Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
|
Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
22/11/2007 13:01
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Det har gått med mye tid på å krangle i det siste. Plutselig en dag virket det som om ALLE var ute etter å snyte meg, bevisst eller ubevisst. Jeg må lufte frustrasjoner her.
Vi begynner med rørleggeren, siden den saken nå er avsluttet. Vårt blandebatteri på kjøkkenet tok kvelden etter to år (IKEA-drit, men der har jeg faktisk fått god service etterpå) og vi trengte en rørlegger til å montere et nytt før den store vannlekkasjen var et faktum. Jeg ringte rundt, og fikk en god pris fra et anerkjent firma som kunne komme om et par dager. Ca 1000 kroner for deler og ca 1000 kroner for jobben. Fint, tenkte jeg. Og jobben ble gjort og det nye batteriet er veldig fint. Men så kom regningen. Den var selvsagt ikke på rundt 2000 kroner, men heller på nesten 4000. En ting var at deleprisene på fakturaen var langt høyere enn de anslo på telefon, en annen og verre ting var at timeantallet ikke stemte. For det første var det generelt for høyt, og for det andre så brukte han en time av tiden hos meg på å "dra tilbake og hente deler han manglet".
Jeg ringte selvsagt til firmaet og sa at jeg: 1) Syntes det var veldig merkelig at de ikke visste prisene på sine egne produkter 2) Syntes det var veldig merkelig at en rørlegger ikke har med seg standard overganger og koblinger ut på et kjent oppdrag 3) Antydet at de spekulerte i å ikke ha med seg nødvendig materiell slik at de kunne kjøre mer og fakturere kunden for dette
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og sa at de ikke spekulerte i unødvendig kjøring, men at de selvsagt kunne slå av litt på fakturaen sånn at jeg bare betalte for tiden rørleggeren faktisk jobbet hos meg. Jeg svarte da at det var vel et bevis på at de faktisk spekulerte i dette, for hvis jeg hadde betalt fakturaen uten å krangle så hadde de fått betalt for mer enn de skulle.
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og gjentok at de ikke spekulerte i dette. Jeg lurte da på om han kunne fortelle om det å montere et standard kjøkkenbatteri i en allerede eksisterende kjøkkenbenk var regnet som veldig avansert rørleggerarbeid. Nei, det var en relativt standard jobb, mente han. Jeg sa at jeg syntes det da var merkelig at det var så vanskelig å anslå pris på både deler og arbeid, samt ha med seg de nødvendige delene ut på oppdrag.
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og sa at den prisen jeg hadde fått på telefon åpenbart var feil, men at jeg måtte betale fakturaen slik den var nå, med nedjustert timeforbruk. Jeg sa at jeg fremdeles følte meg lurt, siden jeg hadde basert mitt valg av dem på det som tydeligvis var en fantasi-pris for å få kunder, og at jeg kom til å velge et firma som hadde bedre kontroll på sine prisoverslag i fremtiden.
Men jeg fikk iallefall redusert regningen noe, om ikke ned til de "avtalte" 2000 kroner.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
[Re: bik3man]
22/11/2007 13:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Man må mao forlange skriftelig pristilbud inkl alt som hører til, uansett hva man skal kjøpe.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part
22/11/2007 13:13
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg ringte selvsagt til firmaet og sa at jeg: 1) Syntes det var veldig merkelig at de ikke visste prisene på sine egne produkter 2) Syntes det var veldig merkelig at en rørlegger ikke har med seg standard overganger og koblinger ut på et kjent oppdrag 3) Antydet at de spekulerte i å ikke ha med seg nødvendig materiell slik at de kunne kjøre mer og fakturere kunden for dette
Jeg svarte da at det var vel et bevis på at de faktisk spekulerte i dette, for hvis jeg hadde betalt fakturaen uten å krangle så hadde de fått betalt for mer enn de skulle.
Jeg sa at jeg syntes det da var merkelig at det var så vanskelig å anslå pris på både deler og arbeid, samt ha med seg de nødvendige delene ut på oppdrag.
