Jeg vil gjerne ha tips til fine stier og skogområder i Kongsberg, hvor jeg kan koble av en time eller to etter jobb. Jeg vet at det er masse muligheter, men vil gjerne bli ledet rett inn på den rette sti. Det jeg ønsker meg er lekeplasser med masse fin og smuud feelgod sti, ala Strømsåsen, Årbogen, Bremsåsen osv i Drammenstraktene.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Smooth? Døh, det er K-town vi snakker om, ikke mye smooth, men moro lell;)
Det er diverse områder rundt byen, her er en liten guide:
Oransje område: På denne sida ligger gruveåsen, som betyr variert terreng og en del opp og ned. Finnes en del artige nedkjøringer her bl.a. Sykler ikke så mye på denne sida, men det skyldes kanskje at de andre områdene ligger nærmere ::.
Rødt område: Her stiger det kraftig før man er oppe på platået, men derifra og innover er det litt opp og ned. Ikke så mange stier på kryss og tvers her, men man kan sykle et godt stkke innover for så å vende snuta hjem. Nedfartene herifra er mange, og det er også bygd noe NS på sør-sida, hvis det er interessant.
Brunt område: Et relativt flatt område med startpunkt ved Kjennerudvannet. Herfra går det en skiløype, i terrengsykkel-standard (ikke stuegølv), til Aspesetera. Ut fra denne løypa går det diverse småstier.
Grønt område: Madsebakken er et litt mindre innelukket område enn de andre, går ikke noe særlig med stier forbi Motoranlegget. Stiene her er derimot utrolig morsomme og det går mange på kryss og tvers. Temmelig flatt, men noen kneiker er det. Et par små leikeplasser er det også, inneblant alle trærne. Kanskje mitt favorittområde.
Blått område: Gamlegrendåsen er mye større enn det som er vist på kartet, men i det avgrensete området er det mange perler. Én av mine favorittstier ligger her og er en liten utforkjøring på svaberg og smooth sti (faktisk!). Litt mer kupert igjen her og dermed noen flere utforkjøringer og småtekniske partier.
Blå prikk = Home base, som betyr fra 2 til 10 min før man er ute på oppdrag
Hvis det skulle være noe mer, er det bare å fyre løs. Kan selvfølgelig stille som guide, hvis det skulle være ønskelig.
Begynner å bli lenge siden jeg bodde der, men det finnes stier fra det Kjennerudvannet og helt over til Hokksundkanten som du kunne bruke som hjemvei... Har blitt guidet her av en kjentmann engang i tiden, men greier dessverre ikke å rekonstruere dette etter 10-12år...
Ellers har du flotte utforstier på begge sider av skianlegget, fra Sachsen og ned på nordsiden og fra toppen på Kongens gruve og ned til Saggrenda/Svartås på andre siden m.fl. Kan bruke grusen opp gjennom skianlegget for oppoverturen.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Mhm, men siste delen går vel på grusveier, ikke sti, over til Ormåsen tror jeg. Er ikke helt lommekjent den siste biten der, men er vel noen Eiker-folk som er?
Jeg prøvde å sykle fra parkeringen ved Kjennerudvannet og over mot Ormåsen, men jeg rotet meg litt bort på en herlig singletrack etter Aspesetra, så jeg havnet ned på Eikerveien slik at det ble grusvei og senere asfalt i stedet for sti.
Terrenget innover fra Kjennerudvannet var så fint at jeg har tenkt å gjøre flere forsøk på å finne en sti over til Ormåsen.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Fantastisk guide, mange takk! :-) Dette var akkurat det jeg ønsket meg. Da er det bare å dra ut og leke.
Ett spørsmål: hva med åsene rett vest for Næringsparken. De ser flotte (og bratte) ut. På www.hvor.no ser jeg stedsnavn som Knoffemyr, Møllerkolten, Bomåsen osv, og masse gruver på "baksiden". Hvordan er mulighetene her?
Ellers blir jeg gjerne med på å finne sti-tur til Ormåsen og videre helt hjem etterhvert.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Ett spørsmål: hva med åsene rett vest for Næringsparken. De ser flotte (og bratte) ut. På www.hvor.no ser jeg stedsnavn som Knoffemyr, Møllerkolten, Bomåsen osv, og masse gruver på "baksiden". Hvordan er mulighetene her?
Går noen stier i dette området, bl.a. Bergmannsstien som går fra skisenteret og over til Saggrenda. Er også en del fine nedkjøringer fra Korsveien, den hvite på kartet, ovenfor veien til Knoffemyr, og retning ned mot Næringsparken. I dette området skal det bygges leiligheter om ikke lenge, så det spørs hvor lenge alle stiene her er tilgjengelige. Er bl.a. en sti her på ca 10min, bare cruising nedover. Bygging skal det også bli i det blå området på kartet, og der vil alle stiene forsvinne:(
Det går en bratt sti langs bekken mellom Møllerkolten og Bomåsen. Denne er bratt. Har ikke syklet den.
Det går en sti over Bomåsen. Den står på lista over stier som skal sykles, men er jo ikke veldig lang.
Det går en sti vest for Bomåsen fra enden av veien ved Knoffemyr og ned til veien som går inn forbi Rud. Denne er morsom. Sykler den oftest som avslutning etter andre turer i Funkelia.
Det går sti forbi gruvene rett vest for Bomåsen (Bestandige Liebe gruve).
Det er en del stier i området rundt Storåsen, Persløkka, Rundetjern etc.
Ellers vil jeg anbefale å sykle Korsveien (den som går opp gjennom skianlegget) til Kongens Gruve (der det står 540 langs det gule tracket i bildet under) og sykle sti ned derfra. Det er en skikkelig knallsti.
