Skal kjøpe ny sykkel og det står nå mellom en lite og pent brukt HardRocx Helium 2006 modell og en ny HardRocx Titanium 2005 modell. Begge selges via forhandler. De er nesten identisk utstyrt, men Titanium modellen har XTR krank og Heliumen har XT krank. Prisforskjellen er på ca 5000,-
Hva bør en velge? Noen som har erfaring med titanium rammer? Har testet Titaniumen og synes den var bra. Heliumen har jeg ikke sett ennå, men har gode erfaringer med Race 2 rammen til HardRocx.
Ikke så langt fra sannheten det der. Dette er min sykkelbuddy Frans' Helium ONROP. Brakk tvers av under et 40cm dropp til gruslanding. Han fikk grini til seg ny av Hardrocx etter mye om og men (og tid), for så å selge den igjen. Rett og slett fordi han var redd den ikke ville tåle XC-racing.
Hvis det er snakk om noe i nærheten av veiledende pris, er ingen av disse syklene verd penga. Det vil si at du får mange andre og bedre sykler for de samme prisen.
Alurammer under 1400g ville jeg uansett ikke kjøpt. Er du veldig lett, kan det være ok, men ikke mer enn ok heller. Titanrammene til HR er kinarammer som du kan få kjøpt på Ebay en brøkdel av prisen.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Heliumen går for ca. 10 og Titanium'en for 15. Veiledende ligger de på hhv 21 og 26, men det er jo eldre modeller så veiledende blir "villendende".
Har også sett en HR Equilibrium for 12 som er identisk den sykkelen jeg har brukt de tre siste åra. Har ennå ikke klart å knekke rammen på denne, så den holder til mitt bruk;)
Jeg vet ikke nyprisene på disse, men synes det er stor prosentvis forskjell på 10 og 15. Hvis du ikke bryr deg om prisforskjellen, så prøv begge og velg den du synes er best. Jeg for min del hadde ikke gått for HR av prinsipp fordi jeg er custom-nerd, men om jeg hadde måttet hadde jeg valgt titan.
Jeg ville ikke valgt noen av de, er selv for tung (88kg) for lette alurammer. Har ødelagt 3 av de lette alurammene og fikk tilslutt en HR titanramme i fjor (uten mye masing). Ramma er bra den, men har en stor mangel, den har ikke utbyttbart girøre.
Re: Titanium eller aluminium?
[Re: tth]
#47021926/10/200707:08
Hehe, det har da vel ikke Seven, Merlin eller IF titanrammer heller. Titan er som kjent litt sterkere enn alu, derfor er det ikke utbyttbart girøre. Min erfaring er at giret knekker før girøret.
Virker som det er mye følelser ute å går her. Jeg skal teste ut Heliumen i helgen så får jeg se hva det blir til. Heliumen er vel ca 800g lettere enn Titanium. Selv veier jeg 73Kg.
Oi, om det er rammen som veier så mye mer så er det ganske mye. En meget god/dyr aluramme (som med stor sannsynelighet vil vare kortere enn titan) vil vel veie 12-1300 gram. Om titanrammen da veier 2000, så vil jeg si den er overbygget. 1600 gram er greit for en titanramme, da er det ureduserte rør. Med reduserte rør burde den komme neddi 13-1400.
At utstyret er litt tyngre ville jeg ikke brydd meg om. Som regel er det dekk, slanger, frikrans etc som øker vekten, og disse byttes vel med jevne mellomrom og er rimelige å bytte uansett.
R7 demper med look-out på styre (noe jeg ikke er så fan av) Shimano XT nav XTR gir foran/bak m/dualshift controller Avid Digit 7 bremser Titaniumen har XTR krank, mens Helium har XT krank
Har hatt to titan-hardtails, og er strålende fornøyd med dem. Mulig det er inbilning, men syns de er mer behadelige å sykle på enn den alumrammen jeg hadde før.
Er det forresten noen her som har prøvd en titansykkel, og ikke likt den?
Røret gikk rett av, ja. Han deisa huet først i grusen så det sang. Hjelmen brakk og kjøttet spruta. Han var av sykkelen i 6 uker, tror jeg. Bruddet er ved den tredje invendige reduseringen, hvis jeg ikke husker feil. Dette skal være et kjent problem med HR-rammene
ja er kjent med problemet ved service på Manitou demperne. Har nemlig hatt en defekt R7 tidligere. Denne ble dog forsøkt reparert før jeg fikk erstattet den med en splitter ny som har fungert utmerket...
Ut fra det jeg kan lese virker det som HR rammene ryker oftere enn andre rammer??
HR rammer har særdeles dårlig ord på seg. Selv har jeg ikke noe erfaring med dem, men jeg kan på ingen måte forstå hvorfor HR-sykler er så populært.
Selv har jeg aldri vurdert en HR-sykkel, og kommer ikke til å gjøre det. Skal man ha best utstyr for pengene er Diamant og diverse andre mye bedre, dersom man skal ha et mer raffinert merke med mer velutviklede rammer hadde jeg heller gått for Cannondale, Specialized, Scott eller lignede.
Min subjektive mening er at HR er billig sykkel pakket inn og "branded" så man kan ta mer for den, uforståelig nok for meg klarer HR å oppnå det også. Selskapet tjener masse penger og det er muligens et lite signal om kvaliteten kontra prisen...
