Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 22 1 2 3 4 21 22

Lag din egen RLV til Tacx Fortius / iMagic

Re: Collectors item [Re: ] #488388 03/12/2007 18:22
progres Offline
Besatt
Besatt
Du mener polar2tacx? -- ja det er nok det jeg mener.

Men her må være mer med dette, bl.a. en relasjon til pgmf -fila.
Jeg syklet min egen rlv i dag ,stoppet der jeg merket trasige sync-forhold, puttet inn 1-2-3 nye linjer i pgmf fila og lagde ny profil. Syklet på nytt til jeg merket out of sync , steg av sykkelen og repeterte dette gjentatte ganger. Det ble til slutt nærmest perfekt etter de faktiske forhold slik jeg kjenner de.
Dan - du får møte opp hos Nick for gjennomsykling.

Det er noe småtjafs å korrigere på de flate , første kilometrene men dette får jeg evt ta senere.
så konkl sålangt: SAGELV RLV er som experimentmodul klar for testing og tilbakemelding. 3 kopier på tur sørover som dere får distribuere etter behag om ønsket skulle være der.

Nå ser jeg bare frem til sommeren med midnattsolsykling og nye heimesnekra RLV'er

F.ø. så har jeg satt en datanerd på oppgaven med å finne ut av tacx2fortius.... nei polar2tacx var det jo:-)

Re: Collectors item [Re: progres] #488397 03/12/2007 18:37
Dan Offline
More than words
More than words
Det som slår meg er at har man bare fått rlv-filen og avi-filen så kan jo forbedrede pgmf-filer sendes per mail. Nick, kunne du sendt meg din siste Lommedalen.pgmf? Og progres, du kanskje også kan sende en ny pgmf hvis du har forbedret den etter at du sendte DVD til Nick? Min mail-adresse er dan krøralfa dod.no.

Re: Collectors item [Re: Dan] #488424 03/12/2007 19:13
progres Offline
Besatt
Besatt
Dan , jeg sendte allerede ny pgmf fil til nick for et par timer siden. Jeg kan godt sende deg .rlv og .pgmf fila men du må vel uansett til nick for å få avi fila.

Re: Collectors item [Re: ] #488556 03/12/2007 22:27
progres Offline
Besatt
Besatt
"Jeg prøver meg litt på makroer for å behandle inndataene fra regnearket" Det er en god vei å gå. evt direkte på pgmf fila

Redigert av progres; 03/12/2007 22:28.
Re: Collectors item [Re: ] #488626 04/12/2007 08:25
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Bare et skudd i blinde: Denne "glatten" makroen som våre tyske venn hadde lagd. Har du fått den til å funke? Den skal jo jevne ut høydemeterne slik at overgangene ikke blir så brå..

Re: Collectors item [Re: Sykkelbob] #488687 04/12/2007 10:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Med forbehold om at jeg skjønner hvordan dette fungerer:

.pgmf-filen er en tekstfil? Hvis så er tilfelle burde det ikke være noe stort problem å skrive et script som for eksempel legger inn ekstra linjer i filen slik at man får glattet ut stigningene med steg på for eksempel 25 meter (4 linjer for hver linje i dag).

Hvis dette gjøres etter at man har gjort alle manuelle korrigeringer og er fornøyd med hvordan den fungerer så slipper man det ekstra arbeidet det er å jobbe med en 4 ganger så stor fil.

Redigert av EgilS; 04/12/2007 12:00. Rediger grunn: rette småtterier
Re: Collectors item [Re: EgilS] #488706 04/12/2007 11:31
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Noen små timers arbeid for Nick - mange timer moro for sykkelfolket!!

