Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
|
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part
[Re: bik3man]
22/11/2007 15:41
|
ean
Ringrev
|
Ringrev
... For det første var det generelt for høyt, og for det andre så brukte han en time av tiden hos meg på å "dra tilbake og hente deler han manglet". ....
Dette er ett klassisk triks. Dette er ikke for å fakturere deg for ekstra kjøring med tilhørende kaffe-på-pauserommet-og-en-sigarett-etterpå, men heller en flott måte å fakturere to kunder på for samme time. :-) Håndtverkeren drar kanskje på verkstedet, men han passer også på å dra innom en annen kunde for å vise sitt blide åsyn der. Deretter må han jo hente noe for den kunden også, hvorpå du får besøk igjen og (kanskje) får jobben ferdigstilt. Hvis kundene er riktig fraværende og håndverkeren er riktig frekk drar han trikset to ganger. Men la meg føye til en liten historie om en som ikke så tegninga andre veien. Min far ville ha varmepumpe, så ut å let, finn og kjøp. Montering skulle fikses og montøren kom for å estimere tid og pris. Min far insisterte på besiktigelse før prisanslag, fordi han _vet_ at dette kom til å bli vanskelig for montøren og ville ikke bli tatt for å lure ham på forventet tid. Jobben er kort fortalt som følger: montere kjøleveksler ute, montere varmeveksler inne, trekke ledninger og rør mellom disse (ca 4m) gjennom yttermur. Og det er her min far vet at problemet ligger. Montøren blid og fornøyd kommer ser og går. Lett jobb tror han og estimerer 1/2 dag. Ja ja så feil kan man ta. Min far er skeptisk til dette å påpeker flere ganger at det er yttermur og at den er hard, veldig hard, den har herdet siden 19-hundre-og-tidlig-femtitall :-) (dette vet både min far og jeg for vi har forsøkt og sett håndverkere plages med dette tidligere). Men neida, denna karen hadde ting på stell og hadde skikkelig godt verktøy. Sa han da. Men han endte opp med ny boremaskin på dag 3. Og den fjerde dagen var han ferdig. Men han fakturerte bare for den 1/2 dagen.
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
[Re: ]
22/11/2007 18:20
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Høhø, "brukerfeil" og "duppedittdatt har røket fordi du har/ikke har ......." er nok standardsvar i de aller fleste bransjer :-)
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
22/11/2007 18:43
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunde: Nøkkelen knakk i sykkellåsen min, helt uten videre. Selger: Jaså, var låsen treig, eller? Kunde: Ja, den har vært treig siden den var ny, og etter å ha vært ute i regnet de siste tre månedene har den bare blitt verre. Sånne ting trenger da ikke å smøres. Drittlås! Sånne brukerfeil, eller? 
|
|
|
[Re: ]
22/11/2007 18:46
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
En av dem.
Det minner meg på en fin historie om min kjære far. Han hadde med sitt enmannsforetak en bedriftskonto i Postbanken, men så fant banken ut at alle bedriftskontoer for småkunder kunne konverteres til personkonto, og banken kunne spare masse penger. Evt tjene mer penger, siden personkontoene var dyrere å bruke for kundene. Pappa likte selvsagt ikke dette, for han var glad i sin 08-konto, og likte at den var billigere å bruke enn den nye 05-kontoen. Han ringte banken og spurte hvorfor de hadde gjort dette, og damen på kundeservice serverte bryskt sin lekse som hun var blitt opplært til å bruke mot plagsomme kunder:
"Jo, det har med år-2000-sikringen av banksystemene å gjøre, dette. Vi nærmer oss årtusenskiftet, og da blir alle datasystemene gjennomgått og sikret, skjønner du! Derfor måtte vi endre alle disse kontoene, det har med sikkerheten å gjøre!"
