Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nakamura eller Cannondale

Nakamura eller Cannondale #474337 04/11/2007 18:16
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Valget mitt står mellom to lekre grusracere som begge er veldig tiltalende, men noe forskjellige.

Den ene er en 08-modellen av Cannondale Taurine T2, carbon, Lefty, 10,7 kg. som jeg har et tilbud på 22K for (veil.pris 26K).
Den andre er en 07-modell Nakamura Platinum CRB, carbon, X0, 9,1 kg. med pris 18K, veiledende 25K.

Nakamuraen er 4K billigere og 1,5 kg lettere.
Cannondalen ser rå ut, men har dårligere specs. og er dyrere og tyngre.
Hva bør jeg velge? Er det en skjult grunn til at Nakamuraen som er supert specca, er såpass billig? Er det bedre å fleske til å satse på Cannondale når man først svir av beløp i 20K-klassen?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: ØyNe] #474345 04/11/2007 18:47
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Det er nok flere årsaker i samspill her, samtidig som det ikke er usannsynlig at de to rammene er produsert av samme selskap i Østen.

Like fullt er Cannondale et amerikansk selskap som holder seg med en relativt stor avdeling for "research and development", og som dermed investerer mye kapital i utvikling av egne løsninger. Samtidig administrerer de logistikken mot et enormt forhandlernett verden over, med egne kontorer på flere kontinenter.

Etter over 20 år på det internasjonale markedet - med flere fullsponsede lag og utøvere i forskjellige grener - har også Cannondale havnet i en divisjon der de legger ned betydelige summer i sponsing, annonsering og andre markedsføringstiltak hvert år.

Dette koster dollar, og dette har de selvsagt felles med de andre store, internasjonale toppmerkene. I tillegg driver Cannondale fortsatt i stor grad med in-house-produksjon av påkostede aluminiumsrammer, mens mange konkurrenter forlengst nyter godt av langt billigere arbeidskraft i Asia.

Jeg vil anta at Nakamura-modellene - som designes av et liten gruppe dedikerte fagfolk hos Gresvigs hovedkontor i Oslo (som etter alt å dømme også trekker betydelige veksler på de erfarne produsentene de bruker i Østen) - ikke er omgitt av kostnader i nærheten av hva Cannondale må ta høyde for i sin prissetting.

Jeg har ikke detaljert kunnskap om noen av disse selskapenes økonomi, og det er selvsagt flere faktorer som spiller inn her. Det kan også hende at selve Nakamura-rammen er utviklet av flere aktører innen Intersport-systemet (dette merket er eid av Intersport og hadde tidligere et slags utviklingsråd basert ved hovedkontoret i Sveits, hvis jeg ikke husker feil).

Men det ville uansett forundre meg om ikke disse poengene er vesentlige i forhold til forskjellene du stusser over her.

Jeg har ikke prøvd noen av syklene, og har virkelig ingen idé om hva som er det beste kjøpet. Det eneste jeg vet er at redaktør Øyvind Aas elsker sin Cannondale Taurine dypt og inderlig.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: geiranders] #474355 04/11/2007 19:30
B
blurman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Lager ikke Cannondale alle sine rammer i på fabrikken Pennsylvania? Eller er det kun alurammene?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: blurman] #474356 04/11/2007 19:34
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Cannondale har jobbet med karbon i Pennsylvania siden midt på 90-tallet (noen som husker Raven?), men produserer de rimelige alurammene i Østen. Jeg var nesten sikker på at Taurine ble bygget i Østen, men melder herved pass og venter på noen som vet bedre :-)

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: geiranders] #474359 04/11/2007 19:40
chalshus Offline
More than words
More than words
6/13 og SuperSix blir laget i USA, iallefall i fjor.

Synapse blir laget i Taiwan.
Vet ikke hvor Taurine blir laget.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: ØyNe] #474360 04/11/2007 19:40
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Lefty-gaffelen kan også tippe vekten i forhold til Cannondale.
Betydelig kraftigere enn andre (pre-07) dempegafler med lav vekt. Dette gir deg bedre kontroll i rufsete terreng.

Du har også livstidsgaranti på rammen hos Cannondale, vet ikke hvordan dette er hos Nakamura.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: daktari] #474362 04/11/2007 19:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Livstidsgaranti på karbonaderamme? That's interesting!