Har nettop syklet gjennom Lommedalen i lett tåke og ellers pent senhøstvær. Det var skikkelig artig å sykle "hjemme" og ikke i en kjip og totalt ukjent løype i Flandern. Gratulerer. Jeg synes dette funka kjempefint. Morsomt å sykle på steder man kjenner. Video og alt fløt bra synes jeg! Noen morsomme innslag her og der med frekke folk med whiskeybikkje som kaster seg ut i veibanen foran meg (folk har ikke resspek får sykklister ass!) en irriterende golf som lå på bremsene ned Tuppenhaug på slutten osv - men herregurd, hvor nøye skal man være?

Skal man være pirkete så har jeg noen umiddelbare kommentarer (legger dem ut her da det kan være av interesse for flere RLV produsenter):

Videokvalitet:
* Vaske vekk roadkill fra frontruta er allerede nevnt av produsenten selv. Stille kamera slik at man ikke får med panseret kan også tas med.

* Idè: Hvis du har videoredigeringsprogramvare og et par timer å slå ihjel, kan du (rett etter du har filmet ruta) kjøre en tur til og filme om igjen de partiene du måtte stoppe. I videoredigeringsprogramvaren kan du ved litt klipping, bytte ut "stoppene" med klipp hvor du bare kjører igjennom. Gjør du dette med riktig timing, tipper jeg det bare er noen justeringer (eller klippinger) i pgmf fila for å synke det inn. Det er nok et poeng at disse klippene filmes under mest mulig like lysforhold som første kjøring.

Bedre realisme:
* pgmf-filen ligger gradvis mer og mer i forkant av videoen. Det merkes best når man runder toppen av en bakke da man begynner å trille lett allerede før man er helt oppe. Om dette er en gradvis forskyvning eller om det kommer som en konsekvens av at man av og til må stoppe helt opp for fotgjengere og rundkjøringer, har jeg ikke peiling på.

* Jeg tror man må ned på 30m oppløsning. Stigningsprosenten holder seg stabil lenge selv om du ser av videoen at kuperingen varierer.

* Varier farten på bilen til å ligge mest mulig opptil den fart du ville hatt på sykkelen. En del nedoverbakker blir "fortfilm" og en del oppoverbakker hakker. Det merkes mest på alle de andre objektene (mennesker, biler) som beveger seg unaturlig sakte/fort. Tips: kjør med varselblink på og om du er litt frekk, fest gulblink på taket ;-)

Humorinnslag?
* Om medlemmer på forumet tar en kronerulling, kan du få det til å blinke i fotoboksen på Haslum?? :-D

* Legg deg på hornet for fotgjengere slik at de hoppper unna??

Hehe, neida stryk de to siste..

Men igjen: Kanonbra arbeid! Klart mye morsommere med norsk RLV!

Redigert av Sykkelbob; 04/12/2007 11:52.
Re: Collectors item [Re: Sykkelbob] #488871 04/12/2007 19:31
progres Offline
Besatt
Besatt
sitat
progres: will tacx provide us with a tool to generate "home made" RLV's

Phil , Tacx: Tacx is busy with plans to integrate some kind of editor for making your own routes for a small fee. This will be for next year though.

Re: Collectors item [Re: ] #488988 05/12/2007 07:33
progres Offline
Besatt
Besatt
nordlandsvideoen er underveis.Og bare for å gjenta meg selv : jeg syklet gjennom den på ny med ytterligere forbedringer i pgmf -fila. En underlig og strevsom måte å editere på men det går. Jeg skla flikke enda litt mer på den før jeg sender ut oppdatering.
Jeg tror *ikke* det er noe poeng å redusere (bedre) granularitien på ved å redusere til "30". Min erfaring - på en småkupert løype - at "100" intervallene godt fanger opp høydeendringer innenfor 20-30 meters segmenter.

Re: Collectors item [Re: progres] #488998 05/12/2007 07:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hei igjen. Har nå prøvekjørt deler av Sagelv også. Denne fungerer også helt supert! Nydelig landskap! Bra filma! Fordelen til Progress er at det er svært lite trafikk, så videoen blir mindre sårbar for fartsforhold. Jeg fikk intrykk av at jeg syklet litt sakte i forhold til videohastigheten, men det er noe jeg får trene på.. :-) Jeg kan forstille meg at samme RLV filmet i høstfarger i klart vær kan være en "klassiker"!!