Pappa, som har programmert banksystemer siden lenge før noen på dette forumet ble født, og dessuten på akkurat det tidspunktet hadde en sønn (meg) som jobbet for Postbanken med nettopp år-2000-sikring OG konto-konvertering, trakk pusten dypt, smilte et ondt smil, og sa:
"Jo, nå skal du høre her, jenta mi. Jeg har programmert banksystemer i 40 år, så jeg kan ett og annet om både datamaskiner og banker. I tillegg har jeg en sønn som jobber med datasystemene i banken din akkurat nå. Og EN ting kan jeg si deg, dette har INGENTING med år-2000-problematikken å gjøre. Det er nok bare en historie du har blitt bedt om å fortelle, ikke sant? Jeg er feil kunde å fortelle det til. Den egentlige grunnen til at dere la om kontoene er selvsagt at da tjener dere mye mer på gebyrer? Ikke sant?"
Det ble stille en lang stund, før det kom et tynt lite
"jaaaaaa"
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
22/11/2007 18:50
|
rexiplex
Ringrev
|
Ringrev
en webside der man kan evaluere og gi terningkast til håndverkere hadde vært noe!
koblet opp mot forbrukerportaler, dinside etc Det finnes noe lignende hvertfall, sjekk http://www.anbefalt.no/
-Ola Martin
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
22/11/2007 18:56
|
jrm
|
Så lenge det står i manualen eller selgeren forteller deg at låsen skal smøres er det brukerfeil. Har aldri lest det i manualene til abus eller har aldri blitt fortalt det av selgeren.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: GeirK]
22/11/2007 22:44
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men ærlig talt. Å skifte et blandebatteri er vel ikke vanskeligere enn å skifte krank på en sykkel?
Med andre ord: bør jeg begynne å ta samme timepris som en rørlegger, siden vi har like vanskelig jobb? Dette åpner for høyere lønninger i sykkelbransjen 
|
|
|
[Re: jrm]
22/11/2007 22:54
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge det står i manualen eller selgeren forteller deg at låsen skal smøres er det brukerfeil. Har aldri lest det i manualene til abus eller har aldri blitt fortalt det av selgeren. Jeg tviler på at det er Abus-lås det var snakk om her. Nøklene der er lagd av metall, i motsetning til en del andre billiglåser hvor nøklene er lagd av brunost. Hadde en slik sjøl en gang og nøkkelen knakk uten at låsen var spesielt treg.
|
|
|
[Re: GeirK]
22/11/2007 23:26
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Å skifte et blandebatteri er vel ikke vanskeligere enn å skifte krank på en sykkel?
Litt salt i såret, men: det er faktisk mye enklere. Det er det som er frust med rørleggerarbeid, det er i grunn veldig enkelt arbeid bare man bruker litt sunn fornuft. Dersom du vil ha enda mer salt kan jeg se etter hva delene du kjøpte egentlig koster...
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
22/11/2007 23:39
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha!
Nettet snører seg sammen, og verkstedprisene må snart gå opp. Bare synd jeg ikke har utdannelse å vise til i tillegg; da hadde jeg vært millionær snart, bare ved å jobbe i butikk.
Forresten, -Jan: det var faktisk en Abus-lås, og han som eide låsen sa han hadde vært flink og smurt den. Problemet var bare at han ville forebygge frost, så han fylte den like godt med låsspray etter at han oljet den.