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: chalshus] #474364 04/11/2007 19:56
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
fra mtbr-forumet:
Made in USA:

SuperSix, System Six, Six13, new Scalpel, Six13 Slice

Made in Taiwan/China

Synapse carbon, Taurines, Rush Carbons, new full carbon Slice

Garanti-referanse: http://www.cannondale.com/policies/bike_warr_policy2.html

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: daktari] #474371 04/11/2007 20:09
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I prinsippet betyr det bare at de garanterer at rammene som forlater fabrikken ikke har defekter. Liten sjanse for at man finner produksjonsdefekter først etter mange års tid.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: geiranders] #474391 04/11/2007 20:48
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: geiranders
Cannondale har jobbet med karbon i Pennsylvania siden midt på 90-tallet (noen som husker Raven?), men produserer de rimelige alurammene i Østen. Jeg var nesten sikker på at Taurine ble bygget i Østen, men melder herved pass og venter på noen som vet bedre :-)

Jeg har en Cannondale alu som nok kommer i kategorien rimelig aluramme, og den er laget i USA. For det første står det Handmade i USA på den (med flagg og det hele) og Knut Bøe hevdet selv han hadde vært og sett på produksjonslinja for akkurat den type ramme på fabrikken i USA. Jeg velger å tro på ham, men gir egenlig beng om hvor den er laget så lenge den funker så bra som den gjør. ICON_SMILE

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: pet1] #474403 04/11/2007 21:02
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
På GF ramma mi står det made in USA. Den er half'n half alu/karbon.

Trodde vel heller at cannondale lagde karbonrammer i amerika, og alurammer i kina?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Zimen] #474412 04/11/2007 21:13
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
karbonadeproduksjon er arbeidsintensivt. og kvaliteten på arbeidet i kina overgår ofte det som leveres i usa. er ikke bare kostnader som gjør at intel bygger semifabrikker ved chengdu

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: mtbmaniac] #474419 04/11/2007 21:49
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
Kjøpte toppmodellen i år (47 lapper full pris...). Kjempesykkel, men....
1. Ble levert med feil styre....fikk ordnet dette....
2. Ble levert i feil størrelse.....dette ble ordnet....
3. Det ble sprekk i setepinnen...feil på ramma, dvs det ble klem på pinnen da en skrudde til ....måtte selv sende inn bilder.....fikk ikke tilbakemelding om dette... fikk ikke tak i ansvarshavende i Norge..
4. Leftygaffelen låste ikke ordentlig og det skrapte i den....1 mann kunne reparere den i Oslo....Han var på ferie...skulle da sendes til Nederland....Puh....midt i sesongen etter å ha brukt sykkelen i 4 uker....Igjen fikk vi ikke tak i ansvarlig importør...
5. Butikken gav opp hele Cannondale...Fikk pengene tilbake av dem. De hørte enda ingenting fra importøren...

Imponert...Neppe....
Se ellers hva du får hos www.birk.no

Hulken
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: hulken] #474422 04/11/2007 21:54
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For den prisen ville jeg nesten vurdert noe custom, dvs en skreddersydd ramme... ?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: mtbmaniac] #474426 04/11/2007 22:14
heinrich Offline
Besatt
Besatt
første post på en stund her..

skal vi se. Samtlige alurammer fra cannondale i 07 og før er laget i usa. I år er de to rimeligste alurammene outsourcet til Taiwan (tror jeg det var).

per dags dato tror jeg ikke cannondale har tilstrekkelig kapasitet til å produsere alle sine carbonrammer i usa. Derfor lages en del av de i østen (rush, taurine, synapse), mens andre lages i usa (scalpel, super six, system six). Hovedpoenget er at de dyreste lages i usa og om ikke ser det ut som de forsøker å flytte produksjonen dit fra Taiwan. Dette er vel i sterk kontrast til spesh og en del andre produsenter. Kvaliteten på østen-rammene er nok og upåklagelig. Cannondale har produsert carbonrammer lenge så de gir nok ikke ut med sitt navn på den uten at kvaliteten er tilsvarende god.

når det gjelder Taurine-rammen er ikke verdens letteste, men den tåler masse. Den har ingen øvre vektgrense på brukeren, noe noen carbonrammer har. Lefty-gafler vet jeg av erfaring er gode, dvs lette og stive som pokker. Garantien til Cannondale er og som sagt en livstidsgaranti og på komposittrammer hvor delaminering over tid kan potensielt være et problem er dette ekstra fint. De har og fine crash replacement programmer, og om du ser på å kjøpe denne fra sykkelsenteret er de ganske game uansett om noe går galt. Erfaringen til karen over er noget spesiell tror jeg og er langt fra normen. Servicen av leftyer er det langt fra alle som kan gjøre, men er og mye en kan gjøre selv på de (lyden over høres ut som en må resette bearingene, uten at det er noe vits å forklare annet enn at det er veldig enkelt).

Og med tanke på rush som en rimelig aluramme, jeg tror ikke Cannondale sine håndlagde rammer står noe særlig bak i kvalitet om en sammenligner med Santa Cruz, Intense, Turner, Ventana osv. Prophet-rammen min veier 2.5kg uten shock, dvs imponerende 5-600gram mindre enn en Commencal Meta 5.5. Dette tror jeg går igjen på alle high end hardtails og fulldempere til Cannondale. Poenget er at Cannondale er skreddersøm i stor skala i min bok. Det er Nakamura definitivt ikke, men de syklene er sikkert fine de og. Specs'ene er ihvertfall greie.

