Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 27 1 2 5 6 7 8 9 26 27

Test av høyttalerkabler

Re: Test av høyttalerkabler [Re: Stein] #467231 20/10/2007 11:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Med min teori om at forskjellen er imaginær er jeg et inhabilt testobjekt. Du kan ikke bevise et negativt utsagn. "Se her, så skal jeg bevise en gang for alle at jeg ikke greier å springe 100-meter på under 10 sekunder."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467243 20/10/2007 12:57
Anders Offline
Besatt
Besatt
Men da kan vi jo si det slik:
Jeg rigger opp en så seriøs test jeg bare klarer, og ordner ting på egenhånd med lokal hjelp.
Dersom resultatet, når det foreligger, er av en slik art at selv du ikke helt kan avskrive muligheten for at det faktisk ER hørbare forskjeller, så åpner du muligens mentalt sett opp akkurat nok til at du ikke sperrer totalt for sanseinntrykkene.

Og dermed kan du inviteres på testing, for å høre om du også hører det testresultatet (muligens) har konkludert med.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #467251 20/10/2007 13:25
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jammen folkens, har dere vært inne og snakket om kabler på en lørdag?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Test av høyttalerkabler [Re: tmork] #467254 20/10/2007 13:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg er på jobb, fortenkattedetså!

Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #467675 21/10/2007 16:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders
Jeg rigger opp en så seriøs test jeg bare klarer, og ordner ting på egenhånd med lokal hjelp.
Dersom resultatet, når det foreligger, er av en slik art at selv du ikke helt kan avskrive muligheten for at det faktisk ER hørbare forskjeller, så åpner du muligens mentalt sett opp akkurat nok til at du ikke sperrer totalt for sanseinntrykkene.

Og dermed kan du inviteres på testing, for å høre om du også hører det testresultatet (muligens) har konkludert med.

Dette høres bra ut. Jeg foreslår at du allierer deg med to medhjelpere og gjør 15 forsøk. Bruk musikk som du kjenner godt og som du mener skiller godt. Medhjelper 1 kaster kron og mynt før hvert avspilling og kobler opp kabel hht. hva han selv har bestemt seg for på forhånd. Deretter trekker han seg ut av rommet (helst uten at dere ser ham) mens medhjelper 2 spiller musikken. Medhjelper1 kommer deretter inn, gjør et lynkjapt bytte og trekker seg ut. Musikkstykket spilles en gang til og medhjelper noterer din gjetning på hvilke rekkefølge de to kablene ble spilt. Det er viktig at heller ikke medhjelper 2 ser hvilke kabler som er koblet.

Antatt at det tar ett minutt å koble om dersom det trengs, bør alle forsøken kjøres med f.eks nøyaktig tre minutters intervall.

Deretter publiserer du resultatet, dvs. hvilken rekefølge som ble brukt i hvert av forsøkene og hva din gjetning var.

Vil det funke?

Supernalle eller noen andre som husker mer av Chi-kvadratfordeling enn det jeg gjør, kan kanskje fortelle oss hvor 95% konfidensintervallet ligger, dvs hvor mange rette svar du må ha for at vi med 95% sannsynlighet kan fastslå at du hører forskjell.

- Robert Green Ingersoll
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467681 21/10/2007 16:44
Anders Offline
Besatt
Besatt
Dette bør kunne funke. Med et avkrysningsskjema som både hjelper og lytter benytter seg av, bør det også være tilstrekkelig med to personer (som er mer realistisk å få til for en slik test)
Hjelper stiller seg utenfor synsfeltet til lytter under avspilling, og er kun fremme ved kabelbytte. (evt "bytte")
pga skjemaene er det ikke nødvendig for lytter og hjelper å snakke sammen under seansen, noe som eliminerer fare for at tonefall eller dårlig skjult knising kan avsløre hva hjelperen akkurat har gjort.
Hjelperen kan tilogmed utstyres med ørepropper eller noe annet som hemmer hørselen til en viss grad, så eventuelle grassale lydforskjeller ikke merkes så godt, dersom hjelperen er i samme rom under avspilling.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #467685 21/10/2007 16:52
magic Offline
Besatt
Besatt
Hva slags utstyr er det som kommer til å inngå i testen?

Var på HIFI-kjøret i mange år, og utstyret som brukes i stua i dag blei investert med studielån!