Jeg sa at jeg fremdeles følte meg lurt, siden jeg hadde basert mitt valg av dem på det som tydeligvis var en fantasi-pris for å få kunder, og at jeg kom til å velge et firma som hadde bedre kontroll på sine prisoverslag i fremtiden.
Jeg kan ikke annet enn å tenke at du kanskje hadde kommet lenger ved å kjøre en litt mer beskjeden taktikk enn ved å gå så hardt ut at de garantert satt seg på bakbeina med en gang.
|
|
|
Re: Livet er en evig krangel med sleipinger. Part I
[Re: tmork]
22/11/2007 13:14
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Helt klart. Og jeg burde jo visst bedre enn å stole på håndtverkere.
Part II er enda bedre, den inkluderer nemlig ..... tamtarataaaa ..... et bilverksted!
Men den kommer senere.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: Stein]
22/11/2007 13:15
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg svarte da at det var vel et bevis på at de faktisk spekulerte i dette, for hvis jeg hadde betalt fakturaen uten å krangle så hadde de fått betalt for mer enn de skulle.
Jeg sa at jeg syntes det da var merkelig at det var så vanskelig å anslå pris på både deler og arbeid, samt ha med seg de nødvendige delene ut på oppdrag.
Jeg sa at jeg fremdeles følte meg lurt, siden jeg hadde basert mitt valg av dem på det som tydeligvis var en fantasi-pris for å få kunder, og at jeg kom til å velge et firma som hadde bedre kontroll på sine prisoverslag i fremtiden.
Jeg kan ikke annet enn å tenke at du kanskje hadde kommet lenger ved å kjøre en litt mer beskjeden taktikk enn ved å gå så hardt ut at de garantert satt seg på bakbeina med en gang. Hvorfor skal jeg ikke kalle svindel for svindel? Skulle jeg heller kalt det kreativ fakturering?
KO
|
|
|
22/11/2007 13:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Fordi at du kanskje ville ha fått redusert fakturaen ytterligere da, siden ingen liker å få kjeft/kritikk. Jeg sier ikke at du hadde feil, men at man ofte kommer lenger ved å holde irritasjonen tilbake og heller være en tanke mer diplomatisk.
|
|
|
22/11/2007 13:18
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hadde en tilsvarende episode med en elektriker og bytte av sikringsskap. helt hinsides regning. neste gang kjøper jeg stearinlys istedenfor.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
22/11/2007 13:20
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enkelte slike bransjer hadde hatt godt av litt konsolidering.
Har mer tiltro til svære proffe selskaper som opererer med standardpris.
|
|
|
[Re: Stein]
22/11/2007 13:21
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Fordi at du kanskje ville ha fått redusert fakturaen ytterligere da, siden ingen liker å få kjeft/kritikk. Jeg sier ikke at du hadde feil, men at man ofte kommer lenger ved å holde irritasjonen tilbake og heller være en tanke mer diplomatisk. At han ble pissed var faktisk verdt de tapte kronene. Det føltes godt å kalle dem for svindlere og si at jeg aldri vil ha noe mer med dem å gjøre. Når det er sagt så tror jeg neppe de hadde skrudd prisene lavere uansett approach.
KO
|
|
|
22/11/2007 13:22
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg bestilte en elektriker for å sette opp stikkontakt på badet.
Han møtte opp som avtalt, boret hull i veggen, og måtte kun 1 tur tilbake til depotet for å hente, ja nettopp, en stikkontakt godkjent for bad!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
22/11/2007 13:25
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ikke fortelle hvem det er? De fortjener tydeligvis ikke det motsatte.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: magic]
22/11/2007 13:25
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg bestilte en elektriker for å sette opp stikkontakt på badet.
Han møtte opp som avtalt, boret hull i veggen, og måtte kun 1 tur tilbake til depotet for å hente, ja nettopp, en stikkontakt godkjent for bad! Ja, ikke sant. Og det er ikke første gangen jeg opplever dette med rørleggere heller. Og andre har opplevd akkurat det samme. Klart det er en utbredt praksis.
