|
|
Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye???
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Ripen]
#464234
16/10/2007 05:43
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
35W gir 1t, 42min 20W gir 3 timer
Teoretisk. Det blir sikkert litt kortere.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: kjerts]
#464238
16/10/2007 06:07
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Akkurat ja, har ikke regna på det men hadde håpa på halvtimen mer på begge alternativene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: kjerts]
#464241
16/10/2007 06:08
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 731
Andreassykler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 731 |
Jeg kommer etterhvert å oppgradere til større batteri(7.2 eller 10ah) samt to nye LED-pærer som hver bruker 1.5 istedenfor 20watt som halogenpæra nå bruker. Med mitt 3ah batteri, funker nå 20watt pæra i ca 2 timer... LED'pærene vil vel lyse bra opp ettersom de har 4ganger så mye lumen per watt, hva tror dere???
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Andreassykler]
#464260
16/10/2007 06:42
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
Er det LED-pærer på 1,5 watt du mener? Det jeg har vært borti av slikt har vært ganske stusselige greier.. Da ville jeg nok holdt meg til halogen, selv om det blir litt mer vekt i sekken.
-Magnus
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Ripen]
#464261
16/10/2007 06:42
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048 |
Fant ikke noe sokkel hverken på Clasern eller Biltema, men 2 stk røde kabelsko av typen flatstifthylse gør susen. Disse lagt inn mot hverandre gjør at pinnene på pæra passer akkurat, og om man klemmer sammen hylsa litt så sitter de ganske bra også. Litt tape over "sokkel" og bakerst på pæra også så henger det sammen.
Sokkel er art nr 22-4285 de har det på Clas Ohlson på Oslo City. Nå gjenstår det å teste om lysstyrken fra 20W holder, eller om man må ha 35W. Har 5ah batteri, så 35W kan bli litt vel strømsulten om turen blir på mer enn to timer. Kanskje?
Jeg har kjørt med 20W i lengre tid på et batteri på 7,2Ah. Det varer i nesten fire timer. Jeg testet 35W i går. Det lyste mye mer og jeg trengte ikke bremse i det hele tatt i utforkjøringer pga av dårlig sikt. Etter en og en halv time så begynte lyset å bli svakt og veldig gult. Heldigvis var jeg allerede hjemme. Hvis jeg skal fortsette med 35W så tror jeg at jeg må gå over til 10Ah. Dette vil gi nesten 2,5 timer lys iflg Peukerts lov. Dvs to timer med kjørbart lys. Hvis du skal bruke 5Ah på 35W så vil dette bare vare i en time.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464266
16/10/2007 06:48
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
anonymous13: sikker på at strømbegrenser trengs? De skriver: Remark: Please do not run these (not dimmable) spots in electric circuits with unregulated electronic power supplies beacuse they often cause stress peaks that might lead to damage or even destruction of the spots. Do only run these spots with conventional transformers with an output voltage not higher than 12V AC (50Hz). Høres ut som de inneholder likeretter og strømbegrenser. Kan de i det hele tatt brukes med DC-spenning? Dessuten skriver de typisk driftsstrøm 350 mA, da høres ditt forslag om 700 mA/1000 mA litt heftig ut. Vet du hvordan lysstyrken er i fht. halogen? Her skriver de: 3) Illuminating power
You will have to use more than one LED spot to get the same efficiency of a halogen spot. A replacement formular of 1:1 is not solid and not yet possible on basis of the actual LED generation.
Since the beginning of 2007 new 3W high power LED spots are available on the market. They have a real viewing angle of homogeneous 60° and are almost similar to a 20W halogen spot.som gir litt blandete signaler...
