Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485261 27/11/2007 10:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis "alle gikk sammen om å være selvassurandører" ville det hete forsikringsselskap med en gang.

Hvis du har en liten leilighet i et borettslag kan du klare deg uten innboforsikring om du har kapital til å dekke tap av innbo og evt skader som ligger på andelseieren.
Har du hus er dette så dumt at det ikke er vits i å diskutere en gang.

LarsB

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: Rockefoten] #485272 27/11/2007 10:58
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Rockefoten

Ellers, nicket bike4man er kanskje det meste frustrerende paa forumet. Jeg blander med den noe mer etablerte navnebroren.

Ikke vanskelig dette, "Rockefot:
Bike4man = "bike-fore-man" = Sykkelformann.
bik3man = bike-three-man, altså en som kun eier 3 sykler.
Jeg har nok flere sykler enn det.
Derfor ingen grunn til å blande sammen oss to.

Eller, siden du, "Rockfoot" legger an den tonen her, - hvis du ikke ser forskjell på et 3-tall og et 4-tall, så er det antagelig medisinsk hjelp du trenger. Knock-out!

Redigert av bike4man; 27/11/2007 11:09.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485276 27/11/2007 11:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bik4man

Fordele ansvar/kostnader- ja. Hvis alle gikk sammen om å være selvassurandører, ville premien bli ned under 50 & av det den er hos forsikringsselskapene.
Forsikringsselskapene er ikke ute etter "å fordele risikoen" primært, de er til for å tjene penger.
Tjener de letterst ved å "krangle" ned forsikringsutbetalingen når en sak opptrer.

Hmm. I så fall måtte alt formaliseres i kontraktsform, og noen måtte ansettes for å administrere det, og vips så blir hele greia et sånt der, hva heter deg igjen?... Forsikringsselskap, er det ikke det?

Sitat: bike4man

Leilighetene har hver en salgsverdi på omkring 1,5 - 1,6 mil hver.
Har oppspart kapital til å kunne "ta" eventuelle uforutsette utgifter.

Hmmm.

Siden du ikkke har forsikring, antar jeg at "oppspart kapital til å ta eventuelle uforutsette utgifter" gir deg likviditet til å kjøpe i hvertfall EN ny leilighete dersom den ene brenner. Du sitter med andre ord med 1,5 - 1,6 millioner kroner i banken som du kunne sikret mot tap ved å betale noen få tusenlapper i året. Men du avstår.

Dette smaker mer av emosjonell vegring mot forsikringsselskaper enn det gjør av rasjonell tenkning, synes jeg. Antantt at du leier ut den ene leiligheten mer enn halvparten av året og ikke bruker den selv, kan du til og med trekke fra utgiftene til forsikring på skatten.

Fortell meg hvorfor du synes dette er lurt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: GeirK] #485292 27/11/2007 11:21
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: GeirK

... og vips så blir hele greia et sånt der, hva heter deg igjen?... Forsikringsselskap, er det ikke det?

Nei, det heter gjensidig andelslag. Som kan være non-profit orientert. Uten aksjeutbytte og lederlønninger i multimilion-klassen.

Du sitter med andre ord med 1,5 - 1,6 millioner kroner i banken som du kunne sikret mot tap ved å betale noen få tusenlapper i året. Men du avstår.

Nei, ikke helt, har saken plassert i fond, med rimelig avkastning. Hørt om fond, GeirK?
Antatt at du leier ut den ene leiligheten mer enn halvparten av året og ikke bruker den selv, kan du til og med trekke fra utgiftene til forsikring på skatten.

Nei, den leies ikke ut, den brukes som hjemmekontor/og som besøksleilighet for mine barn m/samboere, når de besøker oss her i byen. Hørt om hjemmekontor, GeirK?

Gratulerer, GeirK
Tre bom av tre mulige. En sterk prestasjon. Selv om jeg har sett mye bom av deg før. "Mtbmaniac" har satt deg til veggs noen ganger. Nå måtte jeg altså også gjøre det. Du ba om det!
Vil du prøve deg igjen?