For å utvide kabel-debatten litt, hva med Bi-wiring? Vil det være bedre med 2 dårlige kabler enn 1 bra (dyr) kabel?
Jeg mente jaffal at jeg trengte bi-wiring da jeg var på kjøret, min kone har overbevist meg om at vi ikke trenger det lenger!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Test av høyttalerkabler [Re: magic] #467689 21/10/2007 17:02
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: magic
For å utvide kabel-debatten litt, hva med Bi-wiring? Vil det være bedre med 2 dårlige kabler enn 1 bra (dyr) kabel?

Dynaudio mener at man ikke trenger bi-wiring, og jeg er hjertens enig.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Test av høyttalerkabler [Re: tmork] #467694 21/10/2007 17:06
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Jeg har mere tro på at det er mere å vinne på signal kabler da nivået på signalet er mye lavere og påvirkninger. Så et greit signal kabel sett med god skjerming og gode kontakter.
Men å legge mange tusen kroner i det mener jeg er tull.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467707 21/10/2007 17:26
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Chi-kvadrat fordeling?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: magic] #467711 21/10/2007 17:36
Anders Offline
Besatt
Besatt
Hva slags utstyr er det som kommer til å inngå i testen?

Slapp av, ingenting er avgjort.
Dette kommer til å ta tid, da det må gjøres skikkelig, og krever dermed litt forberedelser. Jeg poster mer info når testen blir en realitet.

Vil det være bedre med 2 dårlige kabler enn 1 bra (dyr) kabel?

Vil det være bedre med 2 dårlige sykler enn 1 bra (dyr) sykkel?

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467714 21/10/2007 17:43
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Vi snakker om binomisk fordeling her. En sum av kvadrerte, standard normalfordelte stokastiske variable er kjikvadratfordelte. Her har vi en bernoulli-forsøksrekke:

- suksess/fiasko i hvert delforsøk
- konstant suksessannsynlighet
- uavhengighet mellom delførsøkene

og antall suksesser er da binomsisk fordelt.

Uten å være noen racer i forsøksplanlegging vil jeg foreslå et signifikansnivå på 90%. 95% høres strengt ut på et så lite utvalg som 15.

.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #467743 21/10/2007 18:44
magic Offline
Besatt
Besatt
Slapper av!

Tenkte bare hvis du skulle bruke ditt eget utstyr ellerno, og specen var det som fantes i stua.

Jada, neida, sååå, vi får vente å se!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Test av høyttalerkabler [Re: saggis] #467768 21/10/2007 19:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: saggis
Vi snakker om binomisk fordeling her. En sum av kvadrerte, standard normalfordelte stokastiske variable er kjikvadratfordelte. Her har vi en bernoulli-forsøksrekke:

- suksess/fiasko i hvert delforsøk
- konstant suksessannsynlighet
- uavhengighet mellom delførsøkene

og antall suksesser er da binomsisk fordelt.

Uten å være noen racer i forsøksplanlegging vil jeg foreslå et signifikansnivå på 90%. 95% høres strengt ut på et så lite utvalg som 15.

Mange blasts from the past her. Hvor mange må han rette riktig på for å være innenfor 90%?

- Robert Green Ingersoll
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467783 21/10/2007 20:23
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
Hvor mange må han rette riktig på for å være innenfor 90%?

Det vil avhenge av valget av nullhypotese og alternativ hypotese. Hvis vi kaller sannsynligheten for at han treffer riktig i et enkeltforsøk for p, vil jeg foreslå nullhypotese p=0.5 og alternativ hypotese p > 0.5.

Vi kaller nå antall riktige X, og X vil nå være binomisk fordelt med parameter p=0.5 under nullhypotesen. Hvis jeg har regnet riktig vil vi da ha følgende sannsynligheter:

P(X <= 9; n=15, p=0.5) = 0.84
P(X <=10; n=15, p=0.5) = 0.94
P(Z <=11; n=15, p=0.5) = 0.98

Så i 6% prosent av tilfellene vil han klare 11 eller flere riktige med p=0.5 og 15 forsøk. Teststyrken har jeg ikke sett noe særlig på, men vi har ihvertfall

P(X <= 10; n=15, p=0.8) = 0.16.

Så hvis han treffer i 80% av tilfellene vil det være 16% sannsynlighet for at han ikke klarer 11 eller flere riktige (som er det samme som å beholde nullhypotesen på 94% signifikansnivå).

Om valgt n=15 er et godt valg er jeg ikke sikker på. Det vil avhenge litt av kostnaden med å gjøre et enkeltforsøk, og ikke minst konsekvensen av å konkludere feil (denne vil føles veldig stor for enkelte her inne...).

Disclaimer: Tallene her er ikke kvalitetssikret og fagfeltet mitt er fortsatt ikke forsøksplanlegging.