Røret gikk rett av, ja. Han deisa huet først i grusen så det sang. Hjelmen brakk og kjøttet spruta. Han var av sykkelen i 6 uker, tror jeg.
Ao.... Synes slikt er litt skummelt, selv om jeg aldri tenker på det når jeg sitter på sykkelen selv... Jeg har da også en sykkel som ikke akkurat har slanket seg.
Er slike rammebrudd et problem som først og fremst gjelder lette xc-sykler? Vet at en del sykler beregnet på stibruk har knukket, men jeg ser for meg at de ikke detter helt fra hverandre med en gang. Stemmer det?
For meg hadde valget vært enkelt => titan. Alu-hardtails er for ubehagelige å kjøre på.
Yeah, right. Som om du kommer til å kjenne hvilket material rammen er laget av, gitt 2 identiske rammer laget av forskjellige materialer.
Dekkene flekser det 60-dobbelte av rammen vertikalt, og det på en racingsykkel. "Komforten" (eller mangelen på sådann) av alu/titan/karbon/stål er innbilling, ikke fakta.
Det er ikke dermed sagt at noen rammer ikkee er mer komfortable enn andre. Men komforten er funksjonen av alle andre parametre enn rammematerialet.
For meg hadde valget vært enkelt => titan. Alu-hardtails er for ubehagelige å kjøre på.
Yeah, right. Som om du kommer til å kjenne hvilket material rammen er laget av, gitt 2 identiske rammer laget av forskjellige materialer.
Dekkene flekser det 60-dobbelte av rammen vertikalt, og det på en racingsykkel. "Komforten" (eller mangelen på sådann) av alu/titan/karbon/stål er innbilling, ikke fakta.
Det er ikke dermed sagt at noen rammer ikkee er mer komfortable enn andre. Men komforten er funksjonen av alle andre parametre enn rammematerialet.
Skjønner jeg deg rett at du mener at man ikke kjenner forskjeller på rammer??? Og ramme matrialer.. Isåfall kan du ikke ha prøvd mange sykler. Jeg har i alle fall hatt flere forskjellige sykler. Også med samme geometri men forskjellig matrialler. Og det er faktisk forskjell. Stor forskjell. Men så er vel jeg sikkert over følsom jeg da.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
For meg hadde valget vært enkelt => titan. Alu-hardtails er for ubehagelige å kjøre på.
Yeah, right. Som om du kommer til å kjenne hvilket material rammen er laget av, gitt 2 identiske rammer laget av forskjellige materialer.
Dekkene flekser det 60-dobbelte av rammen vertikalt, og det på en racingsykkel. "Komforten" (eller mangelen på sådann) av alu/titan/karbon/stål er innbilling, ikke fakta.
Det er ikke dermed sagt at noen rammer ikkee er mer komfortable enn andre. Men komforten er funksjonen av alle andre parametre enn rammematerialet.
Skjønner jeg deg rett at du mener at man ikke kjenner forskjeller på rammer??? Og ramme matrialer.. Isåfall kan du ikke ha prøvd mange sykler. Jeg har i alle fall hatt flere forskjellige sykler. Også med samme geometri men forskjellig matrialler. Og det er faktisk forskjell. Stor forskjell. Men så er vel jeg sikkert over følsom jeg da.
Han sier man ikke kan kjenne forskjell på materialene i seg selv, men at man heller kjenner forskjell på hvor mye ramma flekser, og f.eks. hvor mye komfort man får fra setepinne, sete, styre og holker. Tyske TOUR har gjort blindtester av identiske rammer av forskjellige materialer, og ingen kjente forskjell.
Ole.
Re: Titanium eller aluminium?
[Re: Ole]
#47071327/10/200705:46
For meg hadde valget vært enkelt => titan. Alu-hardtails er for ubehagelige å kjøre på.
Yeah, right. Som om du kommer til å kjenne hvilket material rammen er laget av, gitt 2 identiske rammer laget av forskjellige materialer.
Dekkene flekser det 60-dobbelte av rammen vertikalt, og det på en racingsykkel. "Komforten" (eller mangelen på sådann) av alu/titan/karbon/stål er innbilling, ikke fakta.
Det er ikke dermed sagt at noen rammer ikkee er mer komfortable enn andre. Men komforten er funksjonen av alle andre parametre enn rammematerialet.
Skjønner jeg deg rett at du mener at man ikke kjenner forskjeller på rammer??? Og ramme matrialer.. Isåfall kan du ikke ha prøvd mange sykler. Jeg har i alle fall hatt flere forskjellige sykler. Også med samme geometri men forskjellig matrialler. Og det er faktisk forskjell. Stor forskjell. Men så er vel jeg sikkert over følsom jeg da.
Han sier man ikke kan kjenne forskjell på materialene i seg selv, men at man heller kjenner forskjell på hvor mye ramma flekser, og f.eks. hvor mye komfort man får fra setepinne, sete, styre og holker. Tyske TOUR har gjort blindtester av identiske rammer av forskjellige materialer, og ingen kjente forskjell.
Ole.
Dette har jeg hatt en mistanke om lenge.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.