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Lapavoni]
#464268
16/10/2007 06:50
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699
knusole
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699 |
Elfa har fin sokkel med klype på. Den holder egentlig pæra fast nok uten noen annet festemekanisme. Jeg stripsa bare denne sokkelen på styret og limte noe aluminiumsremser på lykta med kontaktlim. Har funger veldig bra i ca 3 år! Min erfaring er at 20Watt er godt nok. Jeg bruker den berømte kabelsko-pæra (Osram Decostar IRC) på 14.4 volt så den bruker vel egentlig et ste mellom 25 og 27 watt. I Trondheim holdt 2 timer i massevis, da brukte jeg bare hodelykt i klatringene. Men her i Oslo går egentlig opp- og nedoverbakkene mer eller mindre i ett 
Knut Magne -These pretzels are making me thirsty!-
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Lapavoni]
#464285
16/10/2007 07:14
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Jeg har kjørt med 20W i lengre tid på et batteri på 7,2Ah. Det varer i nesten fire timer. Jeg testet 35W i går. Det lyste mye mer og jeg trengte ikke bremse i det hele tatt i utforkjøringer pga av dårlig sikt. Etter en og en halv time så begynte lyset å bli svakt og veldig gult. Heldigvis var jeg allerede hjemme.
Det synes jeg høres litt rart ut. Jeg var ute på en tur på rundt 1,5 timer med min 35W/7,2ah. Så lot jeg alt stå i noen dager, før jeg dro ut på en ny tur på rundt en time (på impuls, så batteriet var ikke satt på lading) uten at det da heller viste antydning til å bli svakere lys. Jeg har en intelligent billader som jeg setter til å lade 12V motorsykkelbatteri. Mulig laderen min er bedre? Kanskje batteriet ditt er helt nytt og trenger noen opp-/utladinger før det når topp funksjon? Kanskje batteriet ditt begynner å bli gammelt?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464286
16/10/2007 07:14
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg vedder på at www.mouser.com har alt man trenger.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464329
16/10/2007 07:49
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
Er det LED-pærer på 1,5 watt du mener? Nei, langt derifra, det er en 3.7W høyeffektdiode (4.2W med strømstyring) som sitter inne i der. Hvis det er kaldt nok gir den ut opp imot 240 lumens. Du kan kjøre 3 slike i paralell og fortsatt bruke bare rundt 12W. Og da er du oppe i 720 lumens! Det var denne: Jeg kommer etterhvert å oppgradere til større batteri(7.2 eller 10ah) samt to nye LED-pærer som hver bruker 1.5 istedenfor 20watt som halogenpæra nå bruker. Med mitt 3ah batteri, funker nå 20watt pæra i ca 2 timer... LED'pærene vil vel lyse bra opp ettersom de har 4ganger så mye lumen per watt, hva tror dere???
jeg svarte på. Jeg har selv 3 x XR-E på styret som funker gullegodt!
-Magnus
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: kjerts]
#464337
16/10/2007 07:56
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892 |
35W gir 1t, 42min 20W gir 3 timer
Teoretisk. Det blir sikkert litt kortere. Korleis rekner du ut dette? Mitt batteri er på 6,5Ah (20h). Betyr dette at eg kan trekke 78W i ein time, og så vidare?
Andreas Tveit
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: parob]
#464366
16/10/2007 08:29
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048 |
Jeg har kjørt med 20W i lengre tid på et batteri på 7,2Ah. Det varer i nesten fire timer. Jeg testet 35W i går. Det lyste mye mer og jeg trengte ikke bremse i det hele tatt i utforkjøringer pga av dårlig sikt. Etter en og en halv time så begynte lyset å bli svakt og veldig gult. Heldigvis var jeg allerede hjemme.
Det synes jeg høres litt rart ut. Jeg var ute på en tur på rundt 1,5 timer med min 35W/7,2ah. Så lot jeg alt stå i noen dager, før jeg dro ut på en ny tur på rundt en time (på impuls, så batteriet var ikke satt på lading) uten at det da heller viste antydning til å bli svakere lys. Jeg har en intelligent billader som jeg setter til å lade 12V motorsykkelbatteri. Mulig laderen min er bedre? Kanskje batteriet ditt er helt nytt og trenger noen opp-/utladinger før det når topp funksjon? Kanskje batteriet ditt begynner å bli gammelt? Batteriet mitt er ganske nytt. Ladet opp kanskje fem ganger. Jeg bruker en intelligent lader, artikkelnummer 32-6549 på Clas Ohlson. Iflg Peukerts lov så skal 35W vare i 1 time og 47 minutter på et 12 volts blybatteri med 7,2Ah kapasitet. Dette ved en temperatur på 20 grader. I går var det 12 grader ute da lades batteriet ut fortere. Min observasjon fra i går stemmer veldig godt overens med teorien med andre ord. Din observasjon er riktig hvis du brukte en Osram Decostar økonomipære som drar 20W, men gir lys som en 35W tradisjonell pære. Jeg brukte i går en 35W økonomipære som gir lys tilsvarende en 50W tradisjonell pære artikkel nummer 36-2941 på Clas Ohlson.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464373
16/10/2007 08:35
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699
knusole
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699 |
Viktig å huske på at blybatterier liker dårlig høy utladdingsstrøm. Mener å huske at du bare får ut rundt 75% av et 3Ah-batteri når du bruker 20Watt lyspære. Har du større batteri får du utnyttet det bedre.