|
|
|
[Re: jrm]
22/11/2007 23:48
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge det står i manualen eller selgeren forteller deg at låsen skal smøres er det brukerfeil. Har aldri lest det i manualene til abus eller har aldri blitt fortalt det av selgeren. Står ikkeno sted at du må holde kjede relativt rent og godt smørt uten å bruker for mye olje så det ikke skal samle skit og møkk for å forhindre unødig slitasje heller. Står vel heller ikke at du må bytte kjede innimellom. Men jammen er det "brukerfeil" at det er utslitt etter 2 år med til-og-fra jobb sykling hele året. Ikke alle som er enig i det heller har jeg erfart. Ellers er det fint lite tiltro til håndverkere her skjønner jeg. Nå er ikke jeg håndverker lenger, men jobbet som elektriker før. Vet vel at det er mye rart ute å går. Spesielt de større jobbene som tar fler mnd betaler for ekstremt mye dødtid av og til. I min tid hendte det vel heller at de store jobbene betalte for noe av tiden som skulle vært fakturert småkunder.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
23/11/2007 07:44
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Man kan jo tenke seg tilbake til barne- og ungdomsskolen hvordan div. medelever oppførte seg og gjorde det på skolen. De som alltid kom for sent, skulket, gjorde aldri lekser, løy og stjal. Vel, med visse unntak, så var det disse som ble håndverkere. Da kan man jo tenke slik: Vil du virkelig la en av disse gutta gjøre en jobb for titusener i hjemmet ditt eller skru på bilen din til flere hundre tusen?
|
|
|
[Re: Lapavoni]
23/11/2007 07:50
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Man kan jo tenke seg tilbake til barne- og ungdomsskolen hvordan div. medelever oppførte seg og gjorde det på skolen. De som alltid kom for sent, skulket, gjorde aldri lekser, løy og stjal. Vel, med visse unntak, så var det disse som ble håndverkere. Da kan man jo tenke slik: Vil du virkelig la en av disse gutta gjøre en jobb for titusener i hjemmet ditt eller skru på bilen din til flere hundre tusen? Oops - denne overgår vel til og med min generalisering av sykkelhatende håndtverkere langs veiene...
|
|
|
[Re: Tgabriel]
23/11/2007 07:53
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Tja, han er faktisk inne på noe. Det var ikke nødvendigvis de triveligste og ryddigste gutta i klassen som begynte på yrkesfag.
KO
|
|
|
23/11/2007 08:04
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingeniører kan i teorien alt. Ta fri og gjør jobben selv.
|
|
|
23/11/2007 08:06
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Har møtt mye rart med slips opp gjennom åra også jeg, -men når de lurer deg er det ikke for et par usle tusenlapper...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
[Re: KTL]
23/11/2007 08:13
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Har møtt mye rart med slips opp gjennom åra også jeg, -men når de lurer deg er det ikke for et par usle tusenlapper... Jo, men så var jo dette de medelevene på barneskolen som aldri kom for seint eller skulket og som alltid gjorde leksene sine 
|
|
|
[Re: Tgabriel]
23/11/2007 08:15
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har møtt mye rart med slips opp gjennom åra også jeg, -men når de lurer deg er det ikke for et par usle tusenlapper... Jo, men så var jo dette de medelevene på barneskolen som aldri kom for seint eller skulket og som alltid gjorde leksene sine  De virkelige gode kjeltringene gjorde sikkert leksene sine, ja.
|
|
|
[Re: kjerts]
23/11/2007 08:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sånne som de i Terra f.eks.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Loki]
23/11/2007 08:18
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Å skifte et blandebatteri er vel ikke vanskeligere enn å skifte krank på en sykkel?
Litt salt i såret, men: det er faktisk mye enklere. Det er det som er frust med rørleggerarbeid, det er i grunn veldig enkelt arbeid bare man bruker litt sunn fornuft. Dersom du vil ha enda mer salt kan jeg se etter hva delene du kjøpte egentlig koster... Klart jeg kunne handlet deler selv og gjort jobben selv, men av forsikringshensyn synes jeg det er greit at "fagfolk" tar seg av strøm og vann og denslags i heimen.
KO
|
|
|
23/11/2007 08:23
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det som jeg lurer litt på, og som vel var grunnen til bik3mans's frustrasjon er hvorfor håndverkerne konsekvent unnlater å ta med timer for evt kjøring og henting av stasj når folk ber om pristilbud på en kjempeenkel jobb. Eller rett og slett planlegge såpass at en tar med seg det som trengs, f.eks rørdeler til et blandebatteri eller ei stikkontakt, når hele jobben var å skifte et blandebatteri eller sette opp ei stikkontakt.
