6.6 er forøvrig det eneste jeg har "prøvd", også det pga nye bruksmønstre. Ruckus og Shore som du nevner var ventesykler mens jeg ventet på den jeg ville ha, de ble ikke kjøpt i den tro at de var det rette for å prøve ut noe "nytt".
Jeg har lyst til å "prøve" en Haro Mary SS, jeg, for å få testet både 29", SS og for å få et gjensyn med stålramme med stiv gaffel i skauen. Jeg tror jeg skal vente litt, dog, for jeg tipper jeg kommer til å ha mer enn nok å holde på med i skauen med 26" FS-en som er på trappene.
Utvidelsen kom på bakgrunn av nye bruksmønstre, ikke pga misnøye med det eksisterende.
Nettopp. På grunn av endrede bruksmønstre eller interesser prøver man nye ting. Det er jo det hele greia baserer seg på. Hvis ikke hadde du fremdeles frest rundt på din gamle Altitude og jeg hadde aldri begynt å sykle i det hele tatt.
For folk som har en viss innsikt og analytisk tilnærming til det de driver med, som f.eks deg, så fungerer det slik. Derimot tror jeg det er mange som hiver seg ukritisk på det nyeste og "beste" uten egentlig å tenke etter. Men bevares, noen driver med sykling nettopp av den grunn også, altså at det skjer mye nytt hele tiden, selv om oppfinnelsen er hundrevis av år gammel.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Egentlig prøver jeg akkurat nå bare å distrahere meg vekk fra vinduet der jeg har utsikt til knallblå himmel, gnistrende sol, og høst-sprakende åskammer.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Derimot tror jeg det er mange som hiver seg ukritisk på det nyeste og "beste" uten egentlig å tenke etter.
Eg heiv meg ukritisk på britisk hardtail med lang gaffelvandring i 2004. Tidligere i år heiv eg meg minst like ukritisk på 29er-bølga. Det har vore eit minimum av analytisk tilnærming i begge prosessane. Dersom eg får god råd om eit par år, kan det hende at eg kjem til å hive meg på fulldemperkjøret. Eg kjem truleg til å gjere også dette etter magefølelsesmetoden og uten store innslag av analyse.
Derimot tror jeg det er mange som hiver seg ukritisk på det nyeste og "beste" uten egentlig å tenke etter.
Eg heiv meg ukritisk på britisk hardtail med lang gaffelvandring i 2004. Tidligere i år heiv eg meg minst like ukritisk på 29er-bølga. Det har vore eit minimum av analytisk tilnærming i begge prosessane. Dersom eg får god råd om eit par år, kan det hende at eg kjem til å hive meg på fulldemperkjøret. Eg kjem truleg til å gjere også dette etter magefølelsesmetoden og uten store innslag av analyse.
Espen -ukritisk, lite analytisk og lykkelig
Tre år mellom hvert impulskjør er plenty nok av tid til å ikke være vinglepetter :-)
KO
Egentlig prøver jeg akkurat nå bare å distrahere meg vekk fra vinduet der jeg har utsikt til knallblå himmel, gnistrende sol, og høst-sprakende åskammer.
Du også ja. Lurer på om jeg skal flexe litt i dag...
Virker som om moro vs. ikke moro på knotete sti er godt dekket her. Men sett nå at en av forumets 29er eiere i et svakt øyeblikk hadde meldt seg på ritt til sommeren. Være seg birken, grenserittet osv. Ville det ikke da lønne seg å ha en god 29er som rulla raskt?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Tre år mellom hvert impulskjør er plenty nok av tid til å ikke være vinglepetter :-)
Ikkje prøv deg. Eg vingla i fjor med å bygge om jobbsykkelen til eingiring.
Bare ett gir? Og det i verdens rikeste land. Herregud mann, du er helt håpløs.
KO
Jeg tror det. Det hele er vel mest et spørsmål om tro, tror man lav vekt er alfa og omega på disse rittene vil man kategorisk benekte at 29" har noe for seg. Tror man at akslerasjonskreftene blir alt for "tunge" dropper man det. Tror man at flyt og jevnhet sammen med rullemotstand er viktige faktorer vil man bruke 29"
Det er pga. mulighetene til å bruke sykkelen på disse rittene jeg har valgt en ramme med girøre. Jeg kan lett lage en rittsykkel under 11 kilo ut av singlespeeden min, og skal vudere dette litt fremover.
Det er pga. mulighetene til å bruke sykkelen på disse rittene jeg har valgt en ramme med girøre. Jeg kan lett lage en rittsykkel under 11 kilo ut av singlespeeden min, og skal vudere dette litt fremover.