Knut Magne -These pretzels are making me thirsty!-
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Laxeluz]
#464377
16/10/2007 08:38
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,048 |
35W gir 1t, 42min 20W gir 3 timer
Teoretisk. Det blir sikkert litt kortere. Korleis rekner du ut dette? Mitt batteri er på 6,5Ah (20h). Betyr dette at eg kan trekke 78W i ein time, og så vidare? Man bruker Peukerts lov til å regne ut dette. C=I^k*t. C er kapasiteten til batteriet i Ah. I er strømstyrken i Ampère. k er Peukerts konstant som varierer fra batteri til batteri. For et tradisjonelt blybatteri er denne 1,3. For å kunne regne med watt og volt i stedet for Ampère så bruker man denne formelen: Watt= spenning * strøm, watt = volt*ampere. I'en i Peukerts lov blir lik watt/volt. Batteritiden blir altså: t=C/(watt/volt)^1,3 Eks. 35 watt, 12 volts batteri med 7,2 ah: t=7,2/(35/12)^1,3, t=1,79 eller t= 1 time og 47 minutter. Edit: Her har jeg ikke brukt enheter under utregningen. Hadde min gamle fysikklærer sett dette hadde jeg fått kjeft. Sorry Herr Kristensen.
Redigert av Lapavoni; 16/10/2007 08:41.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Laxeluz]
#464380
16/10/2007 08:42
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
35W gir 1t, 42min 20W gir 3 timer
Teoretisk. Det blir sikkert litt kortere. Korleis rekner du ut dette? Mitt batteri er på 6,5Ah (20h). Betyr dette at eg kan trekke 78W i ein time, og så vidare? Som de har poengtert i tråden er ikke utnyttelsesgraden 100%. Teoretisk ut i fra tallene regnet jeg 12volt x antall Ah = watt pr. time. Da kan man enkelt regne ut antall timer på ulik watt. 12v x 5Ah = 60W/time. 60/35W = 1,7 timer. 60/20W= 3t. Det finnes sikkert enklere måter å regne på.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464465
16/10/2007 10:28
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Dere må/bør ha en strømbegrenser anonymous13: sikker på at strømbegrenser trengs? Det står tydlig at du trenger en transformator. Joda, men en transformator gjør en helt annen jobb enn en strømbegrenser. Transfrormatoren sørger for riktig spenning, den prøver ikke å begrense strømmen. De skriver ikke at strømbegrensning trengs. Trafoen genererer konstant 12V. Hvis man bruker 12V blybatteri som det ikke henger noe annet på så skulle en jo tro det ble stabilt nok? Når det gjelder lysstyrke så sier de selv at 240 lumens er maks med denne lampa, noe man sjelden klarer å oppnå, de mener 2/3 av dette er mer realistisk maks. (Ja, jeg ser du skriver ved 1000mA, men jeg tror de har innebygget strømbegrenser, og da er strømmen lavere, de skriver typ 350 mA). Da blir nok lysstyrken ganske mye lavere enn den halogenpæra jeg bruker i dag (20W?) og uaktuelt for meg.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Laxeluz]
#464552
16/10/2007 12:05
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 898
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 898 |
Har hatt et par mislykka forsøk med vanlige 2pinspærer, de faller ut når det blir røft.. Bruker dere sånn 2-pins-stikk-inn-og-vri-sokkel eller 2 pins-stikk-inn-og-surr-fast-med-tape-sokkel? "2-pins-stikk-inn-og-vri-sokkel" tolker eg som GU10 sokkel, noko som etter det eg veit berre finnes for 230 volt. Eg har sjølv eit lite byggeprosjekt på gong, med den mindre GU5,3 (12V) typen, men eg har enda ikkje kome på nokon god idè for å feste pæra. Det ideelle hadde vore om dei hadde hatt pæreholderar for dette på Clas Ohlson. Jeg har en Cat Eye som bruker denne standarden. En skrur pæren fast så den kan ikke riste løs. Har vurdert å selge alt samlet for ca 500 (de gikk fra 800-1200 kr i butikken) men det er kanskje noen selvbyggere som er interessert i hus (jeg har to stykker)? -Arve
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Herit]
#464685
16/10/2007 15:36
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 731
Andreassykler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 731 |