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485303 27/11/2007 11:36
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Bike4man = "bike-fore-man" = Sykkelformann.
bik3man = bike-three-man, altså en som kun eier 3 sykler.
Jeg har nok flere sykler enn det.
Derfor ingen grunn til å blande sammen oss to.

En annen ting som skiller oss er at du prater mye mere rør enn meg, og er en mye større kranglefant.

3 tallet har forresten ikke noe med antall sykler å gjøre. Derimot er det en omvendt E på nerdespråket siden Bikeman var opptatt når jeg i sin tid registrerte en mailadresse og et nick på et helt annet forum.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485327 27/11/2007 11:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du er så søt når du prøver å være sarkastisk. Det vil si hvis vi ser bort i fra at de spede forsøkene antakelig skal få meg til å glemme at du unngår å svare på spørsmålene mine. I den sammenhengen blir det mer patetisk enn søtt, men det kommer vi tilbake til. Først skal jeg vise hvordan det ser ut når man har guts til å svare på spørsmålene.

Skal vi ser, her da sann. Her var det mye rart.

Nei, det heter gjensidig andelslag.

Å - er det finne-opp-nye-ord-dagen-i-dag? Siden du har funnet opp ordet, regner jeg med at du er pådriveren bak konseptet. Hvor mange har du fått med deg så langt? Hvis svaret er null, er det fordi du har skjønt noe som ikke de andre har?

Nei, ikke helt, har saken plassert i fond, med rimelig avkastning. Hørt om fond, GeirK?

Ja, jeg har hørt om fond, og jeg kan i tillegg fortelle deg litt om hvor lurt det er å ha likvide midler stående der hvis du skal bruke dem til å bygge hus om to år. Jeg begynner å bygge til våren og trakk alt ut av aksjemarkedet den dagen jeg tok beslutningen.

Antatt at du leier ut den ene leiligheten mer enn halvparten av året og ikke bruker den selv, kan du til og med trekke fra utgiftene til forsikring på skatten.

Nei, den leies ikke ut, den brukes som hjemmekontor/og som besøksleilighet for mine barn m/samboere, når de besøker oss her i byen. Hørt om hjemmekontor, GeirK?

Jøss da. Hørt om antakelser, bike4man.

Gratulerer, GeirK
Tre bom av tre mulige. En sterk prestasjon.

Tilværelsen er tøff. Hverken jeg eller Google har hørt om gjensidig andelslag. Penga dine står i fond og ikke i banken. OG, ikke nok med det - du LEIER ikke ut den ene leiligheten og KAN ikke trekke fra forsikringen på skatten. Hvordan skal jeg komme meg gjennom denne dagen crying

Selv om jeg har sett mye bom av deg før. "Mtbmaniac" har satt deg til veggs noen ganger. Nå måtte jeg altså også gjøre det.

Ja fyttirakkern. Jeg er redusert til ingen ting nå altså. Denne dagen går bare en vei. Hvor er smily-en med et gult knappefjes som retter et skytevåpen mot tinningen.

Vil du prøve igjen?

Nei. Det er du som skal prøve deg igjen:

Fortell meg hvorfor du synes dette er lurt.

Lykke til!

- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bik3man] #485331 27/11/2007 11:55
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: bik3man

En annen ting som skiller oss er at du prater mye mere rør enn meg, og er en mye større kranglefant.

Rør og rør, som rørleggeren sa. Orker ikke krangle om hvem av oss som er størst kranglefant. Det får du krangle med andre om.;-)

3 tallet har forresten ikke noe med antall sykler å gjøre. Derimot er det en omvendt E på nerdespråket siden Bikeman var opptatt når jeg i sin tid registrerte en mailadresse og et nick på et helt annet forum.

"Siden Bikeman var opptatt da jeg i sin tid registrerte...et nick".
Ifølge logikken (eller mangel på samme) fra "Rockfoot", så burde ditt "nick" altså endres eller forbys. - Admin!?
Tror ikke at folk tar feil av oss. Ikke de som er noenlunde oppegående. Mulig at "Rockefot" ikke er blant dem, men det blir hans problem...

