|
|
Test av høyttalerkabler
|
Re: Test av høyttalerkabler
[Re: GeirK]
18/10/2007 09:51
|
StigB
Señor
|
Señor
He he, hvem var det i en av de tidligere kabeldebattene som fortalte om karen som hadde kjøpt seg monsterkabler. Når denna karen var på do fasa de om, og han fortsatte å skryte av kablene og den fantastiske lyden det ga. Husker ikke riktig om det var her eller under et lystig lag i kjellerstua mi jeg hørte denne historien. Åkkesom den sier litt om hva en kan oppfatte.
Det var jeg. Poenget var at dette var noen arbeidskolleger, sivilingeniører i elektronikk. Da karen skulle slutte i jobben, skynte de seg å få mast seg til et vorspiel hos fyren, og der sto venstre kanal feilkoblet fremdeles, 6 måneder senere. Da han ble gjort oppmerksom på det, var vorspielet brått over... He he, jeg husket ikke helt som det var, sånn er det nå det drar seg på med år. Åkkesom dette er jo noe som noen og enhver bør tenke litt på. Når det gjelder kabler så er jo sjanse for å gjette riktig mellom to typer 50%. Man kan jo trekke inn 4 typer kabler og putte en lampettledning innimellom og gjøre en test. Er det noe som føler seg kallet til å være med for å finne hvem som er hvem, og hvem som er best. Så kan vi dra en fasetest samtidig, den er ikke så ille men allikevel det kan bli morsomt. Skei neste år kan være åsted for en test kanskje?
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: tmork]
18/10/2007 09:51
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Etter egne ører så er det hørbar forskjell mellom enkelte kabler. Kabler til "fantasipriser" har jeg derimot null og niks tro på, og er mer enn godt nok fornøyd med kabler fra Linn til 70,- meteren. Ja, eks dyre flate høyttalerkabler som skal være full av hurlumhei og ikledd fine farver er dårligere til å overføre strøm enn gode gamle tykke kopperkabler. Eneste fornuftig jeg opplevde i drammen var husverten min, som var en lydtekniker og hifigeek, ymtet frampå hva slags kabler jeg brukte siden jeg hadde et omfattende stereoanlegg. Han fikk ikke vært frekk siden jeg faktisk brukte tykke kopperkabler, da målet hans tydeligvis var å gjøre narr av hurlumhei-kabler. Det fikk han lov til å gjøre uten å bruke meg som et eksempel, derimot. Jeg har et par hurlumheikabler, og de fulgte med en senter jeg kjøpte. Problemet er at de består egentlig bare av en fancy plast-ytre med en kopper-indre - som igjen er mindre i dimensjon enn de andre jeg har. Så da ble de pensjonert til mindre strømkrevende oppgaver. Som klessnor.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
18/10/2007 10:55
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror at skal man virkelig høre forskjell på kabler, må anlegget være i high-end delen av skalaen. Jeg tror ikke "billige" anlegg har et lydbilde som er detaljert nok til å gjengi de små nyansene det her er snakk om. Det er også her nerdefaktoren kommer inn. Har man høyttalere til 100 000 per stykk, en forsterker til 60 000 og en cd/platespiller til 50 000,- så blir ikke 6 meter kabel til 1000 kroner meteren det helt store i sammenhengen. Disse gutta filtrerer strømmen og bygger vibrasjonsfrie bord som ville fått enhver seismolog til å bli blank i øya. Kablene er bare en liten del av det store lydpuslespillet.
Dette er ikke helt ulikt det puslespillet enkelte av oss driver med. Planfresing og kjølefinner på bakdemper, flombelysning og titankvaliteter, tre kontra seks skivebolter, ett gram her og to der.
En ting er sikkert. Det er gøy, og begrepet kost/nytte har jeg aldri forstått et kvekk av.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
18/10/2007 11:46
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Jeg må innrømme at jeg har testet litt kabler, mest signalkabler faktisk.