Det blir nesten som at jeg skulle møte opp til et prosjekteringsmøte og forklare forsamlingen; "Bare vent litt, så skal jeg dra en tur tilbake til kontoret og hente PC, så skal vi nok få sparka igang videokanonen!"
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
23/11/2007 08:24
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Litt salt i såret, men: det er faktisk mye enklere. Det er det som er frust med rørleggerarbeid, det er i grunn veldig enkelt arbeid bare man bruker litt sunn fornuft. Dersom du vil ha enda mer salt kan jeg se etter hva delene du kjøpte egentlig koster... Klart jeg kunne handlet deler selv og gjort jobben selv, men av forsikringshensyn synes jeg det er greit at "fagfolk" tar seg av strøm og vann og denslags i heimen. Gjør det selv, -og hvis du blir spurt "husker du ikke" (slips-metoden)
Redigert av KTL; 23/11/2007 08:25.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
[Re: magic]
23/11/2007 08:26
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Det som jeg lurer litt på, og som vel var grunnen til bik3mans's frustrasjon er hvorfor håndverkerne konsekvent unnlater å ta med timer for evt kjøring og henting av stasj når folk ber om pristilbud på en kjempeenkel jobb. Eller rett og slett planlegge såpass at en tar med seg det som trengs, f.eks rørdeler til et blandebatteri eller ei stikkontakt, når hele jobben var å skifte et blandebatteri eller sette opp ei stikkontakt.
Det blir nesten som at jeg skulle møte opp til et prosjekteringsmøte og forklare forsamlingen; "Bare vent litt, så skal jeg dra en tur tilbake til kontoret og hente PC, så skal vi nok få sparka igang videokanonen!" Nettopp, og det var derfor jeg antydet at de spekulerer i dette. Både i gi for lave prisoverslag, og i å overfakturere timer.
KO
|
|
|
[Re: magic]
23/11/2007 08:27
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det blir nesten som at jeg skulle møte opp til et prosjekteringsmøte og forklare forsamlingen; "Bare vent litt, så skal jeg dra en tur tilbake til kontoret og hente PC, så skal vi nok få sparka igang videokanonen!"
Er det ikke obligatorisk med 10 minutter med "Du må trykke en Fn-kombinasjon", "Du må velge en annen oppløsning", "Har du satt i kontakten?"?
|
|
|
[Re: kjerts]
23/11/2007 20:59
|
jensen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg er elektriker. har hatt kunder som ringer og sier de "bare" skall ha skiftet ett stikk. helt vanlig stikk ifølge kunde. kommer til kunde med bilen full av diverse vanlige stikk. Viser seg at den vanlige stikken som skal byttes ikke er noe vanlig stikk men noe 3fas 32amper. noe jeg ikke kjører rundt med i bilen, og som ikke er vanlig i private husholdninger. må selfølgelig til grosist og ta ut riktig type. I oslo i morgen rushen tar det litt tid å kjøre bil. Jeg skriver timer fra jeg møter opp og til jeg er ferdig med div papirarbeid som går på jobben. Når kunden får regning ringer han rett opp til kontor og hyler å skriker som om han var svindlet fra både hus og hytte. Kunde har ikke fått noe prrisoverslag på forhånd. Vi slår av på prisen, ikke fordi vi svidler han men for å få han til å holde kjeft og å betale. mindre mas å slå av på prisen enn å krangle videre. Sier ikke at noen av dere som har postet over her driver med sånn slags men det finnes mye rart både på kunde og hådtverkersiden. Mange kunder ringer og krangler på prisen bare for å prøve seg. mange håndverkere skriver ekstar timer/materiell bare for å prøve seg. Og ingen av delene tjener flertallet.
