Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Bygging av den ultimate Birkenracer!

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Arnebv] #492384 13/12/2007 19:09
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
E-type og 34.9 setepinne?


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492388 13/12/2007 19:15
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
ja?


Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Arnebv] #492393 13/12/2007 19:33
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
E-type gir høyere Q-faktor, ikke alle kranker passer (f.eks Extralite for 73mm krankhus + E-type), giret er ofte noe tyngre, mindre utvalg/ikke like lett å skaffe?

Ellers er det fler som tar den helt ut på vektfronten som kjører med forskjellige typer "braze-on" mods og landeveisgir på Scale. Dett er veldig lett!

Setepinnen er jo utrolig grov da, så i utgangspunktet vil jeg være litt skeptisk til komforten. Det er heller ikke like godt utvalg i setepinner, og de er tyngre. Mange bruker Shim, f.eks fra Extralite på Scale, men dette bryter garantien på ramma. Jeg har også lest om fler som har hatt problemer med at shimmen må dyttes på plass med mye makt og er vanskelig å få ut igjen. Ikke noe jeg er lysten på å gjøre med en tynnvegget karbonramme.


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492399 13/12/2007 19:51
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Enkelte sykler blir jo levert med e-type, men uten den festedelen som skal innafor kranklageret og er kun festa i ramma med skruer. Fann ikkje i farta vekta på xtr e-type kontra vanleg, men på XT verakr det som om vekta (som crc oppgir) er lik. Uten den armen som skal innafor kranklageret, vil den då muligens bli lettare (?)

Feit setepinne på ht kan kanskje vere litt stivt, ja


Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492411 13/12/2007 20:18
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Sitat: nicolai
E-type og 34.9 setepinne?


Setepinnen på Simplon er som sagt 31,6, ikke 34,9.


-Jørn

NOTS
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: jorn_almberg] #492413 13/12/2007 20:28
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Jeg tenkte på Scott Scale denne gangen!


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492422 13/12/2007 20:54
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Scott er så langt jeg vet kunder hos de kinesiske karbonprodusentene Topkey og Ten Tech Composites (sistnevnte bygger Ransom-rammene, mens jeg tror Topkey står for racere og hardtailrammer - dette kan selvsagt ha endret seg siden jeg leste om det sist, jfr Lars Ragnars innspill om at Scott har full kontroll over en egen fabrikk eller avdeling).

Begge disse selskapene er uansett blant de verdensledende på karbonteknologi i sykkelbransjen, selv om de er mindre enn de største - som Giant, Martec og Trek (se artikkellink under).

Det er selvsagt designerne hos Scott som utvikler og bestemmer alt som har med geometri, kjøreegenskaper og detaljfunksjoner å gjøre - mens de taiwanske eierne av fabrikkene i Kina bidrar med topp ekspertise for å gjøre det mulig å bygge det som tegningene fra Scott anviser. Men hyllevare snakker vi ikke om, akkurat. Scotts rammer er jo utviklet av Scott i samarbeid med ingeniørene på Taiwan og Kina, og ikke et resultat av enkel shopping på Taipei-messa.

Høyst sannsynlig hadde Peter Denk en god del turer til Kina og Taiwan underveis i utviklingen av disse rammene. Ekspertene i Kina og Taiwan kan nok mye mer om karbon enn noen hos Scott, og skal ha vært sentrale i å utvikle måten Scott-rammene kobler rammerørene sammen på.

Men like fullt synes jeg det er temmelig uinteressant hvilken fabrikk det er som står for utførelsen av dette, fordi det primært er et teknisk spørsmål - og ikke like avgjørende for kjørefølelsen som geometrien.

Det er mye viktigere hvem som står for det grunnleggende designet av fjæringssystemer og geometri, synes jeg. Og nå vet jeg ikke hvordan Scott løser det, etter at de sa takk og farvel til Denk tidligere i år.