Etter det jeg leser, vil to 1.5watt LED spotter funke dårlig. Så, det blir vel den spoten jeg har nå på toppen, også en 20watt flod på hver side. Det blir enten 10 eller 12ah batteri... Huff, litt tungt, men jaja, lys er gøy. Etter at jeg prøvde slik sykling for første gang i går, kan jeg ikke si annet enn at jeg er frelst... 
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Andreassykler]
#464751
16/10/2007 17:56
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383
superjon
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 383 |
mange kloke hoder her.
Noen som kan forklare hvorfor 7,4ah NiCd lyser like lenge som 9ah NiMH
begge ca 2:15 på 20w 6v
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Ripen]
#464800
16/10/2007 19:16
|
Registrert: May 2004
Innlegg: 417
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2004
Innlegg: 417 |
Jeg kom på ideen med å bruke en sånn kopp som beskytter kula på tilhengerfeste. Kjøpte inn en fra Biltema for kr 7,90, ei 12V pære pluss sokkel (varenr annet sted i tråden her) fra Clas Ohlson. Festet er fra en skvettskjerm og bøyd og fil til for å passe i GPS-holderen som ikke er i bruk om vinteren. Koppen er også kappet av i passe dybde. Pæra er festet til lampehuset med varmebestandig silikon
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: ]
#464851
16/10/2007 20:00
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Sjekk Peukerts lov: http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Eller sagt på en enklere måte, NiCd har mindre indre motstand slik at mindre effekt går tapt i selve batteriet ved høye strømtrekk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: pet1]
#464881
16/10/2007 20:30
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 926
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 926 |
Fin løsning pet1 Var på biltema i dag. Fikk lappet sammen en midlertidig løsning. Ble 12V 7,2Ah blybatteri med 35w pære. Må si jeg ble imponert av resultatet! Tok en liten svipptur inn i skogen i nabolaget. Ikke noe problem med sikten ihvertfall! Lyser jo som bare det! Tenkte jeg skulle bruke ledningen fra denne mellom lykta og batteriet for en mer fleksibel løsning.
Ola.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Ripen]
#464943
16/10/2007 22:33
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Har hatt et par mislykka forsøk med vanlige 2pinspærer, de faller ut når det blir røft.. Bruker dere sånn 2-pins-stikk-inn-og-vri-sokkel eller 2 pins-stikk-inn-og-surr-fast-med-tape-sokkel? "2-pins-stikk-inn-og-vri-sokkel" tolker eg som GU10 sokkel, noko som etter det eg veit berre finnes for 230 volt. Eg har sjølv eit lite byggeprosjekt på gong, med den mindre GU5,3 (12V) typen, men eg har enda ikkje kome på nokon god idè for å feste pæra. Det ideelle hadde vore om dei hadde hatt pæreholderar for dette på Clas Ohlson. Fant ikke noe sokkel hverken på Clasern eller Biltema, men 2 stk røde kabelsko av typen flatstifthylse gør susen. Disse lagt inn mot hverandre gjør at pinnene på pæra passer akkurat, og om man klemmer sammen hylsa litt så sitter de ganske bra også. Litt tape over "sokkel" og bakerst på pæra også så henger det sammen. Nå gjenstår det å teste om lysstyrken fra 20W holder, eller om man må ha 35W. Har 5ah batteri, så 35W kan bli litt vel strømsulten om turen blir på mer enn to timer. Kanskje? Rettelse: Disse kabelskoklemmene funker IKKE godt nok til å fungere som sokkel. Og det er IKKE kult når det blir mørkt fordi halopæra ikke har kontakt. Men, det ER spennende! Jeg skal på Clasern og shoppe sokkel, og jeg tror jeg kjøper meg et 7,2ah batteri også, slik at jeg kan guffe på med 35W spot. 20W flood kan bli litt spakt.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Ripen]
#464978
17/10/2007 05:59
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 926
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 926 |
Denne tråden skaper absolutt grobunn for en vis meg ditt DIY hjelmlys tråd.