Jeg er også ganske så sikker på at jeg hørte en merkbar forskjell. Særlig om man gikk fra kobber til sølv i kabelen. Effekten er selvfølgelig kraftig overdrevet, men jeg mener jeg hadde hørt forskjell i en blindtest. Jeg opplevde at lyden ble i overkant skarp med sølv-signalkabler i forhold til mine høyttalere som var litt spisse i toppen.
Selvfølgelig må man ha ganske fintfølende utstyr for å høre forskjell.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
18/10/2007 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ingen stor forskjell, men i dette tilfellet hørbar.
Dersom man opplever en forskjell, kan det være flere årsaker. De viktigste jeg kommer på er: 1. Øret og hørselsenteret i hjernen greier å fysisk detektere forskjellen mellom de to signalene 2. Underbevisstheten farger opplevelsen nå da den vet at du hører på to forskjellige kabler 3. Du kan ha beveget hodet ditt noen cm mellom de to forskjellene og dermed gjennomgått en betydelig fasevregning i diskanten, eller personer i rommet kan ha flyttet på seg og endret den akustiske karakteristikken. Så langt er det umulig å være uenig. Da er spørsmålet: Hvor mye vet vi om bidraget til årsak 1. dersom 2 og 3 ikke elimineres? Svaret på det er dessverre "Ingen verdens ting".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/10/2007 12:08
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Geir, jeg ser ditt "prosjekt", ikke noe problem.
Dette kan jeg heller ikke veldig mye om.
Men, jeg har nå engang byttet ut noen rimelige høytalerkabler mot noen litt bedre. Ingenting fancy, dog.
Jeg syns det var en hørbar forskjell.
Helt enig i din liste over parametre som må hensyntas.
Men, tror du ikke det er noen faktisk hørbar forskjell, eller prøver du bare å bevisstgjøre meg, oss etc. på i hvilken stor grad man kan vite noe om dette?
Eg undrar!
/Are Nicolai
|
|
|
18/10/2007 12:16
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hodet mitt ble nok dreid både hit og dit og det har nok vært et variabelt antall folk i stua. Derimot bare en sykkel bak sofaen  De gamle kabelene har mao vært brukt i lang tid.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Lapavoni]
18/10/2007 12:20
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Burde ikke heller vi diskutere forskjellige typer kjedeolje (...)?
Kjedeolja eg vanlegvis brukar heiter ProGold prolube chain lube. Under flytting og slikt forsvann den og eg måtte plukke fram ei gammal flaske tf2 extreme. Merka forskjell, ja! Kjedet gjekk frå å vere rein, blank og smuud til eit reinaste seigt gørrhelvete som var umulig å få vekk. Tørka og tørka utan at den hjalp særleg. Min Absolutte favoritt som varer lenge i tørt og vått og som gjer kjedet tørt og reint og deilig utanpå og go'smurt inni: Prolube Chain Lube fra ProGold Lubricants Klar for blindtest når som helst
|
|
|
[Re: nicolai]
18/10/2007 12:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men, tror du ikke det er noen faktisk hørbar forskjell, eller prøver du bare å bevisstgjøre meg, oss etc. på i hvilken stor grad man kan vite noe om dette?
Eg undrar!
Jeg er en sterkt tvilende agnostiker på dette punktet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/10/2007 13:23
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
[/quote] Jeg er en sterkt tvilende agnostiker på dette punktet. [/quote]
Har du prøvd å bytte kabler for å se om du hører forskjell noen gang?
Hvorfor er du tvilende? Jeg er klar over at mange fysiske blir brukt som argument på at det ikke skal være mulig å høre forskjell.