Jeg fikk en pgmf fil forrige dagen av progress som jeg brukte. Denne er også litt i "forkant", om jeg skal pirke. ;-)

Ettersom jeg ikke foreløpig har brukt tid på å editere slike RLV'er skal jeg ikke være påståelig. Og ettersom dette tjener formålet som treningsredskap og ikke simulator, så skal man sette en grense for hvor pirkete man skal være. Men mitt *inntrykk* er at både Sagelv og Lommedalen drar noen gjsnitt på stigningskurver som blir veldig gjennomsnittlige. Du merker det tydelig hvis du har en kort oppoverbakke, et kort slakt parti og så mer oppover, så kjører du gjerne på 6% hele veien. Treningsmessig så spiller jo dette null rolle - men som RLV så følger altså ikke pgmf fila videoen alltid. Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan 30m oppløsning ville funket, men har full forståelse for at dette er mye ekstraarbeid, så det er helt opp til dere. Jeg kommer helt sikkert til å bruke begge RLV'ene mye uansett.

Tar gjerne i mot nye pgmf'er med justert forskyvning ol.

Og igjen! Stor takk og stor honnør til dere to pionerene innen RLV!!

Re: Collectors item [Re: Sykkelbob] #489028 05/12/2007 09:00
O
olofm Offline
Fersking
Fersking
O
Syklet lommedalen igår og var veldig fornøyd med turen. Morsomt med trafikk og andre hendelser som det ikke er så mye av på Taxc sine filmer. At det er små justeringer i forhold til hvordan terrenget egentlig er har ikke noe å si for min del hvertfall. Takker så mye til dere som gidder å lage og dele ut disse filmer!

Re: Collectors item [Re: olofm] #489034 05/12/2007 09:16
progres Offline
Besatt
Besatt
Nick - er det en ide at man legger ut scriptet til pgmf filene og at det blir et ansvar for alle interesserte å forbedre / oppdatere disse? Det må i såfall føres en nøye logg på "siste forbedringer". Jeg er i ferd med å "sykle meg i hjel" bare for å forbedre min egen sagelv.pgmf fil.

Re: Collectors item [Re: ] #489297 05/12/2007 19:16
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Skal ha konsert?
Jeg skal PÅ konsert, er det det samme?

Re: Collectors item [Re: ] #489383 06/12/2007 07:16
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nick

Ja, og i tillegg skal man få rom for "Rulle Touren". Jotakk ICON_SMILE

Akk ja.....selv er jeg på voltaren med kranglete kne etter halvmaraton helgen som var, så det blir nok ikke noen ny gjennomkjøring av etappe 1. Håper jeg rekker etappe 2 :-) Dermed har jeg sikret meg et dårlig utgangspunkt i år, men til våren kommer fasiten :-)
Går og klør etter å prøve en runde i Lommedalen :-)

Svært interessant dette med egenproduserte RLV'er. Skulle gjerne vist mer om fremgangsmåte og nødvendig input.
Er det tilstrekkelig å bruke høydekurve fra polar klokken?
Hadde vært morro å laget noen av de etappene vi kjører i Rulletouren. F.eks. Spinneribakken (må få noen i Rogaland til å filme), men også andre aktuelle her i Hordaland: Liatårnet, Gullfjellsbakken, Fanafjellet, osv. :-)

Re: Collectors item [Re: ] #489647 06/12/2007 14:32
O
olofm Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg har så smått begynne å vurdere å prøve å lage egne filmer jeg også. Derfor lurer jeg litt på hvilken type kamera dere har brukt.

Har sett en kamera som muligens hadde vært grei hvis man skal ta opp på sykkel eller lignende, er det noen som har erfaring med dette kamera http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=54257# ?

