|
|
Test av høyttalerkabler
|
Re: Test av høyttalerkabler
[Re: GeirEivind]
18/10/2007 22:10
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
altså, du sammenligner et dyrs eksepsjonelle evne mot måleinstrumenter. Og da på en såpass vanskelig ting å måle som lukt? Mener mennesker har eksepsjonell hørsel? For jeg skal love deg det skal ikke rare instrumentet til for å fange opp lyd og variasjoner i lyd jeg ikke hører. Så om ikke måleinstrumenter merker forskjell, da er det jaggu meg bare supermann og kompisene som kan høre noe. Du er mao av den oppfatning at kabler ikke kan låte forskjellig?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: GeirK]
19/10/2007 00:01
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Og jeg kan heller ikke se forskjell på fotouskrifter gjort via en tynn usb-kabel og en tykk firewire-kabel.
En usb/FW kabel overfører nuller og ett tall, altså digitalt...så lenge alle tallene kommer fram spiller det ingen rolle om kabelen heter Sony ilink og koster 300kr eller 50kr på clas. En høytaler kabel skal overføre elektriske signaler og vi er over på ett helt annet felt. Det skal forsåvidt den printerkabelen også, men forskjellen ligger i analoge vs. digitale signaler, så korreksjonen din er helt rett. Liten forveksling av ord og utrykk i farta ja...  Stativ til over 100000 gjør vel gjerne litt mer enn å bare holde kameraet stødig? Og da er det klart at det begynner å koste. Selv klarer jeg meg med et enkelt Benro stativ med kulehode til fotografering, men skulle gjerne hatt noe tyngre i enkelte tilfeller.
Nah, i ugangspunktet gjør dem ikke det...de er litt dyre fordi dem skal tåle mye vekt, fungere like smooth om det er 30varme eller kuldegrader og fungere som nye etter 10års proffbruk. Og noen er like religiøse med kameraer/stativer som enkelte er med kabler... :: En liten ting med kabler da, om noen påstår det ikke spiller noen rolle om man bruker lampettkabel eller en feit en. Hvorfor må man da ha store tjukke, nesten høyspent størrelse, til store PA rigger? Ja, dem skal være solide...men lederne er også voksne for å si det pent. Evnt så kommer det ned til at noen hører forskjell og tar det for gitt at andre gjør det. Jeg SER forskjell often uten problemer detaljer i tv programmer, som feks. når man bruker ett skulder kamera og ett håndholdt som en slags b roll på feks. Discovery channel programmer. Andre aner ikke hva jeg snakker om...
|
|
|
[Re: Christian M.]
19/10/2007 01:37
|
chalshus
More than words
|
More than words
"Hvorfor må man da ha store tjukke, nesten høyspent størrelse, til store PA rigger?" Fordi det er multikabler til for eks miksebord. 
|
|
|
[Re: chalshus]
19/10/2007 06:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
I tillegg er høyttalerkabler i PA-anlegg MYE lenger enn de er i en normal stue. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte audioister lar kablene ligge i en kveil på gulvet. Halvere lengden har samme effekt som å doble tverrsnittet, iallefall hva resistans angår.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/10/2007 06:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Og dessuten blir det indusert strøm i "spolen" som nok kan lage støy.
|
|
|
[Re: StigB]
19/10/2007 08:21
|
rsh
Besatt
|
Besatt
Nei, å så lenge du ser det står cola på flaska som egentlig inneholder pepsi vil du smake og oppfatte det som cola.
Ha, da jeg var 10, tok jeg en slurk av en halvfull flaske Pepsi som sto i garasjen til faren til kameraten min. Det smakte smøreolje selv om det sto Pepsi på flaska! Jeg ville veldig gjerne at det smakte Pepsi, men psyken hjalp ingen ting.
Sveinung
|
|
|
[Re: rsh]
19/10/2007 08:47
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Min samboer smaker lett forksjell på vanlig Cola og Cola Light. Hun bestiller alltid Cola Light på restaurant, de gangene hun får feil sender hun resolutt glasset tilbake med klar beskjed om det er feil type Cola med alt for mye sukker i...