KO
|
|
|
22/11/2007 13:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
hadde en tilsvarende episode med en elektriker og bytte av sikringsskap. helt hinsides regning. neste gang kjøper jeg stearinlys istedenfor. Dersom et telys avgir 50W (antakelse) er gir 100-pakningene fra IKEA laveren kWh-pris enn strøm.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
22/11/2007 13:34
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
en webside der man kan evaluere og gi terningkast til håndverkere hadde vært noe!
koblet opp mot forbrukerportaler, dinside etc
|
|
|
22/11/2007 13:35
|
KTL
Besatt
|
Besatt
En tidligere kollega av meg fikk et tilsvarende tilbud på en jobb i forbindelse med innstallering av en oppvaskmaskin. Han svarte at det var greit, men ville ikke betale et øre mer for manglende planlegging og div. meningsløs kjøring, men ville legge på en bonus på 500,- dersom jobben ble gjort på avtalt tid til avtalt pris, -rørleggeren kunne jo ikke annet enn takke ja til dette...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
hadde en tilsvarende episode med en elektriker og bytte av sikringsskap. helt hinsides regning. neste gang kjøper jeg stearinlys istedenfor. Dersom et telys avgir 50W (antakelse) er gir 100-pakningene fra IKEA laveren kWh-pris enn strøm. Jeg kjøpte 1000 slike IKEA-telys forrige vinter. Vi har fremdeles noen hundre igjen. Mye lys og hygge og varme hver kveld :-)
KO
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Man MÅ ha et skriftlig tilbud for å nå frem i slike saker.
Det artigste er når man avslår det skriftlige tilbudet, men håntverkeren gjør jobben likevel. DA har du forhandlingskort, da!
Men ærlig talt. Å skifte et blandebatteri er vel ikke vanskeligere enn å skifte krank på en sykkel?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Det har gått med mye tid på å krangle i det siste. Plutselig en dag virket det som om ALLE var ute etter å snyte meg, bevisst eller ubevisst. Jeg må lufte frustrasjoner her.
Vi begynner med rørleggeren, siden den saken nå er avsluttet. Vårt blandebatteri på kjøkkenet tok kvelden etter to år (IKEA-drit, men der har jeg faktisk fått god service etterpå) og vi trengte en rørlegger til å montere et nytt før den store vannlekkasjen var et faktum. Jeg ringte rundt, og fikk en god pris fra et anerkjent firma som kunne komme om et par dager. Ca 1000 kroner for deler og ca 1000 kroner for jobben. Fint, tenkte jeg. Og jobben ble gjort og det nye batteriet er veldig fint. Men så kom regningen. Den var selvsagt ikke på rundt 2000 kroner, men heller på nesten 4000. En ting var at deleprisene på fakturaen var langt høyere enn de anslo på telefon, en annen og verre ting var at timeantallet ikke stemte. For det første var det generelt for høyt, og for det andre så brukte han en time av tiden hos meg på å "dra tilbake og hente deler han manglet".
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og sa at de ikke spekulerte i unødvendig kjøring, men at de selvsagt kunne slå av litt på fakturaen sånn at jeg bare betalte for tiden rørleggeren faktisk jobbet hos meg. Jeg svarte da at det var vel et bevis på at de faktisk spekulerte i dette, for hvis jeg hadde betalt fakturaen uten å krangle så hadde de fått betalt for mer enn de skulle.
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og gjentok at de ikke spekulerte i dette. Jeg lurte da på om han kunne fortelle om det å montere et standard kjøkkenbatteri i en allerede eksisterende kjøkkenbenk var regnet som veldig avansert rørleggerarbeid. Nei, det var en relativt standard jobb, mente han. Jeg sa at jeg syntes det da var merkelig at det var så vanskelig å anslå pris på både deler og arbeid, samt ha med seg de nødvendige delene ut på oppdrag.
Rørleggerfirmasjefen ble sint, og sa at den prisen jeg hadde fått på telefon åpenbart var feil, men at jeg måtte betale fakturaen slik den var nå, med nedjustert timeforbruk. Jeg sa at jeg fremdeles følte meg lurt, siden jeg hadde basert mitt valg av dem på det som tydeligvis var en fantasi-pris for å få kunder, og at jeg kom til å velge et firma som hadde bedre kontroll på sine prisoverslag i fremtiden.