Når det er sagt er hovedmålsetningen til Cannondale for 08 : more bang for the buck. Nei de sier ikke det, men det er i essens det som er det. De gjør flere standardiseringer (dvs fjerner variabler som flere lakkalternativer per modell og ramme) og søker stordriftsfordeler. For oss kjøpende vil det si bedre specs for pengene.

og jes, du får cannondale taurine 2 sl for kroner 19000 fra sykkelsenteret, 1sl for 24490 og 3sl for 15490. Ingen har lefty, men er meget fine sykler for det. Alle er 07 modeller dog. Personlig ville jeg gått for 1sl. Ingen lefty desverre, men ellers meget fine specs. Litt dyr, selv med avslaget, men om du er flink bør man kunne prute den ned enda mer. Sykkelsenteret tjener sikkert nesten like mye på disse som på de de vanligvis selger. De selger seriøst mange Cannondale-sykler i året, så forvent deg god service og god oppfølgning fra Cannondale om noe går galt.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: heinrich] #474506 05/11/2007 09:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: heinrich

skal vi se. Samtlige alurammer fra cannondale i 07 og før er laget i usa.

Og hvor i USA ligger denne fabrikken? Hav heter den? In-house hos Cannondale? Skeptisk!

Quote:
andre lages i usa (scalpel, super six, system six). Hovedpoenget er at de dyreste lages i usa

Igjen: Hvilken fabrikk lages disse rammene på? Jeg mistenker at det kun er to-tre fabrikker i verden som leverer karbonrammer, og jeg trodde ikke at Cannondale var en av dem.

Når det er sagt, så ville jeg stolt mer på en karbonramme fra en av de STORE fabrikkene i østen, der de lager tusenvis av rammer i måneden.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Stein] #474526 05/11/2007 09:59
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dazed
Sitat: heinrich

skal vi se. Samtlige alurammer fra cannondale i 07 og før er laget i usa.

Og hvor i USA ligger denne fabrikken? Hav heter den? In-house hos Cannondale? Skeptisk!

Tøysehumør i dag, Dazed?
http://www.dirtragmag.com/gal/showgallery.php?cat=631
http://www.dirtragmag.com/web/article.php?ID=831

Cannondale does not allow visitors to view their carbon fiber manufacturing area in the Bedford Factory, but we saw plenty of evidence that the folks in the super secret area are keeping busy. Evidence like batches of road forks waiting to be assembled onto frames, and gobs of carbon Lefty forks. Cannondale manufacturers all of their house brand carbon fiber products in Bedford, with the exception of monocoque bicycle frames, which are produced to Cannondale specifications by an off-shore contractor with expertise in building bicycle frames.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: geiranders] #474529 05/11/2007 10:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Neida. Jeg visste faktisk ikke at de hadde noen karbonproduksjon. Men det er jo behørig dokumentert, ser jeg. Med slike tester som System Six får, så får de det tydeligvis til også, da. Hvilke andre lager Cannondale karbonrammer for, tro?

...Eller:
Quote:
with the exception of monocoque bicycle frames, which are produced to Cannondale specifications by an off-shore contractor with expertise in building bicycle frames.

De lager altså karbonrør, og kan lime dem sammen selv?

Redigert av Dazed; 05/11/2007 10:13.
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Stein] #474533 05/11/2007 10:24
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Så mange kvalifiserte og interessante svar!

En av attraksjonene til 08-utgaven av Taurine er Lefty-gaffelen, noe som gjør 07-modellen mindre interessant, heinrich.

Naturlig nok er det mest kunnskaper om Cannondale ute og går.
Noen som har erfaringer med Nakamura Platinum CRB, eventuelt Diamant Dark Cape som vel er samme sykkelen?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: ØyNe] #474539 05/11/2007 10:32
introvert Offline
Ringrev
Ringrev
Dark Cape - min erfaring:
Årsak: Veldig flexing i bakramma (har hørt dette fra flere) og viberasjoner/skriking i bremsen.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Stein] #474548 05/11/2007 10:48
EgilS Offline
More than words
More than words

Kanskje mer sannsynlig at de kjøper karbonrør og limer de sammen?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: hulken] #474556 05/11/2007 10:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: hulken
Kjøpte toppmodellen i år (47 lapper full pris...). Kjempesykkel, men....
1. Ble levert med feil styre....fikk ordnet dette....
2. Ble levert i feil størrelse.....dette ble ordnet....
3. Det ble sprekk i setepinnen...feil på ramma, dvs det ble klem på pinnen da en skrudde til ....måtte selv sende inn bilder.....fikk ikke tilbakemelding om dette... fikk ikke tak i ansvarshavende i Norge..
4. Leftygaffelen låste ikke ordentlig og det skrapte i den....1 mann kunne reparere den i Oslo....Han var på ferie...skulle da sendes til Nederland....Puh....midt i sesongen etter å ha brukt sykkelen i 4 uker....Igjen fikk vi ikke tak i ansvarlig importør...
5. Butikken gav opp hele Cannondale...Fikk pengene tilbake av dem. De hørte enda ingenting fra importøren...