Imidlertid synes jeg mavefølelsen (logikken) tilsier at man kan, jeg gjentar KAN, få en noe annen lyd dersom tversnitt eller material endres dramatisk.
|
|
|
[Re: yoeddy]
18/10/2007 13:51
|
OLedward
Avhengig
|
Avhengig
Er stereoanlegget verdt mer enn platesamlinga, så har man prioritert feil mener jeg; istedet for å bytte kabler bør man bytte CD :-)
|
|
|
[Re: OLedward]
18/10/2007 13:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er vel ikke noe galt i å ha et anlegg som kan gjengi musikken nærmest mulig slik den hørtes ut der den ble innspilt/slik artisten og produsenten ville det?
|
|
|
18/10/2007 13:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg er en sterkt tvilende agnostiker på dette punktet. Jeg er ikke i tvil om at det er forskjell på kabler. Se gjerne når en ikke får start på bilen pga mangel på strøm. Kobl så på startkabler, og bilen starter fint som bare det. Hvis det da ikke er forskjell på kabler så kall meg en krank!
|
|
|
[Re: OLedward]
18/10/2007 14:04
|
erlingba
.
|
.
Er stereoanlegget verdt mer enn platesamlinga, så har man prioritert feil mener jeg; istedet for å bytte kabler bør man bytte CD :-) Det har du jammen rett i! Har aldri hørt det blitt spilt bra musikk i en hi-fi butikk for å vise frem anlegget. Ofte er det noe kjipt 80-tallsmøl. At man kan høre forskjell på høyttalerkabler tviler jeg ikke på. Det er klart det er forskjell på en kabel på 0,5 mm2 og 2,5 mm2 hvis man har noe som er kraftigere enn 5 watt.
|
|
|
[Re: yoeddy]
18/10/2007 14:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du prøvd å bytte kabler for å se om du hører forskjell noen gang?
Nei. Fordi mange av dem som "hører" forskjell på kabler også "hører" en hel del ting som ikke eksisterer - som forskjell i om du snur stikk-kontakten 180 grader i veggen eksempelvis. På et HiFi-forum var det sågar en som hørte dramatisk forskjell etter at han hadde skiftet ut strømbryteren i forsterkeren sin. Da har de allerede bevist at underbevisstheten bidrar sterkt til den totale persepsjonen, og det er ikke unaturlig å spekulere at dette også kan gjelde kabler. Imidlertid synes jeg mavefølelsen (logikken) tilsier at man kan, jeg gjentar KAN, få en noe annen lyd dersom tversnitt eller material endres dramatisk.
Og hva gjør man her i verden når magefølelsen foreslår noe, jo man tester det på en vitenskapelig, objektiv måte. Har DU gjort det?
|
|
|
18/10/2007 14:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er en sterkt tvilende agnostiker på dette punktet. Jeg er ikke i tvil om at det er forskjell på kabler. Se gjerne når en ikke får start på bilen pga mangel på strøm. Kobl så på startkabler, og bilen starter fint som bare det. Hvis det da ikke er forskjell på kabler så kall meg en krank! Du har rett. De finnes jo til og med i forskjellige farger og størrelser. Bare rundt meg på kontoret ser jeg et utall forskjellige kabler, og da er det jo forskjell.
|
|
|
18/10/2007 14:14
|
perbl
More than words
|
More than words
Prøvde nylig å bytte ut kabler av rimeligste type fra Hifiklubben med et sett som visstnok skal ha en nypris på rundt 20000. Dette var på et anlegg i medium-klassen (dvs et oppsett med forsterker og høyttalere i 15k-klasse hver for seg). Hørte overhodet ikke noen forskjell på et bredt spekter av bra innspillinger (noe Kirkelig Kulturverksted med Reiersrud/Kleive, Live from Paris-konserten til Diana Krall, diverse Jazz og rock etc). Det gjennomgående inntrykket mitt er at det er utrolig mye sterke meninger ute og går her, men de faktiske testene som kan dokumentere en forskjell mangler bortimot fullstendig. Lurer på om det var på et norsk forum det for en stund ble gjennomført eller referert til en blindtest der det ble distribuert en CD med fire originalinnspillinger av en sang (mener det var Clapton og Layla). Originalene var ispedd varianter med faseforskyvning, dårlig mp3-enkoding, kvalitetstap i form av å avspille sang på dårlig anlegg, la lyd gå gjennom mange meter billigste skosnørekabel inn på billig lydkort og reenkodet der. Det var svært lite grunnlag for her å si noe om at det var lettere å plukke ut de originale sporene kontra mange av alternativene. Et annet morsomt konsept med kabler er jo de som hardnakket hevder at innspilling av kabler har noe for seg, merkelig at folk som bedriver kabling og signalbehandling på profesjonelt nivå med signaler som har mye høyere krav til korrekthet enn lydformidling ikke har hørt om disse fysiske konseptene 
Per B.