Redigert av Bigboned; 17/10/2007 06:00. Rediger grunn: printleif
Ola.
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys - Hvorfor betale så mye?
[Re: Bigboned]
#465107
17/10/2007 09:04
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892 |
Tenkte jeg skulle bruke ledningen fra denne mellom lykta og batteriet for en mer fleksibel løsning. Lur idè. Eg har lurt litt på kor eg kan finna ein billig spiralkabel, som vert nødvendig for min del sidan eg har batteri i sekken, og lyset på sykkelen. Eg har sjølvsagt skøyta kabelen med ein kontakt, men når eg testa dette i går så fungerte det ikkje optimalt.
Andreas Tveit
|
|
|
Hjemmesnekra hjelmlys 2.0
[Re: Andreassykler]
#465539
17/10/2007 19:33
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 731
Andreassykler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 731 |
Da var hjelmlys 2.0 bygget  Oppgraderinger: Gammel: - 1stk 20watt halogen spot - 3ah batteri - Gaffa (dumt, fordi det smeltet) Ny: - 2stk 35watt halogen flood - 12ah schwæært batteri (4.3kg) - Alluminiumsteip og borrelås (Alu-teip reflekterer lys og varme, også bruker jeg ikke opp gaffa hver gang jeg skal ta lyset av eller på fordi jeg har borrelås) +Sikring Og her er bilder av vidunderet:  "Chrome-switch  "  Sikring (for øyenlikket er det kun metall der det skal være sikring, fordi sikringen var for svak, sikring skaffes i morgen, så slapp av)  Gammelt vs nytt batteri Flere bilder av skjønnheten:  Hva synes dere???
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys 2.0
[Re: Andreassykler]
#465548
17/10/2007 19:40
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699
knusole
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 699 |
Smart med alu-teip og borrelås! Men glad det ikke er jeg som skal sykle med over 4 kilo ekstra i sekken  Istedenfor to på hjelmen hadde jeg nok heller satt et på styret. Greit med to uavhengige systemer når det er hjemmemekk 
Knut Magne -These pretzels are making me thirsty!-
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys 2.0
[Re: knusole]
#465549
17/10/2007 19:43
|
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419
bik3man
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2003
Innlegg: 13,419 |
Det veldig mye bedre med lys på styret enn på hjelmen når man sykler, fordi det gir bedre skygger.
Det beste er selvsagt begge deler, slik at man har en på styret som gir gode skygger, og en på hjelmen som følger blikket på knotete sti.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys 2.0
[Re: knusole]
#465550
17/10/2007 19:43
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 731
Andreassykler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 731 |
Holder på med ett 10watt-spot-i-sånn-hengerkulebeskytter-på-styret-sak... Noe må jeg jo bruke det lille batteriet til 
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Hjemmesnekra hjelmlys 2.0
[Re: bik3man]
#465552
17/10/2007 19:44
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 731
Andreassykler
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 731 |
Liker det best på huet jeg, prøvde litt det lyset til Sebastian, det blir moro uansett!!!
EDit: Også ser det tøft ut!
Redigert av Andreassykler; 17/10/2007 19:44.
Nødvendigheten av fulldemper er en myte Allergisk mot asfalt og oppoverbakker HardTail-Mafiaen
|
|
|
|
|