Fox skriver i manualene sine for vedlikehold av luftdempere at man skal fylle en skvett olje i den før montering. Dette i tillegg til at man fetter opp seal-ene man eventuelt bytter ut.
Eneste grunnen til at man heller i denne oljeskvetten, som jeg kan se, er at dette skal fungere som en ekstra smøring for å hindre luftlekasje. "Kosesykler" man når denne demperen er monteret som vist, så vil oljen ligge mot "toppen" av denne og ikke smøre noen verdens ting.
En fjærdemper er det kanskje ikke så nøye med, men for en luftdemper, så virker det fornuftig at denne monteres "rett vei". hvis ikke så kan ikke dette punktet i manualen til Fox ha noen betydning, eller er det meg som ikke forstår?
Jeg var svak for Ellsworth Truth for mange år siden. Så fant jeg ut litt mer om firma og TE himself etter noen runder med lesing på MTBR, så var jeg ikke svak i det hele tatt, og styrer så langt unna jeg kan
Etter å ha lest gjennom posten har jeg vel skjønt et 6.6 og Nomad kanskje blir litt mye hvis man skal slite seg opp bakker. Så da blir det rundt 5"-5.5" vandring.
Dermed er følgende sykler med: Santa Cruz Blur LT Santa Cruz Nye Heckler Intense 5.5 EVP Turner 5 Spot Ventana El Ciclón
Jeg må ærlig innrømme jeg falt veldig for denne sykkelen http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post460889 MEN uheldigvis er jeg bare 172 på strømpelesten, og mitt eneste problem med Slayern er at jeg føler den blir litt stor til tider, så nå tenkte jeg at jeg skulle gå for en mindre og leken sykkel..og da blir den 5spoten litt for stor..skulle bare vært i small...
Mellom Blur LT og Intense 5.5 er jeg veldig usikker på hva som er forskjellen. Jeg må si jeg liker rørene på Intensen bedre, men det blir vel bare helt overfladisk. Noen som har testet begge syklene og kjent noen forskjell?
Og har noen prøvd LT eller 5.5 opp mot 5spot og Ventana? Etter å ha sett den lekre 5spoten med DHX coil bringte det tilbake minner til da jeg først oppdaget 5spot i MBA og de sa den var av de mest lekne sykler de hadde prøvd. Synd DHX coilen bringer prisen litt vel høyt.
Heckler blir en utfordrer, hver gang jeg er på raske sykler, det har blitt endel opp gjennom tidene, så har vi alltid snakket om Blur, aldri Heckler. Noen som vet hvorfor de ikke anbefaler Heckler til sti og gruskjøring?
En annen ting jeg lurer på er det med bakdemper. jeg ser Lt kommer med float-r og Intense med 3way air. Hva er forskjellen på disse og rp23/dhx-air? Må ærlig innrømme at som stæsjtøs er jeg litt facinert av de to siste.
Angående størrelse på rammen. Jeg er 172cm, dermed virker det som jeg faller mellom small og medium på de fleste sykler. Noen på rundt samme høyde, som sykler på de diskuterte rammene som vil komme med noen ord?
PS, prøvde å jakte opp Terrengsykkel bladet igår, men etter 5 narvesen ga jeg opp.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Jeg er 170 cm, og sykler på 5spot small 2005-modell. Den føles finfin, men jeg har aldri prøvd samme sykkel i medium. Nå er spot noe endret siden 2005, jeg vet ikke om det har påvirket størrelsen. Hvis du bor i/er innom Trondheim er det mulig å prøve den om du vil.
[Re: Arne_And]
#49467620/12/200713:21
Etter å ha lest gjennom posten har jeg vel skjønt et 6.6 og Nomad kanskje blir litt mye
Som du kanskje så i boutique-tråden min, så jeg på samme sykler som deg og endte opp med Ciclón, men:
Når det gjelder Intense 6.6, så stiller den ikke helt i samme langbeinte klasse som andre seks-sjutommere. Jeg synes den bør konkurrere med fem(komma fem)-tommere. Den er litt brattere enn de fleste 6-7-tommere, og tråkker upåklagelig. Den er ganske stabil nedover, men er like kjapp i styringa som 5-spot &Co likevel. Flott sykkel, som funker finfint bortover og oppover. Problemet måtte kanskje være at det kan være vrient å bygge den på fornuftig måte noe særlig under 13-13,5 Kg med lette deler.
Se byggetråden til Eli (Fujifan). Hun bygger en lett sti-6.6 for tiden.
En annen ting du kanskje er interessert i å vite om er at de siste Ciclón-rammene Sherwood har sveiset sammen har fått kraftigere/lengre forsterkning mellom underrør og styrerør, samt at han har sluttet å bruke reduserte rør, så nå er de litt mer solide, og veier 2-300 gram mer.
[Re: RazeFaze]
#49471920/12/200715:44
Jeg var svak for Ellsworth Truth for mange år siden. Så fant jeg ut litt mer om firma og TE himself etter noen runder med lesing på MTBR, så var jeg ikke svak i det hele tatt, og styrer så langt unna jeg kan
Fortell mer!
[Re: Zimen]
#49474620/12/200716:54
Ellsworth er vel ikke akkurat kjent for den beste kunde behandlingen, det, sammen med en del uheldige konstruksjoner som førte til stadige rammebrudd var en noe dårlig kombinasjon for å si det mildt.
Nå skal det sies at kvaliteten er blitt bedre men tror nok fortsatt Tony Ellsworth kan være litt vanskelig å ha med å gjøre.
I Norge er vi forbrukere heldige som har Cyklon å forholde oss til. Knakk Jokern min rett over drop outen og fikk erstattet rammen gjennom Ellsworths Crash replacement garanti til en svært gunstig pris, til tross for at jeg var tredje eier av ramma. Har kun positive erfaringer med servicen her på berget.
I tilegg lager de grisefine sykler! Ville seriøst vurdert Epiphany eller Moment..
Har selv gått gjennom en lignende evaluering, og skippet nye ski samt mye annet for å bygge opp et lite budsjett.
Jeg landet på en Canfield Sauce etter at Canfieldgutta selv var på mtbr og diskuterte rammene med medlemmene der, og sikter på å sette den opp med en Vanilla 32 RLC og en Float RP23. Resten av utstyret er fortsatt på "surf and drool" stadiet... Behagelig tidsrøyte på kveldstid når kone og barn er i seng...
Redigert av Trygve_; 22/12/200723:17.
[Re: Trygve_]
#49534723/12/200718:38
Bare et sidespørsmål, hva taper jeg på å bestille ramme fra usa? har funnet en Turner 5spot small med DHX air fra 2006 til 7500kr. Med MVA og frakt blir det vel enda langt under 11000, imotsettning til 17000 i norge med RP23.
Kjøpsloven forsvinner, men vil vel anta at de har verdensomspennende garanti og er ikke turner kjent for å være snille?
Jeg antar det meste av utstyr kan settes lett over på den eventuelt nye rammen, men jeg lurer litt på gaffelen. Har en Fox Vanilla RLC og ser Slayer har Head Tube lenght 115mm mens 5Spot har 101,6mm. Trenger jeg og kappe?
Redigert av Andreas83; 24/12/200702:05.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
[Re: Zimen]
#51008006/02/200816:52