Redigert av bike4man; 27/11/2007 11:56.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485340 27/11/2007 12:00
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hei. Din kranglefant. Mailadressen var opptatt. Og jeg ville ha et nick som matchet mailadressen. Nicket Bikeman var ikke opptatt.

Du er uansett en copycat, men du blir aldri som meg. MUAHAHA!

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: GeirK] #485344 27/11/2007 12:03
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B

Ja fyttirakkern. Jeg er redusert til ingen ting nå altså.

Ja, GeirK, så sant som du har sagt det selv.!
Som "Mtbmaniac" så ettertrykkelig har gjort det, og andre, - satt ditt oppblåste ego på plass.

Du, GeirK, er altså, gjennom tidligere behandling av "Mtbmaniac" og andre, redusert til et nick uten noen injurierende kraft.

Noe jeg har bekreftet her igjen, siden du bad om det.
Pleier å spare folk litt, men som sagt, du ba om det.

Jeg synes egentlig synd på deg, som enkelte andre, ser det ut til, men tillater meg å skoggerle litt av deg likevel.

Du, GeirK, bygge hus? Tviler jeg på. Leie noen polskier til å sette opp ett for deg, mener du vel.
Jeg,- jeg kan bygge hus, derimot....noe du burde ha forstått allerede. Har du litt tungt for det, GeirK?

Redigert av bike4man; 27/11/2007 12:07.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485352 27/11/2007 12:07
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Er det noen som er i dårlig humør i dag? ICON_SMILE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: jonnykast] #485354 27/11/2007 12:08
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: jonnykast

Ikke jeg, jeg morer meg.

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485356 27/11/2007 12:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Men ikke så mange andre, er jeg redd. ICON_WINK

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485361 27/11/2007 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, GeirK, så sant som du har sagt det selv.!
Som "Mtbmaniac" så ettertrykkelig har gjort det, og andre, - satt ditt oppblåste ego på plass.

"Oppblåst ego" passer veldig fint på sånne som kaster rundt seg med luftige påstander og tyr til drittslengning som en patetisk forsvarsmekanisme når noen går påstandene deres i sømmene, men jeg skal prøve å ikke bruke slike karakteristikker.

Skal du låne en kompressor eller skal du svare på hvordan selvassuransen din fungerer i praksis.

- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: Stein] #485363 27/11/2007 12:14
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Dazed
Men ikke så mange andre, er jeg redd. ICON_WINK

Nei, men det er litt fascinerende.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485364 27/11/2007 12:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: jonnykast

Ikke jeg, jeg morer meg.

I tillegg til at du klarer å latterliggjøre deg selv...

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bik3man] #485367 27/11/2007 12:19
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B

Hei. Din kranglefant. Du er uansett en copycat, men du blir aldri som meg. MUAHAHA!

He, he. Vel, vel, så får jeg innrømme at jeg krangler litt innimellom, da. Men det stikker ikke så dypt, nødvendigvis.
Blir aldri som deg? Nei, vi bør da beholde våre særtrekk.
Hvis alle var like,- kjørte helt like sykler....Nei...

Jeg har brukt nick med endelsen -4man (formann, altså) i andre fora tidligere. Derfor "bike4man", da det handler om bikes her.

Formann, og formann, - byggeformann, ja, men sykkelformann? Hver mann formann for sin egen sykkel, tror jeg er det beste.

En god dag til deg forøvrig, copycat.

Men nå skal jeg ut og begynne handlingen til Jul, så det drøyer litt før jeg kan svare på eventuelle innlegg her..

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485373 27/11/2007 12:21
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Dvs. en liten en til:
Geir, du som nå ikke lenger har noen injurierende kraft, det VAR virkelig morro å se Mtbmaniac ta råtta på deg. Præh-hæ!

Nå har jeg gjentat stuntet. Præh-hæ!

Redigert av bike4man; 27/11/2007 12:22.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485375 27/11/2007 12:24
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp, men jeg følte meg litt dum/slem etterpå og valgte å røyke fredspipe med GeirK på PM ICON_SMILE Har også hørt at han skal være en hyggelig kar irl.