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
19/10/2007 08:49
|
bik3man
More than words
|
More than words
Det kan ha noe å gjøre med at Ekte Cola er godt, mens Cola Light smaker radioaktivt kjemisk industriavfall.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: yoeddy]
19/10/2007 08:52
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Folk som ikke h;rer forskjell paa kabler har enten
1. For lite baandbredde i anlegget 2. skitne oerer 3. lite lyttekompetanse. 4. lite vilje til aa hoere?
Jeg har testet mye med kabling og har vel kommet frem til at det viktigste er skjerming. Skjerming av stroemkabler for aa sikre at de ikke paavirker signalkablene. I tillegg tror jeg pluggene har mest aa si.
I tillegg vil jeg faktisk reklamere for gode optiske kabler for den som trenger slikt. Jeg bytta fra en plastgreie fra chlas til en glasskabel fra supra. den koster vel 400 ellerno. Der var det den stoerste forkjsllen jeg har hoert paa kabelbytter. Det er kanskje ikke saa rart? Det overasker ikke meg om en plastoverflate skaper bitfeil og tidsforksyvninger og slikt paa signalet i forhold til en glassoverflate.
beklager mangelen paa ae oe aa..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: bik3man]
19/10/2007 08:55
|
Ole
More than words
|
More than words
Det kan ha noe å gjøre med at Ekte Cola er godt, mens Cola Light smaker radioaktivt kjemisk industriavfall. Mmm, radioaktivt kjemisk industriavfall! Vi drakk endel Diet Coke her i gården helt til de endret søtningsstoff for et par år siden. Etter det mistet den helt piffen, det var noe som manglet i smaken, og vi bruker nå utelukkende kaffe som koffeinkilde, og evt farris når vi vil ha noe som sprudler. Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
19/10/2007 08:59
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sant, når Cola Light fikk "ny, bedre smak" for minst tre-fire år siden, ble den jævlig. Cola Zero smaker nesten vanlig cola, btw, men er ikke helt kvitt den litt blasse kunstig søtningsstoff-smaken, og har ikke samme "fylde" som den grassate mengden sukker gir høyoktan-Cola.
|
|
|
[Re: Stein]
19/10/2007 09:23
|
klean
Besatt
|
Besatt
For ikke å snakke om glass Cola. Det er godt det.
Enda bedre litersglass Colan fra hine hårde dager. Mmmm...
Andreas.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
19/10/2007 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk som ikke h;rer forskjell paa kabler har enten
1. For lite baandbredde i anlegget 2. skitne oerer 3. lite lyttekompetanse. 4. lite vilje til aa hoere? Du glemte 5. At vedkommende har et nøkternt forhold til det hele og ingen hørbar forskjell eksisterer. Jeg har testet mye med kabling og har vel kommet frem til at det viktigste er skjerming. Skjerming av stroemkabler for aa sikre at de ikke paavirker signalkablene. I tillegg tror jeg pluggene har mest aa si.
I tillegg vil jeg faktisk reklamere for gode optiske kabler for den som trenger slikt. Jeg bytta fra en plastgreie fra chlas til en glasskabel fra supra. den koster vel 400 ellerno. Der var det den stoerste forkjsllen jeg har hoert paa kabelbytter. Det er kanskje ikke saa rart? Det overasker ikke meg om en plastoverflate skaper bitfeil og tidsforksyvninger og slikt paa signalet i forhold til en glassoverflate.
Kan du høre forskjell dersom du ikke vet hvilken kabel som er tilkoblet? Hva med grønn tusj. Hører du forskjell der også?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/10/2007 10:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Uff! Jeg kjøpte en grønn tusj, eller en "A11 CD Stoplight" fra Hifi-Klubben på åttitallet. Det eneste jeg oppnådde var at rense-cd-en dro med seg masse grønne rester av tusj ut av spilleren neste gang jeg brukte den. 
|
|
|
[Re: Stein]
19/10/2007 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Uff! Jeg kjøpte en grønn tusj, eller en "A11 CD Stoplight" fra Hifi-Klubben på åttitallet. Det eneste jeg oppnådde var at rense-cd-en dro med seg masse grønne rester av tusj ut av spilleren neste gang jeg brukte den. Jeg var også helt overbevist om at man kunne høre forskjell på kabler inntil audioistene gjennom den grønne tusjen beviste at de hører ting som ikke eksisterer. Den ble selv manifestasjonen på fenomenet psykoakustikk, og etter det har jeg vært en tviler. Med god grunn.
|
|
|
19/10/2007 11:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kan noen forklare meg hva dette med den "grønn tusjen" er?