|
|
|
[Re: Stein]
18/10/2007 14:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel ikke noe galt i å ha et anlegg som kan gjengi musikken nærmest mulig slik den hørtes ut der den ble innspilt/slik artisten og produsenten ville det? Og der har jeg en artig historie som jeg også serverte forrige gang dette var oppe. I min forrige jobb besøkte jeg et lydfirma i Seattle, som lager high-end miksepulter og annet tjafs til proffbruk. Det ble aldri slik at de designet inn noen av chip'ene våre, men vi hadde en artig samtale over lunch (på Red Hook sin brewpub!) Sjefsdesigneren hadde det samme nøkterne forholdet til hvor mye magi det egentlig går an å putte inn i det som skjer mellom en ferdig innspilt CD-plate og ørene til lytteren. Vi utvekslet mange gode historier og koste oss godt på de kvasireligiøstvitenskapelige lydentusiastenes bekostning. Sjefsdesigneren, som forøvrig var en god venn av Alan Parsons, sa at de fleste plater er mikset slik at de skal høres riktig ut på et gjennomsnittlig stereoanlegg. Vel, de var begge på en svær HiFi-messe, og ble sugd inn i en stand av en selger fra en eller annen obskur, svindyr høyttalerprodusent. Han visste ikke hvem han snakket med, men fikk dem inn i lytterommet, og satte på ... en plate av Pink Floyd, som Parsons hadde mikset. Designeren, som jeg nå ikke husker navnet på, henvendte seg til sin venn og sa, "Alan, is this how you intended this album to sound?" "No, this sucks", sa Alan Parsons og gikk.
|
|
|
18/10/2007 14:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg husker den, men den var morsom nå også. Mener det var Dark Side Of The Moon du sa. Snakker om å bli fortalt hvor skapet skal stå.  Skulle gitt mye for å se fjeset til selgeren da han forsto situasjonen. ...Hvis han gjorde det i det hele tatt, da.
|
|
|
18/10/2007 14:26
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du har rett. De finnes jo til og med i forskjellige farger og størrelser. Bare rundt meg på kontoret ser jeg et utall forskjellige kabler, og da er det jo forskjell.
Bra vi er enige.
|
|
|
[Re: erlingba]
18/10/2007 14:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
At man kan høre forskjell på høyttalerkabler tviler jeg ikke på. Men hvis jeg tviler, og du ikke tviler, er dette egentlig enkelt å finne ut av.
|
|
|
18/10/2007 14:59
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Jeg skal prøve å fortelle om "lytteopplevelse" som jeg mener er vanskelig å bortforklare (tror jeg).
For en del år siden hadde jeg kjøpt et sett signalkabler med veil pris på mellom 3.000-4.000 kroner for 0,5 meter. Jeg koblet de på anlegget, jeg likte ikke klangen og gikk tilbake til de gode gamle.
Det som imidlertid var mer spennende var at jeg satte de på Sony Microanlegget mitt på soverommet som et rent forsøk. Dette er et anlegg til +- 2 lapper. Kablene var mao omtrent dobbelt så dyre som anlegget.
Det som skjedde da var at det ble en slags bakgrunnsdur eller en slags vedvarende pipelyd så lenge anlegget stod på. Ikke veldig høy, men ikke så så lav at det var mulig å unngå å høre den. Jeg byttet tilbake og støyen var borte!