LarsB
hehe du kan jo singel speede alle rittene da. Da er man jo vinner uansett!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg tror det. Det hele er vel mest et spørsmål om tro, tror man lav vekt er alfa og omega på disse rittene vil man kategorisk benekte at 29" har noe for seg. Tror man at akslerasjonskreftene blir alt for "tunge" dropper man det. Tror man at flyt og jevnhet sammen med rullemotstand er viktige faktorer vil man bruke 29"
LarsB
Jeg synes at det de siste månedene har vært en viss trend på mtbr.com´s 29er-forum å bekjenne at man i forbindelse med rittbruk har gått fra lette 26ere med 80-85mm demping foran til heltstive, like lette 29ere.
He he, skal en se på hva som er "avspasseringstidspunktet" i familien på begge sider kan jeg rekke det akkurat. Nesten så jeg begynner å glede meg, hytte er bestilt hos Ingrid til utflukt 2042.
Du også ja. Lurer på om jeg skal flexe litt i dag...
Et par av oss barteboere kan hake av for ferdigfleksa for i dag. Men gliset sitter fortsatt på.
Jeg gjorde det. Sitter og nyter vaffel på Spiralen etter to deilige timer på SS i Bragernesåsen.
KO
Begge disse er finfine rammer, og har litt forskjellig stil og løsninger. Begge kan leveres med matchende gafler, men disse er veldig tunge og stive. Spesiellt Surlyen. Ziongaffelen til 65$ er så billig at det er en vits, så den er uansett verd penga.
Det er vel noen her som har testet Ziongaffelen, som kan komme opp med erfaringer.
En av disse rammene med en litt dyrere stålgaffel er supert som en start.
Deler kan kjøpes brukt her på forumet, eller nytt fra Jenson eller CC sammen med ramme.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
[ Jeg synes at det de siste månedene har vært en viss trend på mtbr.com´s 29er-forum å bekjenne at man i forbindelse med rittbruk har gått fra lette 26ere med 80-85mm demping foran til heltstive, like lette 29ere.
Martin
Dette er som om å be om å havne med hjerneblødning i respirator. Kreftene på styret blir mye større når du kjører uten demping. Jeg bare tenker brudd, brudd, brudd.
29 er vel hovedsaklig for de som ønsker å skryte av hvor store de er. Fins det egentlig noen andre argumenter for 29? Downhillerne bruker jo ikke 29 hjul. Halvparten av alle 29-tråder på mtbr.com omhandler jo hvor mye over 6foot disse lange slaskene er. Hva blir det neste? Starte en ny buksemote for å skryte av hvor lang tiss en har? Skikkelig patetisk. Begynn med basket i stedet.
Jeg gjorde det. Sitter og nyter vaffel på Spiralen etter to deilige timer på SS i Bragernesåsen.
Undertegnede sitter på bussen på vei hjem, klar for stitur med slasher:-) Glær mæ. Flex er digg
Man skal ikke undervurdere viktigheten av fleksi som bidrag til livskvalitet!
Nydelig dag på skauen idag, men glatttttttt!
KO
Hva om 15 år, blir vi nostalgiske når vi butter på ei 26' ramme i skogen?
Jeg lover å stoppe og hilse på deg der du kommer med din Turner 31'er med Gravity Hopper piezo-regulert kontrademping i hver eike på dine Stan's No-Rims.
sjokkerende nok ser det ikke ut til at noen har påpekt at regnearket har feil vekt på chris king baknavet, det skal være 330 gram og ikke 268 (som jeg regner med er vekten på classic).
kjetil
Re: Erfaringer: 26 vs 29
[Re: Dan]
#46883723/10/200717:33
31'er? Vi er minst på 129er da. Ett enormt navløst hjul som man sitter inni og tråkker ivei, og styrer med å lene seg. Suverent over hindringer, vettu.
KO
31'er? Vi er minst på 129er da. Ett enormt navløst hjul som man sitter inni og tråkker ivei, og styrer med å lene seg. Suverent over hindringer, vettu.
Græla høy topphastighet, men litt daff i tighte switchbacks...
sjokkerende nok ser det ikke ut til at noen har påpekt at regnearket har feil vekt på chris king baknavet, det skal være 330 gram og ikke 268 (som jeg regner med er vekten på classic).
kjetil
Kjapt observert. Årsaken til at ingen har sett det er vel at ingen, absolutt ingen her på forumet er opptatt av vekt på sykkel og komponenter.