|
|
|
[Re: EgilS]
19/10/2007 11:31
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det var en tusj med en grønnfarge som visst nok skulle hindre laseren å lyse hit og dit, ellerno. Denne ble påført på kanten på cd-platen.
|
|
|
[Re: EgilS]
19/10/2007 11:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det var en grønn lakk-penn som man skulle farge ytterkanten og det lille sporet nær senterhullet på CD-plater med, slik at den grønne fargen skulle nøytralisere det røde laserlyset til pickupen som kom på avveie, slik at ikke dette skulle forstyrre de "riktige" signalene. Jeg gikk altså på det som 14-åring.
|
|
|
[Re: rsh]
19/10/2007 11:38
|
StigB
Señor
|
Señor
Nei, å så lenge du ser det står cola på flaska som egentlig inneholder pepsi vil du smake og oppfatte det som cola.
Ha, da jeg var 10, tok jeg en slurk av en halvfull flaske Pepsi som sto i garasjen til faren til kameraten min. Det smakte smøreolje selv om det sto Pepsi på flaska! Jeg ville veldig gjerne at det smakte Pepsi, men psyken hjalp ingen ting. Nei noe annet ville vel være rart, om ikke burde du fått sjekka det ene og det andre. Pepsi og Cola ombytta var en stor slager for år tilbake. Likeså hadde vi en kar som sverga til Drammens øl, men uten å vite det la vi flasken i vann og bytta etikett. korker er det ingen som ser på de er det om å gjøre å få fort av. Helvete så mye morro vi har hatt med disse såkalt ihuga i det en og det andre. I sånne lag er det godt å ha diplomatiske evner, i etterkant vel og merke.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
19/10/2007 11:40
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du glemte 5. At vedkommende har et nøkternt forhold til det hele og ingen hørbar forskjell eksisterer.
At en forskjellen kan være hørbar for noen men ikke for andre, kan jo allikevel bety at det finnes en forskjell. Igjen, så er jeg sterkt tvilende til dyre "rare" kabler som skal løse de fleste verdensproblem. Er derimot mer overbevist om at det kan høres forskjeller på kabler der tverrsnitt og ymse andre verdier er forskjellige. At en "god" kabel må koste store summer er etter mitt syn humbug. Sjekk eksempelvis hva en må betale for meteren på "gode" kabler hos større el-firma.
|
|
|
[Re: tmork]
19/10/2007 11:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du glemte 5. At vedkommende har et nøkternt forhold til det hele og ingen hørbar forskjell eksisterer.
At en forskjellen kan være hørbar for noen men ikke for andre, kan jo allikevel bety at det finnes en forskjell. Med "hørbar forskjell" mener som det er mulig for et menneske å oppfatte. En forskjell er det alltid, selv om du spiller samme sang fra samme CD på samme anlegg to ganger.
|
|
|
19/10/2007 11:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er jo i tillegg særdeles store forskjeller i hva to menneskers ører greier å oppfatte. Denne forskjellen kan ikke måles ;-)
Setter du ei bikkje foran høytalern vil nok han også høre en del mer enn oss andre, men kan ikke poste om det er bedre eller værre.
Den mye omtalte ungdomsringetonen beviser jo også dette.
Jeg tviler ikke et sekund på at det går an å høre forskjell på kabler. Det er en grunn til at nettverkskabler etc har forskjellige kvaliteter med tanke på isolasjon etc, så hvorfor skal ikke dette gjelde lyd, tenker nå jeg. Om det lyder bedre eller dårligere, det får være individuelt, da ørene er rare og finurlige duppdingser. Noen har jo tilogmed selektiv hørsel, og vil kanskje nekte for at de faktisk hører forskjell :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
19/10/2007 12:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo i tillegg særdeles store forskjeller i hva to menneskers ører greier å oppfatte. Denne forskjellen kan ikke måles ;-)
Setter du ei bikkje foran høytalern vil nok han også høre en del mer enn oss andre, men kan ikke poste om det er bedre eller værre.
Den mye omtalte ungdomsringetonen beviser jo også dette.