Interessant lesning om karbonfabrikker i Kina finnes her, skrevet av Doug McClellan, Asia-korrespondenten til Bicycle Retailer (tidligere korrespondent for Assiciated Press, forøvrig):
http://www.thairb.com/forum/showthread.php?t=82

Litt om fabrikken til Topkey:
http://www.topkey.com.tw/pro_bike.htm

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: geiranders] #492425 13/12/2007 21:02
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563


<--trykk på meg
skull

Vedlegg
20344-GAwhigger.JPG (1.97 KB, 99 nedlastinger)
Redigert av daABBA; 13/12/2007 21:03.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Arnebv] #492431 13/12/2007 21:21
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
*snøft*
*hrmf*

Jeg vedder på at det var Truls som fant på disse whigger-greiene i tittelen min en gang, og jeg SKJØNNER ikke hvor han tar det fra.

Fusentast, ass.
La oss komme tilbake til Birkenracere!

Vedlegg
20345-whiggerdulissom.JPG (201.7 KB, 122 nedlastinger)
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: geiranders] #492435 13/12/2007 21:24
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: geiranders
Scott er så langt jeg vet kunder hos de kinesiske karbonprodusentene Topkey og Ten Tech Composites


Takk!

Quote:
Det er selvsagt designerne hos Scott som utvikler og bestemmer alt som har med geometri, kjøreegenskaper og detaljfunksjoner å gjøre - mens de taiwanske eierne av fabrikkene i Kina bidrar med topp ekspertise for å gjøre det mulig å bygge det som tegningene fra Scott anviser.


Er du sikker på dette? Jeg ser mer for meg at det like gjerne er ingeniører og designere hos den kinesiske produsenten som utvikler ting som legges frem for Scott, og som innkjøperne der kjøper. Evt. kjøper eksklusive rettigheter til. Blir billigere sånn.

Quote:

Men like fullt synes jeg det er temmelig uinteressant hvilken fabrikk det er som står for utførelsen av dette, fordi det primært er et teknisk spørsmål - og ikke like avgjørende for kjørefølelsen som geometrien.


...Men jeg synes det er ganske interessant. Credit where credit is due, liksom. ICON_WINK

Quote:
Det er mye viktigere hvem som står for det grunnleggende designet av fjæringssystemer og geometri, synes jeg.


Det er jeg som konstruktør/"mechanical design engineer" helt enig i. ICON_WINK

Quote:

Interessant lesning om karbonfabrikker i Kina finnes her, skrevet av Doug McClellan, Asia-korrespondenten til Bicycle Retailer (tidligere korrespondent for Assiciated Press, forøvrig):
http://www.thairb.com/forum/showthread.php?t=82

Litt om fabrikken til Topkey:
http://www.topkey.com.tw/pro_bike.htm


Ah! Nydelig og en halv!

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Stein] #492439 13/12/2007 21:34
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Jepp, dette var moro! Særlig biten om de forskjellige fabrikkene.. Hadde vært moro og være på en slik fabrikk engang!


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492447 13/12/2007 21:46
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: nicolai
Jepp, dette var moro! Særlig biten om de forskjellige fabrikkene.. Hadde vært moro og være på en slik fabrikk engang!


Du må nok nøye deg med den mørke kjelleren til den gamle grisen med vernebrillene.

"My, my, ain't you a purdy li'l thang!"


Ole.

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Ole] #492455 13/12/2007 21:53
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Da vet vi om følgende karbonrammeprodusenter:

Kina:

Martec, Topkey og Ten Tech Composites.

Taiwan:

Giant.

USA:

Trek. ....Og så Cannondale, da, som har lært seg å lime sammen kjøpte karbonrør. *Dukker*, siden dette er Erlings tråd. ICON_WINK

Skulle ikke forundre meg om det er alle.


Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Stein] #492459 13/12/2007 22:03
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Carbon Age, Kina.


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492461 13/12/2007 22:06
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Det er helt sikkert mange flere.
For eksempel Inda Nano Industrial Corporation,
som ifølge Scot Nicol produserer Ibis Mojo-rammene:
http://61.221.178.17/eng/about_us/?cateId=8&fmenu=7




Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Ole] #492463 13/12/2007 22:13
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Hehehe, jeg klarte i alle fall å lure med meg noen karbonspacere til demperfestet mitt!

Ole: Hvilken fabrikk er disse produsert på, hæ? Han ustabile fyren med værnebrillene var ikke i stand til å svare, hehe..


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #492474 14/12/2007 00:06
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589
eUnaas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589
Så i bunn og grunn er vi sinte på Airbus og de nye flyene? De har skylden i at Fuji ikke får solgt fullkarbonsykler til under 9999kr før 2010?

