Oi... extreme makeover kan man mildt sagt si..det der så svært bra ut! Ingen tvil om det..Når kommer resten av delene? Er det de originale delene som skal på igjen?
Alle delene som satt på sykkelen før makeover skal på igjen, bortsett fra hvite bremseslanger og wirer, samt pedaler.
Sete trenger jeg egentlig også, men siden dette skulle være så billig som mulig får jeg prøve det som sitter på. Hadde vært fint med et hvitt et men...
Skal bytte ett dekk og gruer meg til dét.
Ønsker også å gjøre styreteipen fin igjen, noen tips? Det er skinn.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Ny styretape er billig. Dekkbytting er ikke så vanskelig. Strekk dekket godt først, smør et tynt lag lim på felgen og begynn ved ventilen og strekk dekket på, begge veier ut fra ventilen, uten luft i. Forsiktig mot slutten så du ikke får lim på dekksidene. Pump opp, og la det stå et døgn.
Takk for tips Dazed. Jeg ønsker å beholde styretapen, for den er av skinn og sitter godt på. Jeg har hørt at skinn er sweet. Høres jo ikke så komplisert ut å bytte dekk når du skriver på den måten, det går nok bra.
Takk igjen. Ser utroooolig kjedelig ut og jeg gruer meg like mye som en fyr som skal sette på et tubular dekk for første gang. Vent, det er jo meg det! Men det fikser seg vel.
Jeg må gjenge opp krankhuset og girøret på denne. Noen som vet hva slags gjenger det er på krankhuset? På girøret er det vel standard gjenger vil jeg tro.
Jeg må gjenge opp krankhuset og girøret på denne. Noen som vet hva slags gjenger det er på krankhuset?
Det er vel standard engelsk gjenge tenker jeg. Ta en kikk, og se om den er gjenget hver sin vei. På Italiensk gjenge, som er det eneste alternativet det kan være her, så er det høyregjenge på begge sider. Du kan også måle bredden på krankhuset, er det 70 mm, er det en indikasjon på at det kan være italiensk. Er det 68 eller 73 mm er det ganske sikkert britisk. Italiensk gjenge er 36x24tpi, engelsk er 1,370"x24tpi, evt. 1,375"x24tpi.
Noe som også gjør at det er mulig å gjenge opp et krankhus med italiensk gjenge om den engelske er ødelagt, men i ditt tilfelle er det kanskje bare lakk som har kommet inn i krankhuset?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Gjenge opp krankhus og girøre
[Re: gare]
#45018919/09/200707:51
Stikk til din lokale sykkelsjappe (en litt god en), de bør ha gjengeverktøy. Ellers får du svinge innom Sarpsborg Sykkelsport. De hjelper deg. Det er fingjenget 10mm (10x1) i girøret og BSA (Britisk - 1.37" x 24 TPI) i krankhuset.
Hvis du ikke får noen til å gjøre jobben så skyt en PM. Jeg har verktøyene (i Oslo).
Fine greier dere, takk skal dere ha! Dazed, du befinner seg nærmest meg, så jeg sender deg en PM hvis jeg ikke får ordnet det for en billig penge i hjembyen min.
Og da tar jeg med min DBS 500 og hiver i gården din, uavhengig om du vil ha den eller ikke
Redigert av Mr Blomst; 19/09/200711:21.
Etter Lectrons lekre makeover og cwars lefling med fargekombinasjoner må jeg oppdatere denne posten. Nå har Dazed gjenget opp krankhuset (takk) og jeg har fått satt på dekket. I morgen kommer kranklager og gjengetapp til girøret i posten, og da kommer det gamle totaloverhalte Dura Ace-giret og -kranken på. Jeg kan ikke under noen omstendigheter kalles rask, men tiden har dog leget denne gamle traveren.
De rustne eikene trenger en omgang, og det skal de få. Jeg skjønner jo nå at jeg burde ha satt på to nye dekk, både av estetiske og funksjonelle grunner. Dessuten er strømpa til bakbremswiren litt for kort. Et brunt Brooks-sete sammen med lik styretape hadde jo også kledd denne. Jeg kunne brukt flere timer på polering, men når alt kommer til alt gleder jeg meg mest til å få den syklbar. Jeg imidlertid veldig fornøyd med resultatet, dette har vært gøy.
Bedre og flere bilder kommer når den er helt ferdig og jeg har fått fikset objektivet til kameraet mitt.
Morsom tråd. Her er mitt prosjekt. Men makeovern blir ikke så extreme ettersom sykkern er en pent liten ting allerede. Originallakken skal jommen få være der. Men alt av drivverk, hjul og styre, sete går.. Det blir campagreier all over, krom/alu styregreier og ellers blir det hvitt der jeg kan få det til (styreteip, sete mv).
Men valgets kvaler: Skal jeg gå for hvite eller mørkeblå dekk??
Og et spørsmål: Hvordan får jeg best av gammalt lim fra styreteip??
Men valgets kvaler: Skal jeg gå for hvite eller mørkeblå dekk??
Jeg synes at det blir litt for mye av det gode, dessuten vil vel hvite dekk bli svarte etter hvert. Svarte dekk! (Selv om det ikke var det du spurte om.)