Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider.

OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. #489758 06/12/2007 21:04
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Overveier seriøst å kjøpe meg nye telemarkski og støvler. Jeg har funnet en pakke med Scarpa T2X, Rottefella Cobra R8 og Dynastar Legend Mythic Rider. Jeg har prøvd skoene, og de satt veldig bra, selv før termoforming.

Jeg vet ikke så mye om skiene, og lurte på om noen har erfaring med dem. Det virket som folk i butikken (Platou i Bergen) hadde god peiling, men de vil jo så klart selge det utstyret de har tatt inn, så kanskje noen her kan gi uhildet råd.

Lengden jeg fikk anbefalt var 178 cm. Selv er jeg 185 cm høy og 73 kg i nettoen. Jeg står mest i skianlegg, men går ikke av veien for en tur (nedover) utenfor de preparert bakkene. Jeg har ikke gått toppturer til nå, men det kan være det blir noe av det også hvis utstyret er i orden.

Noen som har noen innspill?

-Amund-

Edit: Det er lov å foreslå andre ski/bindinger/sko også, selv om jeg nærmest har bestemt meg for skoene.

Redigert av KamAxel; 06/12/2007 21:24. Rediger grunn: presisering

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #489875 07/12/2007 07:36
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Du kan ikke gå feil med denne pakken. Legend Mythic Rider er vel en videreutvikling av en modell Dynastar har hatt i sortimentet i maaaange år, nå med litt mer innsving, antageligvis for å prestere bedre på preparert underlag. Har selv kjørt i mange år med Scarpa T2 og Rottefella Cobra, og har utelukkende positive erfaringer.

Men: Min mening er at telemarkstilen egner seg definitivt best utenfor preparert underlag, og i særdeleshet i løssnøen (eller pudder som vi liker å kalle det...). For kjøring i preparert løype, og særlig når det er hardt/isete, har fast hæl en stor fordel. Oppover er det også enklere å gå med randonee-utstyr (med mindre telemarksbingene har de nye "hengslede" bindingsplatene).

Hilsen Espen, "toppturist"/utenfor-løypa-kjører som etter mange år på telemark nå kjører/går med randonee-bindinger/sko.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #489878 07/12/2007 07:43
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du skal ikke like godt gå over til NTN når du nå først skal kjøpe alt nytt allikevel? Scarpa har sko til NTN også, så passformen blir nok lik de T2X du har forelsket deg i nå.

Eventuelt samme pakke, men med Linken hvis du ikke vil gå 'all the way'? Jeg har Cobra på et skipar og Linken på et annet, er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: parob] #489941 07/12/2007 09:01
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Ikke hør på dem!
Digger du telemarkstilen, så hold deg til løs hæl!

Selvfølgelig har du større kontroll med fast hæl, men det er vel litt på siden av poenget, er det ikke? Poenget er jo å ha det mest mulig moro(?), og da er det opplevelsen som teller - ingenting slår opplevelsen av skrekkblandet fryd i en surfende telemarksving i knedypt kaldpudder...

Så får man heller tåle å bli frakjørt av slimslamgutta ICON_WINK

Gi gass!

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Lyn-Peder] #489944 07/12/2007 09:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har da ikke nevnt annet enn løs hæl jeg! ..eller var det kanskje ikke meg du mente å svare?

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Lyn-Peder] #489950 07/12/2007 09:11
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
ingenting slår opplevelsen av skrekkblandet fryd i en surfende telemarksving i knedypt kaldpudder...

Det var vel omtrent det jeg skrev.

At en med fast hæl ikke kommer helt opp mot følelsen med telemark i løssnøen, er jeg enig i. Men PÅ ALLE ANDRE FØRER er fast hæl bedre, SPESIELT I PREPARERT BAKKE. Og som sagt - rando er friere i bevegelsen oppover også - altså mindre kraftforbruk.

Og som jeg tidligere skrev - jeg har 15 år på telemark, så jeg er ikke helt grønn ICON_WINK
Men bevare meg vel - folk får stå på akkurat det de vil. Det viktigste er å ha det gøy!