Redigert av saggis; 21/10/2007 20:25. Rediger grunn: Puttet på disclaimer.

.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #467943 22/10/2007 08:25
EgilS Offline
More than words
More than words

Dette høres bra ut. Jeg foreslår at du allierer deg med to medhjelpere og gjør 15 forsøk. Bruk musikk som du kjenner godt og som du mener skiller godt. Medhjelper 1 kaster kron og mynt før hvert avspilling og kobler opp kabel hht. hva han selv har bestemt seg for på forhånd. Deretter trekker han seg ut av rommet (helst uten at dere ser ham) mens medhjelper 2 spiller musikken. Medhjelper1 kommer deretter inn, gjør et lynkjapt bytte og trekker seg ut. Musikkstykket spilles en gang til og medhjelper noterer din gjetning på hvilke rekkefølge de to kablene ble spilt. Det er viktig at heller ikke medhjelper 2 ser hvilke kabler som er koblet.

Antatt at det tar ett minutt å koble om dersom det trengs, bør alle forsøken kjøres med f.eks nøyaktig tre minutters intervall.

Deretter publiserer du resultatet, dvs. hvilken rekefølge som ble brukt i hvert av forsøkene og hva din gjetning var.

Vil det funke?

Supernalle eller noen andre som husker mer av Chi-kvadratfordeling enn det jeg gjør, kan kanskje fortelle oss hvor 95% konfidensintervallet ligger, dvs hvor mange rette svar du må ha for at vi med 95% sannsynlighet kan fastslå at du hører forskjell.

Husk "kontrollgruppen"; der hvor kablene ikke er koblet til. ICON_SMILE

Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #468202 22/10/2007 15:21
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Med min teori om at forskjellen er imaginær er jeg et inhabilt testobjekt. Du kan ikke bevise et negativt utsagn. "Se her, så skal jeg bevise en gang for alle at jeg ikke greier å springe 100-meter på under 10 sekunder."

Det forsøkte jeg å fortelle lagmannretten en gang da tingretten påla moren min å bevise at leieboeren ikke hadde betalt husleien. Hvordan bevise et ikke-faktum?

Sveinung
Re: Test av høyttalerkabler [Re: ] #468642 23/10/2007 10:57
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Mye bra forslag her til forbedringer, selv så vil jeg anbefale disse:

Redigert av Cappel; 23/10/2007 10:57.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Cappel] #469080 24/10/2007 08:22
Trygve_ Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I en slik test må også temperaturen til de forskjellige komponentene være stabil.

Avhengig av forsterkertype og avspiller (cd, lp, mp3, whatever), så vil de interne kretsenes evne til å føre signaler endre seg med temperatur. Det samme vil komponentene generelt.

Så man må ha kontroll på at temperaturen er identisk under testingen.

ICON_LAUGH

Re: Test av høyttalerkabler [Re: Trygve_] #469326 24/10/2007 15:57
saggis Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis temperaturen ikke er avhengig av kabeltype vil randomisering av forsøksrekkefølgen gjøre at temperaturen ikke spiller inn. Og hvis temperaturen er avhengig av kabeltype vil den inngå som en del av effekten kabeltype, og det er jo nettopp det vi ønsker å måle.

Så randomisering gjør at effekter som f.eks temperatursvingninger som følge av kabelskifte ikke spiller noen rolle så lenge det ikke er en sammenheng mellom temperatursvingningen og kabeltype. Dvs, ønsker personen som hører å ta kaffepause på et tilfeldig tidspunkt gjør ikke det noe. Derimot, hvis han tar kaffepause etter 2,4,6.... forsøk innfører han en blokkeffekt som det bør justeres for. Og hvis kableren bruker lengre tid på å koble til den ene kabeltypen enn den andre innfører han en effekt som resultatet vil være korrelert med, og det får følgelig betydning for resultatet (det behøver selvfølgelig ikke være målbart).

Randomisering er faktisk så genialt at alle effekter man ikke har kontroll på forsvinner ved randomisering.

.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Trygve_] #469334 24/10/2007 16:24
Anders Offline
Besatt
Besatt
Alt utstyret skal selvsagt stå koblet opp i minst to timer på forhånd, sannsynligvis hele dagen, for å være sikker på at de har en skikkelig temperatur før testen starter.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #469340 24/10/2007 16:35
Espen Offline
More than words
More than words
Hva slags kabler kan vi forvente å finne i testen?