Men jeg fikk iallefall redusert regningen noe, om ikke ned til de "avtalte" 2000 kroner. Dette harmonerer fint med forrige gang jeg byttet varmvannsbereder. Rørleggeren (kjent firma), holder til fem minutters gange fra oss. Prisen var estimert til 2 timer, pluss stæsj han eventuelt skulle trenge. Alt var avklart på forhånd. Fyren er der i 3,5 timer, hvor han to ganger måtte tilbake til kontoret for å hente skruer. skruer... Han kom i en varebil full av skruer!! Djisus. Dette er en vanlig OSO-tank, noe han visste på forhånd. Regninga blir selvsagt dobbelt så mye som planlagt, pluss kjøring til og fra kontoret (1t). Pluss 2 kjøringer til lageret. Jeg ringer og klager. For det første har han ført flere timer enn han faktisk var tilstede. For det andre så kom det på masse timer med henting av skruer osv. Prater med sjefen, som blir griseforbanna på 17 sekunder og uten å mukke "pruter" med en time. Min første reaksjon er at jeg føler meg lurt fordi det fortsatt er noen timer over det jeg ble forespeilet. Masse frem og tilbake, og noe mer ble slått av. Jeg fikk ikke gjennom alt, men det meste. Verst av alt er kundebehandlingen. Ikke penga. Jeg har pratet møkk om dette firmaet til alle som skal pusse opp, og jeg kommer aldri til å bruke de igjen. Hadde fyren vært litt smart hadde han garantert latt igjen et bedre inntrykk, og muligheter for fremtidige oppdrag.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
22/11/2007 13:37
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Flott, da starter jeg name-droppinga. Jensen Varme og Sanitær i Drammen, del av Comfort-kjeden. Ikke bruk dem. Og hvis du likevel bruker dem, få SKRIFTLIG fast-pris-avtale.
KO
|
|
|
22/11/2007 13:45
|
Trond Vidar
|
Harald Melgård AS Luftfartsveien 18, 0770 Osl
|
|
|
22/11/2007 13:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva med å anmelde dem for svindel da? Evt true med å anmelde dem.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
22/11/2007 13:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Her passer det med litt Zappa!
Flakes! Flakes! Flakes! Flakes! They don't do no good They never be workin' When they oughta should They waste your time They're wastin' mine California's got the most of them Boy, they got a host of them
Swear t'God they got the most At every business on the coast Swear t'God they got the most At every business on the coast They got the Flakes
Flakes! Flakes!
They can't fix yer brakes You ask 'em, "Where's my motor?" "Well, it was eaten by snakes . . . " You can stab 'n shoot 'n spit But they won't be fixin' it They're lyin' an' lazy They can be drivin' you crazy
Swear t'God they got the most At every business on the coast Swear t'God they got the most At every business on the coast (Take it away, Bob . . . )
I asked as nice as I could If my job would Somehow be finished by Friday Well, the whole damn weekend Came 'n went, Frankie (Wanna buy some mandies, Bob?) You know what? They didn't do nothin' But they charged me double for Sunday
Now, you know, no matter what you do, They gonna cheat 'n rob you 'N then they'll give you a bill 'N it'll get your senses reelin' And if you do not pay They got computer collectors That'll get you so crazy 'Til your head'll go through th' ceilin' Yes it will!
I'm a moron 'n this is my wife She's frosting a cake With a paper knife All what we got here's American made It's a little bit cheesey, But it's nicely displayed Well we don't get excited when it Crumbles 'n breaks We just get on the phone And call up some Flakes They rush on over 'N wreck it some more 'N we are so dumb They're linin' up at our door Well, my toilet went crazy Yesterday afternoon The plumber he says "Never flush a tampoon!" This great information Cost me half a week's pay And the toilet blew up Later on the next day ay-eee-ay Yeah ay-eee-ay Yeah ay-eee-ay Yeah ay-eee-ay Blew up the next day WOO-OOO
One Two Three Four!
Flakes! Flakes! Flakes! Flakes! Flakes! Flakes!
One Two Three Four! FLAKES!