Re: Collectors item [Re: olofm] #489653 06/12/2007 14:46
kjull Offline
Besatt
Besatt
Hei

Har et lignende ett, dette:
http://smartprodukter.no/product_info.ph...qhsm0qbkbojhll5
Funker greit - krever kamera med analog inngang. Ikke verdens beste oppløsning og litt plukk å få festet det godt på hjelmen, i vater osv..

Men big fun likevel:-)

Re: Collectors item [Re: ] #489872 07/12/2007 07:32
kjull Offline
Besatt
Besatt
...skulle gjerne hatt tips til dugande GPS'er også. Om jeg skulle ha litt til overs etter å ha pantet flasker eller noe :-)
Helt grønn på GPS området....

Redigert av kjull; 07/12/2007 07:32.
Re: Collectors item [Re: ] #489873 07/12/2007 07:34
O
olofm Offline
Fersking
Fersking
O
Da er Sagelv også kjørt gjennom. Veldig fin produksjon og grei treningstur, men jeg syntes det var litt for lite bakker. Mulig det er formen min som begynner bli grei etter en del timer på rulla, men det tviler jeg litt på... Tusen takk til dere som har brukt tid på å lage disse to filmer. Er adskillig morsommere enn å kjøre Tacx sine filmer.

Re: Collectors item [Re: kjull] #490215 07/12/2007 18:42
progres Offline
Besatt
Besatt
Min anbefaling: ikke kjøp det der "ruklet".
hvorfor ?
a)du vet ikke hvilket filformat du får filmen levert i( avi , avhcd, mpeg...) Programvaren du vil måtte bruke i den videre editeringa er kresen ift slike forhold
b)NTSC --- vel vel , du må i allefal konvertere til 25 fps
c)disse småkameraene har erfaringsmessig klare begrensninger ift kontrast / farge prestasjoner

SUM: bruk heller litt penger på et bedre kamera

Re: Collectors item [Re: ] #490385 08/12/2007 12:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Nesten alle andre GPSer gjør jobben, godt egnet er
Garmin Edge 305, som er en GPS-basert sykkelcomputer. Morsom liten sak.
Garmin Vista Cx, rimelig farge-GPS med mulighet for å legge inn kart. Kjekk å ha i skauen.
Garmin GPSmap 60(ognoenbokstaverjegikkehusker) er neste trinn på stigen. Samme muligheter som Vista, men litt større skjerm og bedre egnet til bilnavigasjon (egen pakke).

Nick glemte en viktig ting her og det er at for å få bra profiler så holder det ikke med høydeangivelsen som blir gitt av satellitsignalet. Man må nesten ha en GPS med barometrisk høydemåler. Garmin Edge 305 funker fint i så måte, men når det gjelder de andre modellene så skal man vel helst ha en S med i modellbetegnelsen. Det holder for eksempel ikke med en 60Cx, det må være en 60CSx.

Re: Collectors item [Re: progres] #490404 08/12/2007 14:29
kjull Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg alt et slikt rukkel kamera :-) Og det funket fint til formålet så langt, som vel var å lage en intstruksjonsvideo i kjedekjøring til Team Jæren, samlingslaget til Store Styrkeprøven fra Rogland. Til RLV produksjon så er nok DV kamera med bil/mc bedre egnet enn hjelmkamera ja :-)

Re: Collectors item [Re: kjull] #490406 08/12/2007 14:39
kjull Offline
Besatt
Besatt
...hmmm kanskje jeg skal prøve en økt i kveld?
Får se om tiden strekker til og kneet er med på morroen. Optimistisk med tanke på etappe 2 i allefall ::

Re: Collectors item [Re: ] #490432 08/12/2007 15:42
progres Offline
Besatt
Besatt
"Jeg skal se om jeg kan lage en ny RLV-fil for Sagelv-videoen"- godt. syklet du med siste pgmf ?
"det er vel betydelig mørkere enn det ser ut på videoen?"- definitivt ja. etterkorrigert på kjappeste . akseptable vis.

