Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

bakdempere for dummies

bakdempere for dummies #462992 13/10/2007 01:52
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har noen dumme spørsmål om bakdempere og håper noen kan bidra med litt elementær folkeopplysning.

Jeg har en Kona Dawg 2006 med Fox Vanilla R bakdemper.

Så lenge jeg sitter og trør er det ikke så mye vugging, men om jeg står og klatrer blir det fort mye gynging. Kunne tenkt meg å enten ha lockout bak eller en annen mekanisme for bedre kraftutnyttelse ved klatring.

Har sjekket utvalget på CRC.

Mine dumme spørsmål er:

Demperen min er 200mm/50 mm stroke. Kan man bruke enhver demper som er 200mm selv om det f.eks er 55 mm stroke? (Antar at lengde måles senter-senter?)

Hva menes egentlig med plattform i forbindelse med bakdempere?

Hva mener Rock Shox med Motion Control Damping og Floodgate Damping Adjust? Denne f.eks

På de fleste demperne står det:
PLEASE NOTE: This shock comes without bushes, these need to be purchased separately.

Er bushes den tynne metallringen/fôringen som ligger inne i hver "eye", som altså sitter fast mot demperen, eller er det den "akslingen" som tres gjennom der igjen (beklager min sikkert uforståelige terminologi her). Hva må jeg tenke på her?

Og til slutt, er det noen av demperne som CRC har til under ca 1500 NOK som kan være noen hensikt å skifte til? Ser ikke ut som jeg får lockout til en overkommelig penge. Ettersom denne sykkelen er kjøpt mer eller mindre på impuls på salg gidder jeg ikke legge allverdens penger i det heller ICON_WINK

Re: bakdempere for dummies [Re: mogens] #463069 13/10/2007 10:12
P
Pathfinder Offline
Medlem
Medlem
P

Har du sjekket om fjæra på demperen er riktig i forhold til kroppsvekta di? Det er kalkulator for å beregne dette på:

http://www.mojo.co.uk/html(mojo)/springcalc.htm

/B

Re: bakdempere for dummies [Re: Pathfinder] #463095 13/10/2007 11:54
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Hola,
Når man kjører "faux-bar" sånn som Kona gjør (altså 4-leddet enkelpivot bakhjulsoppheng forkledd som 4-bar/Horst-link) må man være ekstra nøye med å sette opp riktig demperrate.
Kona er ikke kjent for å ha velfungerende demperoppheng til bortover- og oppoversykling.

Når du likevel har en kona kan et godt tips være å lære seg skikkelig rundtråkk(spd-pedaler) og ikke hamre fra side til side.
Om du må opp og stå, sett på lockouten på forgaffelen og legg tyngden over forhjulet og forsøk med rundtråkk uten å hamre fra side til side.

Lånte bort min fulldemper til en birkensyklende hardtailfantast her om dagen, og makan til gjynging har jeg sjelden sett...
M.a.o. er det ikke rart hardtailfantaster ikke liker fulldempere når de tar de ut for en liten prøvetur, det krever god tråkkteknikk å få til effektiv sykling oppover.
Om du skal spinne inne i vinter kan det være et godt tips å trene på å sykle med et og et bein klippet inn slik at du får forbedret rundtråkksteknikken.
Tony

Re: bakdempere for dummies [Re: Pathfinder] #463096 13/10/2007 11:57
heinrich Offline
Besatt
Besatt
tja, en kona vil nok med denne demperen aldri bli über effektiv, spesielt når en står, med mindre du sender den til custom tuning. selv da spørs det da du vel gjerne trenger en vanilla med piggyback for å få det über smooth.

med bushes menes alu spacerne som settes inn i øynene for å få bakdemperen til å stå på riktig plass. Det står at disse ikke blir levert da forskjellige leverandører har forskjellige standarder, les mål, på disse. Manitou har 12mm, alle andre har 12.7 så vidt jeg vet. eller, ser ut som jeg tar feil og bushes er delen en presser inn i øyet. hm, javel, er vel ikke allverdens jobb å installere et par slike. NEI, igjen, det var det første. Det du presser inn i et øye heter bushing. Sånn, etter litt frem og tilbake er svaret funnet ved hjelp av crc sine bakdemperdeler side.

om den har 57mm stroke er det nok en 7.825*2.25 demper og er følgelig ikke noe som ikke bør brukes på en ramme designet for 7.825*2.00. Er folk som gjør det, men er gjerne ikke helt heldig for rammen.

platform er enkelt og greit at ved hjelp av ymse systemer lager en treghet i demperen for kjørerindusert low speed elementer som påvirker demping og en gjør dermed sykkelen mer effektiv da den ikke gynger så mye/stjeler kraft fra tråkket. Hvordan dette fungere i praksis rent teknisk er vel gjerne ikke noe vits å gå inn på (og jeg vet ikke helt for å være ærlig).

floodgate er vel som på gaflene at en kan sette opp bakdemperen med et lockout threshold, dvs at om slag av en viss størrelse kommer aktiverer det bakdemperen, men på alt under denne grensen forblir demperen stiv.

et billig og godt alternativ kan være å kjøpe en manitou 3 way swinger fra santa cruz for 99 bucks om de har flere igjen. Jeg vet ikke hvordan denne demperen passer med en kona dawg ramme rent dempingsmessig, men med spv trykket kan du gjøre denne ganske så effektiv. Merk dog at som nevnt passer ikke fox spacerne på manitou og må byttes/dreies ned. Personlig ville jeg nok prioritert en god bakdemper da det er så viktig for sykkelen som helhet. Du får jo og litt for vanillaen om du selger den. Når det er sagt er vel ikke bakhjulsopphenget til kona fryktelig reffinert og er vel derfor i enda større grad avhengig av en god demper.

og forresten, har fox sitt patent på rp3 gått ut? både den nye swingeren og rs sin monarch er tilsynelatende helt lik som en rp3 mtp utseende på selve bakdemperen (air cannen)

Re: bakdempere for dummies [Re: heinrich] #463135 13/10/2007 14:20
mogens Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hjertelig takk for tips.

Ifølge den springrate-kalkulatoren burde jeg hatt en 650pund/inch fjær og den jeg har er 550. Har innstilt sag på fjæren etter instruksjonene til Fox og mente jeg traff sånn noenlunde ok uten å måtte stramme låseskiven mer enn et par runder. Har aldri bånnet den ut, men kjører stort sett ganske snilt da. Men ser ut fra kalkulatoren at differansen 550 - 650 pund tilsvarer differanse i kroppsvekt på 15-16 kg, og det er jo en del. Siden man får en fjær fra CRC til 235 NOK (+ frakt/mva/tollgebyr, ender vel da opp på rundt 450 kr totalt) så kan gjerne det virke som en fornuftig investering.

Uansett enklere enn å gå ned 15 kg når julebord/pinnekjøttsesongen nærmer seg ICON_SMILE

Edit: Etter å ha kontrollmålt stroke på Vanilla'en ser jeg at den var noe kortere enn jeg trodde, 43 mm...da skal jeg ha en enda kraftigere fjær ifølge kalkulatoren. Bestiller meg en fjær tenker jeg...

Redigert av mogens; 13/10/2007 18:33.
Re: bakdempere for dummies [Re: mogens] #463223 13/10/2007 17:36
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Pokker!!! NÅ fikk jeg lyst på pinnekjøtt nå. Gleder meg til jul jeg!!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Moderator  support