Jeg tviler ikke et sekund på at det går an å høre forskjell på kabler. Det er en grunn til at nettverkskabler etc har forskjellige kvaliteter med tanke på isolasjon etc, så hvorfor skal ikke dette gjelde lyd, tenker nå jeg. Om det lyder bedre eller dårligere, det får være individuelt, da ørene er rare og finurlige duppdingser. Noen har jo tilogmed selektiv hørsel, og vil kanskje nekte for at de faktisk hører forskjell :-D
Nettverkskabler transporterer frekvenser som er mange tusen ganger høyere enn et lydsignal, og da må man ta hensyn til parametre som man fullstendig kan se bort fra ved frekvenser opp til noen titalls kilohertz. Dersom man reiser med 80% av lysets hastighet vil tiden gå merkbart fortere enn i det refereanseområdet man beveger seg i forhold til, men jeg trenger ikke å stille klokka etter å ha tatt meg en sykkeltur. La meg spørre deg også: Dersom noen påstår at de kan kjenne forskjell i diameter på 10mikrometer mellom to 20mm akslinger ved å holde dem i hendene, hvordan ville du reagert da?
|
|
|
19/10/2007 12:08
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er jo i tillegg særdeles store forskjeller i hva to menneskers ører greier å oppfatte. Denne forskjellen kan ikke måles ;-) Ord som vaske huset, støvesuge, klippe plen osv, oppfattes vel fra tid til annen som "bla bla bla".
|
|
|
19/10/2007 12:10
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Når spør jeg tilbake fordi jeg ikke har peil. Det spiller altså ingen rolle hvilket materiale, eller legering, en høytalerkabel er laget av, eller hvilken beskyttelse denne har fordi det er så lite strøm som skal gjennom?
Kunne en høytalerkabel vært laget helt uten beskyttelse?
Spiller ikke støy eller forstyrrelser noen rolle i slike kabler?
De er altså overhodet ingen forskjell, uansett?
|
|
|
19/10/2007 12:15
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
De er altså overhodet ingen forskjell, uansett? Du glemmer å spørre om tverrsnitt. Hvis en kabel har et tverrsnitt på 2mm mens en annen har et tverrsnitt på 0,25 mm, leder disse to like godt strøm?
|
|
|
[Re: tmork]
19/10/2007 12:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke, men det kan sikkert måles. Så er spørsmålet, kan det høres hvis det kan måles, eller kan det høres selv om det ikke kan måles, fordi øret er et fint med varierende lytteinstrument.
Må man ha en sterkere forsterker for å kunne kjører mer strøm gjennom en tykkere kabel enn en tynn?
|
|
|
19/10/2007 12:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kunne en høytalerkabel vært laget helt uten beskyttelse?
Jeg har sett bilder av gærninger med flat sølvtråd/sølvbånd fra gullsmeden (slik han kjøper inn for å lage smykker av) stablet opp på treklosser, som høyttalerkabler. Dette var folk av samme kaliber som de som skreller plasten av alle kondensatorene i utstyret sitt og dypper dem i linolje.
|
|
|
19/10/2007 12:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når spør jeg tilbake fordi jeg ikke har peil. Det spiller altså ingen rolle hvilket materiale, eller legering, en høytalerkabel er laget av, eller hvilken beskyttelse denne har fordi det er så lite strøm som skal gjennom? Det skal ikke lite strøm igjennom en høyttalerkabel, men det skal veldig lave frekvenser. De høyeste tonene der ørene dine gir opp, er frekvenser som i elektronikkverdene kan betraktes som "så vidt det rører seg". Kunne en høytalerkabel vært laget helt uten beskyttelse?
Ja, isolasjonen er bare der for at lederne ikke skal komme borti hverandre og kortslutte utgangen i forsterkeren din. Spiller ikke støy eller forstyrrelser noen rolle i slike kabler?
Kanskje hvis du hadde et TIG sveiseapparat gående noen cm fra kabelen. Forsterkerens utgang er så lavimpedant at støykilder som er naturlige i et vanlig bolighus, kortsluttes. De er altså overhodet ingen forskjell, uansett?
Joda. Hvis du drar misforholdet mellom frekvenser og kabelkvalitet, og mellom strøm og tverrsnitt langt nok i det rette hjørnet, blir det gradvis større forskjell. Poenget er at de fleste høyttalerkabler av OK kvalitet ikke ligger i det hjørnet.
|
|
|
19/10/2007 12:55
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva mener du om signalkabler da? Hvor mye må man betale for å få OK kvalitet?
|
|
|
|
|