Hva er egnetlig dette råmaterialet som det er så stor mangel på?

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: eUnaas] #492482 14/12/2007 07:17
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Det er ikke råmaterialet det er mangel på, karbon har vi nok av... Det som mangler er produksjonskapasitet på fiber. Den virkelig store masseproduksjonen er egentlig ikke i gang ennå, men det er etterspørselen.
Forøvrig burde vi heller takke Boeing og Airbus -uten deres enorme innsats hva gjelder optimalisering av karbonfiberkonstruksjoner, både mhp hvordan fibrene legges/utnyttes og selve produksjonsprosessen, ville heller ikke sykkelrammer vært der de er i dag. Om noen år vil sansynligvis tilgjengeligheten på fiber være forbedret, og med nye automatiserte produksjonsmetoder utviklet av flyprodusenetene vil karbonrammene også falle i pris.


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: KTL] #492856 14/12/2007 20:05
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: MortenML] #492867 14/12/2007 20:29
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589
eUnaas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,589
Jeg synes dette med bukkestyre på MTB er en morrsom idee. Men, man kommer kanskje litt langt frempå? Og dermed blir vel vektfordelingen litt feil?

Er det mulig å få det til med hydrauliske bremser?

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: eUnaas] #492881 14/12/2007 21:16
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: eUnaas
Jeg synes dette med bukkestyre på MTB er en morrsom idee.

Dog en veldig gammel idé. I 1985-86 da jeg først begynte å lese om terrengsykler så var fortsatt bukkestyre på terrengsykkel noe man kunne foreslå som et fullverdig alternativ til rett styre og etter hvert damestyre.

Quote:
Er det mulig å få det til med hydrauliske bremser?

Niks. Ikke med hendlene i bukken. Det er en grunn til at CXere bruker mekanisk skivebrems.

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Dan] #492904 14/12/2007 22:16
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Calle Kanin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Ja, dere... Nå har dere virklig fløyet ut på viddene i forhold til trådstarters spørsmål.

For meg ville den perfekte Birkensykkel vært noe sånt som:

Hjulsett: DT Swiss XRC 1250 med RWS aksling
Bremser: Juicy Ultimate Carbon + ekstra lette alu-skiver fra No Tubes
Ramme: Arantix Carbon Mesh (Ja, jeg vet den veier 1,3 kg, men FOR EN RAMME!)

her er den: http://gizmodo.com/gadgets/cycling/arant...p?autoplay=true

Stiv Gaffel: DT Swizz XRR SLti - lett og fin, men ikke uten komfort
Dempegaffel: Rock Shox WC - rett og slett fordi jeg liker motion-control systemet
Gir: SRAM X0 carbon medium bak, XTR foran
Skiftere: SRAM X0 Gripshift
Drivverk: Poshbike Titanium Nitrided klinge - snasen "gull-legering" som faktisk varer, Poshbike Carbon drev 38-48 - 26 gram for 38 tann!!!
Dekk: Huff, kommer veldig an på "føret", men går for Kenda Klimax UST av mangel på inspirasjon...
Styre, stem, setepinne: Ritchey WCS carbon flatt, Ritchey WCS Carbon og USE Alien Carbon pinne
Pedaler: Eggbeater Ti

Kanskje ikke verdens mest eksotiske deler og den letteste sykkelen, men tror den er fin og den hadde nok gjort ethvert pikehjerte ømt og salig!


Redigert av Calle Kanin; 14/12/2007 22:44.

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Calle Kanin] #502783 18/01/2008 21:52
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 10
S
Skal klare merke Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 10
Jeg startet med samme utgangspunkt som trådstarter. 29" og stiv gaffel og lite vekt. Har syklet Birken tre ganger på omtrent fire timer med 29" og RST dempegaffel. Syklet sist år på Conti Twister 32mm, uten problemer.

I år har jeg kjøpt ny sykkel, BMC CX01 med Campa Eurus felger og ekstra bremsehendler på bukkestyret. Tror jeg kommer langt nok bak med hendene oppe. Vekst ca 8,5 kg. Kommer til å kjøre med Racing Ralph 35mm.