Imponert...Neppe....
Se ellers hva du får hos www.birk.no

Dette har vi snakket om før Hulken. Du er alt for sterk. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: EgilS] #474561 05/11/2007 11:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: EgilS

Kanskje mer sannsynlig at de kjøper karbonrør og limer de sammen?

Kanskje det. Hvis så er tilfelle, kunne jeg jo stå på mitt, og hevde at de ikke lager karbonrammer "in-house". ICON_WINK (Men det blir jo et definisjonsspørsmål, selvsagt. Rammebyggere lager jo strengt tatt ikke rørene selv, de heller.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: introvert] #474603 05/11/2007 11:58
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Fleksing på hvilken måte?

Bremseproblemene_kan_skyldes ramma, men såhvidt jeg husker fra mine "tester" når jeg har sett litt på sykkelen tilsier at den er stiv akkurat i det området hvor fleks kan skape problemer med bremsen.

Mye av problemene med skriking og vibrering kan ofte være pga ikke-planrettet skivefeste.

/Are Nicolai
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: mtbmaniac] #474785 05/11/2007 15:43
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac
For den prisen ville jeg nesten vurdert noe custom, dvs en skreddersydd ramme... ?

Eller en superlett en...

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Buoyen] #474880 05/11/2007 19:06
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Buoyen

Eller en superlett en...

Naka'en er ganske lett. Hvilke superlette kan du anbefale?

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: ØyNe] #474893 05/11/2007 19:24
B
blurman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Ser det ble nevnt service fra Sykkelsenteret. Der har ikke jeg fått så veldig god behandling. Da jeg knakk girøret på Scalen min (06 modell) snakket jeg med flere forskjellige, noen var veldig imøtekommende og greie. Andre derimot langt vanskeligere. Det hele endte med at jeg tok en telefon til Ramo som ba meg gi beskjed til Sykkelsenteret om at regningen skulle sendes til dem. Dette skjedde uten noe "om og men". Kjempebra kundeservice hos Ramo, uten tvil. Sykkelsenteret har veldig gode priser og rask levering, men kundeservicen er litt mer varierende mener nå jeg. Men dette kommer litt ann på hvem du snakker med tror jeg... Slik var det også i forhold til pris da jeg kjøpte den husker jeg.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: blurman] #474946 05/11/2007 20:42
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: blurman
Ser det ble nevnt service fra Sykkelsenteret. Der har ikke jeg fått så veldig god behandling. Da jeg knakk girøret på Scalen min (06 modell) snakket jeg med flere forskjellige, noen var veldig imøtekommende og greie. Andre derimot langt vanskeligere. Det hele endte med at jeg tok en telefon til Ramo som ba meg gi beskjed til Sykkelsenteret om at regningen skulle sendes til dem. Dette skjedde uten noe "om og men". Kjempebra kundeservice hos Ramo, uten tvil. Sykkelsenteret har veldig gode priser og rask levering, men kundeservicen er litt mer varierende mener nå jeg. Men dette kommer litt ann på hvem du snakker med tror jeg... Slik var det også i forhold til pris da jeg kjøpte den husker jeg.

word. mente ikke at de har så enormt peil eller verdens beste service, men stort sett ok priser (veldig bra er å dra det litt langt) og at om de vil ordne noe med cannondale kan de få det til fordi de er en av cannondales største forhandlere i europa.

Re: Nakamura eller Cannondale [Re: ØyNe] #474992 05/11/2007 21:45
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ØyNe
Sitat: Buoyen

Eller en superlett en...

Naka'en er ganske lett. Hvilke superlette kan du anbefale?

Jepp, det er den, men en Scott Scale eller Spark kan kanskje være noe?

Redigert av Buoyen; 05/11/2007 21:45.
Re: Nakamura eller Cannondale [Re: Buoyen] #475262 06/11/2007 13:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Etter hva jeg forstår så lages nå de såkallte ProCured-rammene til C'Dale i USA. Disse består av både alu og karbon ala 6/13 og system six. Taurine og Synapse som er helkarbonrammer lages av karboneksperter i Kina.

Sånn jeg har forstått det så er sammenføyingen av alu og karbon såpass vanskelig at de ikke har fått til å outsource det enda, samtidig som de fortsatt mener de er best på alu sjøl.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support