We are millions 'n millions We're coming to get you We're protected by unions So don't let it upset you Can't escape the conclusion It's probably God's Will That civilization Will grind to a standstill And we are the people Who will make it all happen While yer children is sleepin', Yer puppy is crappin' You might call us Flakes Or something else you might coin us We know you're so greedy That you'll probably join us
We're coming to get you, we're coming to get you We're coming to get you, we're coming to get you We're coming to get you, we're coming to get you We're coming to get you, we're coming to get you
|
|
|
[Re: Dan]
22/11/2007 13:52
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Litt artid her -ingen som påpeker at det er to sider av saken, to parter osv som ved f.eks tilsvarende saker om sykkelsjapper...
Sier vel egentlig mest om håndverkere og røleggere i sær, -alle har opplevd tilsvarende saker, ingen trekker det i tvil.
En bransje som ville hatt mye igjen for å renske opp lit...
Redigert av KTL; 22/11/2007 13:53.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
22/11/2007 13:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
hadde en tilsvarende episode med en elektriker og bytte av sikringsskap. helt hinsides regning. neste gang kjøper jeg stearinlys istedenfor. Dersom et telys avgir 50W (antakelse) er gir 100-pakningene fra IKEA laveren kWh-pris enn strøm. Mulig inneklimaet kan bli litt verre med IKEA-lysene enn med strøm som oppvarming.
|
|
|
22/11/2007 13:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Fordi at du kanskje ville ha fått redusert fakturaen ytterligere da, siden ingen liker å få kjeft/kritikk. Jeg sier ikke at du hadde feil, men at man ofte kommer lenger ved å holde irritasjonen tilbake og heller være en tanke mer diplomatisk. At han ble pissed var faktisk verdt de tapte kronene. Det føltes godt å kalle dem for svindlere og si at jeg aldri vil ha noe mer med dem å gjøre. Når det er sagt så tror jeg neppe de hadde skrudd prisene lavere uansett approach. Det kan jeg respektere. 
|
|
|
[Re: EgilS]
22/11/2007 13:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mulig inneklimaet kan bli litt verre med IKEA-lysene enn med strøm som oppvarming.
Fruen her er hekta på telys i vinterhalvåret. I desember måned alene går det med flere sånne pakker. Ingen av oss merker noe her hjemme, men så er balansert ventilasjon fine greier, da.
|
|
|
22/11/2007 14:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mulig inneklimaet kan bli litt verre med IKEA-lysene enn med strøm som oppvarming.
Fruen her er hekta på telys i vinterhalvåret. I desember måned alene går det med flere sånne pakker. Ingen av oss merker noe her hjemme, men så er balansert ventilasjon fine greier, da. Vi har ikke balansert ventilasjon og jeg er ikke glad i lys som brenner, for ikke å snakke om i det øyeblikket de slokkes. Uansett ventilasjon, heeeeelt bra er det nok ikke uansett.
|
|
|
[Re: EgilS]
22/11/2007 14:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kan bruke anledningen til å skryte av en rørlegger jeg da  Metro Rør i Bærum kom på ganske kort varsel da jeg fikk en liten lekkasje i gamle, gamle rør. Når jeg ringte å sa hva det gjaldt sa han at de fakturerte 2 timer for frammøte. Greit, sa jeg. Han brukte 2 timer og 15 minutter, inkl tur på lager for å hente noen skikkelig odde overganger, og fakturerte kun for 2 timer. Jeg var fornøyd.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/11/2007 14:17
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Vi venter (Og da mener jeg egentlig megselv GeirK!) i spenning på part to Hr. Bik3Man!
|
|
|
[Re: jan erik]
22/11/2007 15:34
|
Tom Ståle
Fersking
|
Fersking
Har hådtverkeren kommet med eit eksakt pristilbud så kan endelig sum ikkje aukes med meir enn 15%. Etter lova! Har han/ho sagt ein "minst"-pris blir det verre.. ..og ein muntlig avtale er like bindende som skriftlig, om enn noe vanskeligere å argumentere med  Så få avtalene ned på papir! Hilsen håndtverker.
|
|
|
|
|