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: mtbmaniac] #485377 27/11/2007 12:26
B
bike4man Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: mtbmaniac
Jepp, men jeg følte meg litt dum/slem etterpå og valgte å røyke fredspipe med GeirK på PM ICON_SMILE Har også hørt at han skal være en hyggelig kar irl.

Ja, greit det, men det var sterkt underholdende da du tok råtta på´n. He, he.

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485378 27/11/2007 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
(skrap) ...har tatt rotta på deg... (skrap) ...har tatt rotta på deg... (skrap) ...har tatt rotta på deg... (skrap) ...har tatt rotta på deg... (skrap) ...har tatt rotta på deg... (skrap) ...har tatt rotta på deg...

Dette er som et nostalgisk tilbakeblikk på gamle vinyplater.

- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485379 27/11/2007 12:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dvs. en liten en til:
Geir, du som nå ikke lenger har noen injurierende kraft, det VAR virkelig morro å se Mtbmaniac ta råtta på deg. Præh-hæ!

Nå har jeg gjentat stuntet. Præh-hæ!

Før du sprader FOR mye, er det ikke sikkert alle er enige i at du eller for den del noen andre har "tatt råtta på" noen.

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485390 27/11/2007 12:38
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Masse middelmådig skittkasting nordover må jeg si. Men fremfor å prøve å bruke mistilpasset sarkasme, hvorfor ikke svare på de enkle spørsmål som blir stilt? Temaet var forsikring, dens rolle og valg av risikoprofil.

Forsikring er et produkt som brukes for å endre ens risikoprofil. Desto mer diversifisert en portefølje er, desto mindre behov er det for forsikring. For privatpersoner uten betydelige midler, er en svært stor del av formuen knyttet til bolig. Faktisk er det slik at mange låner penger for å samle mer enn formuen i bolig.

Det er en viss risiko for at den skal gå tapt, ved, f.eks. brann. I verste fall ved brann; har man lån men ikke forsikring; kan man sitte igjen med kun lån, og ikke bolig eller eiendelene. For å unngå dette kan man kjøpe en forsikring til en gitt pris.

Har man betydelige midler, kan summen av sparte penger på alle forsikringer gjøre opp for slike individuelle tap. Som GeirK sier, er det noen som gjør det, men de forvalter gjerne mer enn de her på forumet. ... eller andre forum som ikke inkluderer Sultanen i Brunei.

For de med en mer diversifisert portefølje som kanskje inkluderer bankinnskudd, fondsavkasting og amerikanske kommunefond, kan man også kjøpe forsikring for å redusere risiko, styre unna de mer høyrisiko delene, alt til man finner den balansen som passer en best. Noen liker høyrisikosport innen finans.

Slik jeg ser det, (og godt mulig jeg har misforstått det) så er det underliggende spørsmålet om hvorfor man har valgt en gitt risikoprofil. GeirK har, slik jeg forstår det, valgt en nøktern profil, som gjør at han med sin familie kan sove trygt om natten vitende om at det er svært liten risiko for personlig konkurs.

Bike4man har valgt en høyere risikoprofil, som gir høyere avkastning gjennom fond og lavere forsikringspremier, men som kan medføre at han blir sittende på bar bakke.

Temaet er vel særlig interessant nå, som avisene er fulle av nyheter som diverse kommuner som har tjent penger uten å forstå den underliggende risikoen.

Spørsmålet nå er vel bare hvem som har forstått sin valgte risikoprofil.

Om dette ble for kjedelig å svare på, kan man jo prøve å forklare meg hvordan man kan ha hjemmekontor i en leilighet man ikke bruker til annet enn gjestebolig og kontor. Trodde det ble kontor i lokaler regulert for bolig. ..

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485395 27/11/2007 12:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du, GeirK, bygge hus? Tviler jeg på. Leie noen polskier til å sette opp ett for deg, mener du vel.
Jeg,- jeg kan bygge hus, derimot....noe du burde ha forstått allerede. Har du litt tungt for det, GeirK?