Vurderingen er som følger:
Jeg sparer flere kilo sykkel, og har slanket meg enda flere kilo. Det meste av Birken er oppover (tidsmessig) og der kan jeg tjene minutter. I utforkjøringene (Djupaoset og Balletbakken) kommer jeg til å tape i forhold til de raskeste, men ikke mer enn at jeg finner andre å sykle videre med.

I tillegg så trener jeg mer sykkel enn noen gang, så nå skal jeg klare å nærme meg merket og kanskje klare det...

Mosjonist og hekta

Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: Skal klare merke] #503697 21/01/2008 21:03
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 584
L
lrm Offline
Maratonmannen
Offline
Maratonmannen
L
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 584
Jeg holder nå på å bygge det jeg mener er noe av det nærmeste du kommer en ultimat birken racer.

Scott scale ramme med v-brems fester
Ritchy stiv carbon gaffel
Schmolke TLO 34,9 400mm setepinne
Schmolke TLO styre
Syntace styrestem
Extralite scalehead styrelager
THM Clavicula DP krank
Tune Rasselband 11-28
Extralite v-bremser og hendler
Shimano nye xtr bakgir
Shimano xtr girhendler
BTP record krankgir bygd om til top-pull med BTP aramid klemme
Et eller annet carbonflis til sete

Hjulsett
Extralite nav
Pillar racing spokes
Notubes ZTR355 felgring

Tror dette vil havne på rundt 6 kilo blank med f.eks maxxis 310 dekk. Men til birken vil jeg bruke piranha tubless ready dekk. Da havner sykkelen på rundt 6.5 kilo.

Tror dette er noe av det råeste du kan kjøre med på birken. Sykkelen blir super lett i bakkene, og du har nok volum i dekkene at du ikke taper noe nedover.


Vedlegg
20984-IMG_0823.JPG (586.77 KB, 250 nedlastinger)
20985-IMG_0825.JPG (243.9 KB, 195 nedlastinger)
20986-IMG_0830.JPG (358.5 KB, 190 nedlastinger)
20987-IMG_0832.JPG (329.42 KB, 201 nedlastinger)
Redigert av lrm; 21/01/2008 21:10.
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: lrm] #503699 21/01/2008 21:06
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Dette er LITT av en smørbrødliste as!

Er ikke mye å si på den, om man ikke "må" ha skivebremser..


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: nicolai] #503704 21/01/2008 21:15
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 584
L
lrm Offline
Maratonmannen
Offline
Maratonmannen
L
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 584
Skivebremser er ikke nødvendig på de marathonrittene vi har i norge. Men trenger jeg skivebremser så finner jeg bare fram denne fra kjelleren.

Vedlegg
20988-IMG_0816.JPG (586.52 KB, 252 nedlastinger)
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: lrm] #503707 21/01/2008 21:17
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 5,273
Hehe, nei det er sant det. Mye ekstra vekt er det jo også, i forhold til skikkelig lette v-bremsesett..

Åja, du har en sånn en også ja..! Jaja, er vel greit det med den farta du holder så...:P


/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: lrm] #503708 21/01/2008 21:18
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Sitat: lrm
Skivebremser er ikke nødvendig på de marathonrittene vi har i norge. Men trenger jeg skivebremser så finner jeg bare fram denne fra kjelleren.


Vise flere bilder av hesten? ICON_TONGUE


...Joshua...
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: lrm] #503711 21/01/2008 21:24
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Åjasså, Manengen prøver å psyke ut motstanderne sine foran kommende sesong, hæ? ICON_WINK
(Det er vel ikke så mange Scale Ltd. i landet ennå, så jeg la sammen to og to...)

Ikke mye å pirke på på noen av de to syklene der... Hvordan virker den integrerte framspring-/styredingsen på den nye Limited-en, forresten?


Gaute
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer! [Re: lrm] #503720 21/01/2008 21:38
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Pete Offline
Popcornansvarlig
Offline
Popcornansvarlig
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Sitat: lrm

Shimano nye xtr bakgir

Regner med at du skal ha RD-M972 Shadow bakgiret for å spare en 15-20g over vanlig RD-M971 + et par gram spart i kortere wire & strømpe? ICON_SMILE


Recovery-mode
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support