"du filmer med kamerastabiliseringa på, for panseret på bilen hopper opp og ned, men veien stort sett er rolig og fin" : ikke annet enn softgelputa som jeg sitter på når jeg sykler! + at kameraet har en bra , innebygget stabilisator.

"Endret du på zoomen undreveis?":nei ikke såvidt jeg husker bortsett fra en liten korrigering helt i starten.

"Jeg satser på kortere panser (VW Caravelle) heller enn mer tele for å unngå å få med panseret" : kan hende man kan tørre å montere et slags stativ fremme på panseret dersom man har et kamera som ikke er for tungt ( eller dyrt!)

rlv [Re: ] #490458 08/12/2007 17:05
progres Offline
Besatt
Besatt
interessant . vi får se hva som skjer. Når det gjelder selve videoløsningen så er det mange muligheter til å leke seg. I et anfall av kjedsomhet lagde jeg her om kvelden slike lysestaker som henger i løse lufta slik spm på galtwort skole for hekseri og trolldom og strødde langs sagelv-ruta. bare for å komme i adventstemning altså ! Å legge inn sideviews er noe jeg skal gjøre med neste rlv til sommeren.
Nick - jeg mailet deg 5/12 en nyere pgmf . Mottatt den ?
Sjekk der bakkene starter og 2-3 km framover.
EDIT: forresten - dersom du finner en variant på regnearket som gir mindre etterarbeid ift pgm/rlv filene så regner vi med å høre fra deg.

Redigert av progres; 08/12/2007 17:13.
Re: rlv [Re: progres] #490497 08/12/2007 19:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
kan hende man kan tørre å montere et slags stativ fremme på panseret dersom man har et kamera som ikke er for tungt ( eller dyrt!)

Det aller enkleste, som vil gi et godt resultat, må jo være å montere kameraet på en lastbøyle på taket. Da skal det være rimelig enkelt å få det til å sitte, man slipper panser i bildet og høyden blir ikke så gæern. Det har funket veldig fint på Tacx-filmene.

Re: rlv [Re: ] #490742 09/12/2007 17:34
progres Offline
Besatt
Besatt
apropos skjerm - hører jeg klager på 640x480 oppløsning i sagelv rlv?

Re: rlv [Re: ] #490801 09/12/2007 21:09
kjull Offline
Besatt
Besatt
Da har jeg hatt meg en fin kveldstur i Lommedalen :-)
Veldig veldig bra og veldig artig! Fin runde!

Skulle gjerne fått prøvd Sagelv løypen også, ser ut til å være en fin profil på den også.

Re: rlv [Re: kjull] #490826 09/12/2007 22:22
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Er det mulig for meg som ikke har involvert meg i denne saken her på forumet, å få tak i noen av disse rlv prøve film prosjektene dere driver med?

Re: Lag din egen RLV til Tacx Fortius / iMagic [Re: progres] #491086 10/12/2007 14:22
progres Offline
Besatt
Besatt
FOUND IT! FOUND IT! FOUND IT! FOUND IT
det holder altså ikke å bare "importere" p2t fila i polar2tacx.
Filnavnet må også angis i dialogboxen i den nederste store ruta!
Dessuten må desimalskillet endres fra komma til punktum i det generelle windowsoppsettet slik det tidligere er sagt.
Men da funker det.
herrejemini - det kunne da noicenk ha sagt tidligere i fra om ICON_SMILE

Re: Lag din egen RLV til Tacx Fortius / iMagic [Re: ] #491238 10/12/2007 22:27
Dan Offline
More than words
More than words
Etter en ukes treningsopphold har jeg lyst å prøve meg på litt flat innendørssykling igjen, og da høres Sagelv perfekt ut. Nick, kan jeg låne din kopi og installere? Hjemme i morgen etter jobb?

Side 2 av 22 1 2 3 4 21 22

Moderator  support, Valentino