Heisann, der kom det et spørsmål til, gitt. Noen av oss har mot til å svare.

Nei, jeg er en relativt kapabel snekker, men jeg liker ikke å snekre. Derfor tar jeg heller på meg noen fotojobber og fakturerer jeg 500 kroner timen for noe jeg liker å holde på med mens jeg betaler andre for å gjøre det jeg ikke liker. De jeg betaler har dessuten mye bedre verktøy og mye bedre erfaring, så det går en god del fortere.

Det funker bedre for meg.

Uansett tror jeg ikke du hadde greid å bygge det huset jeg har planlagt, men det vet jeg jo ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: GeirK] #485401 27/11/2007 12:51
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Handler dette forumet om aa ta rotta paa hverandre?
Jeg synes traaden begynner aa ligne paa noe fra utfor.com
Dette til tross for at begge fantene er voksne.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: Rockefoten] #485405 27/11/2007 12:52
jrm Offline

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: jrm] #485406 27/11/2007 12:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå kan jeg endelig lime inn dette bildet jeg bokmerket fra en mtbr-tråd! ICON_LAUGH

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: Rockefoten] #485410 27/11/2007 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei, dette handler ikke om å ta rotta på noen. Den handler om at tråden har sporet over på selvassuranse, og en debattant i en saklig diskusjon om det faktisk fungerer eller ikke, plutselig bruker sarkasme istedet for å diskutere.

Det minner litt det samme som skjer når folk bruker makt mot andre i stedet for ord, uten at jeg skal påstå at det er de samme mekanismene (dårlig selvbilde, frustrasjon over egen tilkortkommenhet, osv) som er årsaken her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: GeirK] #485414 27/11/2007 13:01
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn

Nei, jeg er en relativt kapabel snekker, men jeg liker ikke å snekre. Derfor tar jeg heller på meg noen fotojobber og fakturerer jeg 500 kroner timen for noe jeg liker å holde på med mens jeg betaler andre for å gjøre det jeg ikke liker. De jeg betaler har dessuten mye bedre verktøy og mye bedre erfaring, så det går en god del fortere.

HVA!?!? Ikke vil du gjøre jobben til forsikringsselskap ved å drive selvassuranse, og ikke vil du gjøre jobben til en snekker!?!?

Ikke si meg at du ikke dyrker egen mat heller?!?!

Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: bike4man] #485416 27/11/2007 13:01
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har brukt nick med endelsen -4man (formann, altså) i andre fora tidligere. Derfor "bike4man", da det handler om bikes her.

Formann, og formann, - byggeformann, ja, men sykkelformann? Hver mann formann for sin egen sykkel, tror jeg er det beste.

En god dag til deg forøvrig, copycat.

4man blir vel ikke formann. Det blir fourman. Jeg visste ikke hva fourman var, så jeg sjekka på nett, og der stod det en del om fourman-fourman-syndrom, dessverre på tysk som jeg ikke behersker så godt. Du har kanskje utviklet det videre til fourman-forum-syndrom som medfører at du plutselig får behov for å kaste store mengder meningsløs skitt, særlig i retning Trønderlag?

Dersom vi istedet tenker norsk, så blir det fireman. Det er ikke noe norsk ord, men det er som kjent den engelske tittelen til vår venn Sam på barne-TV.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part [Re: GeirK] #485417 27/11/2007 13:02
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, dette handler ikke om å ta rotta på noen. Den handler om at tråden har sporet over på selvassuranse, og en debattant i en saklig diskusjon om det faktisk fungerer eller ikke, plutselig bruker sarkasme istedet for å diskutere.

Det minner litt det samme som skjer når folk bruker makt mot andre i stedet for ord, uten at jeg skal påstå at det er de samme mekanismene (dårlig selvbilde, frustrasjon over egen tilkortkommenhet, osv) som er årsaken her.

Sarkasme er da et anerkjent virkemiddel? Nå må du holde tunga rett i munnen ellers tar jeg rotta på deg. ICON_WINK

(rottefelle)

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support