Test av høyttalerkabler
|
Re: Test av høyttalerkabler
[Re: GeirK]
19/10/2007 12:59
|
rsh
Besatt
|
Besatt
Joda. Hvis du drar misforholdet mellom frekvenser og kabelkvalitet, og mellom strøm og tverrsnitt langt nok i det rette hjørnet, blir det gradvis større forskjell. Poenget er at de fleste høyttalerkabler av OK kvalitet ikke ligger i det hjørnet.
Ligger dette på nivået at det er hørbar forskjell på sprengtråd og et alminnelig god høytalerkabel, men ikke på lampettledning og alminnelig god høytalerkabel? Eller bør en også høre forskjell på lampettledningen og høytalerkabelen?
Sveinung
|
|
|
[Re: -Jan]
19/10/2007 13:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med mine kjennskaper til hva som flyter gjennom en signalkabel tipper jeg at 59 spenn hos Clas Ohlsson er OK, men jeg har aldri fått noen audioister til å bevise at jeg tar feil, hvilket er fullstendig mulig.
Sensitiv gjeng, noe av de folka der...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: rsh]
19/10/2007 13:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel på dette stadiet i debatten at det er på tide å sitere Robert Erlich:
Modern science, especially physics, is replete with outlandish ideas that defy common sense and intuition. It is almost impossible for the non-scientist to discriminate between the legitimately weird and the outright crackpot.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Stein]
19/10/2007 13:12
|
Ole
More than words
|
More than words
Den grønne tusjen har jo en teoretisk og målbar hensikt. Laserlys som reflekteres tilbake fra ytterkantene fra CD'en vil gjøre at fokusseringsservoen til laseren må jobbe litt mer for å få godt signal, og strømforbruket til servoen kan forstyrre de analoge lydsignalene i CD-spilleren. Tviler på at timingen til det digitale signalet forstyrres i noen grad, men det kan hende. Med digital utgang fra CD-spilleren er vel problemet et ikke-problem (i den grad det egentlig er et problem selv med analog utgang). Noen dyrere eldre spillere hadde separat strømforskyning til drivverk og lyd, så der faller jo også servo-begrunnelsen bort.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
19/10/2007 13:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jaja, jeg beholder de 70kroner-metern kablene mine og optisk signalkabel en stund til og lever i den tro at de er bra nok, og bedre en syltynne kabler. Det spiller høyt nok uansett 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Rockefoten]
19/10/2007 13:21
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Aerlig talt. GeirK, du virker som en fornuftig fyr, men du ble ufin mot meg. Dine argumenter blir ikke bedre ved aa forsoeke aa latterligjoere.
Du spurte om jeg kunne hoere forskjeller paa de to optiske uten aa vite hvilken som var hvilken. Ja det kan jeg. Den ene gir kraftige sibilanter og lite detalj og den andre gjoer det ikke. Det er lett.
Ang groenn tusj: Jeg har ikke nevnt groenn tusj, har aldri forsoekt groenn tusj og mener derfor ikkeno om det.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
19/10/2007 13:23
|
Ole
More than words
|
More than words
Spiller ikke støy eller forstyrrelser noen rolle i slike kabler?
Kanskje hvis du hadde et TIG sveiseapparat gående noen cm fra kabelen. Forsterkerens utgang er så lavimpedant at støykilder som er naturlige i et vanlig bolighus, kortsluttes. [ Ikke bare det, men siden høyttalersignalet er et balansert signal, er det kun FORSKJELLEN mellom innfalt støy på de to lederne som vil lage støy i høyttaleren. Og den forskjellene er gjerne i millivolt-området hvis kablene ligger nær hverandre. Når høyttalersignalet er i imrådet 50+v, blir bidraget fra støyen uansett bittelite. I proffverdenen har man "alltid" brukt balanserte signaler hele veien den gang man brukte analogt utstyr. Det gjør veldig mange ting enklere, siden mange feil kanselleres. I tillegg bruker man ofte aktive høyttalere, da har man en forsterker som er laget spesielt til hvert element, og som da ser en veldig enkel last. Hjemme bruker man ofte én forsterker som skal drive 3 elementer, men all verdens spoler og kondensatorer med de rare fasefeil mellom spenning og strøm det gir, som igjen setter enorme krav til forsterkeren. Og selv da blir det ofte overraskende dårlig og lite presist sammenliknet med proffutstyr til samme pris. Ole.
|
|
|
19/10/2007 13:24
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Ops; Glemte noe. Angaaende hvor mye man maa betale for god lyd saa er svaret at generellt har pris ikkeno aa si. Delene som brukes er billige i utgangspunktet saa mesteparten av de skyhoeye prisene til f.eks nordost er markedsfoering og lureri...