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Espen] #469387 24/10/2007 18:19
Anders Offline
Besatt
Besatt
Det er det jeg ikke vet helt ennå.
Utenom at det blir signalkabeltesting, siden det er mest praktisk gjennomførbart. Samtidig bør ledernes tverrsnitt være "totalt likegyldig" siden det ikke er snakk om noen stor strømstyrke som raser igjennom, i forhold til høyttalerkabler. Det er også snakk om svært korte strekk.

Jeg mistenker at en av dem blir en sånn typisk standardkabel, som følger med det meste man kjøper, i kamp mot en superduperluksus-snadderkabel med masse uforklarlig mumbojumbo-bokser av tre, polymer, titan, karbonfiber eller bare helt udefinerbare materialer rundt seg, aller helst noe med isolasjon dyppet i jomfrublod og enkeltledere produsert i vektløs tilstand.

Bare for å ta ytterpunktene.

Oppgaveteksten var i utgangspunktet å motbevise at man kunne høre forskjell på kabler, siden alle kabler som leder strøm, ikke vil gi forskjellige resultater i frekvensområdene et menneske kan oppfatte. Derfor tar jeg like gjerne ytterpunktene istedenfor å teste to tilsynelatende likeverdige kabler mot hverandre.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #469397 24/10/2007 18:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Oppgaveteksten var i utgangspunktet å motbevise at man kunne høre forskjell på kabler, siden alle kabler som leder strøm, ikke vil gi forskjellige resultater i frekvensområdene et menneske kan oppfatte. Derfor tar jeg like gjerne ytterpunktene istedenfor å teste to tilsynelatende likeverdige kabler mot hverandre.

Nesten. Oppgaven er vel å sannsynliggjøre at man KAN høre forskjell på kabler.

- Robert Green Ingersoll
Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #469403 24/10/2007 18:53
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Unnskyld at jeg kommer veldig sent inn i debatten, men har det ikke blitt publisert en test som viste dette i den kulørte hifi-pressen for en stund siden?

Om jeg husker rett, kom de frem til at de fleste hørte litt forskjell men at de rangerte de aller dyreste lavt på listen og de billigste helt nederst. De som var i lavere middelklasse kom best ut.

Aberet med testen, i forhold til din teori, var at alle visste at de hørte på fire ulike kabler. Så innbildningen kan ha spilt noe inn, i tillegg til at vissheten om hva som skulle måles.

Når det gjelder sammenligningen [og her er jeg generell, GeirK] mellom digital overføring (perfekt i nærmest hvilken som helst kabel) og analog overføring (påstått ikke-perfekt nesten uansett kostnadsnivå på kabel), så dreier det seg altså ikke om en konstant strøm av nuller og etter i en klart definert frekvens, men om overføring over svært mange frekvensområder parallelt. At analoge signaler lettere lar seg påvirke av lederen, mener jeg er sannsynliggjort.

At lyttere faktisk klarer å skille mellom ulike kabler i en sann blindtest, og rangere "kvaliteten" i disse på et konsekvent sett, mener jeg likevel hadde vært interessant å se forsøk på. Som Karl Popper sa: Et vitenskapelig utsagn er nødt å kunne falsifiseres.

Sant og si, jeg har hoppet over de siste 50 innleggene i denne debatten, men jeg håper noen finner mine ressonementer interessante...

-Arve

Re: Test av høyttalerkabler [Re: GeirK] #469415 24/10/2007 19:16
Anders Offline
Besatt
Besatt
Nesten. Oppgaven er vel å sannsynliggjøre at man KAN høre forskjell på kabler.

Det kommer jo an på hvem man spør.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #470888 27/10/2007 16:35
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Dette må da være noe for dere som mener dere hører forskjell!

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=172995

Re: Test av høyttalerkabler [Re: Buoyen] #470925 27/10/2007 18:10
Anders Offline
Besatt
Besatt
Jasså, er det noen utlover dusør for denslags? Nei det visste jeg ikke gitt.

Sikkert ingen andre som har lest denne tråden heller.

Anders
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Anders] #470940 27/10/2007 18:51
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Først skjønte jeg ikke helt hvor du ville, men ser nå at jeg begynte å følge med tråden litt sent ICON_TONGUE

Sorry...

Redigert av Buoyen; 27/10/2007 18:52.
Re: Test av høyttalerkabler [Re: Buoyen] #521388 04/03/2008 22:11
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Og for å rippe opp i denne tråden igjen, her er ein liten brannfakkel i hiet til dei audiofile....

Andreas Tveit
Side 7 av 27 1 2 5 6 7 8 9 26 27

Moderator  support