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #490145 07/12/2007 14:40
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: KamAxel

Lengden jeg fikk anbefalt var 178 cm. Selv er jeg 185 cm høy og 73 kg i nettoen. Jeg står mest i skianlegg, men går ikke av veien for en tur (nedover) utenfor de preparert bakkene.
Noen som har noen innspill?

Er ikke de skiene litt vel korte for deg?
Personlig liker jeg best lange ski,men dessverre virker det som om de fleste modellene ikke produseres i lengder over 185.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Esc] #490148 07/12/2007 15:00
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Uten at eg kjenner denne skia, vil eg tru den er ei "vidareutvikling" (nye fargar) av den gamle intuitiv-big/little big fat serien til dynastar. Den har iallefall tilnærma like mål. Om så er tilfelle vil eg påstå at 178 er ei bra lengde for ein kar på 73 kilo.
Den gamle In-Big skia var forøvrig ei veldig bra allround-ski til telemark. Det einaste eg hadde å utsette på skia var at den hadde litt lang svingradius.

Edit: Denne skia har litt kortare radius enn In-big

Redigert av Per-Pusling; 07/12/2007 15:03.
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Esc] #490150 07/12/2007 15:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Quote:
Er ikke de skiene litt vel korte for deg?

Det slo meg også, 178 cm høres litt kort ut. Jeg antar denne skia har ca samme baktupp som Legend 8800 (som denne bygger på)? I så fall må du huske at den ganske store baktuppen gjør at reell lengde blir endel kortere enn for en like lang ski uten baktupp. Jeg kjøpte Legend 8800 for noen år siden, tok ikke hensyn til dette, og endte opp med for kort ski.

Legend 8800 synes jeg forøvrig var en knallbra allround-ski. Legend Mythic har fått litt mer innsving med litt mer bredde foran og bak, og det tror jeg bare er bra.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Arne_And] #490161 07/12/2007 15:40
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for innspill så langt.

Nå viser det seg at jeg tok feil av modellene. Det var Dynastar Legend (uten nummer) som var med i pakken, ikke Mythic Rider. Med Mythic Rider må jeg ut med 3000 kr ekstra. Da må jeg eventuelt kikke litt ekstra på sport-conrad. Der får jeg det til samme pris. Mythic Rider er som det blir sagt en videreutvikling av/erstatning for Legend 8800.

Legend-skien er noe smalere. 76 mm på midten og 114 foran tror jeg. De skulle visst egne seg bedre i preparert bakke. Skulle gjerne lagt ved en link, men jeg finner dem ikke på Dynastar sine fancy shmancy sider.

Jeg er kanskje konservativ når jeg ikke overveier NTN, men støvlene jeg så for den typen binding ble litt vel aggressive for mitt bruk. Med gode bindinger funker Rottefella så bra likevel, at jeg ikke har behov for noe enklere.

Randoutstyr er sikkert fint, men jeg synes fremdeles det er noe eget ved å surfe nedover med løs hæl. Jeg er kanskje litt feig av meg, og siden jeg ikke tør å hoppe så mye ble det lite utfordrende å kjøre slalom. På telemark blir turen ned noe helt eget, synes jeg.

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #490173 07/12/2007 16:55
R
Rockyeid Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
76mm på midten tror jeg kan blir for smalt hvis du tar en tur utenfor løypene, eller cruiser ned en fjellside etter en hærlig topptur... Jeg ville gått for en bredere allround ski.. Selv er jeg svært fornøyd med mine Atomic Janak.. er rundt 100mm på midten og knappe 130 i front.. Sitter som et skudd både i og utenfor løypene... Vet ikke om de har disse på Platou, men du kan jo forhøre deg..

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #490188 07/12/2007 17:31
jrm Offline
Sitat: KamAxel
Takk for innspill så langt.

Det var Dynastar Legend (uten nummer) som var med i pakken,
-Amund-

Er det ikke en (mykere) dameversjon av legend 4800?

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: jrm] #490195 07/12/2007 17:49
KamAxel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hehe, det er mulig det. Designmessig er den nøytral nok til at jeg ikke har problemer med den iallefall.