Og jeg har da vært på flere kurs der den som holder kurset ikke fikk laptoppen sin til å virke med prosjektoren i vårt møterom, enda den virker fint med en av våre laptopper.
|
|
|
[Re: jensen]
23/11/2007 21:09
|
ean
Ringrev
|
Ringrev
... Og jeg har da vært på flere kurs der den som holder kurset ikke fikk laptoppen sin til å virke med prosjektoren i vårt møterom, enda den virker fint med en av våre laptopper. ...så da måtte kursholder avbryte kurset for å kjøre å hente en "skikkelig" prosjektor som var kompatibel med hans laptop, og kjøretiden ble fakturert dere, men dere protesterte så han slo av ett par timer fordi dere var gode kunder og da betalte dere? :-)
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
25/11/2007 14:33
|
bike4man
Entusiast
|
Entusiast
Plutselig en dag virket det som om ALLE var ute etter å snyte meg, bevisst eller ubevisst. Jeg må lufte frustrasjoner her.
Vi begynner med rørleggeren,--- Vårt blandebatteri på kjøkkenet ---- vi trengte en rørlegger til å montere et nytt --- pris fra et anerkjent firma, 1000 kroner for deler og 1000 kroner for jobben. Fint, tenkte jeg. --- veldig fint. Men så kom regningen. Den var selvsagt ikke på rundt 2000 kroner, men heller på nesten 4000. ---
Kjære navnebror: hvorfor gjør du ikke slike småjobber selv da? Skifte et blandebatteri, med standard innfestingsdimensjon og rørinngangsavstand? Himmel da, mann, lett som å skifte boss på et bakhjul. Et fruentimmer jeg kjenner godt skulle ha dusjkabinett fra Montér, nylig. Fine saker, kr. 15.000. Rørleggeren mente montering og kjøring for ham, ville komme på 4000 til 4.500 kroner. Men han kunne ikke gjøre det før om ca 3 uker... Derfor ble jeg forespurt, og en liten inspeksjon viste at det var stoppekraner for både varmt og kaldt vann på selve badet.Ha! Gammelt blandebatteri fjernet, dusjkabinnett satt opp, nytt skjult blandebatteri montert med 90-graders-endede fleksislanger for begge vanntilslutninger.Dritenkelt. Lekker ikke en dråpe. Gjort på en kveld. Fordelen med å gjøre ting selv, er at du har tid til å gjøre det skikkelig. (Under forutsetning av at du vet hva du gjør, eller har kamerater som vet). Da kommer du billig unna både rørlegger og bilverkstedregninger.I eldre tider var det faktisk mer vanlig å reparer biler selv. (Men det var før de jævlig dyre "elektronikk-dingsenes" tid sa du?) Hva damen betalte meg? Øl, vin, god mat, diverse....
|
|
|
[Re: bike4man]
25/11/2007 16:28
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm, "diverse" for 4 laken. Du hadde nok en koselig kveld. 
|
|
|
[Re: bike4man]
25/11/2007 16:29
|
Highvoltage
Entusiast
|
Entusiast
Sier ikke at du gjorde en dårlig jobb, men vi er ikke alle like og utfører heller ikke jobbene like bra/dårlige. Ta eksempelet ditt: Hvis jeg utfører den jobben selv og monterer dusjkabinettet. Så, en tid etter så sprekker en glassvegg. Det viser seg at jeg har montert kabinettet litt feil (f.eks. glassplatene står i spenn). Får jeg ny glassvegg og montert denne på garantien.......? Nei, jeg tviler på det. Noen ganger er det greit å betale en overpriset fagmann for å ha garanti. Greit, vi er ikke like, men det er min mening.
Niels Petter
|
|
|
[Re: Highvoltage]
25/11/2007 19:29
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Garanti er jo selvfølgelig en trygghet, men hvis det er grunnen til å bruke og betale en fagmann framfor at kvaliteten og kompetansen han skulle kunne bidra med, da gjør man oss alle en bjørnetjeneste.
|
|
|
|
|