Stien fra Knutehytta til Haus Sachsen er også veldig bra. Det samme med det andre tracket der.
Ellers vil jeg anbefale de grønne og blå (med resten av Gamlegrendåsen) på kartet til Erik$. Der er det mye bra.
Har tillatt meg å rappe kartet lenger oppe i tråden -godt formål.
Siden du liker nedoverstier har jeg markert på kartet de to stiene jeg nevner lenger opp i tråden (den nederste er den samme som erij har markert) -begge gir utrolig fin flyt og var blandt yndlingsstiene mine da jeg bodde der...
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Jeg ser at jeg trenger et seriøst kart over det området. Har dere noe å anbefale?
KO
Jeg ser at jeg trenger et seriøst kart over det området. Har dere noe å anbefale?
O-laget har gitt ut to turkart. Et for Gamlegrendåsen og et for Knutefjell/Funkelia. Begge disse er gull. Sjekk med sportsbutikkene og Jarles jakt og våpen.
Alternativt er det et turkart som dekker et større område (Kongsberg, Notodden, Flesberg etc). Det har ikke noe spesielt mer detaljer enn N50 og mangler derfor veldig mye fine stier.
Jeg har de store kartene fra før. O-kart skal bli! Takk for tips.
KO
screenshot fra mapsource-programmet til garmin med norske topo-kart.
Er det da slik at jeg kan kjøre mapsource på PCen og legge inn f.eks. GPX sporlogger fra GPS-loggeren min, eller må jeg ha en Garmin GPS for å få dette til å funke?
Hva koster mapsource og hva koster topo-kart?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg kommer til å utforske Ormåsen til våren og kan jo se hvor langt oppover mot Kongsberg. Ormåsen er ikke så langt unna Røren, der jeg skal bo, så det blir stijakt i stor skala for meg. Var det ikke slik at broren din bor på Ormåsen og er sendt ut som hare? Vet du om han har funnet noe gull?
Skal forresten også jobbe i Næringsparken. Ville jo vært perfekt å kunne sykle sti hjem fra jobb en sval sommerdag
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Det lukter fellestur hjem over skauen dette. Blir bra!
KO
Da er Gamlegrendåsen - Skollenborg 1:15000 kjøpt inn. I morgen blir det tur på helt ukjente stier, DET blir moro! Tips til bra startsted mottas med takk.
KO
Da er Gamlegrendåsen - Skollenborg 1:15000 kjøpt inn. I morgen blir det tur på helt ukjente stier, DET blir moro! Tips til bra startsted mottas med takk.
Med bil er det veldig greit å parkere og starte ved Majorplassen. Kjør inn bak Aas kafeen. Der er det greit å nå de fleste stiene i området og finne runder slik at du havner tilbake på samme sted.
Runden jeg har markert med gult på kartet (med to alternative avslutninger) er en del av stiene jeg liker best i området. Starten er siste sti til høyre før bommen. Ta til venstre i første stikryss etter ca 20 meter.
Om du vil ha mer (noe du sikkert vil ha siden runden jeg har tegnet bare er rundt 3-4 km) er det et bra alternativ å krysse E134 ved Aas kafeen og sykle stiene vest for crossbanen (trenger ikke noe kart der).
For en litt lengre runde kan du sykle starten på den jeg har markert, men fortsette over toppen av Gamlegrendåsen og ned (ikke den som går til lysløypa, men den som går sydvest.) til Steinmyr og så følge den rødmerka skiløypa/stien rundt Brannknattene til Popperudstien.
Blir ikke langt og hardt i morgen, kroppen er sliten og sjuk. Jeg skal bare ut og snuse på terreng og kose meg i rolig tempo et par timer. Heng gjerne med. Jeg kan starte fra Majorplassen 1530 f.eks.
KO
Jeg rekker ikke 1530, men innen 16 er jeg iallefall der.
KO
Det var jaggu en fin liten ettermiddagssprint, til tross for snørrete nese, automatgiring og tilløp til kalde ører. Minusgrader kommer, og lue er fast inventar i sekken heretter.
Det ble ikke en veldig lang runde, men perfekt som avkobling på vei hjem fra jobb og likevel rekke middag!
Takk til Erik for bra guiding, jeg hadde garantert ikke funnet alle de godbitene på så kort tid alene. Det var masse fin flyt i rullende småkupert krevende terreng, noen herlige bratte knoteklatringer, og et par helt strøøøøøøkne nedkjøringer med meget høy smilefaktor. Alt pakket inn i perfekte forhold og et kompakt og lekkert område, med så mange stikryss og muligheter at jeg ble helt svimmel.
Kommer garantert tilbake, takk for turen!
KO
Snuste litt på stiene rundt Jonsknuten engang i august. Husker vi gikk fra Jonsknuten til nord for Hengsvann(vestover), på sti. Litt usikker på hvor bra den er nå på høsten, men den tror jeg er meget bra hvis det blir barfrost føre !
Går det noen bra stier rett nord for Knutehytta og ned i Jondalen ?
Lurer også på om det er verdt å prøve seg på Blefjell sør, og østover til Lågen ?
Heistadmoen området er mye brukt av forsvaret og har endel bra sykkel muligheter, blant annet lysløype, oppkjørte beltevogn traseer og har generellt vært mye brukt. En mulig runde er jo start kongsberg-knutehytta-hengsvann-kisgruveåsen/heistadmoen-kongsberg.
Jeg har tenkt å prøve å få til minst en ettermiddags-tur-på-vei-hjem-fra-jobb i uka framover nå. Neste uke skal jeg teste løypa langs Lågen ned til demningen ved RV40.
KO