Nok en grunn til å høre med folket altså. mongo

-Amund-

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: KamAxel] #490291 08/12/2007 00:05
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke kjøp R8, da denne blir stiv om du har ambisjoner om topptur. Blir det mye topptur velger du Black Diamond O1. Denne får mye skryt for sin randofunksjon, og er ellers driftssikker og stiv nok nedover.

Hammerhead er at annet alternativ, som på enkle håndgrep kan justeres i fem trinn mellom gåmodus og knallstiv/aktiv modus. Dette gjøres ved at pivoteringspunket under foten kan forflyttes under (pos. 1) eller bak (pos. 5) tåballen. Cobra R8 skal visstnok tilsvare posisjon 3/4 på HH.

Jan Erlend
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Tom_Bombadill] #490311 08/12/2007 06:51
jrm Offline
Om jeg måtte ha nye 75mm bindinger da hadde jeg vurdert disse hos xxl ellet hos TP med utløser(DIN) og randofunksjon. Jeg er veldig godt fornøyd med versjoner uten randofunksjonen.
Men hvorfor ikke NTN?

Redigert av jrm; 08/12/2007 06:52.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: jrm] #490752 09/12/2007 18:30
R
Rockyeid Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg har den bindingen over uten randofunskjon.... jeg synes ikke den er så bra.. sideveis er den ikke mye stiv, faktisk litt vinglete spør du meg... bøyemotstanden er grei, men med en gang jeg prøver et par ski med rottefella merker jeg at du har mye mer kontroll på skien.. og dette er ikke fordi det er en annen ski!
Ellers er det jo veldig greit med utløserfunskjonen.. så ødelegger du ikke beina!

Alternativer til 7TM tour kan jo være Voile. Har ikke prøvd de selv, men de har fått gode kritikker.. Ønsker du gå-funksjonen kan du kjøpe disse:

Ønsker du utløser funksjonen kan du se på disse:

Du får desverre ikke i pose og sekk som med 7TM, med både gå og utløser-funksjon, men jeg tror du får en mye bedre binding å kjøre på...

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Rockyeid] #490837 09/12/2007 22:52
jrm Offline
Har også voile med utløser og jeg synes ikke at bindingen er en "mye bedre binding" men det er klart at 7tm er ikke bomber bishop.

Redigert av jrm; 09/12/2007 22:52. Rediger grunn: Hvilken versjon av 7tm har du ? all-mountain? power?

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: jrm] #490890 10/12/2007 08:18
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Har stått noen turer på 7tm power. Kjøpte dem på Sport-Conrad til broren min og han er kjempefornøyd. Bindingen er overraskende vridningsstiv med scarpa t1. De er mindre aktiv enn rottefella r8, så kjørefølelsen er annerledes, men til å bli vant til.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: Rockyeid] #490895 10/12/2007 08:29
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jøss, akkurat samme konstruksjon som Voilé bindingene jeg hadde på begynnelsen av 90-tallet når jeg konkurrerte på telemark. Da må den være rimelig velprøvd ihvertfall. Spesielt stiv ser den derimot ikke ut til å være.

Hva var det forresten de norske landslagskjørerne på årets lag hadde tatt av i tid under testing på en typisk verdenscupløype med de nye NTN bindingene, 2 sekunder eller noe sånt? Sykt mye ihvertfall.

Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: jrm] #490896 10/12/2007 08:32
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Er enig med de over som stusser på lengden 178. Har kjørt telemark et par sesonger på Rossi XXX i den lengden (er 183cm, 75kg), og synes det ble i korteste laget. Nå har jeg 190 Volkl Gotama, det funker glimrende. Men det kommer jo an på kjørestil og bruksområde. Jeg trives best offpiste med høy fart og store svinger over tregrensa. Er det craving i preppa løype eller skogskjøring som er favoritten, så funker selvsagt kortere ski med mer innsving bedre.

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: OT: Telemarkski. Dynastar Legend Mythic Rider. [Re: ehovde] #490941 10/12/2007 09:46
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Løs, eller fast hel..!? Ole Brum! I ei knallhard renne i Lofoten, eller nattkjøring er det etter min smak fast hel som gjelder. Ellers er det dritdigg å snorkle i pudder med telis :o)

Har forresten et par ubrukte telemarksko å selge.

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=102&itemnr=210371

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99

Moderator  support