Kan ikke skjønne hva som skapte denne duren om det ikke var kabelen. Skjønt kabelen skaper ingen ting, den overfører bare signaler. I dette tilfelle konkluderte jeg med at kabelen også overførte noe den ikke skulle.
|
|
|
[Re: perbl]
18/10/2007 15:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Klassisk problemstilling dette.
De som hevder de ikke kan høre forskjell på forskjellige kabler, er like forutinntatt som de som hevder de kan høre forskjell.
Noen hevder at allt må kunne dokumenteres via dagens tilgjengelige metoder, ellers er det vrøvl.
Hvis noen hevder at en kabel gir et annet perspektiv i lydbildet enn en annen, og det ikke finnes måleutstyr, til dette, er er personen dermed offer for egne forutintatte holdninger?
E
|
|
|
[Re: Espen]
18/10/2007 15:13
|
nesten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det eneste som mangler nå er et sett Quantum Purifiers. "Relax, I'm a fully trained Quantum Mechanic (TM)!" - E
|
|
|
18/10/2007 15:14
|
rsh
Besatt
|
Besatt
De som hevder de ikke kan høre forskjell på forskjellige kabler, er like forutinntatt som de som hevder de kan høre forskjell.
Noen hevder at allt må kunne dokumenteres via dagens tilgjengelige metoder, ellers er det vrøvl.
Hvis noen hevder at en kabel gir et annet perspektiv i lydbildet enn en annen, og det ikke finnes måleutstyr, til dette, er er personen dermed offer for egne forutintatte holdninger?
E Det blir litt som når presten hevder at Gud eksisterer. Jeg kan ikke måle Hans tilstedeværelse og kan følgelig verken bevise eller motbevise prestens påstander. Presten kan heller ikke bevise sine påstander. Tiden vil kanskje vise hvem som har rett ...
Sveinung
|
|
|
18/10/2007 15:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er da vel ingen som har stilt krav om måleutstyr? Selv vil jeg gjerne vite om en kabel spiller mye bedre enn en annen, og i så måte kunne få bedre grunnlag for å sette sammen mitt neste anlegg. Hvis en person kan påvise at gitte kabler oppleves svært mye bedre enn andre, er jeg strålende fornøyd med det. Enda er jeg ikke imponert over utvalget av slike studier. Det at jeg skal være forutinntatt stiller jeg meg i så måte tvilende til. Det jeg derimot er over gjennomsnittet engasjert i, er den delvis kvasivitenskapelige argumentasjonen som gjennomsiler kabelhysteriet, der mange virker å ukritisk svelge argumentasjonen som i stor grad kommer fra de som vil selge noe, og ikke fra de kilder som faktisk har forsøkt å finne noen sammenhenger mellom kabeltype og opplevd lytterkvalitet.
Per B.
|
|
|
18/10/2007 15:19
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Det JEG ler av, er folk med middels dyre forsterkere, forforsterkere og høytalere, som sier at dyrere kabler ville gjort mye med lydopplevelsen. Og de som sier det, hører gjerne på brente cd'er, 128kbps. Dyrere kabler, eller høytalere for den del, vil hjelpe veldig lite når lyden er dritt fra begynnelsen..
|
|
|
[Re: Zimen]
18/10/2007 16:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
128kbps forstår jeg hva du mener med, men hvorfor skal en brent plate låte dårligere enn en original en?
|
|
|
18/10/2007 16:05
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er da vel ingen som har stilt krav om måleutstyr? Discovery channel viste en dokumentar om hunders luktesans. De fortynnet et stoff til slutt så mange ganger at det ikke fantes menneskeskapt måleutstyr som kunne påvise konsentrasjon av stoffet. Mener å huske at dette var ca en enhet på 2 millioner enheter vann, eller noe sånt. Hundene kunne allikevel finne frem til riktig kontainer. Det kan jo hende at to tilsynelatende like kabler kan låte forskjellig på noe som ikke er målbart...
|
|
|
|
|