Er det en CCDB med titanfjær mine himmelblå skuer der?
*sikle*
Det er det! Og det er en helt utrolig bra demper!! Skal du ha noe råere må du nok kjøpe avalanche. Til stisykling er jeg faktisk i tvil om det finnes noe bedre enn ccdb... Den gjorde underverker med 6.6'n min kontra DHX coilen jeg hadde før. Det er en del justeringsjobb som må gjøres før den er optimal, men når den er overstått, så trenger du ikke røre den mer. Ikke så værst lett heller. Med 650 lbs fjær(til 6.6'n) veide den 730g. Med 450 lbs fjær til Saltaen veier den rett over 700g. Ikke så lett som en vanilla rc med ti-fjær, riktig nok, men ganske anstendig likevel.
Skikkelig fin! Hva slags gaffel og hjul skal den få da?
mvh OveR
Takk! Nå sitter det en 454 Pike Air Uturn. Er meget positivt overrasket over den gaffelen. Synes den virker mye bedre enn talasen til fox. Og det til halve prisen... Omtrent, i alle fall. Planen er å bygge lettere hjul, men jeg vet ikke helt hvor lett jeg tør å bygge de. Jeg er jo ganske tung... Jeg tror det blir enten flow eller arch fra Notubes. Ang. nav så er jo King en favorittt, men ikke veldig lett. Tar gjerne i mot tips der. De du ser på bildet er forøvrig Notubes ZTR Freeride med supercomp og King. Når det gjelder ny gaffel så er jeg veldig spent på hva DT Swiss(Pace) klarer å komme opp med. Stivt og lett med god (og forutsigbar)funksjon er hva jeg håper på. Ellers så vurderer jeg den nye 08 Marzocchi xc700. Dette er et prosjekt jeg har god tid til å finne ut av, så jeg håper på å testet litt forskjellige gafler før jeg bestemmer meg. En ting er i alle fall sikkert og det er at slik sykkelen er satt opp nå, så er den fantastisk bra som stisykkel
Christian S.
Re: Vis med din stisykkel!
[Re: thue]
#43814126/08/200717:28
Er det en CCDB med titanfjær mine himmelblå skuer der?
*sikle*
Det er det! Og det er en helt utrolig bra demper!! Skal du ha noe råere må du nok kjøpe avalanche. Til stisykling er jeg faktisk i tvil om det finnes noe bedre enn ccdb... Den gjorde underverker med 6.6'n min kontra DHX coilen jeg hadde før. Det er en del justeringsjobb som må gjøres før den er optimal, men når den er overstått, så trenger du ikke røre den mer. Ikke så værst lett heller. Med 650 lbs fjær(til 6.6'n) veide den 730g. Med 450 lbs fjær til Saltaen veier den rett over 700g. Ikke så lett som en vanilla rc med ti-fjær, riktig nok, men ganske anstendig likevel.
Vel, må vel først si at meningene er delte om hvor bra ccdb er på 6.6en. Ole syntes han aldri fikk den til å fungere som han ville. Jeg, derimot er veldig fornøyd. Når jeg har stilt dhx'en slik at jeg synes den er følsom nok på generelle nordmarka-stier(ca 80 psi og ingen propedal), så føler jeg at den opererer for langt ned i vandringen og at jeg klatrer dårlig med den. Når jeg stiller den slik at jeg synes jeg klatrer bedre, blir den alt for ufølsom på alt annet. Det jeg opplever som er så bra på ccdb er at alle justeringer jeg gjør, enten det er på høy/lav kompresjon eller høy/lav retur, så gjør det ingen endringer på noen andre innstillinger enn akkurat den jeg skrur på. Jeg har(riktig nok etter en del skruing)nå fått ccdb til å fungere utrolig bra. Den er mye mer effektiv i klatringer enn dhx noen gang var, samtidig som den åpner suverent på all slags humper. Med dhx'en kunne jeg noen ganger oppleve at jeg nærmest ble "kraftløs" i klatringene. Det skjer ikke med ccdb. Den jobber lenger opp i vandringen og sykkelen føles mye kvikkere enn før. Men som sagt, det er smak og behag. Tror kanskje at en faktor kan være vekt. Jeg er ganske tung, så jeg må ha ganske stiv fjær. Tror kanskje det er lettere å få ccdb til å fungere skikkeliger med stiv fjær enn dhx-en(dette er uvitenskaplig synsing).
De to CCDB'ene jeg og Trond fikk sendt over var heller ikke satt opp likt, så kanskje de heller ikke har identiske fjærer på Poppet Valve'ne? Hadde vært moro å prøvd din CCDB tunet slik du liker den på 6.6'en. Vil bruker jo samme fjær nå, 650.
Jeg fikk aldri min til å åpne skikkelig på skarpe slag i normal bortoverfart. Først når jeg virkelig gasset på fungerte den som jeg ville, da ble alle ujevnheter borte.
DHX Coil med Ole-tuning (som nå også inkluderer 2.5wt-olje mot 5w som er standard) kan settes opp med mer trykk i IFP'en, for mer low speed comp, uten at den får dårlig evne til å ta raske slag.
Ole.
Redigert av Ole; 29/08/200709:59.
Re: Vis med din stisykkel!
[Re: Ole]
#43974329/08/200710:26
De to CCDB'ene jeg og Trond fikk sendt over var heller ikke satt opp likt, så kanskje de heller ikke har identiske fjærer på Poppet Valve'ne? Hadde vært moro å prøvd din CCDB tunet slik du liker den på 6.6'en. Vil bruker jo samme fjær nå, 650.
Jeg fikk aldri min til å åpne skikkelig på skarpe slag i normal bortoverfart. Først når jeg virkelig gasset på fungerte den som jeg ville, da ble alle ujevnheter borte.
DHX Coil med Ole-tuning (som nå også inkluderer 2.5wt-olje mot 5w som er standard) kan settes opp med mer trykk i IFP'en, for mer low speed comp, uten at den får dårlig evne til å ta raske slag.
Ole.
Jeg har nå døpt om denne tråden til "Vis meg din returkompresjon" Nestemann med en fin stisykkel får rette det tilbake!
Ellsworth Moment 06 med Dhx 5.0 coil Zocchi Z1 fr2 mavic ex729 på Bulb foran D321 på xt bak Saint 205mm foran XT 756 160mm bak Sram 9,0 sl, x7, xt, lx gir og greier
Litt mer CCDB-runkepelling: Singletrack testet denne i siste nummer og har følgende konklusjon:
Quote:
If I had the money and wanted what is probably the best all-mountain shock in the world, this would be it. I cry myself to sleep knowing I can never afford it though.
De påpeker også at den er litt strevsom å sette opp, men the dividends are massive.
Satte en slik sammen den andre dagen, og hadde første tur i skauen i dag
Gamle doningen var en NRS som nå er solgt. Den nye Anthem er kanskje ikke en rendyrka stisykkel, men funker like bra for det Blir vel noen oppgraderinger litt etterhvert
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow