Og jeg ville seriøst betalt ned på studielån enn å kjøpt en ny bil. har nedbetalt studielån og vurderer fortsatt ikke ny bil. ei nybrukt. men den tredje gromsykkelen var derimot ganske viktig.
Det sies at studielån er det gunstigste lånet man noen gang kommer til å få,og at det derfor er det lånet man bør prioritere minst å kvitte seg med,så akkurat det er ikke noen bekymring med det første. Og nybil har aldri vært en tanke,bare det jeg regner med du tenker på som nybrukt. Jeg vil ha en bil som står i stil til den tiltenkte sjåføren: Pr-kåt med klasse,og spor av ADHD;) Da blir det fort ennten veteran eller noe fra 2000 og oppover. Og å kjøre veteran om vinteren er likskjending,altså ikke bruksbil, så da er jeg mer interessert i noe av nyere dato.
Trønder osv
Re: Minste bil som kan frakte en sykkel?
[Re: Espen J]
#49091710/12/200709:06
Jeg betalte ned studielånet mitt med boliglån-penger av prinsipp, fordi jeg synes det er forjævlig at staten skal sko seg på at folk vil utdanne seg. Studielånsrenta burde vært akkuret så høy at den dekket inflasjon og en liten administrasjonskostnad. ...OG: Hvorfor i alle dager trenger de mange hundre lønnede ansatte for å drive lånekassa?
Takke meg til banken!
Det har dessuten ofte i det siste vært lavere lånerente i bankene enn i lånekassa.
[Re: Stein]
#49092010/12/200709:11
Det er vel ikke kun renta man tenker på når det sies at studielån er det gunstigste lånet man kan ha. Du kan bl.a. søke om betalingsfritak i et gitt antall perioder, lånet frafaller hvis man dør, osv.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#49092210/12/200709:20
Det er selvsagt et stort poeng, og hadde vært spesielt nyttig for meg som ikke får gjeldsforsiking siden jeg er diabetiker. (Arkaiske regler hos F-selskapene)
Likevel refinansierte jeg det i banken av rent prinsipp og irritasjon på studielånsrenta.
[Re: Stein]
#49092410/12/200709:23
...meg som ikke får gjeldsforsiking siden jeg er diabetiker. (Arkaiske regler hos F-selskapene)
Kun et forbigående problem. Etterhvert som stadig flere får diabetes så er forsikringsselskapene nødt til å forsikre også disse, hvis ikke er det ingen kunder igjen.
[Re: EgilS]
#49092810/12/200709:28
Ser også at man får Corsa med automat, og dermed seiler den opp som kandidat for når vi skal bytte ut "konebilen" såfremt man får en barnevogn i bagasjerommet uten å måtte ta av hjulene (tvilsomt).
Fint tips, photodude.
#49097510/12/200711:11
Må innrømme at jeg ikke ble veldig imponert. Det så ut som ganske mye styr for å få det ut og montert. At det er unnagjemt er muligens et poeng, men det tar jo plass fra noe annet. Hvor er reservehjulet? Eller har man bare løftet opp bagasjegulvet litt og spist av den plassen?
Her vil jeg nesten si at det er mye enklere å ha et tilhengerfeste og så ha et vanlig sykkelstativ liggende i bagasjen. Da kan man i tillegg velge om man har lyst å drasse på det når det ikke skal brukes.
[Re: Dan]
#49098710/12/200711:28
Det spørs hva et tilhengerfeste ville ha kostet ferdig montert, ikke sikkert det hadde vært så veldig mye billigere. For min del ville det aldri være interessant å trekke tilhenger med en slik Corsa uansett, det bruker jeg i såfall 9-5'en til.
Plass er uansett et poeng, det står på sidene til Opel at man med dette sykkelstativet kun får lappesaker på boks, ikke et reservehjul.
#49100210/12/200711:50
Mange biler har avtagbart hengerfeste for tiden. Jeg vet at min har det. Men jeg synes dette stativet så ganske så fikst ut. Solid og gjennomført. Noen som ser hvordan sykkel det bærer i filmen? Hvor ofte punkterer biler egentlig? Ikke veldig ofte. Noen som har prøvd lappesettet som følger med? Jeg har ikke reservehjul, men bruker brønnen til oppbevaring av tepper osv hvis jeg skal ha sykkelen inn i bak.