Se f.eks paa anticables til paul speltz. nesten gratis. Jeg har laget skjermede str;mkabler til ca. 100 spenn stykke. De virker bra.
Ang, skjerming saa har alle hoert en mobil slaa inn paa et anlegg vel? Det er jo lavenergi, men hoerbart..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
19/10/2007 13:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da er designet svært marginalt i utgangspunktet. Hvis du har sett fokus-spolen i en CD-pickup, skjønner du at det ikke er mange milliampére som går der. Dersom du får den strømvariasjonen tilbakekoblet gjennom strømforsyningen og inn i audiosignalet til hørbart nivå, har allerede de tingene som VIRKELIG bruker strøm i en CD-spiller ødelagt signalet for lenge siden.
Hvorfor ingen lager en high-end CD spiller med et billig x40 drivverk som spoler hele CD-en in i RAM før man begynner å spille, skjønner jeg ikke.
|
|
|
19/10/2007 13:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er vel laget CD-spillerere med en slags buffer? I alle fall bærbare.
|
|
|
19/10/2007 13:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke bare det, men siden høyttalersignalet er et balansert signal, er det kun FORSKJELLEN mellom innfalt støy på de to lederne som vil lage støy i høyttaleren.
Det kommer veldig an på designet av utgangstrinnet. På de fleste er ikke dette tilfellet. Jeg måler i allefall 0 Ohm mellom minusterminalene på høyre og venstre kanal på min.
|
|
|
19/10/2007 13:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja. Jeg tenker på et buffer som kan holde hele plata slik at all leamikken kan skrus av mens musikken spiller.
|
|
|
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes cdspillere basert pa cdrom med rambuffere.. De er dyre av en eller annen grunn.
Jeg faar faktisk bedre lyd med pc som drivverk. Altsaa harddisk
Jeg bruker dog dac..
|
|
|
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel laget CD-spillerere med en slags buffer? I alle fall bærbare. Min stasjonære CD-spiller har buffer. Den skanner faktisk igjennom hele plata for å sjekke etter feil før den begynner å spille.
|
|
|
19/10/2007 13:31
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja. Jeg tenker på et buffer som kan holde hele plata slik at all leamikken kan skrus av mens musikken spiller. Skjønner. Nei, det har jeg ikke sett. Eller forresten: Det kalles en MP3-spiller.  (Jada, det var en spøk.)
|
|
|
19/10/2007 13:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Aerlig talt. GeirK, du virker som en fornuftig fyr, men du ble ufin mot meg. Dine argumenter blir ikke bedre ved aa forsoeke aa latterligjoere.
Du spurte om jeg kunne hoere forskjeller paa de to optiske uten aa vite hvilken som var hvilken. Ja det kan jeg. Den ene gir kraftige sibilanter og lite detalj og den andre gjoer det ikke. Det er lett.
Ufin, latterliggjøre? Nå må du gi deg. Jeg er klar over at dette er et veldig sensitivt spørsmål både til baristaer og audiofile som har en lite ydmyk holdning ovenfor sine egne sanseuttrykk, men det får være grenser. Jeg stiller deg et relevant, saklig spørsmål og så er jeg ufin fordi du velger å unngå å svare på spørsmålet? Dersom det punktet er ømt, er det ikke min feil.
|
|
|
19/10/2007 13:40
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Ja. Jeg tenker på et buffer som kan holde hele plata slik at all leamikken kan skrus av mens musikken spiller. En teori for at dette ikke finnes ennå (etter hva jeg vet) kan være at det vil ta veldig lang tid å sette på en CD. Min CD-spiller bruker allerede merkbart lengre tid før oppstart enn andre CD-spillere. For mange er dette uholdbart. Å vente mer enn fem sekunder på å høre musikken er ikke akseptabelt.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
19/10/2007 13:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja. Jeg tenker på et buffer som kan holde hele plata slik at all leamikken kan skrus av mens musikken spiller. En teori for at dette ikke finnes ennå (etter hva jeg vet) kan være at det vil ta veldig lang tid å sette på en CD. Min CD-spiller bruker allerede merkbart lengre tid før oppstart enn andre CD-spillere. For mange er dette uholdbart. Å vente mer enn fem sekunder på å høre musikken er ikke akseptabelt. Med en 50x CD-rom dundrer du gjennom plata på litt over et minutt.
|
|
|
19/10/2007 13:54
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Ja. Jeg tenker på et buffer som kan holde hele plata slik at all leamikken kan skrus av mens musikken spiller. En teori for at dette ikke finnes ennå (etter hva jeg vet) kan være at det vil ta veldig lang tid å sette på en CD. Min CD-spiller bruker allerede merkbart lengre tid før oppstart enn andre CD-spillere. For mange er dette uholdbart. Å vente mer enn fem sekunder på å høre musikken er ikke akseptabelt. Med en 50x CD-rom dundrer du gjennom plata på litt over et minutt. En CD-spiller hvor du må vente ett minutt før det kommer ut en lyd tror jeg vil være uselgelig. Den må i tilfelle være arrosert med store mengder snake oil.
|
|
|
19/10/2007 13:54
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Med en 50x CD-rom dundrer du gjennom plata på litt over et minutt.
