Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Opptrening etter dobbelt ankelbrudd?

Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? #477906 11/11/2007 21:06
S
sovrevage Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne, jeg ligger her og ser min egen sykkelkarriære dø sakte men sikkert før den engang startet roll

I august i år knakk jeg ankelen ganske saftig og gikk 6 uker med gips og har siden gått med en osmoseskrue, denne skruen skulle opereres ut på førstkommende onsdag og jeg gledet meg til å så smått begynne å gå igjen. Stort sett alle jeg har snakket med med ankelskader ila de siste 10 årene sier at de enda sliter med skadene, selv om de er "friske". Dette har selvfølgelig gått inn på meg og jeg er ganske bekymret.

På lørdag klarte jeg kunststykket å snuble over en dørkarm og i ren refleks tråkker jeg til på den snart-friske ankelen noe som resulterer i nytt sykehusbesøk og røntgenbilder som ikke var veldig oppløftende. De kom ikke til noen konklusjon der og da og jeg venter å høre fra legene i morgen.

Idrettsutøvere knekker jo ting stadig vekk, hvordan klarer de å komme seg så raskt på bena igjen, og hva kan jeg gjøre for å slippe å slite med disse skadene resten av livet?

AM: Felt Compulsion 2 '08
Solgt: Specialized Enduro FSR '05
Stjaalet: Ghost AMR, Trek Fuel 90 '06
Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: sovrevage] #477934 11/11/2007 21:56
sykkeldilla :-P Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
kjipt... kan ikke svare på spørsmålene dine, men håper du kan fortsette sykkelkarriæren din. god bedring med ankelen!

tja, hva skal jeg skrive her da...
Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: sovrevage] #478152 12/11/2007 11:58
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: sovrevage
Idrettsutøvere knekker jo ting stadig vekk, hvordan klarer de å komme seg så raskt på bena igjen, og hva kan jeg gjøre for å slippe å slite med disse skadene resten av livet?

Jeg har ingen erfaring med ankelbrudd, men har tidligere pådratt meg en ganske alvorlig kneskade som i dag plager meg svært lite. Jeg tror nøkkelen til suksess er å få behandling av en dyktig lege, opptrening av en dyktig fysioterapeut, OG GJØRE AKKURAT DET DE ANBEFALER DEG Å GJØRE. Ikke slurv med opptreningen! Du må helt sikkert trene en hel masse for å bli bra, og det kan være vanskelig å prioritere dette høyt og andre (artigere ting) lavt. Se på det som en investering i fremtiden.

("Dyktig" betyr her at de har greie på din skade.)

Lykke til med rekonvalesensen!

Redigert av Arne_And; 12/11/2007 11:58.

Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: Arne_And] #478286 12/11/2007 15:09
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Arne_And

Jeg har ingen erfaring med ankelbrudd, men har tidligere pådratt meg en ganske alvorlig kneskade som i dag plager meg svært lite. Jeg tror nøkkelen til suksess er å få behandling av en dyktig lege, opptrening av en dyktig fysioterapeut, OG GJØRE AKKURAT DET DE ANBEFALER DEG Å GJØRE. Ikke slurv med opptreningen! Du må helt sikkert trene en hel masse for å bli bra, og det kan være vanskelig å prioritere dette høyt og andre (artigere ting) lavt. Se på det som en investering i fremtiden.

("Dyktig" betyr her at de har greie på din skade.)

Lykke til med rekonvalesensen!

Det som AA her skriver er såpass viktig at det nesten bør bli et jungelord. Finn ut hvilken fysio den nærmeste fotballklubben bruker og spør ham .Dobbelt ankelbrudd er såpass spesielt at du trolig får oppmerksomheten som trengs for være sikret god oppfølging...

Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: pet1] #478472 12/11/2007 21:21
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Du har nok ikke fått en osmoseskrue men en syndesmoseskrue :-) , syndesmosen er det bindevevet som holder leggbeina sammen(tibia og fibula) slik at de danner ankelgaffelen som holder foten i ankelleddet.

Husk at når du skader ankelen så kvester du som regel over noen av nervefibrene som inngår i strekkerefleksene(alphamotoriske fibre) ,som gir tilbakemelding til muskulaturen om hvor mye den strammer i.f.t. leddposisjon, slik at du får nedsatt refleks som tar tid å "gjenlære" for kroppen(er usikker på om dette er en rein ryggmargs- eller blandet ryggmarg/lillehjernerefl.).

Leging av bein og sener går som regel i.l.ø. 4-12 uker avhengig av skade, men det kan ta over et år før man får like god refleks som før. Det er derfor man gjerne tråkker over igjen på en ankel man tidligere har skadet.
MErker godt at det er vanskelig/vondt å få klippet høyrefoten(forstuet ankel tidligere i høst) ut av pedalen i plutselige kinkige situasjoner i terrenget.

Hør litt rundt i byen etter en god idrettsfysioterapeut og få legen din til å rekvirere noen timer til deg, og regn med at det blir lite terreng og mer landevei i vinter! ::
God Bedring!
Tony

Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: YnotGorilla] #478542 13/11/2007 00:20
S
sovrevage Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk skal dere ha alle sammen.

Om jeg har forstått det riktig så er det viktigste å finne de som virkelig har greie på sine saker, og deretter gjøre som de sier, selv om det tar tid og/eller kommer på bekostning av gøyere ting.

AM: Felt Compulsion 2 '08
Solgt: Specialized Enduro FSR '05
Stjaalet: Ghost AMR, Trek Fuel 90 '06
Re: Opptrening etter dobbelt ankelbrudd? [Re: sovrevage] #478889 13/11/2007 20:31
J
janterje Offline
Fersking
Fersking
J
Helsenytt - Vrikket ankel

Les det under "gjenopptrening av ankelen". Det kan være nyttig.. Brakk fibula ved syndemosen selv i fjor sommer. Siden jeg kom gående inn med bruddet så vurderte de det som stabilt nok til at de ville prøve og la det gro uten skruer, men og beholde bevegelighet var viktig for meg, så trente med ergometersykkel og svømming i basseng så fort gipsen var av. Det første halvåret etter bruddet så trente jeg med ankelstøtte lignende denne selv om beinet virket OK. Hadde et lårbeinsbrudd i 2002 som krevde tre år og tre operasjoner før det ble OK, så ønsket absolutt ikke lignende problemer med dette bruddet, så var nok litt overforsiktig.

Jeg brukte forresten fysioterapaut i forbindelse med senskader etter lårbeinsbruddet. Dro først til fysioterapaut nå i sommer og angrer sinnsykt på at jeg ikke dro til han tidligere. Så ekstremt bra tips du har fått der. Her (Horten) var det forresten 1 1/2 mnd kø på og få fysioterapaut på "resept" så brukte en privat en heller. Så start så fort som mulig med og finne en som har peil & tid til deg før det blir for sent. Raskere man får det rett, bedre er det ICON_WINK

Beinet mitt er forresten 100% (iallefall 99.9%) idag og merker ingenting til bruddet..

Lykke til ICON_WINK

Moderator  support