Jeg har prøvd det på motorsykkel et par ganger. Den ene gangen funket det bra nok til at jeg kunne ta meg hjem og til dekkverkstedet. Den andre gangen var hullet så stort at punkteringssprayen sto som en fontene ut av hullet før jeg fikk opp trykket. Jeg måtte kjøre i gangfart til dekkverkstedet med 0,5 bar i dekket.
For egen del kan jeg derfor si at jeg aldri ville finne på å kjøre uten reservehjul i bilen. Det er ganske stor forskjell på akkurat å klare å ta seg hjem og det å fortsette turen som planlagt etter noen minutters hjulskift.
#49109410/12/200714:54
Ser også at man får Corsa med automat, og dermed seiler den opp som kandidat for når vi skal bytte ut "konebilen" såfremt man får en barnevogn i bagasjerommet uten å måtte ta av hjulene (tvilsomt).
Fint tips, photodude.
Hm. Kanskje en god ide, det stativet. Men hva gjør man med det etter å ha kjørt noen mil på sølete vei? Lukker igjen og later som ingenting? Bruker en time på å rengjøre alle bevegelige deler? I tillegg ser det ut til at sykkelen blir hengende relativt lavt og vil være utsatt for søle og skitt. Tror heller jeg ville brukt en 1000-lapp på en ClipOn eller et takstativ enn 6 lapper på det integrerte stativet. Men Opel skal ha for å tørre å satse på innovative løsninger…
[Re: OLedward]
#49134811/12/200710:01
Det er vel bare å spyle med hageslangen etter å ha kjørt på sølete veier? Min erfaring med takstativ er ikke så gode. Veldig enkelt å ripe opp taket i det man løfter opp og ned tunge DH-sykler som veier ca 20 kg. Takstativ i god kvalitet er ikke billige heller...
Veldig enkelt å ripe opp taket i det man løfter opp og ned tunge DH-sykler som veier ca 20 kg.
Akkurat der må jeg jo skryte litt av bilen min igjen. Glasstak er rett og slett genialt. Det gjør ikke noe som helst om man setter sykkelen rett på taket mens man laster. Det gjør ikke noe om det drasser småstein og jord ned fra syklene mens man kjører. Og i tillegg kan man når som helst se på syklene mens man kjører, hvis man lurer på om de fortsatt står som de skal.
#49140511/12/200712:11
Du kan jo ta en titt på Yaris T-sport eller TS. Jeg har selv TS. Vlle aldri i verden dradd en sykkel inni den, men det er rikelig med plass.
Betyr det at det er sorgløst å putte en stisykkel inni en Yaris? Må nemlig flytte stisykkelen en times tid i en lånt Yaris for å få tur-logistikken til å gå opp.
Er alene i bilen, og det er verken takstativ eller hengerfeste tilgjengelig.
Nå er vel TSen så gammel at du har prøvd å få en sykkel inn i den..
2012 SJ FSR 29
[Re: Espen J]
#126116413/09/201120:55
Ser du titter på mini. Morsomme kjøreglade biler med smile-sjel.
Fikk vår mini contryman (leke-SUV) All4 cooper d med 4wd på fredag, 10mnd ventetid. 18"vinterlisser. Men dog ingen liten bil lenger.. Dytta en kompis på 190cm (som har en ny superb) i baksetet og uttrykket var jøøssss. Han hadde 10cm kneplass tilgode.
Alle biler har plass til en sykkel på en eller annen måte. Men møkkete sykkel i bil liker ikke jeg. Sykkel er som hovedregel bakpå eller oppå taket hos oss. Bakpå så blir den og spylt ren når vi er hjemme. Du får fester til å henge på bakluka.
Har og eid en 2001 yaris TS. Morsom bil, aldri noe tull med den og gjerrig på fuel men gikk som en liten kule. Pocket rocket!
Jeg har kikka noen ganger på de videoene de siste dagene, ja. Jeg vurderer faktisk å skaffe meg en sliten girkasse for å lage motoradapter først. 500 er et glimrende utgangspunkt for konvertering. Jeg har CNC-fres og dreiebenk hjemme, og tyve års erfaring med elmodellfly.