Ville vel også ha mulighet til å lese fra platen flere ganger, slik at eventuelle feil blir korrigert best mulig.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
19/10/2007 13:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
En CD-spiller hvor du må vente ett minutt før det kommer ut en lyd tror jeg vil være uselgelig. Den må i tilfelle være arrosert med store mengder snake oil.
Når du ser disse gutta som setter marmorblokker fra ett spesielt steinbrudd i Kina ned på grunnfjellet, setter en CD spiller oppå og bygger hus rundt, tror jeg det skulle gått an å selge en garantert umekanisk spiller
|
|
|
19/10/2007 14:01
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
To hoder. Et spiller og et buffrer. Når buffring er ferdig overtar bufferet som avspillingslager, sømløst.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: tmork]
19/10/2007 14:01
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye RAM kan man stappe inn i en CD-spiller som skal ha en grei pris? 8GB kanskje? Da kan man jo ha lagret de sist avspilte platene. Ettminuttsprossesen må bare gjøres om det er ei ny plate som ikke allerede er lagret.
|
|
|
[Re: MortenML]
19/10/2007 14:03
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
To hoder. Et spiller og et buffrer. Når buffring er ferdig overtar bufferet som avspillingslager, sømløst. Joda, men da vil jo det første minuttet bli forstyrret av at mekanikk jobber i spilleren. Cluet var ingen bevegelige deler i avspeillingstiden.
|
|
|
19/10/2007 14:03
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
En CD-spiller hvor du må vente ett minutt før det kommer ut en lyd tror jeg vil være uselgelig. Den må i tilfelle være arrosert med store mengder snake oil.
Når du ser disse gutta som setter marmorblokker fra ett spesielt steinbrudd i Kina ned på grunnfjellet, setter en CD spiller oppå og bygger hus rundt, tror jeg det skulle gått an å selge en garantert umekanisk spiller Disse folka kjøper ikke CD-spillere uansett. De sverger til vinyl.
|
|
|
19/10/2007 14:05
|
josse
|
Ville vel også ha mulighet til å lese fra platen flere ganger, slik at eventuelle feil blir korrigert best mulig. Er dette virkelig nødvendig? Hvis man kopierer over data fra et optisk medie til en harddisk blir det jo (hvis man ikke har mediefeil) riktig på første forsøk.
|
|
|
19/10/2007 14:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ikke vær for sikker på det. En lydkvalitet.fetisjist godtar ganske mye for litt (opplevd) bedre lyd.
|
|
|
[Re: josse]
19/10/2007 14:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ville vel også ha mulighet til å lese fra platen flere ganger, slik at eventuelle feil blir korrigert best mulig. Er dette virkelig nødvendig? Hvis man kopierer over data fra et optisk medie til en harddisk blir det jo (hvis man ikke har mediefeil) riktig på første forsøk. Ikke nødvendigvis. SP/DIF kan være belemret med jitter, siden signalene ikke er bufret.
|
|
|
[Re: josse]
19/10/2007 14:15
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Er dette virkelig nødvendig? Hvis man kopierer over data fra et optisk medie til en harddisk blir det jo (hvis man ikke har mediefeil) riktig på første forsøk. Godt spørsmål, men en cd-spiller har vel noen kretser for feilkorrigering og hvis dataene leses "litt til", så blir det kanskje enda bedre? Jeg bare gjetter.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
19/10/2007 14:21
|
josse
|
Er dette virkelig nødvendig? Hvis man kopierer over data fra et optisk medie til en harddisk blir det jo (hvis man ikke har mediefeil) riktig på første forsøk. Godt spørsmål, men en cd-spiller har vel noen kretser for feilkorrigering og hvis dataene leses "litt til", så blir det kanskje enda bedre? Dataene er jo binære. Hver bit er enten av eller på. Enten er det helt feil, eller så er det helt riktig. Det er ingen ting i mellom. (Med mindre vi snakker om kvantemaskiner, og det gjør vi ikke. Det skjønner vi ikke noe av nemlig.)
|
|
|
|
|